Vraag aan DJ's: hoe bouw je een set op?

zo'n overgang row betekent dat je daar je patterns in oneshot mode zet en dan die row chained naar de volgende row in ableton. Dus op het moment dat je zo'n break wilt introduceren, dan klik je op die row, die speelt ableton dan af en gaat vervolgens automatisch verder met de row die je eraan gekoppeld hebt.

Als ik jou was zou ik zo snel mogelijk beginnen met het leren van ableton en push, volgens mij ga je straks helemaal uit je dak als je eenmaal doorhebt wat er allemaal kan.

Je kan daar extreem ver in gaan, bijvoorbeeld in 1 van mijn overgang rows had ik de drum patterns in forward transient mode in de clip gezet en daar de transients heel kort van gezet. Gevolg was enorme snappy drums en bij de volgende row vloog diezelfde drum pattern er vol in met de volledige transients. Dat is echt een mega impact en voor zoiets heb je helemaal geen plugins nodig, dat zit gewoon standaard in ableton in die clip view. Dat is maar 1 voorbeeldje, zo zijn er echt honderden dingen die echt heel vet zijn om in je live set te verwerken.

Volgens mij super hoge fun factor met een hardware feeling 😊

-C-

Even ter verduidelijking, het gaat om een live set met mijn eigen muziek. En ik ga niet DJ'en, maar optreden met mijn eigen nummers in een bepaalde volgorde. Daarom de vraag hoe DJ's zoiets aanpakken.
Als je een liveset speelt heb je juist lekker veel mogelijkheden om aan te sluiten op het publiek! Als iets werkt kun je ‘m langer laten lopen, desnoods wat (bijv. percussie) variaties toevoegen, whatever.. zorg dat je sowieso een bak met ‘reserve beat onderdelen’ klaar hebt staan in je setje, dan kun je goed variëren. Als live spelen je juist limiteert, moet je meer oefenen. Anders ben je niet live aan het spelen, maar gewoon een setje zelfgemaakte tracks aan het aflopen, en dat is eigenlijk oersaai, zeker als het zoveel moeite kost dat je geen mental space meer hebt om met je publiek bezig te zijn. Lekker elke avond een beetje klooien dus, net zolang tot je het in de vingers hebt! Zo ontdek je gelijk waar je mogelijk nog zwakheden of potentiële clashes in je set hebt zitten, en kun je ‘m steeds een beetje verder bijpunten!

Grappige vraag. Ik doe het nu al zo lang en vaak dat ik er niet eens meer bij stil sta wanneer ik wat doe.
Het belangrijkste is dat je niet alles voorkauwt. Je moet kunnen improviseren.
Vroeger deed ik nog wel eens vantevoren bepalen in welke volgorde ik mijn tracks draaide. Dat is dan alleen bij een setje van een uur waarbij ook andere DJ's draaien. Ik wist ook het tijdsslot al dus je kan ook al inschatten hoe druk het is. Is heel veilig maar ook niet zo veel aan.

Nu heb ik een vaste plek waar ik draai waar ik sets van 5 uur doe voor een altijd volle zaal. Als ik begin is het nog rustig dus ik moet opbouwen in volume. Ook moet ik de mensen zien te pakken en aan het dansen krijgen/houden. In het begin hitjes draaien werkt goed. mensen willen wat herkenbaars horen zodat ze vertrouwd raken en het gevoel krijgen dat hier jouw muziek wordt gedraaid. DJ sets zijn wel heel anders dan live sets omdat het laatse puur je eigen muziek is. In een live set zou je vokalen samples kunnen gebruiken van bekende nummers zodat mensen toch iets herkenbaars horen. Of covers maken van bijvoorbeeld blue monday of i feel love. Kan je mensen wel gek mee maken kan ik me zo voorstellen.

Wat ik nu doe is playlists maken op genre. Daarbij geef ik de energie waarde per nummer met sterretjes aan. 5 sterren zijn de knallers en 1 ster is slaapmuziek. ik begin meestal met 3 sterren want je wilt ook energie in je mix houden. 1 en 2 srerren is voor mensen die zitten te dineren maar het komt niet zo vaak voor dat ik dan hoef te draaien. Daar hebben ze bij mijn vaste draaiplek ander soort dj's voor. Verder improviseer ik. Knallers draai ik nooit te veel acher elkaar, maximaal 3 die ik dan kort achter elkaar mix. Ik laat de avond op verschillende momenten pieken en tussendoor doe ik ook langere sets van wat meer rustigere sexy muziek.

Hopelijk kan je hier iets mee.

Wat ik nu doe is playlists maken op genre. Daarbij geef ik de energie waarde per nummer met sterretjes aan. 5 sterren zijn de knallers en 1 ster is slaapmuziek. ik begin meestal met 3 sterren want je wilt ook energie in je mix houden. 1 en 2 srerren is voor mensen die zitten te dineren maar het komt niet zo vaak voor dat ik dan hoef te draaien.
thanks voor deze tip, nooit bij stilgestaan dat ik zo ook mijn playlists kan maken, nu maak ik playlists per stijl waarin ik dan een selectie van de tracks vooraf bepaal die ik mogelijk zou kunnen gaan gebruiken. Maar jouw methode vind ik eerlijk gezegd ook wel een goede. Ik ga er mee experimenteren :)

Grappige vraag. Ik doe het nu al zo lang en vaak dat ik er niet eens meer bij stil sta wanneer ik wat doe.
Super interessant, en dit is precies wat ik beoogde met het stellen van de vraag. Een blik in het hoofd van een ervaren DJ om te horen hoe hij of zij zo'n set samenstel. De technische opbouw en uitvoering van de set ligt volledig in mijn handen en daar ben ik nog druk mee aan het puzzelen 👍

Je tip van de sterren vind ik een slimme. Die onthoud ik zeker. Beginnen met een bekende vocal of melodie om mensen mee te krijgen klinkt ook slim. Ik vond al wat interessante acapella's op YouTube.

Qua genre ben ik snel klaar. Het is allemaal melodic techno, haha. Dat scheelt weer tijd 😁

Dank!

Qua genre ben ik snel klaar. Het is allemaal melodic techno, haha. Dat scheelt weer tijd 😁
Wat is de gemiddelde leeftijd v/h publiek? Want Techno werd populair in begin jaren '90 (mijn eerste cassette bandje met Techo is alweer 30 jaar oud!) maar is denk ik ook nog steeds populair onder jongeren. Ik denk dat de de 40-ers (misschien zelfs vijftigers) iets anders verwachten dan de tieners/twintigers ondanks dat het hetzelfde genre is...

Ik heb geen idee wat de leeftijd is. Het label waar ik bij zit brengt alleen maar melodic techno uit. En het wordt een labelnight met alle artiesten in Parijs, dus ik hoop dat bezoekers zich er vooraf een beetje in verdiepen. Anders hebben ze een vervelende avond 😊

Knallers draai ik nooit te veel acher elkaar, maximaal 3 die ik dan kort achter elkaar mix. Ik laat de avond op verschillende momenten pieken en tussendoor doe ik ook langere sets van wat meer rustigere sexy muziek.

Hopelijk kan je hier iets mee.
"make love to the audience"

-C-

Vroeger deed ik nog wel eens vantevoren bepalen in welke volgorde ik mijn tracks draaide.
Same! Tot ik een keer de floppen met mn liveset thuis liet liggen en ik een heel eind van huis was, letterlijk en figuurlijk.

Toen heb ik het hele concept van livesets tot in de details plannen losgelaten en gewoon gefreakt met wat ik in de sequencers had en dat voelde veel beter en puurder.

Dus nu heb ik een elektron rytm, een monomachine en een bassbot die vol met patterns zitten. Voor elke machine hou ik de laatste bank leeg en kopieer ik de sequences uit andere banken die ik wil spelen in de liveset naar deze laatste bank, grofweg in een volgorde met oplopende intensiteit of van relatief rustig naar wild. In ableton termen clips binnenharken voor je liveset denk ik? ;-)

Het arrangement als je daar nog van kan spreken doe ik on the fly op de mixer en daarvoor heb ik een hoop mogelijkheden: tracks muten / unmuten op de sequencers, mute/unmute van tracks op de mixer en de faders natuurlijk. Over de eindmix heb ik een OTO biscuit voor crushing / filtering / distortion. En ik denk weet dat dat allemaal prima te doen is in ableton.

Livesets voor mij zijn een creatief en energiek proces waarbij je op het moment zelf bepaald waar je muziek naartoe gaat. En in de kern sta je -naar mijn mening- in dienst van de dansvloer op dat moment, dus continu in de gaten houden of mensen "engaged" blijven. Als je ze af ziet zakken van dansen naar een soort van pas op de plaats, watertrappen dan hebben ze meer stimulatie nodig ;-)
De kern is -voor mij- hoe je reageert op de zaal en hoe je met je geluid de mensen in de zaal mee kan trekken.

Ik noemde het altijd sfeerbeheer :-).
En ik heb ook wel eens ergens gestaan waar allerlei muzieksoorten gespeeld werden, rock, hiphop, lounge, techno en ik mocht een uurtje acid doen (MPC, 303, FR777)
Serieus toen ik de 303 goed opentrok met distortion was 95% zo vertrokken. En dr stonden 4 of 5 freaks enorm umeer je dr van gaat wijkenit hun pan te gaan 🍳. En dr kwam iemand vragen of ik ook Usher kon draaien :kroon:.

Beetje afgedwaald... Mijn punt (en mening, ergens hierboven begraven in "vroegah") is hoe strakker je in de planning zit met je set, hoe moeilijker het is om af te wijken om op je publiek in te spelen.

-C-

Neem je eigen lichtshow mee of zorg dat je die knoppen kan bedienen dan ben je DE BAAS.
Zoveel jaar geleden moest ik m`n eigen licht toestanden nog allemaal zelf maken.
Dat stemde ik ook af op de muziek. Van rustig vloeiende kleuren tot aan spetterend flitswerk
En een beveiliger. Je suis . . . . niet alleen in de oren :-)

Als DMX freak haak in even in.. :D Eigen lichtshow proggen is heel cool maar heel veel werk!! 'Nu' is wel een mooie tijd met alles wat mogelijk is!! Ik heb ook een videoscherm en een ultra short throw laser Beamer.. dat heb ik binnen 20 minuten (inclusief scherm) optuigd. Lampen is véél meer werk. Super veel kabels nodig en kabels zijn dan weer net te kort.. of veel te lang.. of je hebt net weer te kort en moet je weer bijkopen.. koop je natuurlijk meteen weer een paar lampen mee.. :D

Dit hieronder is in mijn living geschoten.. Eerste video is het beeldmateriaal van het de originele track.
Video eronder is met shaders gedaan die elkaar afwisselen met video effecten.. (Shader) is een soort stukje grafische code wat in je GPU wordt omgezet tot beeld..
Daaronder nog een een experimentje met wat moving heads..

DMX kan net als modulair, grooveboxen of synths enorm verslavend zijn, je wilt steeds meer.. :D Vroeger ooit als lichtjokey met een band getoured.. soortvan oude liefde dus. :)

Als DMX freak haak in even in.. :D Eigen lichtshow proggen is heel cool maar heel veel werk!! 'Nu' is wel een mooie tijd met alles wat mogelijk is!! Ik heb ook een videoscherm en een ultra short throw laser Beamer.. dat heb ik binnen 20 minuten (inclusief scherm) optuigd. Lampen is véél meer werk. Super veel kabels nodig en kabels zijn dan weer net te kort.. of veel te lang.. of je hebt net weer te kort en moet je weer bijkopen.. koop je natuurlijk meteen weer een paar lampen mee.. :D

Dit hieronder is in mijn living geschoten.. Eerste video is het beeldmateriaal van het de originele track.
Video eronder is met shaders gedaan die elkaar afwisselen met video effecten.. (Shader) is een soort stukje grafische code wat in je GPU wordt omgezet tot beeld..
Daaronder nog een een experimentje met wat moving heads..

DMX kan net als modulair, grooveboxen of synths enorm verslavend zijn, je wilt steeds meer.. :D Vroeger ooit als lichtjokey met een band getoured.. soortvan oude liefde dus. :)

@MacGyverGear , jij bent echt van alle markten thuis he? Wat gaaf weer om te zien dit. En dat in je huiskamertje. Ben je nog wel vrienden met de buren?

OT: een open deur uit de vorige comments: ik denk dat het zeker geen gek idee is om minstens één compagnon mee te nemen, het liefst iemand die het Frans enigszins machtig is. Je staat er ook een stuk zekerder dan, dat werkt gewoon zo. En inderdaad, goed als iemand 'n extra oogje op je spullen houdt..

Ik denk dat het zeker geen gek idee is om minstens één compagnon mee te nemen, het liefst iemand die het Frans enigszins machtig is. Je staat er ook een stuk zekerder dan, dat werkt gewoon zo. En inderdaad, goed als iemand 'n extra oogje op je spullen houdt..
Goede opmerkingen. Ik was van plan mijn Impulse 61 midi keyboard mee te nemen naar Parijs en dat raadden ze al sterk af. Het is daar erg druk in de metro en er wordt veel gestolen. Het wordt dus een laptop en de Push of soortgelijke controller. Misschien komt er dan nog één klein drumbakje bij, als het in een rugtas past.

Ik las vanochtend in de krant trouwens dat er op ADE heel veel telefoons zijn gepikt. Gewoon op de dansvloer, spuiten ze met confetti en dwingen ze je armen omhoog te doen. 15 seconden laten blijkt je telefoon opeens weg te zijn. Gelukkig had de geïnterviewde een terugvind-app geïnstalleerd en vond ze hem terug in Frankrijk.

Met dit in het achterhoofd kijk ik naar een kleine en lichte laptop. En zet ik misschien serieus wel een hangslot op mijn rugtas. Jammer dat het nodig is 😮

Mooie spullen MacGyverGear.
Daar kan ik niet tegen op van toen.
Maar tegenwoordig is alle beter en mooier geworden.
Toen camera met buisje niet gevoelig , Gloeilampen. Moest alles vol aan zetten.
Nu CCD supergevoelig, LED licht. HD 4K en ga zo maar door.

Laatst gewijzigd:
Dag allen,

Ik ben druk met het samenstellen van mijn live set. Nu ben ik nooit DJ geweest en ik vraag me af: wanneer speel je welke track?

Hebben jullie tips of best practices? Of laat je dat als DJ volledig van het publiek afhangen? Maar dan nog zijn er vast dingen die wél en juist niet werken.

Wat ik dus eigenlijk vraag is: mag ik even in je (DJ) brein kijken? 😁

Groet en dank!

Rutger // De Facto
Leuk man! Ga je ook bepaalde stukken echt live doen met een synth of Sampler of via een Ableton Push bijv of doe je alles vanuit de session vieuw en launch je de clips vanuit daar en heb je stems gemaakt van de tracks? Hoe gaat je het met effecten doen? Ga je externe plugins gebruiken ben benieuwd naar het eind resultaat van je live set👌

Back