Geluid bepaald het gevoel

fuse

Gepokt en gemazeld
Hebben jullie dat ook dat als je met een bepaald geluid bezig bent het net zo is alsof je toetsen anders spelen? Zeg maar dat de sound bepaald hoe de toetsen voelen of zo.
En dat de velocity ook anders werkt of zo.

Met piano's of soortgelijke geluiden lijkt het dan wel alsof de toetsen zwaarder gaan spelen of zo. Vooral als er release samples bij piano's gebruikt worden lijkt het net of de toetsen zelfs dezelfde vertraging krijgen als bij gewogen toetsenborden.

Beetje maf maar wel grappig fenomeen vond ik zelf.

ik herken dat totaal fuse!

een geluid met een felle attack voelt anders aan dan een pad bijv.,
dit heeft te maken met wat je handen voelen en wat je oren registreren nutuulk! als de tijd die tussen die 2 zit sterk verschilt zal de terug koppeling van oren (via hersenen) naar handen je doen geloven dat een geluid anders 'aanvoelt' :)

ik heb het soms nog sterker trouwens, ik proef geluiden... een soort van leeg gevoel in de maag dat word gestilt!

Om het op mijn manier te zeggen:

Stap in de auto en ga in de derde versnelling door een leuke bocht met een 60 per uur.
Rij daarna precies dezelfde bocht met dezelfde snelheid, maar dan in de vierde versnelling.

Wat leek het hardst te gaan?

-C-

Origineel geplaatst door 6 trak

ik heb het soms nog sterker trouwens, ik proef geluiden... een soort van leeg gevoel in de maag dat word gestilt!

damn... hapklarebrokkenmuziek is dus voor jou uitgevonden!

;)

-C-

Origineel geplaatst door C738
Om het op mijn manier te zeggen:

Stap in de auto..... Wat leek het hardst te gaan?

-C-

Ik rij motor, maar je hebt gelijk. Versnellinkje terug is veeeeel leuker. 8)

Terug on topic: een goede synthesizerspeler past zich altijd aan het geluid aan. Als je erg meeleeft met je sound zou het kunnen dat je je toetsenbord anders ervaart, maar ik heb daar geen 'last' van.

Oh herkenbaar allemaal! Ik heb het zelfs als ik aan knoppen draai, een filtersweep voelt anders dan een LFO modulatie bv, met fysiek dezelfde knoppen dan. Best handig fenomeen trouwens, zo kun je je gevoel deel uit laten maken van je spel. Niet onbelangrijk vindt ik!

Attachments

• jan8_nord.jpg
    jan8_nord.jpg
    4,1 KB · Bekeken: 74
idd! maar wat ik het meest heb: hoe beter/mooier het geluid, hoe meer inspirerend het werkt om muziek te maken!

Dit is heel herkenbaar ja.. ik pas m'n spel altijd acuut aan.

Mijn ervaring met dit fenomeen is het sterkst als ik met een 'zuiver sinus-achtig' geluid speel; een fluitje bijv. Dan lijkt het net alsof ik 2x zo snel kan spelen omdat het geluid zo 'soepel' klinkt. Vooral ingewikkelde partijen over verschillende ladders en octaven lijken makkelijker te gaan met zo'n geluid.

Ook met een orgelgeluid waar een snelle leslie over staat speel ik totaal anders.. totaal slordiger zal ik maar zeggen.
Met zo'n geluid mag je er best wat naast zitten en speel ik ook veel glissando (van onder naar boven over de toetsen 'smeren' totaan de noot of akkoord die je wil spelen) Ik betrap mezelf er vaak op dat ik met m'n hand op de toets zelf aan het wiebelen ben, alsof ik zelf dat leslie effect maak! gaat nergens over :D

Maar hoe maf je het ook vind, het lijkt me wel de bedoeling dat je als synthman je spel aanpast aan het geluid.
vwb de nagebootste geluiden (sax/trombone/guitaar/strings...enz) dan kom je bij dingen zoals spelen 'als een gitarist' of hoe speel je 'als een saxofonist' enz. en da's erg pittig

Ga daar maar eens aanstaan, zet een nummer op met een sax- of guitaarsolo en zoek hem maar uit met het juiste geluid (dat rijmt :P )

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Pim
Ik rij motor, maar je hebt gelijk. Versnellinkje terug is veeeeel leuker. 8)

en dan je synth in de fietstas achterop ? :D

en nu serieus: dat het keyboard voor m'n gevoel anders speelt dat ervaar ik niet zo zeer. Hoewel het natuurlijk al een heleboel uitmaakt hoe een bepaald geluid geprogrammeerd is qua velocity response etc. Het is wel zo dat geluiden me vaak direct inspireren tot een bepaald muzikaal 'thema' zodra ik er een beetje mee ga spelen maar ik denk dat dat weer een andere discussie is.

Voor mij gaat het nog net iets verder ... doordat een bepaald geluid anders ervaren wordt, ga ik ook andere speeltechnieken uitproberen en zo ontstaan er soms geheel nieuwe songs in een genre dat ik tot dan toe nog nooit had 'geproefd' . Winter In Moscow is zo'n track waar door combinatie van piano en strings andere speeltechnieken gebruikt zijn, met dat nummer als gevolg :)

:doei:

Back