Origineel geplaatst door fuse
Ik snap het even niet hoor. Je wilt iets in de G2 nabootsen wat je met een ander apparaat ook al kan?
Ik ben Wout natuurlijk niet dus mijn antwoord kan misschien helemaal nonsens zijn, maar FM is ingewikkelde zwik, omdat je niet weet op welke manier de operators aan elkaar zijn geknoopt.
Als je dus het algoritme (of wat je denkt dat het algoritme is) nabouwt op de G2 en dan bijvoorbeeld een "bekende" sysex doorstuurt (pitchverandering operator 1, bijvoorbeeld, vrij duidelijk), en dit gelijk doet op de G2 (waar -alles- bekend is), zou het resultaat hetzelfde moeten zijn.
Is het algoritme in de G2 anders, dan krijg je (dankzij FM) een andere klank; alles wat je nodig hebt is een soort 'scoop of frequency analyser om het in detail te zien. Nu kun je ook dankzij de bitreduceermoduultjes in de G2 de sinus wat rauwer maken; immers, in alle FM-apparaten zit een gesamplede kwart van een sinus. Ik voorzie niet dat je de fijne nuances eruit kan halen als er niks als ruis overblijft (wat je ook al vrij gauw hebt bij FM), maar daarom raadde ik ook die B3-patch, omdat die zo lekker simpel is.
Vergelijk maar eens in een keten van 8 FM operators achter elkaar, 2 x 4 parallel, en 8 naast elkaar op de B3 methode. Die laatste laat je niet horen waar de pitch zit, die 2e zeker, en als je ook nog een 4 x 2 algoritme er tussen hebt moet het -zeker- uit te vinden zijn.
Toch? Systematisch tackelen, dit probleem

. Al duurt 't misschien een jaar of 5 en moet je allerhande stukjes gereedschap voor jezelf schrijven; ik denk dat domweg openschroeven en alles op de pins uitlezen nog een veel grotere nachtmerrie is.