Gitaar pedaaltjes

Roger Mayer maakt hele mooie pedalen. Ikzelf heb de Voodoovibe en ik heb regelmatig over een Classic Fuzz gespeeld. Die Classic Fuzz vind ik erg mooi. Hij lijkt een beetje op een Dallas Arbiter Fuzz Face. (Het ronde pedaal dat nu door Jim Dunlop gereissued wordt). Een nadeel van de Roger Mayer Rocket Fuzz pedalen vind ik dat de output niet erg krachtig is. Er bestaan op die manier situaties dat het onmogelijk is het volume van de Fuzz even hard te krijgen als het cleane volume. Dat kan erg storend zijn.

Een groot voordeel van deze pedalen is dat ze er stil zijn. weinig ruis en bijgeluiden dus. Zodra je speelt krijg je een muur van geweld en noise, maar als je je snaren dempt, dan is het relatief erg stil. Dit moet je wel relatief zien: een synthfreak die alleen maar met VSTi's of JV2080 achtige dingen werkt zal zeggen: "Hoezo stil?...het maakt bakken met herrie". Maar als je een mening van een gitarist vraagt, dan zal hij mijn standpunt beamen.

Trouwens: ik neem aan dat je geen fuzz koopt als je een anti ruis purist bent.

Een leuke weetje: Roger Mayer was vroeger de gitaar technicus van Jimmy Hendrix

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Trouwens: ik neem aan dat je geen fuzz koopt als je een anti ruis purist bent.

Ik vind ruis machtig! (ik ben een grote "roland ruis volgeling") :D

Het is ook wel de bedoeling wat gitaar er door te sturen in de toekomst. Bedankt voor de raad!

ik zou zelf ook nog wel eens 2 van die rocket fuzz pedalen willen hebben...de classic en de ocatve. Mooie dingen zijn het.

sorry....dit moet ik ff laten horen...303 door een Z-Vex Fuzz Factory.....alleen maar ff getweaked met het pedaaltje,de 303 is gewoon steeds hetzelfde loopje :

(mijn excuses voor hetniet zo goed opnemen)

Attachments

• 303fuzz2.mp3
    787,8 KB · Bekeken: 147
Origineel geplaatst door dione
sorry....dit moet ik ff laten horen...303 door een Z-Vex Fuzz Factory.....alleen maar ff getweaked met het pedaaltje,de 303 is gewoon steeds hetzelfde loopje :

(mijn excuses voor hetniet zo goed opnemen)

gruwlijk!!!!:okdan:

hebben;)

ik wist wel dat jij 'm leuk vond....:D

ff een tip voor mensen die meerdere pedaaltjes hebben...:
Voodoo Lab heeft een 'Pedal Power'...een adapterkastje waar tot 8 verschillende pedaaltjes op
aangesloten kunnen worden....scheelt je een berg losse adapters en nodige stekkerdoos-ruimte....

http://www.voodoolab.com/pedpower.html

schìjnt nog beter te zijn voor je sound ook...(minder hum en noise)....maar dat moet ik nog ff testen...

kost wel bijna 200 euri...maar goed...wel met kabeltjes dr bij....
mijn 5 pedaaaltjes passen dr allemaal aan...:okdan:

De godlyke heeft ook allemaal van die verloopstekkertjes en een daisychain (die je trouwens ook los kan kopen bij een willekeurige gitaarzaak). Die kost wel een heel stuk minder bij frietbek. Zijn ook heel klein. Maar.... Sommige pedalen werken er niet helemaal goed mee. Line6 pedalen bijvoorbeeld gaan nogal eens zeuren en brommen in chains.

Maar over die pedalpower heb ik al heel wat goeds vernomen !:okdan: Mag ook wel voor dat geld.

Ik maak mijn verloop kabels altijd zelf. Je moet natuurlijk wel kunnen solderen maar het heeft voordelen:

Niet alle pedalen werken met dezelfde voedings stekkers. Hier kan je rekening mee houden.
Een tweede voordeel is de lengte van de kabels. Niets is zo irritant als te lange of te korte kabel tussen je pedalen. Of je pedalen staan scheef omdat de draad te kort is, of de voedingsdraad komt tussen vanalles te zitten waardoor dingen klem komen te zitten of zelf kortsluiting maken.

Je moet wel opletten dat je een krachtige en goed gestabiliseerd voeding gebruikt. Brom is een veel voorkomend fenomeen. En dan KAN ontstaan door een slecht gestabiliseerde voeding. Batterijen zijn nog altijd het beste wat dat betreft, maar onhandig.

Waar ik wel nog ff op terug wil komen:

Voodoo Lab heeft een 'Pedal Power'
kost wel bijna 200 euri...maar goed...wel met kabeltjes dr bij....

Dit is dus echt belachelijk. 200,- euro voor een adapter met een paar kabeltjes. Als dit goed loopt ga ik stekkerblokken verkopen voor 130,- per stuk...en die noem ik dan "Pedal Power Energizer".
En die kan je dan in "Modern" of "Vintage" uitvoeringen krijgen. (De vintage is uiteraard ietjes duurder)

Dit is dus echt belachelijk. 200,- euro voor een adapter met een paar kabeltjes. Als dit goed loopt ga ik stekkerblokken verkopen voor 130,- per stuk...en die noem ik dan "Pedal Power Energizer".
En die kan je dan in "Modern" of "Vintage" uitvoeringen krijgen. (De vintage is uiteraard ietjes duurder)

... als je maar weet dat er ècht vraag naar is.
Roand verkocht ook ooit van die multi-stekkerdingen, waar je bijv. meerdere Boss effectendingen en Roland apparaten (die allemaal zo'n lomp Boss blok gebruiken) op aan kon sluiten. Helaas zijn die dingen nergens te vinden.
Maar als er ooit iemand een soort modulair apparaat maakt, met pakweg 6x een stroomaansluitingo op instelbare waarde met zelf te verkiezen plugje, dan heb je gegarandeerd een stapel kopers.
(en doe mij maar zo'n vintage uitvoering, met hout en bakeliet :D)

Kortom: dood aan de wall-wart! :(

Tja...echt duur ? Een beetje adapter kost al snel 10 euro...dan moet je in veel gevallen nog zelf kabeltjes dr aan zetten omdat ie anders niet op een pedaaltje past....en een paar stekkerblokken opofferen omdat een adapter al snel 2 à 3 plaatsen in je stekkerblok in beslag neemt.....

Met dit ding (175 euro) ben je van al dat gezeik af : 1 stekker in je blok en gewoon je pedaaltjes dr aan gooien....en dan heb je meteen een heel stille en stabiele voeding....(volgens kenners de stilste voeding die er is)...
Een beetje goed pedaal betaal je ook al 200 tot 250 euro voor...en dan is het zonde om die aan een adapter te gooien waarvan je weet dat je niet de optimale sound verkrijgt uit je dure pedaaltje...(zoem en noise)...

Bovendien zitten er 2 aansluitingen bij met regelbare stroomsterkte (4v tot 9v)...speciaal voor vintage/buizen pedalen,waarmee je halflege batterijen kunt simuleren...schijnen gitaar-freaks ook leuk te vinden...

En tja...natuurlijk zou het goedkoper kunnen....maar wat is het alternatief ?
Niet iedereen heeft de kennis en tijd om zelf voedingen te bouwen....en mij scheelt het al 5 adapters en 2 stekkerblokken,om nog maar te zwijgen van de rommel....

Dione: Ik begrijp je punt natuurlijk wel, en daar zit ook wel wat in. Maar ik blijf het veeeels te duur vinden.

en een paar stekkerblokken opofferen omdat een adapter al snel 2 à 3 plaatsen in je stekkerblok in beslag neemt.....
Je kan ook gewoon een stekkerblok kopen met 90 graden pluggen waar een adapter gewoon 1 plek op inneemt. (kosten evenveel als die onhandige stekkerblokken)

En dit soort archumenten zijn natuurlijk onzin:
....(volgens kenners de stilste voeding die er is)...
de stilste voeding bestaat niet.

En dit
Een beetje goed pedaal betaal je ook al 200 tot 250 euro voor...en dan is het zonde om die aan een adapter te gooien waarvan je weet dat je niet de optimale sound verkrijgt uit je dure pedaaltje...(zoem en noise)...
Een mooi pedaal kost inderdaad snel 250,-. Maar waarom zou je een pedaal aan een adapter hangen waarvan je weet dat hij niet de optimale sound geeft? Je moet hem gewoon aan een adapter hangen van 10,- die WEL een optimale sound geeft.

Dit vind ik helemaal schandalig:
Bovendien zitten er 2 aansluitingen bij met regelbare stroomsterkte (4v tot 9v)...
Je hebt dus niet eens de mogelijkheid om 18 volt eruit te trekken? Die jongens van Voodoo Lab weten echt wel dat oude Electro Harmonix, Maestro, MXR en Ibanez regelmatig op 18 volt werken en niet op 9 volt. Dus met die voodolab kan ik een deel van mijn pedalen niet eens aansluiten.

Dus kort gezegd betaal je 175,- euro voor een voeding die geen 18 volt kan leveren. Waar je geen stekkerblok (10,-) voor hoeft bij te kopen en waar je geen losse kabeltjes (15,-) meer hoeft bij te kopen.
Dus voor de adapter betaal je eigenlijk 150,- ... da's veel te duur als je het mij vraagt.

MB, het wordt tijd dat jij je voedingsblok uit gaat brengen ! Ik wil er wel eentje in de vintage uitvoering. Past mooi naast een EH Big muff. Moet je natuurlijk wel een regulator er op zetten waarmee je de voeding kan regelen, en het liefst traploos. Want dan gaat die Fuzz idd ranziger klinken.

Dione heeft wel gelijk dat het een mooie voeding is, maar ook ik vind het bedrag wat ervoor gevraagd wordt veel te hoog.

Over die stekkers van die Boss voedingen : Openschroeven en een snoer er op zetten. Heb ik al meerdere malen gedaan voor een aantal gitaristen.

MB, het wordt tijd dat jij je voedingsblok uit gaat brengen !

HAHA

Het is wel grappig, want ik heb een aantal keer complete pedalen planken/koffers gemaakt voor verschillende gitaristen. Gewoon een plank die weer in een koffer past en op die plank bevestig ik dan de pedalen die erop moeten. En dan ga ik (precies op maar) voedingdraden leggen. Meer dan 2 adapters heb je niet nodig (9 en 18 volt). Die adapters kan je regelbaar nemen voor ranzigheid. Vervolgens leg ik (wederom precies op maat) de audio kabels ertussen. En ik bevestig de adapters op de plank met een stekkerdoosje waar een netsnor met een europlug in gaat.

Op de grond leggen, netstroom erin en in- en output erin prikken en Rocken maar. Nooit last dat pedalen "weglopen als je er tegenaan schopt, nooit last van kabeltjes die tussen je schakelaar zitten en geen slijtage van je patchkabletjes meer. hoppa klaar is kees.

Dione: Ik begrijp je punt natuurlijk wel, en daar zit ook wel wat in. Maar ik blijf het veeeels te duur vinden.

Je kan ook gewoon een stekkerblok kopen met 90 graden pluggen waar een adapter gewoon 1 plek op inneemt. (kosten evenveel als die onhandige stekkerblokken)

En dit soort archumenten zijn natuurlijk onzin:

de stilste voeding bestaat niet.

En dit

Een mooi pedaal kost inderdaad snel 250,-. Maar waarom zou je een pedaal aan een adapter hangen waarvan je weet dat hij niet de optimale sound geeft? Je moet hem gewoon aan een adapter hangen van 10,- die WEL een optimale sound geeft.

Dit vind ik helemaal schandalig:

Je hebt dus niet eens de mogelijkheid om 18 volt eruit te trekken? Die jongens van Voodoo Lab weten echt wel dat oude Electro Harmonix, Maestro, MXR en Ibanez regelmatig op 18 volt werken en niet op 9 volt. Dus met die voodolab kan ik een deel van mijn pedalen niet eens aansluiten.

Dus kort gezegd betaal je 175,- euro voor een voeding die geen 18 volt kan leveren. Waar je geen stekkerblok (10,-) voor hoeft bij te kopen en waar je geen losse kabeltjes (15,-) meer hoeft bij te kopen.
Dus voor de adapter betaal je eigenlijk 150,- ... da's veel te duur als je het mij vraagt.

1) Als experts mij vertellen dat dit een goede stille voeding is,geloof ik dat...ik moet wel van kennis van anderen uitgaan,want ik verdiep me niet in dat soort zaken...ieder z'n vakgebied toch ? ;)

2) Een 90 graden stekkerblok helpt niet omdat de meeste adapters te breed zijn...geloof me,ik heb vele (ook 90 graden)stekkerblokken hier liggen en geprobeerd....de enige die wel genoeg ruimte hebben zijn die dure blokken,die zijn minimaal 25 euro per stuk...de meest optimale oplossing was 2 adapters in 1 drievoudig 90 graden blokje...(hahaha,wat een zin)...maar die moeten ook weer in een ander blok...afijn....dradenzooi...

3) Een goede gestabiliseerde voeding kost trouwens meestal meer dan 10 euro...bovendien zijn de aansluiten voor bijv. Fulltone en Proco pedalen niet standaard aanwezig op adapters die je in Nederland koopt,de maat is net iets anders (maar met een plakbandje heb ik dat opgelost)....voor een verloopje moet je dan los op zoek gaan bij een speciaalzaak,die ook veels te veel geld daar voor vraagt....

4) Ook 18 volt pedalen kun je aansluiten....lees de handleiding maar eens...daarin staat ook duidelijk welke pedalen niet aangesloten kunnen worden....8o

Dat rekenvoorbeeld raakt kant noch wal natuurlijk....want het scheelt je in eerste instantie de adapters...

En verder : ik denk ik geef 's een tip,ik wist niet eens dat dit soort dingen bestonden.........

ja,het is veel geld,maar een inbouwrack is bijvoorbeeld ook erg duur,kun je ook veel goedkoper zellf bouwen....maar het grootste deel van ons gaat niet zelf die dingen bouwen en koopt ze liever duur in de winkel...

afijn...bij mij is het een stuk netter geworden...:okdan:

HAHA

Het is wel grappig, want ik heb een aantal keer complete pedalen planken/koffers gemaakt voor verschillende gitaristen. Gewoon een plank die weer in een koffer past en op die plank bevestig ik dan de pedalen die erop moeten. En dan ga ik (precies op maar) voedingdraden leggen. Meer dan 2 adapters heb je niet nodig (9 en 18 volt). Die adapters kan je regelbaar nemen voor ranzigheid. Vervolgens leg ik (wederom precies op maat) de audio kabels ertussen. En ik bevestig de adapters op de plank met een stekkerdoosje waar een netsnor met een europlug in gaat.

Op de grond leggen, netstroom erin en in- en output erin prikken en Rocken maar. Nooit last dat pedalen "weglopen als je er tegenaan schopt, nooit last van kabeltjes die tussen je schakelaar zitten en geen slijtage van je patchkabletjes meer. hoppa klaar is kees.

ha...nu heb ik m door....je bent bang voor concurrentie.....:D

Heb jij dat ding al gekocht dan?

Het zeker een goed ding zijn hoor!! Het enige dat ik vind is dat ze te duur zijn, maar ik geef toe dat dat allemaal erg vanuit mezelf beredeneerd is. Als je kaas hebt gegeten van die zaken en niemand kent die het voor je kan oplossen zitten er maar twee dingen op:

- Jezelf in de materie verdiepen
- een oplossing kopen

Ik zou ik jouw geval ook voor de tweede optie kiezen.
En je zou het ook zo kunnen benaderen:

Hoe lang doe je met die adapter? Laten we zeggen 10 jaar ? is dat redelijk?

Dan betaal je 17,50 per jaar. Dat is 1,46 euro per maand om nooit meer gezeik met je pedaaltjes en adapters te hebben :) Daar koop je nog geen zak snoep voor.

Heb jij dat ding al gekocht dan?

Het zeker een goed ding zijn hoor!! Het enige dat ik vind is dat ze te duur zijn, maar ik geef toe dat dat allemaal erg vanuit mezelf beredeneerd is. Als je kaas hebt gegeten van die zaken en niemand kent die het voor je kan oplossen zitten er maar twee dingen op:

- Jezelf in de materie verdiepen
- een oplossing kopen

Ik zou ik jouw geval ook voor de tweede optie kiezen.
En je zou het ook zo kunnen benaderen:

Hoe lang doe je met die adapter? Laten we zeggen 10 jaar ? is dat redelijk?

Dan betaal je 17,50 per jaar. Dat is 1,46 euro per maand om nooit meer gezeik met je pedaaltjes en adapters te hebben :) Daar koop je nog geen zak snoep voor.

keppum al gekocht en aangesloten....voor mij is het nog goedkoper,want de btw is niks eigenlijk,dus is ie 147 euro....en het geheel is gewoon een investering dus scheelt me weer belasting,heb je dat ook al in je berekening zitten ? :D

en ja het is duur,ik heb er ook een nachtje over moeten slapen....maar een alternatief kon ik ook niet vinden....en aangezien ik net bezig was met bekabeling e.d. in mn studio,heb ik meteen maar deze kabelzooi ook aangepakt...

maar over 10 jaar (als ie zo lang meegaat) vraag ik jou wel om er 1 te maken...:biertje:

Back