Welk programma kan ik gebruiken voor mijn Casio keyboard??

speedy

R&B Superstart
Hoi allemaal,

ik ben nieuw met muziek maken en zou graag willen weten hoe ik mijn keyboard kan instellen.
ik gebruik nu reason, maar ik ben er achter gekomen dat hier (#&$&!) © op staat.
en reason werkt niet met casio volgens mij.

ik heb een Casio CTK-481. voorbeeld:
KS101542b.gif

Artikelnr. 101542

Incl. songboek
61 Grote toetsen, stereo sound
100 Songs, 100 ritmes
12 Noten polyfoon
Automatische begeleiding
Werkt op AD 5 adaptor excl.

Adviesprijs: € 225,00
€ 199,00

ik heb het van de Kijkshop vandaan (kijkshop.nl)
met midi in en midi out. heb ook de kabel ervan. van de keyboard naar de geluidskaart.
alleen niets doet het. ik heb deze geluidskaart: Sound Blaster Creative 164 en ik heb er nog 1 op staan.
nou had ik dus een vraagje. ik wil heel grag ermee opnemen (met de keyboard, naar de programma op de pc)
reason doet het niet en ik kom niet uit magix music studio (die heb ik ook). want volgens mij staan de instellingen
daar ook verkeerd. nu wou ik dus vragen of iemand een recordprogramma weet waarmee ik met mijn casio
keyboard kan opnemen. en als ik beats heb gemaakt ze kan uitgeven/verkopen. zonder dat er © op staat.
met handleiding (anders kom ik niet ver, hahahahahahahaha :D )

ik zou heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg blij zijn als iemand mij zou kunnen helpen, want ik zit nu al bijna een jaar met een keyboard die het niet eens doet op de pc, en ik wil zou graag :dj: maken :D
en het maakt ook niet uit hoeveel programma's je noemt, hoe meer hoe beter, ik zou heeeeeeel blij zijn. :okdan:

ik wil trouwens R&B\Rap/Soul maken..

Ok,

Met "opnemen", daar bedoel je vast de MIDI data mee die uit het keyboard komt, of bedoel je de audio?

Als je met MIDI wil opnemen, neem dan elke willekeurige sequencer, sluit je keyboard aan via MIDI (de kabel zal wel aan de ene kant een 15-polige connector hebben en aan "de andere kant" twee 5-polige ronde DIN pluggen met "OUT" en "IN" erop). De "MIDI OUT" stekker moet normaalgesproken in de MIDI IN van je keyboard, en de "MIDI IN" stekker in de MIDI OUT. Ik zeg normaal gesproken, want ik heb wel eens een lompe kabel gehad waarbij dat juist niet was.

Zelf ken ik reason niet, maar aangezien er iets van MIDI zal inzitten zal er ook wat te configureren zijn ergens. Zorg dat je bij de instellingen van de sequencer in kwestie de "Creative MIDI OUT/IN" of "Creative MPU-401 OUT/IN" of iets dergelijks hebt geselecteerd. Vervolgens moet er wel wat mee te doen zijn.

Audio opnemen is een ander verhaal, dan sluit je de LINE OUT van je keyboard op de LINE IN van je soundkaart. Je drukt op REC in bv. een programma en je neemt gewoonweg audio op.

lol :P.... je moet een keer beginnen he :P

Tuurlijk doet ie het wel! zolang er midi out op je keyboard zit is het voldoende voor reason.
Je zult alleen iets niet goed hebben aangesloten of ingesteld.

Er moet een kabeltje van midi out (op je keyboard) naar midi in je pc in gaan! zo simpel
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ff voor de duidelijkheid:Misschien heeft jou pc geluidskaart(heb niet in verdiept) niet een
rechtstreekse midi in ingang, dan zou het nog kunnen met een kabel die aan 1 kant midi is
(waar je je keyboard aan vast maakt) en de andere kant een gamepoort stekkerding (die maak je
dan natuurlijk aan je gamepoortingang van je pc).
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Doet ie het niet meteen? Dan komt dat door de instellingen. Moet je ff kijken of je het
goede "midi divice" hebt geselecteerd in windows (ergens...? want ik werk op apple)
midi divice: dat is dan (als ik me niet vergis, ben geen deskundige) het gedeelte van je geluidskaart
dat dat de midi signalen regelt: dus alss je dat kan instellen niet zoeken naar casio keyboard ofzo. maar eerder iets van soundblaster ofzo. >>>>> nu staat je pc goed ingeteld voor midi verkeer :P

Maar nu ben je er nog niet waarschijnlijk: want nu moet je reason nog ff laten weten dat je gaat werken met midi,
en dat kun je instellen bij de preferences in reason zelf. Midi divice kiezen > audio device kiezen >advanced midi ook ff kiezen voor je mididivice en klaar. >>> links boven zie je een lampje branden bij reason als ie een midi nootje ontvangt!
daar kun je ook gelijk aangeven welk apparaat in reason dat nootje moet ontvangen!

Want let wel (misschien heb je dat nog niet helemaal door omdat je volgend mij echt nieuw bent aan computermuziek)
midi=geen audio! Midi is enkel een signaaltje van je keyboard naar je pc. Je stuurt je pc aan dmv je keyboard! het geluid komt uit je pc(reason). [andersom kan ook: je pc je keyboard aan laten sturen, maar dat kan niet met reason: daar heb je bv cubase voor: en dan moet je midi in en uit precies andersom!]

Nou.. heel verhaal, maar denk doe maar ff heel duidelijk want anders snap je misschien niet! groetjes Roy

Back