[Yamaha] Motif en de mogelijkheden zoal...

Origineel geplaatst door Archaos
Zo vraag ik me ook af hoe je nou een song makkelijk kunt programmeren. Patterns lukt me wel, maar in de Song-mode lijkt het alsof ik alles weer opnieuw moet opnemen. Dit zou toch ook ingesteld met patterns kunnen worden?

Zelf gebruik ik ook vaker de pattern sequencer om te starten.Zodra ik de verschillende onderdelen van een song klaar heb (intro, vers,...) gebruik ik Pattern Chain. Hiermee kan je interactief de verschillende patterns na elkaar plaatsen (net zoals een groovebox). Dit kan je dan bewaren als een song. Je kan ook een individueel pattern toevoegen aan een bestaande song en nog veel meer. Dus je hoeft niet opniew te beginnen in Song Mode als je al was gestart in Pattern Mode.

En kan ik Performance ook in de Pattern- en/of Song-mode gebruiken?
Dit is zowat de meest gestelde vraag m.b.t de Motif sequencer. In dit Power User Document staat in detail uitgelegd hoe je dit doet.

:)

Hee bedankt Hover; dat heeft me weer een stap in de goede richting geholpen (het blijft toch nog wel pittig met die omschakeling van Performance naar Sequencer).
Zojuist zat ik wat te klooien met samples; ik probeerde een sample over alle toetsen te krijgen, maar steeds komt ie maar op één toets.....:confused: Ik zal wel weer wat fout doen, maar heb de manual toch wel goed erop nageslagen. Er wordt wat uitgelegd ondermeer over waveform, keybank, part en voice, maar ik kan een sample steeds maar op één toets invoeren. In Fruityloops bijvoorbeeld lukt zoiets moeiteloos.....

Laatst gewijzigd:
ik probeerde een sample over alle toetsen te krijgen, maar steeds komt ie maar op één toets.....:confused: Ik zal wel weer wat fout doen, maar heb de manual toch wel goed erop nageslagen. Er wordt wat uitgelegd ondermeer over waveform, keybank, part en voice, maar ik kan een sample steeds maar op één toets invoeren.

Standaard wordt een sample (in Voice Mode) aan 1 toets toegewezen (gemapped) maar je kan natuurlijk instellen dat die ene sample moet gebruikt worden voor bv. een halve oktaaf en uiteraard kan je ook meerdere samples gebruiken en die telkens een eigen gebied op het klavier toewijzen. Merk op dat ,indien je slechts 1 sample gebruikt voor het ganse klavier, het 'smurfeffect' zal optreden. Daarom worden er vaak meerdere samples gebruikt om een instrument realistisch te laten klinken over het ganse klavier.

Integrated Sampling->Edit->Range: Daar stel je het bereik (range) in.

En er is me nog iets vreemd opgevallen. Als ik een pattern heb gemaakt en ik wil deze opslaan, dan is dit nergens te vinden.

File->Save->Type. Bij Type kies je All Patterns. Je kan geen individuele patterns bewaren maar je kan wel een individueel pattern als SMF-file bewaren. Bij het laden kan je wel individuele patterns laden.
Merk op dat o.a. Pattern data verdwijnt bij het uitschakelen van je Motif, je moet deze dus bewaren op een extern geheugen (smartmediakaart, usb drive).

En heeft iemand nog een hint voor het maken van drumbeats; dat is namelijk niet echt mijn ding..... Zelf inspelen gaat nooit helemaal vlekkeloos en met de step vind ik het zo'n gepriegel (voorlopig gebruik ik zo nu en dan maar eens presets)

Ik ben zelf ook niet handig in het maken van goed uitgewerkte drumtracks en beperk me vaak tot eenvoudige ritmische patronen of gebruik gewoon een preset drumpattern (het aanbod is best groot).

Je zou bv. eerst een drumpatroon op je computer kunnen uitwerken en dat als basis gebruiken voor een user pattern.

Origineel geplaatst door Hover

Ik ben zelf ook niet handig in het maken van goed uitgewerkte drumtracks en beperk me vaak tot eenvoudige ritmische patronen of gebruik gewoon een preset drumpattern (het aanbod is best groot).

Je zou bv. eerst een drumpatroon op je computer kunnen uitwerken en dat als basis gebruiken voor een user pattern.

Het probleem is vaak dat die drumtracks niet aansluiten bij de melodieën die ik maak; vaak leid het tot eindeloos geklooi, waar ik niet echt vrolijker van wordt :( .

Ik wilde nog eventjes inhaken over die drumtracks. Ik heb de handleiding er even op nageslagen, maar ik krijg dat Quantize niet echt voor elkaar. Meestal als ik een drumtrack inspeel krijg ik deze net niet helemaal strak of in een groove. Hoe kan ik met Quantize ervoor zorgen dat dit verholpen wordt?

En ik heb nog geprobeerd om patterns te programmeren ipv deze achter elkaar in sections op te nemen, maar ik krijg bij het afspelen een klik tussen elke overgang van de ene section naar de andere. Hoe kan ik dit naadloos in elkaar laten overgaan?

Verder heb ik ook wat problemen met de midi-verbinding. Ik heb namelijk een midiman met een in- en uitgang en ik zou deze willen gebruiken voor mijn Motif. Alleen gebeurt het steeds dat ik geen partijen kan opnemen, maar alleen kan aansturen vanuit de pc. En tevens herkent XP deze midiman ook niet. Ik heb al geprobeerd om rechtstreek een usb-kabel aan te sluiten, maar ook via deze verbinding wordt mijn Motif niet herkent. Ik heb geen idee waar nou het probleem schuit; het zou toch gewoon moeten lukken om een usb-aansluitng te hebben.......... :confused:

Laatst gewijzigd:
Ik wilde nog eventjes inhaken over die drumtracks. Ik heb de handleiding er even op nageslagen, maar ik krijg dat Quantize niet echt voor elkaar. Meestal als ik een drumtrack inspeel krijg ik deze net niet helemaal strak of in een groove. Hoe kan ik met Quantize ervoor zorgen dat dit verholpen wordt?

De belangrijkste waarde bij het quantiseren is de waarde van "Quantize". In Motif wordt dit weergegegeven d.m.v. de standaard notatiesymbolen en misschien ben je hiermee niet vertrouwd. Op de afbeelding zie je de verschillende mogelijke waarden van deze parameter. Of misschien kan je in jouw situatie beter geen gebruik maken van de swing parameter? Kan je misschien een audiofragment posten waar het probleem hoorbaar is of je track als bestand(smf/phrase/pattern,...) uploaden? Ook met de gebruikte maat (2/4,3/4,4/4,....) moet je rekening houden.

Trouwens, de beste manier om het quantiseren onder de knie te krijgen is gewoon met deze functie wat experimenteren.

En ik heb nog geprobeerd om patterns te programmeren ipv deze achter elkaar in sections op te nemen, maar ik krijg bij het afspelen een klik tussen elke overgang van de ene section naar de andere. Hoe kan ik dit naadloos in elkaar laten overgaan?

Hier weet ik niet precies wat je bedoeld. Kan je misschien een audiofragment posten waar het probleem hoorbaar is of je track als bestand(smf/phrase/pattern,...) uploaden?

Verder heb ik ook wat problemen met de midi-verbinding. Ik heb namelijk een midiman met een in- en uitgang en ik zou deze willen gebruiken voor mijn Motif. Alleen gebeurt het steeds dat ik geen partijen kan opnemen, maar alleen kan aansturen vanuit de pc. En tevens herkent XP deze midiman ook niet. Ik heb al geprobeerd om rechtstreek een usb-kabel aan te sluiten, maar ook via deze verbinding wordt mijn Motif niet herkent. Ik heb geen idee waar nou het probleem schuit; het zou toch gewoon moeten lukken om een usb-aansluitng te hebben.......... :confused:

Gewoon de USB-kabel aansluiten is niet voldoende. Je moet ook de drivers installeren zodat jouw computer de Motif als MIDI-interface herkent. De USB-driver vind je op een van de meegeleverde cdroms maar je kan hier ook altijd de meest recente versie downloaden. De volledige uitleg om dit te installeren en configureren vind je terug in de Installation Guide.

Attachments

• quantizen.jpg
    quantizen.jpg
    44,9 KB · Bekeken: 88
Ik heb het geprobeerd met die driver, maar steeds krijg ik een foutmelding bij het installeren (zie ook bijlage; sorry dat deze zo klein is). Ook vind ik het wat onduidelijk wat ik moet selecteren onder Configuratie-Audio-Standaardapparaat; ik krijg in het menu de keuze voor Yamaha 0-1 tot en met Yamaha 0-9.

Verder is het mij ook wat onduidelijk hoe ik de User-geluidsbank kan aanpassen. Ik heb het wellicht al eerder gevraagd, maar hoe kan ik bepaalde sounds wijzigen, opslaan en ook weer opvragen? Het lijkt een wat makkelijke vraag, maar telkens als ik mijn Motif opstart krijg ik onder User steeds weer dezelfde sounds en niet 'mijn eigen'.

Attachments

• yamaha.jpg
    yamaha.jpg
    29,3 KB · Bekeken: 83
Even een vraag over een hele andere kwestie van de Motif. Ik ben namelijk van plan een Motif classic of een Motif ES te kopen, maar nu zit ik al een tijdje te zoeken hoeveel presets je kan opslaan. En hiermee bedoel ik eigenlijk verschillende instellingen. Ik treed namelijk vrij vaak op en voor elk nummer gebruik ik andere instellingen. Hoeveel van deze instellingen kan ik opslaan zodat ik er gelijk bij kan?? En dan graag het het antwoord voor de Motif classic en de Motif ES.
Hopelijk snappen jullie mijn raar geformuleerde vraag een beetje ;)
Alvast bedankt!

Origineel geplaatst door Reistier
Ik treed namelijk vrij vaak op en voor elk nummer gebruik ik andere instellingen. Hoeveel van deze instellingen kan ik opslaan zodat ik er gelijk bij kan?? En dan graag het het antwoord voor de Motif classic en de Motif ES.

Op Motifator kan je de specificaties van beide workstations vergelijjken: Motif Classic en Motif ES.

Voor live-doeleinden hebben beiden Master Mode waar je tot 128 setups in kan onderbrengen. Master Mode kan zowel voices, performances, patterns en songs bevatten alsook nog instellingen als master keyboard met zones om andere midi-bronnen aan te sturen.
Zo kan je voor elke song die je gaat spelen een Master maken en dat bewaar je dan zodat je on-stage gewoon 1 knopje indrukt en je ganse Motif is ingesteld voor dat specifieke nummer, ... Met 128 Master Mode locaties heb je meer dan voldoende ruimte om een complete uitvoering in onder te brengen

Info over Master Mode:

Master Mode op Motif Classic
Master Mode op Motif ES

Bedankt! Dat noem ik nou nog eens een duidelijk en snel antwoord! Zijn er trouwens nog verschillen tussen de Motif Classic en de Motif ES die ik zou moeten weten? Ik ben namelijk nog steed niet uit welke van de 2 ik ga kopen. Met de Motif ES kan je natuurlijk meer, maar ik denk dat het voor mij niet zo belangrijk is. Het gaat mij alleen maar om mooie zuivere geluiden die je een kan editen. Met midi werk ik namelijk niet.
Zitten er in de Motif ES dus betere/meer geluiden, of zijn het dezelfde geluiden die je op meer verschillende manieren kan editen?

Ik heb het geprobeerd met die driver, maar steeds krijg ik een foutmelding bij het installeren (zie ook bijlage; sorry dat deze zo klein is). Ook vind ik het wat onduidelijk wat ik moet selecteren onder Configuratie-Audio-Standaardapparaat; ik krijg in het menu de keuze voor Yamaha 0-1 tot en met Yamaha 0-9.

Dit zal ik vanavond eens bekijken. Zelf maak ik geen gebruik van de USB-aansluiting want ik doe alles via mLAN. De foutmelding is eigenlijk niet meer dan een 'waarschuwing' van het besturingssysteem dat je tracht 'te overtuigen' om enkel gecertificieerde stuurprogramma's te gebruiken. Grote fabrikanten hebben daar tijd en middelen (lees: geld) voor maar een heleboel fabrikanten bieden hun stuurprogramma's aan zonder maar vaak is dat geen probleem hoor, gewoon installeren die meuk.

Welke poorten je nou wel of niet moet activeren hangt af van jouw situatie. Zo heb je een poort waarlangs je de interne Motif engine kan aanspreken, een poort waarlangs je de PLG-kaarten kan aanspreken, een poort waarlangs je de remote control faciliteiten kan aanspreken,etc... Dit ken ik niet uit het hoofd maar ik kijk vanavond ook hier eens naar en kom er dan op terug.

Verder is het mij ook wat onduidelijk hoe ik de User-geluidsbank kan aanpassen. Ik heb het wellicht al eerder gevraagd, maar hoe kan ik bepaalde sounds wijzigen, opslaan en ook weer opvragen? Het lijkt een wat makkelijke vraag, maar telkens als ik mijn Motif opstart krijg ik onder User steeds weer dezelfde sounds en niet 'mijn eigen'.

Ik vermoed dat de parameter AUTODEMOLOAD is ingeschakeld. Telkens je jouw Motif inschakeld worden dus de demosongs en bijhorende user voices geladen en die overschrijven dus de reeds aanwezige voices in de user bank. Je kan dit laden van de demo's uitschakelen in Utility Mode-> General -> en dan zet je Autodemoload op OFF.

Aangepaste/zelfgemaakte voices bewaar je door Store -> kies dan een geschikte user voice locatie m.b.v INC/DEC of het datawheel ->ENTER om te bevestigen.

Opmerking: De vraag om je actie te bevestigen kan je uitschakelen als je je daaraan stoort.

Origineel geplaatst door Reistier
Bedankt! Dat noem ik nou nog eens een duidelijk en snel antwoord! Zijn er trouwens nog verschillen tussen de Motif Classic en de Motif ES die ik zou moeten weten? Ik ben namelijk nog steed niet uit welke van de 2 ik ga kopen. Met de Motif ES kan je natuurlijk meer, maar ik denk dat het voor mij niet zo belangrijk is. Het gaat mij alleen maar om mooie zuivere geluiden die je een kan editen. Met midi werk ik namelijk niet.
Zitten er in de Motif ES dus betere/meer geluiden, of zijn het dezelfde geluiden die je op meer verschillende manieren kan editen?

Hier vind je alvast een 50-tal verschillen tussen de Motif Classic en de Motif ES. Er zijn nog meer verschillen hoor maar dat zijn vaak kleine details die niet altijd even 'spannend' zijn.

Met beiden kan je uitgebreid klanken maken e.d. In de specificaties kan je reeds zien dat de ES meer sounds, memory,... heeft maar of de klanken in de ES ook beter klinken? Dat kan ik niet voor jou beantwoorden. Trouwens, wat is 'beter'? Gewoon even in de winkel een Motif Classic en/of ES beluisteren.

Bedankt voor je reactie!
Trouwens, er is zeker geen mogelijkheid dat jij je Motif ES 8 verkoopt voor een schappelijk prijsje ???? 8)

Je gebruikt dus de USB poort van je Motif ... Ik ook :)

In dat geval krijg je meerdere midi poorten, en dat kan o.a. van pas komen als je PLG kaartjes gaat gebruiken, maar je kunt ook een extra midi poort er mee maken.

Yamaha 0-1 zijn de normale 16 midi kanalen van je Motif, als je bij Utility, Midi (F5), Other (SF 4) achter Midi In/Out USB hebt geselecteert.
Daaronder zie je dan THRU staan, met een cijfer erachter ... als je die op b.v. 3 zet, wordt Yamaha 0-3 een nieuwe midi poort (met 16 kanalen) die je vanaf je MIDI THRU poort kunt gebruiken (je hangt dus een midi device aan je midi thru poort van je motif, en dat ding benader je dan via die Yamaha 0-x poort (x is dat het nummer dat je ingevult hebt)).

Als je PLG kaartjes hebt en gebruikt, moet je bij Utility, PLG (F6), Midi (SF2) kijken, je kunt daar zetten op welke poort je PLG kaartjes reageren. Bij mij staan die op 2, dus mijn PLG150AN en PLG150DR kan ik dan benaderen via device Yamaha 0-2 in m'n software.
Op die manier snoepen de PLG kaartjes ook geen midi kanalen van je normale Motif setup af !

Enne, die foutmelding bij het installeren van de driver kun je negeren, dat is een waarschuwing dat de driver niet door Microsnot eh, Microsoft gesigneerd is .... Maar dat had Hover ook al gemeld, zag ik net :)

Da's geen foutmelding maar een waarschuwing.
(die je overigens ook uit kan zetten)
Die bedrijven moeten min of meer betalen om die waarschuwing weg te krijgen.
(ze moeten hun drivers laten certificeren)

Maar ik heb dezelfde drivers voor m'n mixer.

En midi via USB (en mlan) gaan stukken sneller dus kan ik van harte aanbevelen dat te gebruiken.

citaat:

Hier weet ik niet precies wat je bedoeld. Kan je misschien een audiofragment posten waar het probleem hoorbaar is of je track als bestand(smf/phrase/pattern,...) uploaden?

Ik heb deze even geplaatst; stelt niet veel voor verder, maar je hoort duidelijk dat de sections niet goed in elkaar over gaan
(ik heb geprogrammeerd via Pattern; F6-Chain; Edit. Ik weet niet of dit de juiste manier was.... :confused: )

Attachments

• voorbeeldje.mp3
    125,1 KB · Bekeken: 83
Laatst gewijzigd:
Ik heb deze even geplaatst; stelt niet veel voor verder, maar je hoort duidelijk dat de sections niet goed in elkaar over gaan

Volgens mij ligt de oorzaak in de wijze waarop je je patterns hebt opgenomen. Om zeker te zijn zou ik eigenlijk je patterns in mijn Motif moeten laden, dan kan ik het onmiddellijk zien. Misschien kan je je file(s) uploaden?

Heb je dit probleem ook als je hetzelfde pattern herhaald of is er dan wel een naadloze overgang? Probeer dit met elk van de gebruikte patterns.

ik heb geprogrammeerd via Pattern; F6-Chain; Edit. Ik weet niet of dit de juiste manier was.... :confused:

Wat bedoel je precies met "geprogrammeerd via Pattern ...". Deze functie dient om wijzigingen uit te voeren
nadat je reeds Chain Recording hebt uitgevoerd. Heb je het wijzigen van de patterns manueel in de edit list geplaatst of heb je ze interactief opgenomen?

Welke poorten je nou wel of niet moet activeren hangt af van jouw situatie. Zo heb je een poort waarlangs je de interne Motif engine kan aanspreken, een poort waarlangs je de PLG-kaarten kan aanspreken, een poort waarlangs je de remote control faciliteiten kan aanspreken,etc... Dit ken ik niet uit het hoofd maar ik kijk vanavond ook hier eens naar en kom er dan op terug.

Ik zie dat LeonMols intussen al dieper is ingegaan op de werking van de midi-poorten via usb dus dat hoef ik dan niet meer te doen. Tenzij er nog iets niet duidelijk is natuurlijk, maar dan ga je toch gewoon even naar een MIDI Boot Camp :D

Volgens mij ligt de oorzaak in de wijze waarop je je patterns hebt opgenomen. Om zeker te zijn zou ik eigenlijk je patterns in mijn Motif moeten laden, dan kan ik het onmiddellijk zien. Misschien kan je je file(s) uploaden?

Heb je dit probleem ook als je hetzelfde pattern herhaald of is er dan wel een naadloze overgang? Probeer dit met elk van de gebruikte patterns.

Wat bedoel je precies met "geprogrammeerd via Pattern ...". Deze functie dient om wijzigingen uit te voeren
nadat je reeds Chain Recording hebt uitgevoerd. Heb je het wijzigen van de patterns manueel in de edit list geplaatst of heb je ze interactief opgenomen?

Ik heb zostraks weer even geprobeerd om een preset-pattern te programmeren (idd manueel in de edit-list geplaatst) en bij het beluisteren hoorde ik eerst wel weer een klik (onder Pattern-F6;Chain-Edit), maar toen ik het daarna converteerde naar song hoorde ik tot mijn grote verbazing dat alles naadloos in elkaar overliep :) . Dat blijkt dus toch mooi te werken *D .

Ik verder ook nog twee midi-files gedownload van The Doors (Light my fire) en Smash Mouth (Walking on the sun). Ik was even benieuwd of ik deze ook kon invoeren in de Motif. Dit lukt echter maar voor een gedeelte; de drums hoor je niet. Komt dit doordat Yamaha een iets andere toewijzing heeft? Was het niet zo dat de drums op de eerste 8 kanalen worden toegewezen ipv op kanaal 10?
Ik heb even een midi-bestandje van Walking on the sun geprobeerd te uploaden en ik was wel even benieuwd hoe dit werkte op de anderen hun Motifs qua toewijzing van klanken etc.....maar deze werd niet geaccepteerd helaas.... :erm:

Back