[Yamaha] Motif en de mogelijkheden zoal...

Origineel geplaatst door Archaos
Is het ook mogelijk om voices, performances, patterns, songs, samples etc op te slaan op interne memory?
Ik heb ondermeer nog 4 mb aan interne memory op de plank liggen die ik nog in in de Motif zou kunnen plaatsen.

Je kan inderdaad het geheugen uitbreiden tot 64 MB (Motif Classic) of 1 GB (Motif ES) maar zodra je jouw Motif uitschakeld zijn deze gegevens verdwenen. Dit geheugen wordt gebruikt als samplegeheugen, niet voor zaken zoals instellingen voicedata,etc...

Ik heb zelf een usb-thumbdrive. Die zit permanent achterop m'n Motif ES waardoor de bewaarde gegevens altijd beschikbaar zijn, net alsof het ROM zou zijn. Met een smartmediakaart kan je hetzelfde bereiken.

Origineel geplaatst door Hover
Je kan inderdaad het geheugen uitbreiden tot 64 MB (Motif Classic) of 1 GB (Motif ES) maar zodra je jouw Motif uitschakeld zijn deze gegevens verdwenen. Dit geheugen wordt gebruikt als samplegeheugen, niet voor zaken zoals instellingen voicedata,etc...

Ik heb zelf een usb-thumbdrive. Die zit permanent achterop m'n Motif ES waardoor de bewaarde gegevens altijd beschikbaar zijn, net alsof het ROM zou zijn. Met een smartmediakaart kan je hetzelfde bereiken.

Tot hoever zou ik mijn Motif 6 dan kunnen uitbreiden? Is het dan gewoon niet handiger om smartmedia en/of usb (thumbdrive) ook te gebruiken voor samples etc? Ik vind het zo'n gedoe om die interne memory te moeten plaatsen; hele bak eerst weer open etc etc...

Eh Hoover; je hebt me wel op een ideetje gebracht; ik wilde eerst eigenlijk binnenkort een smartmediakaart aanschaffen, maar zou het inderdaad in verhouding niet beter om qua prijs en opslag zijn om zo'n thumbdrive aan te schaffen? Voor hoeveel zijn deze momenteel ongeveer te koop eigenlijk?

Een Motif 6 kan tot 64 MB worden uitgebreid, standaard zit daarin al 4 MB, een Motif ES kan tot 1024 MB worden uitgebreid, standaard zit daarin NUL MB.

Merk op dat Motif niet rechtstreeks de samples van een extern geheugen (smartmedia,...) gebruikt maar deze eerst zal laden in het werkgeheugen. Dus hoe groter het werkgeheugen, hoe meer samples je kan laden,...
Ook voor resampling kan je het werkgeheugen gebruiken. Als je met samples aan de slag wil dan loont het toch de moeite om het geheugen uit te breiden. Zelf zou ik direct 64 MB erbij prikken, het prijsverschil is te verwaarlozen tussen de kleinere geheugenmodules.
Het installeren van de modules is identiek als bij een gewone computer. Let wel op dat je het juiste type modules gebruikt. Yamaha samplers zijn nogal kieskeurig wat dit betreft. De correcte specificatie vindt je terug in de handleiding. Ik heb mijn modules gekocht bij OEM PC World; een aanrader hiervoor.

Een Motif (Classic) kan geen usb-drives aanspreken, wel scsi-media. Enkel de Motif ES kan usb-media gebruiken. Merk op dat de USB-aansluiting op een Motif (Classic) enkel kan worden gebruikt als interface met je computer.

Smartmediakaarten blijven intessant voor zowel de Motif (Classic) als de Motif ES want alleen hiermee kan je een OS-upgrade uitvoeren. Smartmediakaarten tot en met 128 MB Ram kunnen gebruikt worden.

Bij scsi- en usb-opslagmedia heb je die omvangslimiet niet en is er dus meer ruimte om gegevens te bewaren.

Bij m'n Motif (Classic) gebruikte ik zowel smartmediakaartjes als een scsi-cdrom en dito schijf. Nu gebruik ik enkele smartmediakaartjes en een usbflashdrive van 256 Mb. Zelfs m'n Muvo2 met 4 Gb werkt probleemloos op m'n Motif ES.

met scsi opslagspul heb je wel een limiet aan opslaggrootte trouwens. De motif classic maakt automatisch partities van 7 gb bij grote schijven en en de totale grootte van de schijf kan maximaal als 31gb gezien worden. Oftewel, ookal heb je een 200gb schijf, deze wordt als 31gb gelezen. maar dan heb je nog steeds gigantisch veel opslag voor je synth :)

Ik gebruik zelf trouwens een 64mb smartmedia kaartje (25 euro zo'n ding) en dat bevalt prima... de bestandjes die de motif maakt zijn echt klein dus is 64 mb ruim voldoende. Als je veel samples wilt opslaan zou ik een harde schijf eraan hangen.

Een Motif (Classic) kan geen usb-drives aanspreken, wel scsi-media. Enkel de Motif ES kan usb-media gebruiken. Merk op dat de USB-aansluiting op een Motif (Classic) enkel kan worden gebruikt als interface met je computer.

Smartmediakaarten blijven intessant voor zowel de Motif (Classic) als de Motif ES want alleen hiermee kan je een OS-upgrade uitvoeren. Smartmediakaarten tot en met 128 MB Ram kunnen gebruikt worden.

Waar valt die Motif 6 van mij dan onder eigenlijk? Heb geen ES; dus weet ook niet of die van mij onder de Classic zou vallen.... Morgen ga ik wel even kijken naar usb-sticks en Smartmediakaarten.... 8)
Heb trouwens wat problemen bij de installatie van de usb-aansluiting van de Motif op de pc; ik kies voor 'toch doorgaan' bij XP, maar vraag me af of ik nou wel data kan versturen via de usb tussen de Motif en de pc.....(?)

Waar valt die Motif 6 van mij dan onder eigenlijk? Heb geen ES; dus weet ook niet of die van mij onder de Classic zou vallen.... Morgen ga ik wel even kijken naar usb-sticks en Smartmediakaarten.... 8)
Heb trouwens wat problemen bij de installatie van de usb-aansluiting van de Motif op de pc; ik kies voor 'toch doorgaan' bij XP, maar vraag me af of ik nou wel data kan versturen via de usb tussen de Motif en de pc.....(?)

Als je geen Motif ES hebt dan heb je de gewone Motif (die ook wel Motif Classic wordt genoemd). Uitkijken naar usb-sticks heeft voor jou dan geen zin want een Motif (Classic) kan daar niets mee aanvangen.

Om die usb-aansluiting te gebruiken moet je de nodige drivers installeren. Je vindt die op de meegeleverde cd-rom. Je kan de laatste versie ook hier downloaden.

Ja, via usb kan je data uitwisselen tussen jouw Motif en computer.

BTW, misschien ook eens een bezoekje brengen aan deze wel-erg-van-toepassing-zijnde website en het kan ook nooit kwaad om eens de handleiding in te kijken ;)

Als je geen Motif ES hebt dan heb je de gewone Motif (die ook wel Motif Classic wordt genoemd). Uitkijken naar usb-sticks heeft voor jou dan geen zin want een Motif (Classic) kan daar niets mee aanvangen.

Om die usb-aansluiting te gebruiken moet je de nodige drivers installeren. Je vindt die op de meegeleverde cd-rom. Je kan de laatste versie ook hier downloaden.

BTW, misschien ook eens een bezoekje brengen aan deze wel-erg-van-toepassing-zijnde website en het kan ook nooit kwaad om eens de handleiding in te kijken ;)

Die laatste opmerking begrijp ik wel hoor (en doe ik ook zeker wel ;) ); maar als ik een gewone Motif 6 heb zou het wel betekenen dat ik geen data zou kunnen uitwisselen met de pc....? Of zit ik toch mis...?

deels even ontopic....

deels even ontopic....

Heb even een andere opmerking / vraag. Deels is deze ontopic, maar kan ook in combinatie gaan met de Motif.
Stel dat ik nou binnenkort eens in een band kan en deze Motif zou gaan gebruiken; dan zou het wel een probleempje kunnen worden qua vervoer; ik heb namelijk (mog) geen rijbewijs..... ;{ . Het is een flinke bak hoor.... Aangezien ik ook nog wat gitaar speel zou het een ideetje kunnen zijn om nog een andere sequencer te nemen die gelijk ook als een soort extra synthmodule gebruikt kan worden voor m'n Motif. Deze sequencer zou ik dan alleen kunnen meenemen en kunnen aansturen met een footswitch. Mijn belangstelling voor een Korg Electribe is hierbij wel gewekt (ik ben trouwens eerder eerst achter een Korg X5DR-module aangeweest); alleen zou ik eentje tot m'n beschikking willen die zowel als synthmodule gebruikt kan worden en met de mogelijkheid om te sampelen (pitchsampling). Wie zou mij wat meer over Electribes kunnen vertellen en wie heeft hier zoal ervaring mee?

Die laatste opmerking begrijp ik wel hoor (en doe ik ook zeker wel ;) ); maar als ik een gewone Motif 6 heb zou het wel betekenen dat ik geen data zou kunnen uitwisselen met de pc....? Of zit ik toch mis...?

Merk op dat de USB-aansluiting op een Motif (Classic) enkel kan worden gebruikt als interface met je computer.

Ik begrijp wellicht de oorzaak van de verwarring:

De Motif (Classic), zoals de jouwe, heeft een usb-aansluiting om je computer te verbinden met je Motif
De Motif ES, de nieuwere, heeft twee usb-aansluitingen waarbij de extra usb-aansluiting dient voor het aansluiten van usb-opslagmedia zoals usb-cdspeler, usb-floppydiskdrive,usb-harde schijven,...

Re: deels even ontopic....

Re: deels even ontopic....

Wie zou mij wat meer over Electribes kunnen vertellen en wie heeft hier zoal ervaring mee?

Ik weet over de Electribes enkel te vertellen dat ze in verschillende kleuren en smaken bestaan :D Met deze info kom je waarschijnlijk wel e.e.a. te weten.

Hee Hover; bedankt nog voor je reactie over de Motif ;) . Wel jammer dus dat er geen uitwisseling van data mogelijk is....
Verder twijfel ik een beetje over die Electribes; zijn er wellicht nog meer van dit soort apparaten van andere merken? Opzicht vind ik die combinatie wel mooi van module en sequencer.... Toch wil ik wel iets aanschaffen waar ik helemaal achter sta.
Ik ga in ieder geval eerst maar eens weer lekker verder met m'n Motif .:{ En wellicht moet ik even achter een goede keyboard-case aan.... :frons:

Laatst gewijzigd:
Wel jammer dus dat er geen uitwisseling van data mogelijk is....

Ik heb het wellicht niet goed uitgelegd want het uitwisselen van data, via usb, is WEL mogelijk hoor, ook met jouw Motif dus.

:eureka:

Ik heb het wellicht niet goed uitgelegd want het uitwisselen van data, via usb, is WEL mogelijk hoor, ook met jouw Motif dus.

:eureka:

Opzicht heb je het goed uitgelegd hoor, maar ik veronderstelde dat die usb aansluiting alleen voor de midi-interface bedoeld was. Maar da's nu dus wel duidelijk.

Verder heb ik mijn twijfels om nog een module te gaan aanschaffen. Ik kan dan wel bezig blijven. Dan lijkt het me verstandiger om wat sample-cd's aan te schaffen en evt. extra geheugen en mocht ik nou nog in een band kunnen dan zal ik ook moeten overgaan op aanschaf van een synth-case (maar blijft lastig om mee te dragen op de fiets ...:yamaha: ).

Bij nader inzien ljkt het mij toch wel aardig lastig om een sequencer te gebruiken wanneer je gitaar speelt. Je moet je dan met zoveel dingen bezighouden en dat kan alleen maar teveel afleiden en irritaties geven in een band. Met een synth lukt dat nog wel, omdat je alles dan makkelijker kunt aansturen, denk ik. En om nou met mijn Motif en mijn gitaar + effectprocessor de oefenruimte in te gaan, gaat me toch wel ver. Ik vraag mij af of er uberhaupt wel veel gitaristen zijn die een sequencer gebruiken tijdens het spelen (bijv. dmv een footswitch).....(?)

Ben nog aan het overwegen om een extra module aan te schaffen (in combinatie met mijn Motif). Ik zou de volgende synthmodule ook evt willen gebruiken als effectbak voor mijn gitaar; de Clavia Micromodular. Wie heeft ervaring met deze synth? En wie heeft deze weleens (voor de gitaar) als effectbak gebruikt?

ik heb een 01X (prachtbak:)) en overweeg misschien ergens een motif
maar ik zou misschien een second hand motif van de eerste reeks kopen... geeft dit problemen in 'the mLan-area'? oud en nieuw....? zijn die kaartjes (mocht er in mijn tweedehands aangekochte motif geen mLan-kaart inzitten) nog te verkrijgen?

hoe is trouwens de vergelijking nieuw/oude motif? qua klank enzo? heb nog niet de kans gekregen een 'oude' te horen...

Om nog even in te haken over de Clavia Micromodular. Ik heb momenteel dus een Boss GT-6 gitaareffect; zou deze vervangen kunnen worden door deze Micromodular? Deze schijnt als synth gebruikt te kunnen worden, maar blijkt ook effecten voor gitaar te kunnen creëren. Is dit praktisch of is het spelen van akkoorden bijvoorbeeld een probleem?

P.S. sorry Maks, maar ikzelf kan helaas op dit moment niet echt een reactie over jouw vraag geven... :erm:

Origineel geplaatst door Maks
ik heb een 01X (prachtbak:)) en overweeg misschien ergens een motif
maar ik zou misschien een second hand motif van de eerste reeks kopen... geeft dit problemen in 'the mLan-area'? oud en nieuw....? zijn die kaartjes (mocht er in mijn tweedehands aangekochte motif geen mLan-kaart inzitten) nog te verkrijgen?

Dan zou je een mLAN8E moeten installeren. Op zich een interessante uitbreiding want het is de ideale manier om je Motif met een computer te verbinden.

Helaas is de mLAN8E niet (of niet goed) compatibel met de nieuwere mLAN-implementatie. De 01x werkt niet (niet goed) samen met mLAN-apparatuur van de eerste generatie waaronder de mLAN8E. Op www.01xray.com en www.mlancentral.com vind je meer info hierover.

De Motif ES gebruikt een mLAN16E. Deze kaart kan je niet in een Motif (Classic) installeren.

door deze Micromodular? Deze schijnt als synth gebruikt te kunnen worden, maar blijkt ook effecten voor gitaar te kunnen creëren. Is dit praktisch of is het spelen van akkoorden bijvoorbeeld een probleem?

Leuke omschijving voor die Clavia MicroModular (MM) die je ook als synth kan gebruiken. :D Volgens mij is het gewoon een synth, en nog een veelzijdige ook.

Als ik me niet vergis dan kan je met een MM maximaal 4 noten tegelijk laten klinken (cfr. de complexiteit van de patch) en dus kan je akkoorden spelen.

Op het forum kan je veel en uitgebreide info aantreffen over de MM.

RS7000-bestanden laten omzetten......?

RS7000-bestanden laten omzetten......?

Zoals ik al eerder heb aangegeven in deze topic, ondervind ik een probleem met het converteren van RS7000-bestanden die ik nog steeds op mijn pc heb staan. Ik wilde deze gebruiken voor mijn Motif, maar dan zullen ze in een andere bestand omgezet moeten worden. En dat kan alleen maar in de RS7000, die ik dus niet meer in mijn bezit heb ;{ . Nu heb ik een vraagje hierover; welke bezitter van een RS7000 zou wellicht voor mij deze bestanden kunnen omzetten op zijn RS? Ik weet dat het een wat merkwaardige vraag is, maar ik wil deze bestanden nog erg graag gebruiken. Ik zou deze kunnen doormailen of iets dergelijks. Wie zou dit voor mij kunnen doen eventueel? Nogmaals; voel me wel wat bezwaard dat ik dit vraag, maar bij ons in de stad is er geen enkele winkel met een RS7000 en naar bijv. Utrecht of Rotterdam ga ik voorlopig ook nog niet zo snel......

Back