ik heb deze aanbieding in december ook aangeschaft aangezien ik 2 lifetime keys wel de moeite waard vond voor die prijs en als bonus de rest een jaar kan gebruiken.
Ik heb een beetje gemixte gevoelens over de roland suite moet ik zeggen. Het voelt allemaal extreem gedateerd aan kwa user interface en gui scherpte. Dat begint al bij de installatie waarbij sommige plugins niet als vst2 beschikbaar zijn maar alleen als vst3. Daarnaast moet je absoluut niet de sound expansions packs installeren zonder dat je de plugins ooit hebt opgestart. Als je dat doet dan zijn alle factory presets van je synth verdwenen namelijk. Dus eerst de synth een keer opstarten, en dan pas daarna de sound expansion packs uit je roland cloud installeren. Dat heeft aardig wat google werk in de FAQ's van roland cloud gekost voordat ik daar achter was.
Het helpt ook bepaald niet mee dat op een 4k scherm de plugins niet goed werken (met name de dropdownlijsten) in ableton. Dit komt door de HDPI setting in combinatie met de resolutie van je scherm waardoor de dropdown lijsten niet werken. Is wel te omzeilen door je scherm naar een standaard hd resolutie te zetten, maar ja, dat is wel een flinke stap terug en is al een heel lang bekende bug van de roland cloud serie in combinatie met ableton.
Maar goed, al die ellende vergeet je direct als je de sound hoort uit de roland vsts, want wat klinken die belachelijk goed zeg. Met name de roland tb-303 en de SRX Keyboard vst zijn tot nu toe mijn favorieten. Dat worden waarschijnlijk ook mijn lifetime buys. De 303 klinkt stukken beter dan de phoscyon die ik daarvoor eerder gebruikte. De SRX is een instant ode aan de jaren 80 / 90 top 40 hits. Dat gaat maar door al die herkenbare sounds.
* mijn favorieten:
De jd-800 vind ik wel grappig, maar eerlijk gezegd in de huidige tijd ook niet echt bijzonder kwa sound. De d50 is een klassieker en leuk om er bij te hebben. De overige anthology synths heb ik wel in een andere vorm via bijvoorbeeld de arturia suite (die op dat vlak gewoon fijner werkt en wat moderner is). Zenology vind ik ook een topper overigens, de interface is dramatisch lelijk, maar het combineren van al die sounds als oscillators vanuit verschillende synths maakt het wel een enorme powerhouse van een synth.
Ik weet niet of ik na een jaar mijn abonnement verleng of dat ik het bij die 2 lifetime keys hou, dat gaan we het komende jaar zien. Maar als sample bronnen voor mijn andere synths kan ik me het komende jaar helemaal uitleven in ieder geval
en voor de
modwave bezitters:
Als je de juno 60 uit de roland cloud gebruikt als source om je wavetables mee te maken voor de modwave dan weet je niet wat je meemaakt. Die druk en power die dan uit je modwave komt (en klank karakter) is ongelooflijk dik. Die juno 60 is mijn favoriete source voor wavetable creation geworden in de afgelopen weken.