Advies gevraagd voor synthmodule

Drs. P.

Ingeburgerd
Dit is mijn eerste postje hier dus ik groet u allen ;)

Ik ben jaren een fanatiek lezer geweest van Sound on Sound maar wegens eerst geldgebrek (student he :) ) en later tijdgebrek heb ik dat blad helaas al zo'n twee jaar niet meer gelezen. Nu ben ik op zoek naar een goede allround syntmodule en heb ik weer eens een SoS gekocht. Het werd me meteen al wel duidelijk dat er inmiddels in al die jaren al weer veel nieuws bij is gekomen.. Ik ben dus niet echt meer op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.. dus wie kan mij een beetje helpen een keuze te maken uit de vele synthmodules die er op de markt zijn?

Ik ben op zoek naar een synth(module) met goede allround geluiden, dus realitische sounds zoals een goede piano, maar ook digitale synth sounds. Verder moet ie meerdere audiouitgangen hebben. Ik heb een budget van ongeveer 1000 euro.Dus mijn vraag is: welke zou jij aanbevelen en waarom?

1) Yamaha Motif Rack.
yamaha_motif_rack.jpg

Waarom? Voldoet allemaal aan je criteria (€999,- bij Feedback)

2) Roland XV-5050.
xv-5050-330.jpg

Waarom? [zie vorige] (€899,- bij Feedback)

3) Triton rack.. etc etc etc.

Gewoon voor de motif gaan. Zeker als je graag realistische sounds wilt

Kennis van me heeft de motif8. Dit kastje (als ik ervan uitga dat er in de Rackversie dezelfde geluiden zitten!) zit helemaal volgepropt met sounds. iets van 100 snares, kicks, etc etc. Afgelaaien zeg maar :okdan:

Kijk hier anders even!

Suc7

Als je voor de motif module gaat, google dan even op timingproblemen.

De Motif zou ik idd links laten liggen owv de bekende timingproblemen!

Ik zou persoonlijk voor de Korg Triton Rack (1500€),

lrg_TRITONRACK.jpg

de Roland Fantom-XR (1250€) of

top_L.jpg

de Roland XV-5080 (1200€) gaan.

top_L.jpg

Ik zou gaan voor triton of die motif

Origineel geplaatst door r.5
De Motif zou ik idd links laten liggen owv de bekende timingproblemen!

Zover ik weet is dit gefixt in een updeet hoor.

Maar qua prijs/prestatie is een 2e hands XV5080 op't moment erg gunstig.

Kleine probleempjes:

Fantom: de sampler kan geen Akai samples lezen
Triton-rack, alleen samples te importeren door flop of scsi (geen pc-card)

Mijn tipjes:
als de sampler niet heel erg belangrijk is is de Triton voor Synthsounds veel vetter dan de Fantom (ik vind de Fantom toch erg magertjes klinken), de Motif heeft (volgens mij) geen sampler aan boord, wel goede natuurlijke instrumentgeluiden. Triton heeft alleen een walgelijk pianogeluid (Nintendo kwaliteit) dus moet je een sampleCD voor de piano aanschaffen (Bijv. Best service Steinway voor 39 euro, klinkt geweldig).
Ik heb zelf een PCR-2 van Kurzweil in bestelling staan, weinig functionaliteit maar perfecte 'bread and butter' sounds, dus als je weinig toetsers en bellen wil maar gewoon een bak sounds moet je Kurzweil zeker niet vergeten........

ehm,er staat bij de eisen van deze gebruiker niet dat ie een sampling synthmodule zoekt,dus kijk dan naar de xv serie zoals de xv3080 of xv5050,denk dat dit aansluit bij je wensen de xv3080 heeft 128 stemmen en je kan er 16 geluiden tegelijk uit halen die door 6 outputs geroute kunnen worden.(denk dat ie 2e hands voor minder dan 1000 weg gaat.)

natuurlijk zijn er veel meer merken die dergelijke modules aanbieden onder de 1000 euro... ikzelf heb de xv3080 en ben daar erg tevreden over,of dat daarom de beste keus is kan ik niet voor jou bepalen.

misschien moet je je eisen nog wat scherper stellen,zodat de mensen hier een beter advies kunnen geven.
jammer alleen dat er mensen zijn die niet lezen: er staat toch duidelijk dat rond de 1000 euro het budget is....

XV-3080_big.jpg

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door d.j.conflict
jammer alleen dat er mensen zijn die niet lezen: er staat toch duidelijk dat rond de 1000 euro het budget is....

Voor mij is 1500€ nieuwprijs ook "rond de 1000€".
Dit wil zeggen dat je hem eventueel
2de hands voor 1000€ kan scoren.

Origineel geplaatst door r.5
Voor mij is 1500€ nieuwprijs ook "rond de 1000€".
Dit wil zeggen dat je hem eventueel
2de hands voor 1000€ kan scoren.

vindt je "eventueel" zelf ook niet een beetje vage term en een onzekere factor in de aanschaf van een nieuw apparaat?

maar goed de 2e hands markt moet men zeker niet vergeten!

een jv1080 wordt meestal voor redelijke prijzen aangeboden,dan houd je zelfs geld over om nog een ander synthje te kopen....

Re: de goede link van miin module

Re: de goede link van miin module

Origineel geplaatst door Croaton
de access virus rack xl voor 1000 [/URL]
...met goede allround geluiden, dus realitische sounds zoals een goede piano, maar ook digitale synth sounds? :dubbel:

Origineel geplaatst door d.j.conflict
maar goed de 2e hands markt moet men zeker niet vergeten!
1>De poster heeft nooit gezegd dat hij nieuw moest zijn.
2>Jij had het zelf toch ook al over 2de handsprijzen?

Muggezifter

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb nu in ieder geval weer een idee van wat er op de markt is. 2e hands is overigens geen probleem, vrijwel al mijn muziekapparatuur is 2e hands want dat scheelt nou eenmaal veel geld ;)

Heeft iemand misschien een linkje naar wat meer info over die timingsproblemen van die Motif? Hij lijkt me wel interessant maar timingsproblemen moet ik absoluut niet hebben. De XV3080 zie ik ook wel zitten. Dat is toch de opvolger van de JV1080/2080? Die vond ik altijd een goede klank hebben. Wat is anders aan de XV3080 tov de JV1080?

misschien moet je je eisen nog wat scherper stellen,zodat de mensen hier een beter advies kunnen geven.

Ik maakte vroeger veel elektronische muziek, dance, elektro, noem maar op. Maar de laatste twee jaar ben ik meer gaan experimenteren en elke keer stranden mijn pogingen om wat vernieuwends te maken op het feit dat ik een module met realistische sounds mis. Ik heb o.a. een Korg X3 voor die sounds maar ik ben nogal uitgekeken op die geluiden. Het klinkt veel te iel zeg maar. Maar een vereiste voor die module (een synth met toetsen mag ook maar dat is waarschijnlijk duurder) is ook dat er 'digitale' synthsounds op zitten. Je weet wel, van die typische samplebased pads enzo die je niet met analoge instrumenten kunt maken. Dat is eigenlijk mijn probleem, in het verleden heb ik mijn studio teveel met analoge instrumenten uitgebreid. Analoge sounds te over maar nauwelijks digitale sounds. Een sampler op de synthmodule is eigenlijk overbodig want ik heb al 2 samplers (een Yamaha A3000v2 en een oude Roland S550). Nu zou je kunnen denken: gebruik die dan voor de digitale sounds. Maar dat duurt me allemaal veel te lang om een goede sampleset in te laden.. Ik gebruik ze voornamelijk voor vocals, wat drums en losse geluidseffecten.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is:)

Motif opvolger van JV?
Niet echt nee.

Maar zelf zou ik nooit een motif kopen, een motif ES rack misschien wel als hij bestond. Maar hij kost 'maar' 999 bij feedback en music store koeln.

Maar goed een Fantom XR is een goed alternatief. En die kun je ook nog als een basic sampler gebruiken. Maar die is zo uitgebreid dat je die wel via de computer moet bedienen qua programmering etc. Maar die's dus 200 euri duurder. Tweede hands misschien nog wel te spotten.

Virus rack kan ook. Maar da's meer puur VA. Ik weet niet of je perse een rompler wilt.
Novation A-station is ook een VA. Dan is bijv een Yamaha FS1r ook wel grappig en verfrissend anders. En een G2 engine is ook niet verkeerd.
Een K2000 rack ook wel. Roland XV/JV's zijn ook grappig qua prijs. EMU romplers lijken me wat minder geschikt omdat ze qua sound al weer wat ouder zijn. Wavestation AD is ook een gouwe ouwe.

Maw er is nog zat voor die centen te scoren. :)

btw je kunt ook altijd de SOS in de winkel lezen, niet helemaal uitspitten maar de interessante artikelen even snel bekijken enzo, kost niets ;)

Back