Roland Jupiter-8 kopen als investering of niet

nen belg

Stamgast
Toegeven, de Roland Jupiter-8 blijft voor velen een synthesizer waar ze alleen maar van kunnen dromen. Ik vroeg me af of het de moeite is om 2000 euro te betalen voor een Roland Jupiter-8 als investering (en niet voor dag dagelijks gebruik). Er zijn mensen die zelfs miljoenen euro's aan een schilderij kunnen geven, dus vroeg ik me af of 2000 euro voor een Jupiter-8 weggesmeten geld is of niet. Wat is jullie mening hierover.

Mijn mening is dat als jij een synth koopt als investering, dat dat betekent dat je er later meer terug voor hebben wilt.
En dat je eigenlijk een soort makelaar bent die de prijs opdrijft. Ik vind je dan een **k*l. (maar dat vind ik hé) :W

Ik vraag me trouwens af of het je gaat lukken zoals je plan is.

Probeer het met aandelen. Zijn ervoor bedoeld. :gaap:

2000, nauw das toch niet zo'n grote investering?? Moet je kijken wat voor gave bak je daarvoor krijgt.
Als je zo'n ding aanschaf ga je em dus echt wel elke dag gebruiken!
Lekker boeiend of je er over een aantal jaren meer of minder voor vangt. Ik verkoop liever iets voor minder
als ik iemand er echt blij mee kan maken. Persee dikke winst willen maken is k*t.

O en ik zie net je gearlist, nauw reken er maar op dat je de Jupiter elke dag gebruikt en de rest niet zo interessant meer vindt. ;)

Demian,

nog niet zolang geleden 3/4 jaar terug, werd er ook maar gevraagd en gegeven voor de tr-909 en 808 en de tb-303. Sommige denken dat we nogsteeds in die tijd zitten maar de meeste prijzen zijn aardig van hun toppen afgekomen, de lucht of rek is eruit zullen we maar zeggen. Feit blijft wel dat de apparaten en dan juist die die goed werken en er nog gaaf uitzien hun waarde wel blijven behouden. Freaks blijven er overal voor bestaan, met freaks bedoel ik verzamelaars.

Hoe dan ook er zit altijd een risico aan een investering je hebt en krijgt geen garantie, alleen dan dat het schaarser wordt.

De laatste prijs die ik je kan geven is van begin dit jaar en dat was een puntgave, heb het niet gedaan, stom misschien, helaas. maar de prijs voor die was € 1.400.

Het blijft een kwestie van smaak en gevoel + een beetje ratio.

Zelf vind ik een JP6 beter dan een JP8 Qua gebruik en klank en met de Europa mod heb je helemaal een bruikbaar ding in handen.
Heb (helaas) nog nooit aan een MKS-80 Super Jupiter mogen draaien maar die schijnen ook zeer goed te zijn, de CEM versie tot serienummer 511800 neem ik dan aan (correct me if I'm wrong) Toevallig staat er 1 met programmer te koop op het phorum.

Als je een JP8 alleen om de heb wil hebben valt er weinig aan af te doen, dan vervallen alle rationele argumenten.

Origineel geplaatst door demian
Mijn mening is dat als jij een synth koopt als investering, dat dat betekent dat je er later meer terug voor hebben wilt.
En dat je eigenlijk een soort makelaar bent die de prijs opdrijft. Ik vind je dan een **k*l. (maar dat vind ik hé) :W

Ik vraag me trouwens af of het je gaat lukken zoals je plan is.

:halleluja wou dat ik er nog wat aan kon toevoegen maar ik ben bang dat een mod gaat ingrijpen

en dat hij schaars is of dat niemand hem kwijt wil blijkt hier wel uit, geloof een maandje geleden, had net even imeand aan de lijn en had het hierover, was er niet 1 te vinden op ebay, ricardo, qoop, marktplaats.

Nog een regel; zolang er een markt is is er vraag, met andere woorden, muziek en dance muziek are here to stay, dus de jupiter 8 ook.

Een synthesizer zien als een investering is wel heel riskant vind ik. Daar zijn wel een paar redenen voor:

* De vraag kan ieder moment kelderen. Eigenlijk kan ik cns niet volgen als hij zegt dat de prijzen nu over hun hoogtepunt heen zijn. Het is even wat minder geweest door de recessie, maar ik heb de indruk dat de prijzen weer zijn wat ze "vroeger" waren (gemiddeld, uitzonderingen kunnen altijd). Maar er zal ooit wel een punt komen dat digitaal het gaat halen en dan zullen de prijzen wel duikelen (hoewel dat niet erg spectaculair zal zijn, omdat zoals al aangehaald er altijd wel freaks zullen blijven).

* Een niet te onderschatten risico is dat je synthesizer het (gedeeltelijk) begeeft en dat je kosten gaat moeten maken om te herstellen (of erger dat geen herstelling meer mogelijk is, maar dat zal wel niet zo snel het geval zijn). Of nog: dat er iets mis mee is wat jij niet merkt, maar wat potentiële kopers wel zullen merken. Onderdelen zijn zowiezo onderhevig aan slijtage, wat de prijs niet omhoog helpt.

Langs de andere kant:

* Het aanbod zal ook dalen. Er komen er uiteraard geen meer bij. Dat kan de prijs aanzienlijk doen oplopen.

* De kans bestaat dat de vraag nooit echt zal dalen. Degenen die er nu het geld niet voor overhebben zullen geen jup8 kopen en dat zal in de toekomst nooit veranderen. Maar degenen die wel een jup8 willen en het geld ervoor overhebben, zullen niet snel van gedachten te veranderen zijn. Een jup8 blijft een jup8 en daar kan geen PC tegenop, tenzij je de hele interface nabouwt.

Dus, 't is maar hoe je het bekijkt ...

[edit] Even toevoegen dat ik het zelf nog zo geen gek idee vind, een synthesizer als investering zien. MAAR: ik zou een synthesizer nooit in de eerste plaats als investering zien. In de eerste plaats komt nog altijd het speelgenot. Als dat er niet is kan je maar evengoed stoppen :doei: [/edit]

Laatst gewijzigd:
Mja.. Ik koop ook geen syntheziser om hem later duurder te verkopen. Alles wat ik verkocht heb, heb ik meestal verkocht voor de prijs waar ik het zelf voor gekocht heb en soms wat lager (door moeilijke verkoopbaarheid). Een synthesizer als investering zien kun je natuurlijk ook op 2 manieren opvatten. Je koopt hem om hem vervolgens later duurder te verkopen of je koopt hem om te gebruiken in je tracks om hem vervolgens via verkochte platen of cd's weer terug te verdienen.

Ik heb er geen moeite mee als iemand synths duurder verkoopt dan de prijs die hij zelf ooit betaald heeft. Je moet gewoon kijken wat je er zelf voor over hebt als je een synth wilt kopen. Vind je het te duur, dan koop je hem niet, vind je de prijs acceptabel, dan kun je hem kopen.

Dat voor veel mensen hier hun synthjes heilig zijn kan ik begrijpen. Een winkel koopt ze goedkoop in om duur te verkopen. Een particulier mag dat niet doen? Wat een onzin zeg. Gewoon altijd kijken of je de gevraagde prijs betalen wilt. De rest is wat mij betreft bijzaak.

Origineel geplaatst door Gilles la Crêpe
Een winkel koopt ze goedkoop in om duur te verkopen. Een particulier mag dat niet doen? Wat een onzin zeg. Gewoon altijd kijken of je de gevraagde prijs betalen wilt. De rest is wat mij betreft bijzaak.

Eh ja, maar een winkel heeft er belang bij dat ze winst maken. Een particulier hoeft dat IMO niet.. Als je dat wel wilt dat ben je gewoon een handelaartje. Nix mis mee, die zitten er ook tussen. Maar dan moeten ze wel goed spul doorverkopen waarvan ze weten dat ie werkt enzo (dat geldt ook voor die winkel IMO)

Origineel geplaatst door Arv
Eh ja, maar een winkel heeft er belang bij dat ze winst maken. Een particulier hoeft dat IMO niet.. Als je dat wel wilt dat ben je gewoon een handelaartje. Nix mis mee, die zitten er ook tussen. Maar dan moeten ze wel goed spul doorverkopen waarvan ze weten dat ie werkt enzo (dat geldt ook voor die winkel IMO)

Niet iedere particulier nee, maar wel de handelaartjes ja. Daar ging het hier ook effe om. Dat een apparaat goed moet werken moet natuurlijk een vereiste zijn ja. Bij een winkel zit je dan meestal beter. Maar een winkel vraagt voor vintage gear meestal nog meer dan een particulier zal doen.

Als je winst wilt maken kan je beter;

1- hopen dat je een keer een leuke deal scoort, dus goed rondkijken geblazen want je bent de enige niet die dat wil
2- werk zoeken wat goed betaalt
3- In aandelen gaan
4- handelaar worden in alles wat verkoopbaar blijkt te zijn
5- Een vak leren en daar de beste in worden om je eigen bedrijf op te kunnen richten
6- Weed gaan verbouwen of drugs gaan verhandelen

Maar als jij denkt dat je voor 1500 euro een Jupiter 8 kan kopen om die over 10 jaar voor 3000 te kunnen verkopen, dan moet je heel veel geduld hebben en ook heel veel geluk. Ik zou mijn heil in iets anders zoeken.

Vraagje van mijn kant :

Is een Alesis Andromeda een goede 'investering' ???

Kan je beter zelf een topic openen denk ik, thread hijacken is zoooo 2003 :D

Wil je vandaag de dag nog geld verdienen met synthesizers als belegging, ben je twintig jaar te laat. Je had in 1985-1990 al moeten beginnen met aankopen. Tóén wilde niemand die zware, grote, onbetrouwbare analoge bakken nog hebben.
Ik heb mijn Minimoog gekocht voor €680, en het complete Roland System 100 voor €160. Over wat voor bedragjes hebben het hier? Niemand wordt daar 'rijk' van.

Zeldzaamheid van het object is ook geen garantie voor succes. Kijk naar de prijs van een Fairlight CMI. Die kostte zo'n €68000 toen hij uitkwam. Er zijn er niet veel van gemaakt en het ding is nog steeds een legende. Maar of hij de nieuwprijs ooit zal opbrengen bij verkoop is op zijn zachtst gezegd twijfelachtig.

Ik vind investeren in muziekinstrumenten dus vrij dom. Want de kans is erg klein dat je tijdens je leven een miljoenenslag zult slaan. Jouw erfgenamen zullen over 150 jaar blijer met een Jupiter 8 zijn dan jij. Tenminste, als de dijken over 150 jaar nog hoog genoeg zijn.

Wil je geld verdienen investeer dan in onroerend goed.

Ach, af en toe heb ik mazzel dat ik een instrument goedkoop vind en met een paar tientjes winst verkoop als ie me niet bevalt. Das meer voor de sport.
Misschien is het handiger om te gaan investeren in softsynths, die nemen ook niet zoveel ruimte in ;).

Een verhaaltje:
In '96 wilde ik een synth kopen, en keek ik de lokale prikborden en verkoopkrantjes na. Ik zag toen een jupiter 8 te koop, voor 750 gulden. Na wat zoeken vond ik info over die machine en ach, het leek wel leuk maar hij was zo beperkt, geen drums etc. dus nee, laat ik dat maar niet doen. Uiteindelijk ben ik voor de CS1x gegaan.
Ik wist toen niet wat een Jupiter 8 waard was, en ik heb ook geen spijt dat ik het ding niet gekocht heb.
Spijt... is wat de koe schijt :D.

-C-

[hahaaa mode]

Doe zoals ik, verzamel alle Akai S900s die je maar
vinden kan voor 100 euro, stapel ze lekker op in je
kelder, koop op elke rommelmarkt alle ouwe floppies
op en stapel dit alles op in je kelder. Over 15 jaar als
ie vintage is, dan wil iedereen er eentje voor de préhisterische
12-bit crunch, en rijd je lekker in een vette 5 serie,
compleet gefinancierd door je stapeltje S900s of S950s.

[/hahaaa mode]

PS: vat bovenstaande niet te serieus op.

Axel

Back