Vroeger deed ik nog wel eens vantevoren bepalen in welke volgorde ik mijn tracks draaide.
Same! Tot ik een keer de floppen met mn liveset thuis liet liggen en ik een heel eind van huis was, letterlijk en figuurlijk.
Toen heb ik het hele concept van livesets tot in de details plannen losgelaten en gewoon gefreakt met wat ik in de sequencers had en dat voelde veel beter en puurder.
Dus nu heb ik een elektron rytm, een monomachine en een bassbot die vol met patterns zitten. Voor elke machine hou ik de laatste bank leeg en kopieer ik de sequences uit andere banken die ik wil spelen in de liveset naar deze laatste bank, grofweg in een volgorde met oplopende intensiteit of van relatief rustig naar wild. In ableton termen clips binnenharken voor je liveset denk ik? ;-)
Het arrangement als je daar nog van kan spreken doe ik on the fly op de mixer en daarvoor heb ik een hoop mogelijkheden: tracks muten / unmuten op de sequencers, mute/unmute van tracks op de mixer en de faders natuurlijk. Over de eindmix heb ik een OTO biscuit voor crushing / filtering / distortion. En ik
denk weet dat dat allemaal prima te doen is in ableton.
Livesets voor mij zijn een creatief en energiek proces waarbij je op het moment zelf bepaald waar je muziek naartoe gaat. En in de kern sta je -naar mijn mening- in dienst van de dansvloer op dat moment, dus continu in de gaten houden of mensen "engaged" blijven. Als je ze af ziet zakken van dansen naar een soort van pas op de plaats, watertrappen dan hebben ze meer stimulatie nodig ;-)
De kern is -voor mij- hoe je reageert op de zaal en hoe je met je geluid de mensen in de zaal mee kan trekken.
Ik noemde het altijd sfeerbeheer :-).
En ik heb ook wel eens ergens gestaan waar allerlei muzieksoorten gespeeld werden, rock, hiphop, lounge, techno en ik mocht een uurtje acid doen (MPC, 303, FR777)
Serieus toen ik de 303 goed opentrok met distortion was 95% zo vertrokken. En dr stonden 4 of 5 freaks enorm umeer je dr van gaat wijkenit hun pan te gaan

. En dr kwam iemand vragen of ik ook Usher kon draaien

.
Beetje afgedwaald... Mijn punt (en mening, ergens hierboven begraven in "vroegah") is hoe strakker je in de planning zit met je set, hoe moeilijker het is om af te wijken om op je publiek in te spelen.
-C-