Wie neemt er analoog op?

Maar hoe zit dat dan met...

Maar hoe zit dat dan met...

...het synchroniseren van je Tape-opname en je digitale sporen (van synths e.d.) als je die tape-opname wil toevoegen aan je "Digitale project" in Cubase (of wat dan ook)? In diverse handleidingen van al wat oudere apparaten zie ik geregeld het onvertogen woord "tape-synchronising" voorbij komen, en had ik altijd gevoelsmatig (dus geen greintje verstand van zaken, ik zeg maar waar het op staat)het idee dat het dáármee te maken had.
Maar hoe zit dat nu écht? Hoe kun je een tape-opname netjes in een digitaal project "mergen"?

Pjeut.

Re: Maar hoe zit dat dan met...

Re: Maar hoe zit dat dan met...

Origineel geplaatst door pjeut
...het synchroniseren van je Tape-opname en je digitale sporen (van synths e.d.) als je die tape-opname wil toevoegen aan je "Digitale project" in Cubase (of wat dan ook)?

Het concept is alsvolgt: op je taperecorder reserveer je 1 track. Daarop zet je een sync-spoor. Er zijn speciale apparaatskies die zo'n signaaltje voor je maken als je er midi-sync (soms ook song-pos) instopt. Zo'n syncspoor zit vast aan een vantevoren gekozen tempo (bpm) en maatsoort.
Ok, na 5 minuten staat het syncspoor op je tape. Nu kun je je taperecorder als master gebruiken: syncspoor stuurt speciale apparaatski aan en die is op z'n beurt weer een MIDI master die je sequencers aanstuurt. That's it.

heb zelf een alesis mmt8 die een tapesync in/uit heeft (= speciale apparaatski + seqeuncer dus) werkt prima

dit apparaatje kan ook leuk/handig zijn voor mensen die de tape-sound zoeken:

"PorticoTM 5042 Duo Tape Channel

Two-channel “True Tape” Emulation. An actual tape drive circuit is used to drive a tiny magnetic circuit and fed to a replay loop and actual replay preamp. “Record” and “Replay” levels are counter-ganged to keep overall gain approximately constant that only varies, as a tape would, with saturation level. The frequency response is tailored to that of an actual tape recorder. The result is a remarkable simulation of true tape sound, providing the nostalgic rounding and compression that offsets the harshness of poor digital recorders. Use with care! The dynamic range of a tape recorder was a lot less than that of the high resolution Portico circuit in which it is nesting!
Each of the two 5042 channels is equipped with the following:
- Input Level control.
- Tape Saturation Level control.
- 10 segment Meter reading input or saturation level.
- “7.5/15 IPS” switch
- Independent Bypass per channel"

http://www.rupertneve.com/porticorange.html

Wel ene hele oude draad.

Maar analoog opnemen betekend ook vaak analoog mixen. En dat is totaal anders dan digitaal mixen.
En als het dan dieper en/of voller klinkt kun je met wat meer moeite er digitaal ook altijd nog wel komen. En dan ben ik toch bang dat de andere 'factor' nog gewoon tussen de oren zit.
Vind ook dat je op dat vlak ook kritisch naar jezelf moet blijven kijken.

Origineel geplaatst door fuse
Wel ene hele oude draad.

Maar analoog opnemen betekend ook vaak analoog mixen. En dat is totaal anders dan digitaal mixen.

ja analoog mixen is heel anders dan digitaal mixen.

anyway, volgens mij is het tegenwoordig heel gangbaar om analoog te tracken en dan digitaal af te mixen, of digitaal te tracken en analoog te masteren, in ieder geval een combi

Hihi, per ongeluk op send gedrukt en olaf komt er meteen al weer op af.

Zo dit is toevallig een draadje waar ik ook wat kwijt kan.
Neem en master nog helemaal analoog op.......omdat ik denk dat dit stukje oude techniek&vaardigheid straks helemaal verloren gaat met de tegenwoordige voorgekauwde software.
Heb dus een 12-sporig Akai MG14D die werkt met 1-inch cassette tapes werkt simpel en doeltreffend verder wil masteren met een aantal mastermachines nl: Philips Pro36 Philips EL3501(80kgbakbeest uit 65 ongeveer) en mono op een Telefunken M23 en straks op de M24.
De ruis kan ik behoorlijk elimineren door gebruik v/e Dolby-A systeem 2 kanaals master en heb zelfs een 16 kanaals A-systeem(moet nog geinstalleerd worden).
Voor een cd-tje brand ik op een prof-marantz met symmetrische ingangen 1 op 1 op een echte audio-cd (geen cdr die spuugt ie ook uit) vele vele beter dan pc-brander en daar tussen zit nog een focusrite mixmaster lekker makkkelijk alles in 1 apparaat.

Verder 1 nadeel met akai MG14D je kunt maximaal 20 min opnemen op 1 tape erg kort vind ik dus opzoek naar een handzame meersporen deck met grote spoelen minimaal 1-inch wordt wel moeilijk je komt alleen die geweldige m/c tegen van meer dan 100 kg die krijg ik nooit de kelder in&uit

groet Gert-Jan

Toch grappig dat tape vaak gebruikt wordt vanwege de klank, en de tape compressie (kleuring dus), terwijl we van een a/d converter verwachten dat hij zo neutraal mogelijk klinkt.

Origineel geplaatst door Tactic
Toch grappig dat tape vaak gebruikt wordt vanwege de klank, en de tape compressie (kleuring dus), terwijl we van een a/d converter verwachten dat hij zo neutraal mogelijk klinkt.

Dat is inderdaad behoorlijk opmerkelijk! Maar ik denk dat 90% van homestudio mensen wel een neutrale opname willen. Er is maar een heel kleine groep die graag een authentieke tape sound wil, met authentieke hardware.

Origineel geplaatst door gjb68
Voor een cd-tje brand ik op een prof-marantz met symmetrische ingangen 1 op 1 op een echte audio-cd (geen cdr die spuugt ie ook uit) vele vele beter dan pc-brander en daar tussen zit nog een focusrite mixmaster lekker makkkelijk alles in 1 apparaat.

groet Gert-Jan

Die Marantz brandt op gewone cd's? Dat snap ik niet helemaal. Tenminste, verklaar je nader want ik ken die dingen niet.

Een kennis van me heeft in zijn studio een Studer 16 track tape machine met slechts 900 uur gedraaid inclusief een (volgens mij) 32 track Studertafel. Schijnbaar de Rolls onder de tape decks...Gekocht van Philips Natuurkundig laboratorium. Wat een mooi spul zeg..Ik heb de originele aankoop factuur gezien en vergeleken met de uiteindelijke prijs die hij er voor betaald heeft en oei dat was echt te bizar....Ik denk dat hij onder alle omstandigheden echt een TOP deal heeft gemaakt. Maar het is hem gegund want hij heeft een top studio....

Origineel geplaatst door Arv
Die Marantz brandt op gewone cd's? Dat snap ik niet helemaal. Tenminste, verklaar je nader want ik ken die dingen niet.

Ik denk dat 'ie bedoeld dat je niet kunt opnemen op gewone CD-R's die je ook in de computer gebruikt. De meeste CD audio recorders kunnen alleen opnemen op CD-R-Audio. Ik geloof trouwens dat dat voor de kwaliteit geen donder uitmaakt, het is alleen dat platenmaatschappijen indertijd (net als bij DAT-tapes) een toeslag hebben bedongen op de mediums voor dit soort digitale hardware recorders. Dus de prijs is hoger dan voor een 'gewone' CD-r, maar de kwaliteit van het medium zelf zal niet veel verschillen, denk ik. De kwaliteit van de hardware zelf zal wel vast wat beter zijn dan met een doorsnee geluidskaart.

Origineel geplaatst door Arv

Ik bedoelde dus CD-R audio cd's met het "compact disc digital audio recordeable" logo erop speciaal voor audio geen data.
Klinken goed gaan dus ook langer mee maar zijn ook duurder ongeveer 1,5 tot 2 euri's per stuk.
Prof cd branders branden ook alleen 1 op 1 dus geen kans op fouten.
Weet niet of dit een truuk is v/d platen maatschappijen ze kunnen 't toch niet tegen houden denk ik.

He' Ralph je bedoeld zeker Pieter van "Void"studio ben er ook een keer geweest raar om te weten maar vroeger toen Philips nog top produkten maakten en interessant waren werkten ze samen met Studer.........Studer heeft toen de lijn v/d mengtafels overgenomen en verder ontwikkeld.

Aha, ik snap um! :)

Btw, leuk van die Studer bij het Philips Natuurkundig Lab (natlab) vandaan. Ik heb daar een tijd rondgelopen in 1992 en heb er erg leuke dingen gezien, zoals de proto type cd spelers etc.. Helaas heb ik toen geen Studers zien zwerven... :D

Weet niet of dit een truuk is v/d platen maatschappijen

Dat was het inderdaad. Het heeft niks met de kwaliteit te maken, want een 'audio' cd-r is gewoon exact hetzelfde als de 'niet audio' cd van hetzelfde merk en type, met wat bitjes in de inloop anders waardoor deze recorders 'm slikken. Relatief gezien zijn ze natuurlijk wel beter, omdat er van de 'niet audio' een hoop goedkope rommel verkocht wordt die je bij de audio cd-r niet vindt. Maar de BASF Maxima Audio was exact hetzelfde als de BASF Maximum Data, alleen was ie een stuk duurder.

Maar het prijsverschil was puur en alleen een kopieerheffing. Ik heb zelf de CDR870 van Philips, dat was toen een van de eerste audio cd-recorders (1495 gulden...). In die tijd werd er ook gewoon bij verteld dat het een kopieerheffing was omdat deze dozen digitaal cd's konden kopieren. Tegenwoordig gaat dat inderdaad nergens meer over, want niemand kopieert nog cd's met een audio-cd-recorder.

Prof cd branders branden ook alleen 1 op 1 dus geen kans op fouten.

Da's trouwens ook een beetje een fabeltje. Hoe snel je moet branden hangt af van het cd-materiaal. Een cd die op 50x gebrand kan worden is van materiaal dat met veel lagere lasersterkes werkt (de laser staat er tenslotte maar heel kort op). Als je die op 1x brandt loop je het risico dat je er dwars doorheen brandt. Dus een cd voor hoge snelheiden op (te) lage snelheid branden geeft net zo goed fouten.

Dus 1 op 1 branden kan, maar wel met 1x cd's. Een 50x cd wordt niet beter van 1x branden.

Origineel geplaatst door etaoin
Dus 1 op 1 branden kan, maar wel met 1x cd's. Een 50x cd wordt niet beter van 1x branden.

Inderdaad. En dan nog, je moet ook die verify optie gebruiken, dan checked ie alles opde bit nauwkeurig. Fouten zijn dan snel opgespoord (en dat komt erg weinig voor)

Back