Roland Jupiter-8 kopen als investering of niet

Als je zelf muziek maakt en dan een synth gaat kopen als investering... beetje raar.

Ik koop alleen synths als ik ze kan/wil gebruiken.

Maar goed, voel je vrij......

Als ie nog zou werken na die tijd… Ik hoorde onlangs een bezitter die ook herstellingen doet, hij zei 'jup 8 verkocht, wegens niet (zelf) te herstellen als ie stuk gaat' - vermoedelijk onderdelen waar 't over ging
Dan is 't "better safe then sorry'

Nou als je een JP8 in 2004 had gekocht voor 2000 euro had je een er een mooie cent aan over kunnen houden. Als je ziet dat ze hier nu voor 6000 euro worden aangeboden!

Ik denk dat je bij zeldzame top analoge gear naast het stukje gebruik ook een stukje investering moet zien.

Ik denk dat er van de jp-8 iets van 2000 stuks ooit zijn gebouwd? Daarnaast dien je de reputatie van een synth in oogschouw te nemen. De jp-8 heeft zijn sporen nagelaten, dat is gewoon een feit. Zie de talloze albums en daarnaast topartiesten die er nog steeds lovend over zijn. Neem maar een voorbeeld, hier in Nederland is denk ik Rob Papen er een zeer enthousiaste gebruiker van. En dat is iemand die er wel verstand van heeft. Dit soort dingen spelen een rol.

Dus ja, ik zou op basis van deze feiten zeggen, het is ook een investering. Naast het praktische zit er ook een stukje emotionele waarde aan. En voor heel veel muzikanten speelt dat ook een rol. Sommige willen gewoon niet spelen, die willen het alleen hebben om ermee te pronken en anderen te laten watertanden. En ook hier is weer de jp-8 een mooi voorbeeld van. Al doet ie het niet, zolang die maar in die glazen kast zit en jij op een foto ernaast waarbij er alleen witte tanden te zien zijn, is dat voldoende.

Vergeet ook de gitarenmarkt niet. Als we het hier hebben over 6000 euro in die markt loopt het geloof in tienvouden....Trouwens in Nederland zijn de jp-8's dan relatief nog goedkoop, ik zie ze tegenwoordig op ebay soms voor 10.000-11.000 dollar, dat is ongeveer 8.000 euro...Dus eigenlijk maakt je nu al direct winst :)

Daarnaast zijn de jp-8's zeer robuust, die kunnen nog zeer lang mee. Wat problemen kan geven zijn eventuele lekkende elco's maar die kunnen "makkelijk" vervangen worden.

Om mijn verhaal maar kort te houden....bij aanschaf van een jp-8 zal je niet teleurgesteld zijn, sowieso qua sound, maar ook qua euro's op langere termijn of ook op korte termijn, investering dus.....:)

Tegelijkertijd, de originele post is van tien jaar geleden en de prijsstijging is ongeveer 4000 euro. Dat is ongeveer 400 euro per jaar. Mooi meegenomen, daar niet van, maar als je ervan moet leven… da's tien jaar lang oud en droog brood met spinnen eten - maar inderdaad wel in een eetkamer met een JP-8. :)

Ach, investering.. ik heb vandaag 1600,- excl btw betaald voor een domeinnaam die nog geen jaar geleden door iemand voor minder dan een tientje is geregistreerd en nooit gebruikt. Hoeveel % is dat?

Ik blijf het ratten vinden die zogenaamde 'investeerders'. Ik lust ze rauw! :W

Haha.. Nou.. Het heeft niks met synths te maken.. Maar het was er wel een waarvan ik verwacht iets aan te hebben op termijn. Er zit geen goodwill op t domein, de prijs was enkel voor de naam. :)

De tussenstand is inmiddels wel dat nu na 10 jaar men 550euro voor een s950 en bijna 300 voor een s900 durft te vragen op mp.nl!
Dat zijn misschien ff wat uitschieters geweest maar aan de andere kant misschien ook wel het begin van een get your own lo-fi sampler hype. Wie zal het zeggen dat dit over 5 jaar toch nog eens uit komt zoals voorspeld 10 jaar geleden :D:D

[hahaaa mode]

Doe zoals ik, verzamel alle Akai S900s die je maar
vinden kan voor 100 euro, stapel ze lekker op in je
kelder, koop op elke rommelmarkt alle ouwe floppies
op en stapel dit alles op in je kelder. Over 15 jaar als
ie vintage is, dan wil iedereen er eentje voor de préhisterische
12-bit crunch, en rijd je lekker in een vette 5 serie,
compleet gefinancierd door je stapeltje S900s of S950s.

[/hahaaa mode]

PS: vat bovenstaande niet te serieus op.

Axel

Lijkt me heel riskant, ik denk dat de vraag naar analoge synths en vooral die roland 808 en tb 303 sinds de jaren 90 erg groot is, door de enorme hoeveelheid mensen die house music en trance goed vinden. Ik had zelf een roland 808 drumcomputer.... ik had hem verkocht in 1989 voor 150 gulden, ik had er nu veel meer voor kunnen krijgen. Ik heb paar weken geleden een Roland JP8000 gekocht, zou ik ook kunnen denken, verzamelobject, met deze synth is trance begonnen, dus over 10 jaar is hij misschien 10 keer zoveel waard.
Nee, ik koop ze met moeite, moet er lang voor sparen, en omdat ik bv gek ben van een bepaalde synth, ik ben al maanden druk op zoek naar een Korg ms-20, ik denk dat het de mini gaat worden, vanwege de midi mogelijkheden.

Muziekinstrumenten met een hoog rendement aan speelplezier zijn de beste investering die je maar kunt verzinnen.

Een vintage synth als een Jupiter-8 zal altijd in waarde blijven stijgen. Het kan wat op en neer gaan maar niet over de lange termijn gezien. De reden is simpel. Het ding kent een grootse geschiedenis qua gebruik en dat is dan weer terug te voeren op zijn klankmogelijkheden.

Het verschil tussen vraagprijs en wat je in werkelijkheid krijgt, kan soms behoorlijk verschillen. Dat heb ik meegemaakt met een Roland TR-808 die in zijn hoogtijdagen zogenaamd 3000 euro waard zou zijn. Meer dan 750 euro heeft hij niet opgeleverd.

Het verschil tussen vraagprijs en wat je in werkelijkheid krijgt, kan soms behoorlijk verschillen. Dat heb ik meegemaakt met een Roland TR-808 die in zijn hoogtijdagen zogenaamd 3000 euro waard zou zijn. Meer dan 750 euro heeft hij niet opgeleverd.

Ik dacht dat jij dat heel anders aanpakte altijd?? :)

Ik zou er ook serieus over nadenken als ik een aanbieding zou krijgen. Alleen, ze komen zo zelden langs, dat
het nooit in fase is met mijn GAS piek periodes..

Laatst gewijzigd:
Back