Yamaha FVX-1 (was: Toverkoning!)

Weet iemand waar het lid 'Toverkoning' gebleven is?
Misschien een andere naam of zo?

In de gear list stond een Yamaha FVX-1 vermeld en ik wil graag daarover meer te weten komen.

Wout

Inderdaad een uniek ding ja.

D'r zijn wat websites over met wat informatie. Weet alleen niet meer waar.

Wat ik nog wel weet is dat het een 8op FM synth is. En 4x multitimbraal.
En dat er een software editor bij hoorde waarvan de broncode niet meer bestaat naar schijnt.

En een hele lage oplage van 10 stuks of zo. Want het was eigenlijk een expander van een Orgel.

Stuur hem eens een PB...

Origineel geplaatst door fuse
Inderdaad een uniek ding ja.

D'r zijn wat websites over met wat informatie. Weet alleen niet meer waar.

Wat ik nog wel weet is dat het een 8op FM synth is. En 4x multitimbraal.
En dat er een software editor bij hoorde waarvan de broncode niet meer bestaat naar schijnt.

En een hele lage oplage van 10 stuks of zo. Want het was eigenlijk een expander van een Orgel.

Ik heb een goed werkende FVX-1 in het museum, met handleiding, maar de software om het apparaat te editen is nooit uitgekomen en Yamaha weet niet meer waar die is :)

De oplage bedroeg slechts 25 stuks...
zie: http://www.synrise.de/user/fvx1.htm

Dus... TOVERKONING!!!

Wout

In hoeverre zit er de kans in dat je met het verzenden van willekeurige (nouja, niet helemaal natuurlijk) SysEx uit kan vinden wat wat doet? Okee, 8 operatoren, maar het is op de Yamaha-leest geschoeid, en ik neem niet aan dat ze een dure revolutionair andere manier gaan vinden om dat geval aan te sturen, maar gewoon wat controlnummertjes toevoegen. Wat dan weer een soort gratis-en-voor-niks project wordt omdat het niet de moeite waard is om dit te re-engineeren.

Sjemig, dan zit je dus wel letterlijk met een Black Box te kijken.

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Maar staat niet meer in de ledenlijst...

Wout

Jawelle, onder de naam "De Toverkoning". Met de D van De dus. :)

Origineel geplaatst door Yoozer
In hoeverre zit er de kans in dat je met het verzenden van willekeurige (nouja, niet helemaal natuurlijk) SysEx uit kan vinden wat wat doet?

Daar wil ik inderdaad eens aan gaan werken, vooral nu bij de Clavia G2 de Operatoren perfect zijn nagebouwd. Een reconstructie is dan eventueel mogelijk.

Wout

Dat is het hele punt nou. Software om te editten is er niet. Dus valt er weinig meer mee te doen dan als preset bak te gebruiken.

Dat is het hele punt nou. Software om te editten is er niet.

Mijn idee was het volgende: via de handleiding zijn alle 63 algoritmen bekend; als er een sysexdump gemaakt kan worden, dan kan die op bepaalde plaatsten veranderd worden, b.v. naar 00 of zo. Dan goed luisteren wat er verandert in het geluid. Doel? In de Clavia G2 is het geheel na te bouwen, dus, misschien, eventueel...

Wout

[snuggere harrie]
Hoezo? Klinkt toch nooit hetzelfde.
[/snuggere harrie]

Maar knappe jongen als je het met gokken/horen kan nabouwen. Denk dat je dan echt wel hulp van een veteraan FM synth freak kan gebruiken. (ben zelf nog maar een groentje wat dat betreft)

Dat is het hele punt nou. Software om te editten is er niet. Dus valt er weinig meer mee te doen dan als preset bak te gebruiken.

Die is er niet meer, nee; maar ik stel me even die bak voor als een soort zwarte doos met een hele hoop ingangen. Een System Exclusive bericht bestaat uit een parameternummer (welke poort) en een waarde-verandering (ik weet niet of die incrementeel is of absoluut). Je stuurt dan gewoon een +1 of een 64 uit, gecombineerd met een parameternummer, met een primitief stukje midi-software dat je misschien zelf schrijft; of een Doepfer Drehbank waarbij je de eerste zoveel sysexnummers al bezet hebt door knoppen. Eentje moet er raak zijn.

Wat je alvast -wel- weet kun je op de synth zien en proberen; dat moet je eerst op schrift weten te stellen. Vervolgens kun je ook een hele hoop waardevolle guesstimates maken; de operatoren zijn zelf niet zo bijzonder als ik het niet mis heb (met een Coarse en Fine tune, en een Algorithm, geen golfvormen behalve een sinus; toch?) - dus je hebt een soort 'datablok' met een vaste grootte - noem het 'registered sysex numbers'

Je zou bijvoorbeeld een B3-preset kunnen pakken; elke DX of TX heeft wel een algoritme waarbij alle oscillators parallel staan. Ook heb je hiermee vrijwel gelijk de EG's gereset. Hiermee kun je dus kijken welke sysex waarop invloed heeft (tune/volume/feedback).

63 algos! Hm, leuk... de 6-op heeft er 32, de 4-op heeft er 8. Ruik ik hier een verband? ;).

FM veteraan; misschien heb je wel wat aan iets dat een reverse-engineering Fourier-analyse doet met maximaal 8 sinussen.. :D.

Zoiets staat me eigenlijk ook voor ogen.
Er worden wel degelijk een aantal zaken gegeven om te editen. Erg belangrijk is dat het algoritme ook getoond wordt... Het gaat maar om een beperkt aantal parameters, die niet via de hardware interface te bedienen zijn.

De FVX-1 wordt net als de 816 als performance synthesizer gebruikt, dus vier aparte synths in één performance. Bij de 816 kunnen dat er acht zijn.

Grappig is dat ongeveer de helft van de algoritmen eigenlijk dubbele synths zijn, dus twee groepen van vier operators, dus twee keer DX9 :)

In ieder geval, in de G2 is het geheel na te bouwen, dus een sysex convert programma zou leuk kunnen zijn. Dan is er teminste wel een editor :)

Wout

Ik snap het even niet hoor. Je wilt iets in de G2 nabootsen wat je met een ander apparaat ook al kan?

Ik snap het even niet hoor. Je wilt iets in de G2 nabootsen wat je met een ander apparaat ook al kan?
Ik ben Wout natuurlijk niet dus mijn antwoord kan misschien helemaal nonsens zijn, maar FM is ingewikkelde zwik, omdat je niet weet op welke manier de operators aan elkaar zijn geknoopt.

Als je dus het algoritme (of wat je denkt dat het algoritme is) nabouwt op de G2 en dan bijvoorbeeld een "bekende" sysex doorstuurt (pitchverandering operator 1, bijvoorbeeld, vrij duidelijk), en dit gelijk doet op de G2 (waar -alles- bekend is), zou het resultaat hetzelfde moeten zijn.

Is het algoritme in de G2 anders, dan krijg je (dankzij FM) een andere klank; alles wat je nodig hebt is een soort 'scoop of frequency analyser om het in detail te zien. Nu kun je ook dankzij de bitreduceermoduultjes in de G2 de sinus wat rauwer maken; immers, in alle FM-apparaten zit een gesamplede kwart van een sinus. Ik voorzie niet dat je de fijne nuances eruit kan halen als er niks als ruis overblijft (wat je ook al vrij gauw hebt bij FM), maar daarom raadde ik ook die B3-patch, omdat die zo lekker simpel is.

Vergelijk maar eens in een keten van 8 FM operators achter elkaar, 2 x 4 parallel, en 8 naast elkaar op de B3 methode. Die laatste laat je niet horen waar de pitch zit, die 2e zeker, en als je ook nog een 4 x 2 algoritme er tussen hebt moet het -zeker- uit te vinden zijn.

Toch? Systematisch tackelen, dit probleem :). Al duurt 't misschien een jaar of 5 en moet je allerhande stukjes gereedschap voor jezelf schrijven; ik denk dat domweg openschroeven en alles op de pins uitlezen nog een veel grotere nachtmerrie is.

Back