Oplichter op Marktplaats.nl

Dus in theorie zal hij zijn geld niet direct terugkrijgen omdat hij de procedure niet goed gevolgd heeft.

Hoop gedoe weer voor 50 euro. In ergste geval ben ik dadelijk product kwijt én geen geld.
Ik heb geen idee hoe MP kopersbescherming hiermee omgaat, wat ik (nogal absoluut :)) stelde was gewoon de logica/normale manier van omgang met elkaar. Ik weet niet of ik MP daar al op betrapt heb.

Overigens reageert de koper ook niet meer op mijn (nette) vragen, ik zal wel geblokkeerd zijn.
Mooi, mocht hij je daadwerkelijk hebben geblokkeerd dan is de zaak daarmee opgelost. Heeft zichzelf (indien hij je probeert op te lichten) in zijn voet geschoten en alle geloofwaardigheid verkwanseld.
Nu nog wel een weekje op betaling wachten...

Alles hierboven lezend, bevestigt dit de bestaande indruk hier dat die oplichterij op marktplaats een behoorlijk tijds- en arbeidsintensieve bezigheid is, zowel voor oplichter als slachtoffers, en ook voor alle goede geesten hier die proberen bij mp aan de bel te trekken.
Hulde voor dat laatste, ook al is het een frustrerend proces.

Ik ben semi-positief ingesteld, en ga ervan uit dat mijn recente kwestie geen oplichting is.

In tegenstelling tot een eerder verhaal wat me is overkomen.

Je zou bijna zeggen dat ik hardleers ben.

Ik heb de gebruiker gemeld met waarom erbij, en uiteraard hebben ze weer geen noodzaak gezien om actie te ondernemen.

Hij is trouwens nog altijd niet gebanned. Dit is toch wel flinke nalatigheid van MP. Het is overduidelijk een scammer, hij wordt meermaals gemeld, en ze doen niks. Niet reactief, maar ook niet proactief (bv zet max 25 advertenties per dag, dan doet Milouke al 40 keer minder schade).

Ik kreeg ook zo'n reactie. Heb ze maar verteld dat ze dan medeplichtig zijn door oplichting actief te faciliteren en zelf ook klanten oplichten door voor zinloze kopersbescherming tegen deze oplichters te laten betalen. En dat er een berichtje naar de relevante autoriteiten gaat. En nu maar eens wat eten want de bloedsuikerspiegel is gevaarlijk laag, merk ik al.

Ik kreeg ook zo'n reactie. Heb ze maar verteld dat ze dan medeplichtig zijn door oplichting actief te faciliteren en zelf ook klanten oplichten door voor zinloze kopersbescherming tegen deze oplichters te laten betalen. En dat er een berichtje naar de relevante autoriteiten gaat. En nu maar eens wat eten want de bloedsuikerspiegel is gevaarlijk laag, merk ik al.
Dat zal ze leren!

"Bedankt voor je bericht! Dankzij gebruikers zoals jij houden we ons platform leuk en veilig. Fijne dag!

Deze mail is automatisch gegenereerd. Beantwoord deze email niet, de mailbox wordt niet gelezen"

Het wordt te belachelijk voor woorden. Ik link naar de exacte Italiaanse Catawiki advertentie die de man gekopieerd heeft en dan nog "zien we geen reden om actie te ondernemen". Wat mij betreft is MP ondertussen behoorlijk medeplichtig. Ik heb er alle begrip voor dat er tussen de duizenden adverteerders scammers zitten, en dat ze niet iedere vage klacht met de voorhamer kunnen aanvallen. Maar dit geval is zo overduidelijk en zo verstrekkend (3000, 4000 advertenties in 1 week?) dat het te gek voor woorden is dat ze dan nog steeds niks ondernemen.

Je hoef toch geen enkele basale, common sense service meer te verwachten van grote bedrijven. Vandaag ontving ik niet de QR-code die ik van DHL verwachtte voor het printerloos versturen van een pakketje. De chat met eerst de robot en daarna met (zogenaamd) echt persoon Prakash leverde niks op. Degene die je te “spreken” krijgt weet werkelijk niets van het product waar hij voor opgesteld staat.

Het aantal advertenties van Milou daalt gestaag. Dus vandaag heeft die al 20 gebannede advertenties maar het is waarschijnlijk wel een beste kerel?

Ik vermoed dat er (in eerste instantie) helemaal geen mens is die je meldingen leest en op waarde schat, maar dat pas als er een bepaald aantal meldingen is bereikt er misschien eens iemand eens naar de advertentie kijkt en beslist. En best kans dat dat ook is geautomatiseerd en dat na een aantal meldingen de advertentie gewoon wordt verwijderd. En na teveel verwijderde advertenties binnen een bepaalde tijd de adverteerder geblokkeerd.

Jammer dat het proces zo ondoorzichtig is. Ik heb ook al heel vaak zo'n standaard 'geen reden tot actie' antwoord gehad (waarna even later de advertentie toch verdwijnt), dat motiveert niet echt om te melden, terwijl ze het daar blijkbaar toch van moeten hebben zonder enige preventie aan de voorkant.

Ik had ook een advertentie van Milou gemeld, krijg ik dit bericht terug:

Screenshot 2026-09-23 at 18.39.12.png

Uit zo'n reactie leid ik af dat Marktplaats het risico van gehackte accounts (o.a. die met veel 5-sterren reviews) totaal niet serieus neemt. Een advertentie kan nu helemaal volgens de regels opgesteld zijn en vervolgens worden er alsnog vele mensen opgelicht. Er zijn duidelijk nog niet genoeg slachtoffers.

Back