Ik denk dat je bij zeldzame top analoge gear naast het stukje gebruik ook een stukje investering moet zien.
Ik denk dat er van de jp-8 iets van 2000 stuks ooit zijn gebouwd? Daarnaast dien je de reputatie van een synth in oogschouw te nemen. De jp-8 heeft zijn sporen nagelaten, dat is gewoon een feit. Zie de talloze albums en daarnaast topartiesten die er nog steeds lovend over zijn. Neem maar een voorbeeld, hier in Nederland is denk ik Rob Papen er een zeer enthousiaste gebruiker van. En dat is iemand die er wel verstand van heeft. Dit soort dingen spelen een rol.
Dus ja, ik zou op basis van deze feiten zeggen, het is ook een investering. Naast het praktische zit er ook een stukje emotionele waarde aan. En voor heel veel muzikanten speelt dat ook een rol. Sommige willen gewoon niet spelen, die willen het alleen hebben om ermee te pronken en anderen te laten watertanden. En ook hier is weer de jp-8 een mooi voorbeeld van. Al doet ie het niet, zolang die maar in die glazen kast zit en jij op een foto ernaast waarbij er alleen witte tanden te zien zijn, is dat voldoende.
Vergeet ook de gitarenmarkt niet. Als we het hier hebben over 6000 euro in die markt loopt het geloof in tienvouden....Trouwens in Nederland zijn de jp-8's dan relatief nog goedkoop, ik zie ze tegenwoordig op ebay soms voor 10.000-11.000 dollar, dat is ongeveer 8.000 euro...Dus eigenlijk maakt je nu al direct winst
Daarnaast zijn de jp-8's zeer robuust, die kunnen nog zeer lang mee. Wat problemen kan geven zijn eventuele lekkende elco's maar die kunnen "makkelijk" vervangen worden.
Om mijn verhaal maar kort te houden....bij aanschaf van een jp-8 zal je niet teleurgesteld zijn, sowieso qua sound, maar ook qua euro's op langere termijn of ook op korte termijn, investering dus.....