Waarom moet Moog altijd zo duur zijn?

een synth moet kunnen voor 200 euro maar een iphone? Daar telt met hier op 10+ leeftijd andere bedragen voor neer...
Ik denk dat moog net hoe langer hoe meer 'goedkope' synths maakt. Wat hadden ze vroeger te bieden onder de 1500 a 1000 euro? Ze hebben nu zelfs n boel doosjes voor pakweg 600

Zo'n kleine Moog Werkstatt 01 met CV expander is eigenlijk helemaal niet zo duur. Het schijnt dat die qua geluid ook vrijwel identiek is aan de Moog Mother-32. En die laatstgenoemde is nu ook weer niet zó duur dat je daar boos om kunt worden. De prijzen van doorsnee Moog synths, vind ikzelf eigenlijk wel acceptabel. Zeker als je kijkt naar het totale spectrum in de synth wereld, inclusief eurorack modules van honderden euro's per stuk. De semi-modulaire synths van Dreadbox liggen rond dezelfde prijs als Moog. Zelden hoor ik beklag daarover. Dat is ook maar een klein bedrijfje, en bij één of twee floppende producten is het direct exit voor dat soort bedrijfjes. De synths van Studio Electronics en Analogue Solutions, zijn bijvoorbeeld nog een stukje duurder dan die van Moog. Zoiets moet je ook meenemen in de bepaling van de plek van Moog synths op de markt.

Gister een gloednieuwe matriarch uitgepakt. Wat een feest. Volledige manual op kwalitatief mooi papier. Zelfde geldt voor patch voorbeelden. Patchkabels uiteraard ook er bij. Twee snoeren voor uk en eu ipv die stekkeropzetstukjes. Adapter plug schroef je vast in behuizing zodat ie niet makkelijk lost schiet. Dat heb je allemaal niet bij een behringer. Hoeft misschien ook niet hoor, begrijp me niet verkeerd, maar het laat zien dat Moog niet op zaken bespaard, waar behringer dat wel doet. Misschien geen antwoord op de vraag, maar toch een beetje. ;)

Overigens laatst een td-3 open geschroefd en dat ziet er helemaal top uit hoe dat in elkaar zit.

Zo'n kleine Moog Werkstatt 01 met CV expander is eigenlijk helemaal niet zo duur. Het schijnt dat die qua geluid ook vrijwel identiek is aan de Moog Mother-32. En die laatstgenoemde is nu ook weer niet zó duur dat je daar boos om kunt worden.
Ja, met een Werkstatt noem je precies de allergoedkoopste op, die kan je ook moeilijk duur noemen en da's ook een leuk ding.
Maar waarom ik deze draad opende is dat als behringer een Crave of een Edge op de markt brengt dan hoor je meteen mensen altijd weer in dezelfde kramp schieten en er schande van spreken maar dat Moog met z'n Mother 32 en z'n DFAM 3 a 4 keer zo duur is daar hoor je niemand over?
Misschien zijn er ook mensen in Afrika of andere landen die een synth willen kopen en niet het salaris hebben van een goed verdienende West Europeaan of Amerikaan of mogen ze in die landen geen synthesizer kopen, het is makkelijk praten als je in Nederland modaal of meer verdient natuurlijk.

Er mag best wel verschil in prijzen zitten maar als het zo groot is dan mag je je daarover verbazen, wat dat betreft vind ik dat een vast clubje forumleden als het om Behringer gaat altijd een nogal vooringenomen mening hebben maar als Moog ter sprake komt dan zijn ze erg vergevingsgezind en dan hebben ze het over kwaliteit maar ik heb niet het idee dat het verschil tussen bijv een Crave en een Mother 32 zo groot is dat dit het prijsverschil rechtvaardigt?
Ja, maar het is deels met de hand geassembleerd wordt dan gezegd, automatiseer dan wat meer denk ik want zo duur is techniek niet meer, overal in de wereld doet men dat en als je dat niet doet dan zit je in een achterhoede gevecht.

Dus waarom altijd zoveel commentaar, koop lekker die Moog en wees daar tevreden mee en stoor je niet aan behringer verder en hou het wat rustiger op het forum zou ik denken.
Ik had tot nu toe nooit commentaar op Moog met z'n prijsstelling en laat me nooit negatief uit over moog want ze maken goede synths maar zo ondertussen krijg ik wel een beetje jeuk van elke keer zo vaak meteen die negatieve uitlatingen dus nu maar 'ns wat tegengas.

Zelfde geldt ook voor het prijsverschil tussen de Korg remake en de Barp 2600, je kan zeggen dat Uli weer niet origineel is maar als je ziet dat hij ivm Korg voor een hele grote groep een fijne synth aanbiedt die ook mensen met een kleinere portemonnee in staat stelt om een keer een droom uit hun jeugd aan te schaffen dan vind ik de toch vaak negatieve uitlatingen wel wat veel en snel door de bocht ipv ook te zien wat hij wel goed doet.
Daarnaast vind ik ook dat Uli best wel wat vaker naast de remakes ook wel 'ns weer wat interessante nieuwe synths zou mogen uitbrengen, zeker wel, graag zelfs!
Maar dat wil niet zeggen dat ik een VCS3 aan me voorbij laat gaan als hij die het komende jaar op de markt brengt en gezien de alternatieven die je hebt van Erica of van die Engelsman denk ik dat er zat liefhebbers zijn die 'm ook graag verwelkomen.
Iedereen kan dan best kritisch zijn als er iets niet goed aan is, daar is dit forum voor, maar ik hoop dat op dat moment niet een draadje daarover meteen weer uitblinkt in negativiteit.

Ik denk dat moog net hoe langer hoe meer 'goedkope' synths maakt. Wat hadden ze vroeger te bieden onder de 1500 a 1000 euro? Ze hebben nu zelfs n boel doosjes voor pakweg 600
Ze hebben "altijd" wel wat betaalbaardere modelletjes gehad: Minitmoog, Micromoog, Opus 3, Prodigy en met name Rogue, Satellite, en natuurlijk de MG-1. Geen Volcaspul ofzo, maar je moest zeker niet voor ieder model 2 maandlonen neerleggen. In hoeverre ze onder geïndexeerde 1500 a 1000 komen weet ik niet; vroeger waren alle synths relatief een pak duurder dan tegenwoordig.

Ja, met een Werkstatt noem je precies de allergoedkoopste op, die kan je ook moeilijk duur noemen en da's ook een leuk ding.
Maar waarom ik deze draad opende is dat als behringer een Crave of een Edge op de markt brengt dan hoor je meteen mensen altijd weer in dezelfde kramp schieten en er schande van spreken maar dat Moog met z'n Mother 32 en z'n DFAM 3 a 4 keer zo duur is daar hoor je niemand over?
Misschien zijn er ook mensen in Afrika of andere landen die een synth willen kopen en niet het salaris hebben van een goed verdienende West Europeaan of Amerikaan of mogen ze in die landen geen synthesizer kopen, het is makkelijk praten als je in Nederland modaal of meer verdient natuurlijk.

Er mag best wel verschil in prijzen zitten maar als het zo groot is dan mag je je daarover verbazen, wat dat betreft vind ik dat een vast clubje forumleden als het om Behringer gaat altijd een nogal vooringenomen mening hebben maar als Moog ter sprake komt dan zijn ze erg vergevingsgezind en dan hebben ze het over kwaliteit maar ik heb niet het idee dat het verschil tussen bijv een Crave en een Mother 32 zo groot is dat dit het prijsverschil rechtvaardigt?
Ja, maar het is deels met de hand geassembleerd wordt dan gezegd, automatiseer dan wat meer denk ik want zo duur is techniek niet meer, overal in de wereld doet men dat en als je dat niet doet dan zit je in een achterhoede gevecht.

Dus waarom altijd zoveel commentaar, koop lekker die Moog en wees daar tevreden mee en stoor je niet aan behringer verder en hou het wat rustiger op het forum zou ik denken.
Ik had tot nu toe nooit commentaar op Moog met z'n prijsstelling en laat me nooit negatief uit over moog want ze maken goede synths maar zo ondertussen krijg ik wel een beetje jeuk van elke keer zo vaak meteen die negatieve uitlatingen dus nu maar 'ns wat tegengas.

Zelfde geldt ook voor het prijsverschil tussen de Korg remake en de Barp 2600, je kan zeggen dat Uli weer niet origineel is maar als je ziet dat hij ivm Korg voor een hele grote groep een fijne synth aanbiedt die ook mensen met een kleinere portemonnee in staat stelt om een keer een droom uit hun jeugd aan te schaffen dan vind ik de toch vaak negatieve uitlatingen wel wat veel en snel door de bocht ipv ook te zien wat hij wel goed doet.
Daarnaast vind ik ook dat Uli best wel wat vaker naast de remakes ook wel 'ns weer wat interessante nieuwe synths zou mogen uitbrengen, zeker wel, graag zelfs!
Maar dat wil niet zeggen dat ik een VCS3 aan me voorbij laat gaan als hij die het komende jaar op de markt brengt en gezien de alternatieven die je hebt van Erica of van die Engelsman denk ik dat er zat liefhebbers zijn die 'm ook graag verwelkomen.
Iedereen kan dan best kritisch zijn als er iets niet goed aan is, daar is dit forum voor, maar ik hoop dat op dat moment niet een draadje daarover meteen weer uitblinkt in negativiteit.
Hoeveel boeken ga je nog schrijven met steeds ditzelfde gejank? Pfff...

Hoeveel boeken ga je nog schrijven met steeds ditzelfde gejank? Pfff...
Ja, en hoeveel mensen gaan nog door met janken over Behringer ipv zich met positieve dingen hier op het forum bezig te houden? Pfff...
En wie zijn er al zolang bezig met janken over Behringer, tijd dat er 'ns iets van gezegd wordt en dat we hier op een wat meer positieve manier op het forum dingen bespreken.

volgens mij is het logisch dat er vergeleken wordt als er weer een kloon komt van behringer (of wie dan ook), maar ik ben het helemaal met je eens dat we dat op een gezellige manier moeten houden. Beide ‘kanten’ op overigens. En man man man wat zie ik hier vaak mensen die voor geen enkel redelijk argument vatbaar zijn.

volgens mij is het logisch dat er vergeleken wordt als er weer een kloon komt van behringer (of wie dan ook), maar ik ben het helemaal met je eens dat we dat op een gezellige manier moeten houden. Beide ‘kanten’ op overigens. En man man man wat zie ik hier vaak mensen die voor geen enkel redelijk argument vatbaar zijn.
Dat ben ik met je eens, dat er vergeleken wordt en als dingen niet goed zijn dan is dit forum er juist voor om dat te bespreken maar juist dat alleen maar negatieve zo van "ze kunnen ook niets anders" dat weet iedereen ondertussen wel en het helpt niet om dat te blijven herhalen.
Zolang die herhalingen zich blijven voordoen krijg je altijd weer anderen die dan de andere kant belichten en zo wordt het een oeverloze discussie tussen voor-en tegenstanders ipv in te gaan op de wel of niet goede kanten van het produkt.
En als het met humor is en een beetje gezellig dan is het ook prettiger voor de leden denk ik.

En als het met humor is en een beetje gezellig dan is het ook prettiger voor de leden denk ik.

Humor (vind ik):

3ceef28d89330b943a9d15ae2ca19e1a12536834.jpeg

Owh, het was een rel topic, zeg dat dan….. :D

Ja, en hoeveel mensen gaan nog door met janken over Behringer ipv zich met positieve dingen hier op het forum bezig te houden? Pfff...
En wie zijn er al zolang bezig met janken over Behringer, tijd dat er 'ns iets van gezegd wordt en dat we hier op een wat meer positieve manier op het forum dingen bespreken.
Een forum vol eensgezinden is dodelijk saai. Bekijk t zo. En ook ik antwoord soms niet op mensen als mijn vingers jeuken. Het is maar n mening… als ik de tieners hier telkens moet aanspreken op hun mening is het elke dag oorlog.

Een forum vol eensgezinden is dodelijk saai. Bekijk t zo. En ook ik antwoord soms niet op mensen als mijn vingers jeuken. Het is maar n mening… als ik de tieners hier telkens moet aanspreken op hun mening is het elke dag oorlog.
Ja da's mischien wel saai maar iedere keer dezelfde riedel dat ken je op een gegeven moment ook wel, ik was er nu wel een keertje klaar mee.
Maar of het helpt....

Behringer heeft die reputatie aan zichzelf te danken, door al decennia lang schaamteloos spullen te kopiëren van andere bedrijven in de muziekwereld en vervolgens op gebied van prijs en marketing met een mokerhamer de competitie onderuit te willen dreunen. Het is ook niet zo dat ze daar iets van hebben geleerd: de imagoschade die dit met zich meebrengt. Sterker nog: deze strategie lijkt voor hun zeer succesvol te zijn. Van de Korg MS-20 synth tot een Arturia KeyStep MIDI-controller, van Boss gitaarpedalen tot eurorack modules, werkelijk overal proberen ze de markt te bezetten met kopieën die minimaal 80% lijken op het origineel (kwaliteit even terzijde). Schijnbaar komen ze er juridisch gezien al tig jaar mee weg. Dat zal een combinatie zijn van gewiekste advocatuur, verlopen patenten (of soortgelijke documenten) en de wetten omtrent hun eigen fabrieken in China i.c.m. importwetten. Door het tóch te kopen, draag je alleen maar bij aan dit soort praktijken. Ik denk dat de meeste mensen die niet achter de producten van Behringer staan, dat als de grootste bron van ergernis hebben. En niet perse omdat het kwalitatief héle slechte producten zijn die ze verkopen. Er zijn weinig tot geen fabrikanten in de muziekwereld die hiermee kunnen concurreren, Moog zeer zeker niet, dus het is en blijft een bron van ergernis voor velen.

Back