Hoe vangen jullie dat nu op? wanneer je maar geen inspiratie hebt?

Don Borito

Fantasie lid
Ok,... Ik zit ff in een muzikale dip denk ik... ;{

Elke keer als ik begin, moet ik eerst alles aanzetten, geluiden zoeken computer aanzetten,.. cubase opstarten..
en als ik er eenmaal kjlaar voor zit,.. dan zakt me de moed in de schoenen...
Mischien komt het omdat mijn ideeen groter zijn, dan mijn vermogen me toe laat,.. of misschien is het dat mijn geest niet leeg is,.. (te veel aan mijn hoofd hebben dus)..

eind van het bekende liedje bij mij is,.. dat ik een basic tracks inspeel, meestal iets met 'deep sounds' zoals een rhodes sound jazz kit(drums) deep bass, en wanneer het in de sound past wat onderliggen mute guitar sounds strings en lichte percussions (zoals triangle cowbell en andere lichte aanvullingen op het rhitme).

daar ben ik dam eem tijdje mee bezig,..(vooral met het over spelen van de tracks om alles zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen en zoveel mogelijk real-feel te maken ((zodat het niet te statisch wordt))...

Uiteindelijk neem ik wat afstand van het nummer,.. omdat je anders teveel erin zit, en het nummer niet meer 'surprised' .. in zo'n geval loop ik ff weg uit de studio en ga wat anders doen,..(TV kijken boodschappen doen eten,.. enz enz)

wanneer ik terugkom in de studio draai ik het nummer af en probeer ik te luisteren alsof ik het nummer niet zelf heb in gespeelt...
en nu komt het,.. meestal vind ik het dan zo slecht dat ik het niet eens opsla (al het werk dus voorniks..) het idee voor het nummer blijft WEL, maar ik begin dan weer helemaal op nieuw... soms met hetzelfde resultaat.. en soms met ietsje meer drive..
het geberut ook soms dat ik helemaal niet aan opnemen toekom,... omdat ik wel speel en piel, maar geen ideeen heb of juist ideeen die maar niet uit mijn vingers komen..

Doen jullie het nu anders? wat doen jullie wanneer de inspiratie niet to resultaat leid,.. of wanneer je merkt dat er productief maar niks ECHTS uit je vingers komt?
enige tips voor mij? of enige tips over hoe ik mijn inspiratie beter tot uiting kan brengen?

(mzuziek luisteren doe ik natuurlijk vaak, en hoor dan zoveel en krijg zoveel feeling, maar wanneer iok die feel wil meenemen in mijn muziek,.. verlies ik het weer...)

hoe pakken jullie die draad weer op?

Zet de muziek aan en ga in een andere kamer zitten zodat je het nog vaag kan horen. De ideeen komen dan vanzelf.
Ga eens op een andere manier te werk. Als ik het goed begrijp begin je met een rhodes ding en dan bas en drums.
Probeer eens een baslijn helemaal op te zetten voordat je met wat anders begint.

Use the force!

-C-

Ow wat ik vergeet:

Als ik doorheb dat het niet gaat lukken zet ik alles uit, en ga ik wat anders doen.
Forceren bereik je weinig tot niets mee. Heb je al eens een ander tijdstip van de dag geprobeerd om muziek te maken? Ik merk zelf dat ik op een zaterdagochtend heel anders bezig ben dan midden in de nacht.

-C-

ik zou zeggen begin eens met het opslaan van je werk en laat het gewoon ff een tijdje rusten... ik zelf werk veel snachts aangezien er dan meer ideeen opkomen maar goed overdag kan ik gewoon dingen uitwerken enzo... ach tja probeer het plezier erin te vinden...

Origineel geplaatst door C738
Ow wat ik vergeet:

Als ik doorheb dat het niet gaat lukken zet ik alles uit, en ga ik wat anders doen.
Forceren bereik je weinig tot niets mee. Heb je al eens een ander tijdstip van de dag geprobeerd om muziek te maken? Ik merk zelf dat ik op een zaterdagochtend heel anders bezig ben dan midden in de nacht.

-C-

Soms moet je toch ff doorbijten en verder doen! Niet metéén opgeven!

Hmmm , bij mij komen de ideeën pas als ik achter de piano ga zitten , ik laat
dan wel een band meelopen om achteraf met de goede stukken iets meer te doen.
Maar soms doe ik ook een week niets en dan weer na een paar dagen kom ik
weer met ideeën.

Ik ben niet zo iemand die in de stad loopt en denkt hij ik heb nu een
leuke melodie in mijn hoofd , snel naar huis computer aan en dan :confused: eeh
wat was die melodie ook weer =( ...

Origineel geplaatst door ikke

ja dat weet ik, en dat probeer ik ook meestal wel,... maar soms wordt ik er zo depresief van dat het maar niet uit mijn vingers wil komen,...
ik zit VOL met iedeeen,... en zeker als ik niet in mijn studio zit... maar zodra ik er wel zit,.. dan kan ik mijn geest niet leegmaken lijkt het wel..

zoals de beroemde uitspraak in de matrix.. 'free your mind' :D

ik denk dat ik TE onrustig ben,... misschien ook omdat ik alleen speel,.. wanneer je met anderen samen speelt hoef je niet met alles rekening te houden... dat helpt soms ook wel eens... maarja... op het moment speel ik alleen...

;{

Ook de muziekstijl verschilt denk ik van de meeste van jullie.. (althans dat denk ik hoor..) Ik speel meer jazz nummers en jazzrock of latin jazz of een directe stroming daarvan af geleid... tja,.. en.. ik ben natuurlijk geen prof.. al zou ik dat graag willen zijn.... maar als prof zal jehelemaal het probleem hebben van MOETEN presteren...

forceren is soms goed,.. zeker als je weet dat je de goeie kant opgaat,.. maar ik ben meestal zo boos op mezelf wanneer ik de track niet juist krijg,.. dat ik het gewoon helemaal uitgooi,... (soms met spijt afterwards...haha)

ik heb nu tenminste het gevoel dat ik niet de enige ben,.. die dit soort problemen ondervindt...
dank jullie wel vast voor jullie goeie en wijze tips...:D 8D

Origineel geplaatst door 6 trak
ik denk dat je volgorde wat verkeerd is... apparaten aanzetten en dan wachten op inspiratie ? erm... denk niet dat het zo werkt... het is net zoiets als een grasmaaier uit het tuinhuisje slepen en dan er achterkomen dat er geen gras is...
m.a.w. je kunt het niet afdwingen...

ik dacht al dat je ging zeggen,.. de grasmaaier uit de schuur halen, en dan wachten tot het gras groeit... haha :D

Origineel geplaatst door 6 trak
ik denk dat je volgorde wat verkeerd is... apparaten aanzetten en dan wachten op inspiratie ? erm... denk niet dat het zo werkt... het is net zoiets als een grasmaaier uit het tuinhuisje slepen en dan er achterkomen dat er geen gras is...
m.a.w. je kunt het niet afdwingen...

Dan maar wachten tot het gras gaat groeien. :D

Als je gaat spelen komen de ideeën vanzelf wel..

Origineel geplaatst door ikke

Staat dat er dan, dat ik meteen als het niet lukt opgeef :D:D:D?
Als ik doorheb dat het niets gaat worden vandaag dan ga ik verder niet forceren, dan word ik alleen maar chagrijnig en gefrustreerd. Ik bedoel meer dat wanneer je na genoeg inzet nog geen bevredigend resultaat hebt, je beter kan kappen voor die dag. In mijn geval probeer ik mijn muziek zo spontaan mogelijk te houden en niet een hele avond staan te stressen op een bepaald stuk. Ach ieder zijn werkwijze natuurlijk :).

-C-

Wat ik wel eens doe: spiegelen

ik heb bv een lekker loopje van 4 maten en ik weet geen vervolg dan probeer ik bv de spiegeltruck. De nootjes van het loopje op hetzelfde spoor spiegelen, oftewel het voorafgaande achterstevoren erachteraan plakken. Kan verrassend goed werkenen weer inspiratie opwekken om met het stuk verder te gaan. Of voor een basloopje de nootjes van het loopje naar een ander spoor spiegelen, etc. De mogelijkheden zijn eindeloos........

(In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst!)

Origineel geplaatst door C738
Staat dat er dan, dat ik meteen als het niet lukt opgeef :D:D:D?
Als ik doorheb dat het niets gaat worden vandaag dan ga ik verder niet forceren, dan word ik alleen maar chagrijnig en gefrustreerd. Ik bedoel meer dat wanneer je na genoeg inzet nog geen bevredigend resultaat hebt, je beter kan kappen voor die dag. In mijn geval probeer ik mijn muziek zo spontaan mogelijk te houden en niet een hele avond staan te stressen op een bepaald stuk. Ach ieder zijn werkwijze natuurlijk :).

-C-

gevalletje van thread-hijacking? dacht dat het hier een thread van don borito betrof? :duivels: :luv:

ken het probleem maar al te goed......... je kunt het gewoon niet dwingen, staat hierboven ook al geschreven...... ga gewoon lekker klooien als je zin/inspiratie hebt, en als je geen zin/inspiratie meer hebt dan stop je...... sla wel gewoon alles op, dwing jezelf daartoe, later kan je misschien met 10 "slechte" ideeen 1 goed nummer maken......

verder.............het klinkt het een beetje hard en negatief........maarrrrrr..........je kunt alle apparatuur en kennis hebben, maar muziek maken is toch een talent/gave......de een heeft het, de andere niet.......een leuk riedeltje kunnen spelen is niet genoeg om een goed uitgewerkt, gearrangeerd, gemixed en geproduceerd nummer te kunnen maken.... dat bedoel ik niet lullig, ik heb bijmezelf ook bijna altijd het vermoeden dat bovenstaande voor mij geldt, en dan kan ik nog niet eens noten lezen/spelen ook nog haha........... ga anders eens met wat mensen samen proberen te werken? bekijk wat je wel goed kunt/waar je zin in hebt/wat je leuk vindt, en bekijk dan wat je nog mist, en probeer daar anderen voor te vinden die je daar bij kunnen helpen...

EEEHHH !

Heb je het nou over geen inspiratie hebben OF dat een track niet lukt ?????

In beide gevallen doen een paar alcoholische versnaperingen wonderen!!

[alleen savonds natuurlijk he...]

:biertje: en :peukie: = inspiratieboost

Origineel geplaatst door olafmol
ken het probleem maar al te goed......... je kunt het gewoon niet dwingen, staat hierboven ook al geschreven...... ga gewoon lekker klooien als je zin/inspiratie hebt, en als je geen zin/inspiratie meer hebt dan stop je...... sla wel gewoon alles op, dwing jezelf daartoe, later kan je misschien met 10 "slechte" ideeen 1 goed nummer maken......

verder.............het klinkt het een beetje hard en negatief........maarrrrrr..........je kunt alle apparatuur en kennis hebben, maar muziek maken is toch een talent/gave......de een heeft het, de andere niet.......een leuk riedeltje kunnen spelen is niet genoeg om een goed uitgewerkt, gearrangeerd, gemixed en geproduceerd nummer te kunnen maken.... dat bedoel ik niet lullig, ik heb bijmezelf ook bijna altijd het vermoeden dat bovenstaande voor mij geldt, en dan kan ik nog niet eens noten lezen/spelen ook nog haha........... ga anders eens met wat mensen samen proberen te werken? bekijk wat je wel goed kunt/waar je zin in hebt/wat je leuk vindt, en bekijk dan wat je nog mist, en probeer daar anderen voor te vinden die je daar bij kunnen helpen...

wat je eigelijk wilt zeggen is. da": als je voor een dubbeltje bent geboren, je nooit een kwartje zal worden?" toch? :)

mja,.. als ik iets meer los laat over mijzelf (bij hoge uitzondering.. }:| )

ik ben al vanaf mijn 4 de jaar met muziek bezig en droom altijd al om in de muziek te zitten... mijn vader was een prof.. en daardoor wordt je zelf ook veel sneller met pek besmeurd.. ;)

Ben ook een tijdje prof geweest... maar kreeg verlammingsverschijnselen aan mijn rechterhand... =(

sinds dien heb ik nooitmeer zo lekker gespeeld als daarvoor... (wat op zich al een frustratie oplevert natuurlijk..)

Origineel geplaatst door Bass
EEEHHH !

Heb je het nou over geen inspiratie hebben OF dat een track niet lukt ?????

In beide gevallen doen een paar alcoholische versnaperingen wonderen!!

[alleen savonds natuurlijk he...]

:biertje: en :peukie: = inspiratieboost

Ik grijp ook altijd naar de fles als het niet lukt...

Origineel geplaatst door olafmol
gevalletje van thread-hijacking? dacht dat het hier een thread van don borito betrof? :duivels: :luv:

Eerder een gevalletje van voorbeeldje geven en wat meer uitleg geven ;)
En deze reply is een gevalletje van happen ;).

-C-

Origineel geplaatst door Don Borito
wat je eigelijk wilt zeggen is. da": als je voor een dubbeltje bent geboren, je nooit een kwartje zal worden?" toch? :)

mja,.. als ik iets meer los laat over mijzelf (bij hoge uitzondering.. }:| )

ik ben al vanaf mijn 4 de jaar met muziek bezig en droom altijd al om in de muziek te zitten... mijn vader was een prof.. en daardoor wordt je zelf ook veel sneller met pek besmeurd.. ;)

Ben ook een tijdje prof geweest... maar kreeg verlammingsverschijnselen aan mijn rechterhand... =(

sinds dien heb ik nooitmeer zo lekker gespeeld als daarvoor... (wat op zich al een frustratie oplevert natuurlijk..)

wat ik zeg: een muzikant is wat anders dan een producer........ niet iedere ervaren/getalenteerde bespeler van een instrument is in staat om goede, complete en afgeronde nummers te schrijven en/of deze op te nemen/mixen/produceren ..... het zijn hele verschillende disciplines.........

ik zeg niet dat het in jou geval zo is, maar het zou zo kunnen zijn........ik ken ze wel nl ;)
maargoed, als je in het verleden wel nummers hebt gemaakt en opgenomen waar je heel tevreden over was dan heb je gewoon een tijdelijke dip........ga lekker wat anders doen tot de inspiratie weer terugkomt en je vingers uitvloeit....

verder: als je merkt dat werken met de computer je inspiratie/flow tegenwerkt moet je gewoon een simpel recordertje kopen, en met een piano of gitaar of weetikwatjefijnvindtspelen je ideeen opnemen......dan kan je ze later verder uitwerken als het wat is..

Back