Wavestate

hub

Ingeburgerd
Hoi, ik heb me vanmorgen hier op dit forum voorgesteld en daar staat ook mijn probleem, beperkte kennis van synth’s. Ik heb een goede, maar wat oudere dig. piano die ik nieuw leven wilde inblazen met betere klanken. Ik heb, wat overhaast denk ik, een DM12 aangeschaft, maar de klanken die ik eruit kreeg vond ik ijl, blikkerig. Ligt aan mij denk ik, wellicht zit er wel in wat ik zoek, maar de DM12 en ik worden gewoon nooit vriendjes. Op Youtube hoor ik in de Wavestate precies wat ik zoek, ambient klanken, warme pads, new age sounds. Ik wil me best wel verdiepen in hoe iets werkt en technisch ben ik niet helemaal onnozel. Zo krijg ik uit een 2e hands aangeschafte Korg X5D wel iets wat aan te horen is tijdens het spelen (dus Midi, programchange ed. lukt me wel). Heel verhaal, maar nu mijn vraag: krijg ik (bv. met die 740 programs?) uit die Wavestate klanken waar ik met mijn beperkte kennis al mee aan de slag kan (dus wat leuke klanken aan mijn pianospel toevoegen) of zou dit voor mij totaal onbegonnen werk zijn? (Heb trouwens al begrepen dat ie niet de makkelijkste synth is, maar een goed begin doet volgen, toch?).

Laatst gewijzigd:
Ook al lukt het helemaal niet om zelf klanken te maken, de Wavestate heeft een randomize-functie, die gewoon blijven gebruiken totdat er iets uitkomt dat bruikbaar is.

ik heb een behoorlijk complete set van tutorials gemaakt voor de korg wavestate, alhoewel de meeste tutorials misschien iets te ver gaan voor iemand die net begint, zitten er drie in die voor jou denk ik wel heel handig zijn om te beginnen met de wavestate.

Dat zijn:
tutorial 1: user interface
tutorial 2: creating sounds using factory content
tutorial 7: introduction to sound design

Je kunt al die tutorials vinden in deze playlist (klik op de drie streepjes rechtsbovenin om de tutorial te kiezen (die waar 01/11 bijstaat):

en inderdaad lees je veel berichten dat mensen de wavestate erg moeilijk te doorgronden vinden, maar je kunt echt al heel simpel starten, dat hele complexe hoef je helemaal niet te weten om al leuke resultaten te halen (zoals in tutorial 2 getoond wordt, daar wordt alleen maar factory sounds gecombineerd die onderverdeeld zijn in: performances - programs - wavesequences - samples), dus daar zou ik me niet door laten afschrikken in jouw geval, dat gaat je zeker lukken, en anders gewoon je vraag hier stellen. Er is altijd wel iemand hier op het forum die weet hoe je iets voor elkaar krijgt in de korg wavestate, daar zijn best veel gebruikers van.

Laatst gewijzigd:
De vraag of je er iets bruikbaars uit krijgt met de wavestate standaard patches, is vooral door jezelf te beantwoorden denk ik.
Er staan diverse youtube filmpjes online waar mensen laten horen wat de 'factory presets' zijn en dan zie je ze spelen en draaien en kun je goed beoordelen of 'het' wat je standaard krijgt al genoeg is.

Persoonlijk ben ik meer een patch 'tweaker' dan een hardcore sound designer.
Dus ik druk niet zo vaak op INIT PATCH om elke keer helemaal opnieuw te beginnen.
Ik kies iets wat al bijna is wat ik wil en dan probeer ik daar (indien nodig) nog wat aan te veranderen.
Wat mij betreft een prima balans tussen snel resultaat en toch eigen maken.
En het voordeel is dat je 'spelenderwijs' je kennis van de techniek en interface vergroot.

Voor de wavestate zijn ook veel patches te downloaden (betaald en gratisch) zie ik.
Dus als je nu al mooie geluiden hebt gehoord uit de wavestate, dan vermoed ik dat je die prima als basis kunt gebruiken.

Als je echt dieper in het sound design op de wavestate wilt duiken, dan zijn die tutorials van @quifster een aanrader!

Persoonlijk ben ik meer een patch 'tweaker' dan een hardcore sound designer.
Dus ik druk niet zo vaak op INIT PATCH om elke keer helemaal opnieuw te beginnen.
Ik kies iets wat al bijna is wat ik wil en dan probeer ik daar (indien nodig) nog wat aan te veranderen.
Wat mij betreft een prima balans tussen snel resultaat en toch eigen maken.
En het voordeel is dat je 'spelenderwijs' je kennis van de techniek en interface vergroot.
dit is inderdaad een top tip om te beginnen!

de wavestate zit echt stampvol met building blocks om je eigen sounds te maken zonder dat je echt verstand hoeft te hebben van sound design. Het kan zelfs al zo simpel zijn:
- kies een factory performance (of program) sound die je mooi vindt.
- druk nu op de randomize - samples knop
(vind je de randomized samples niet mooi, dan herhaal je dat proces, meestal heb je binnen 1 a 3 keer wel een hele mooie vervanging voor wat je zoekt)

en klaar, nu heb je een nieuwe pad sound waarbij alleen de samples zijn vervangen, stel je wilt nu de timing van de modulaties vervangen:
- druk op randomize - timing

nu heb je een nieuwe pad sound waarbij de bestaande modulation in een andere timing speelt.

stel je wilt nu een piano sound over de pad:
- druk op layer 2
- kies een piano program (dus geen performance)

nu heb je een pad sound met een piano gemaakt.

en zo kun je maar doorgaan, daar hoef je eigenlijk bijna niets voor te weten en je maakt de ene sound na de andere.

Nog even en ik heb ook GAS om een wavestate te kopen, dat was niet de bedoeling ;)
hahaha, sorry

ter overwegen: voor die prijs kun je een wavestate eigenlijk niet laten liggen tegenwoordig, helemaal omdat er geen vervanging voor is in software (ook niet de wavestation vst, die heb ik ook en die is heel anders),

Voor de modwave geldt dat niet die is ook gaaf en heeft unieke features, maar praktisch alle sounds daarvan kun je wel in een andere wavetable synth voor elkaar krijgen. Maar voor de wavestate geldt dat niet, die is echt wel uniek in zijn soort vind ik.

hahaha, sorry

ter overwegen: voor die prijs kun je een wavestate eigenlijk niet laten liggen tegenwoordig, helemaal omdat er geen vervanging voor is in software (ook niet de wavestation vst, die heb ik ook en die is heel anders),

Voor de modwave geldt dat niet die is ook gaaf en heeft unieke features, maar praktisch alle sounds daarvan kun je wel in een andere wavetable synth voor elkaar krijgen. Maar voor de wavestate geldt dat niet, die is echt wel uniek in zijn soort vind ik.
Dit helpt niet echt hoor.
:okdan::dubbel::dubbel::dubbel:

VERSTAND : PETER, je moet nu eerst sparen voor een interface met meer ingangen. Hij zit vol.
GEVOEL : PETER KOPEN
VERSTAND : PETERRRRRR, je hebt er nu al geen tijd voor, waarom wil je nog meer instrumenten.
GEVOEL : KOPEN
VERSTAND : Ok, hij is echt wel heel gaaf. Maar...

Nou ja, je kent het wel

hahaha, sorry

Ik hoor niets meer over de Kronos,is deze synth nog de moeite waard om er nog zoveel geld aan te geven?Geen vervanger in de nabije toekomst?Die Oasys is toch ook nog altijd wel iets.Tony Banks speelt er nog altijd mee op hun nieuwe Genesis tour 2021.

De Wavestate zit ook in mijn GAS gevarenzone, want m'n Wavestation is best groot en lomp (en ik moet de batterij nog vervangen).
Adem in, adem uit :peukie:

VERSTAND : PETER, je moet nu eerst sparen voor een interface met meer ingangen. Hij zit vol.
GEVOEL : PETER KOPEN
VERSTAND : PETERRRRRR, je hebt er nu al geen tijd voor, waarom wil je nog meer instrumenten.
VERSTAND : Ok, hij is echt wel heel gaaf. Maar...
:dubbel: Te bekend! Ik zit ook op een aanbieding te wachten die zo goed is dat ik tegen mezelf kan zeggen dat ik die echt niet kan laten liggen....

Als je zelf geen presets kan maken dan zou je ook presets kunnen kopen. Er zijn online zeer veel presets voor de Deepmind te krijgen! ;)

Bedankt voor jullie reacties!! Ik heb vooral die tweede tutorial van quifster goed bekeken. Die is echt superduidelijk (compliment!) en ik zou niet weten waarom ik dat niet zou kunnen. Heb hem vandaag besteld bij Thomann. Ik wil niemand gek maken:D, maar daar kost ie 583,--

Bedankt voor jullie reacties!! Ik heb vooral die tweede tutorial van quifster goed bekeken. Die is echt superduidelijk (compliment!) en ik zou niet weten waarom ik dat niet zou kunnen. Heb hem vandaag besteld bij Thomann. Ik wil niemand gek maken:D, maar daar kost ie 583,--
Leuk!
Laat vooral (een x) horen wat je er mee maakt 😀

• Duimpje
Duimpjes: hub
gefeliciteerd!
dat is een geweldige prijs zeg. Ik heb er geloof ik 759 euro voor betaald bij de release, dan is dit een top aanbieding.

en mocht je vragen hebben over het gebruik, dan stel ze gerust.

gefeliciteerd!
dat is een geweldige prijs zeg. Ik heb er geloof ik 759 euro voor betaald bij de release, dan is dit een top aanbieding.

Zal ik beslist doen. Maar dat zal even duren, denk ik. Ik ben piano gewend en ga er van uit dat ik moet wennen dat mijn linkerhand niet altijd hoeft "te lopen" om geluid te krijgen, vooral bij het soort klanken/muziek die ik wil gaan maken. (Ben helaas zelf ook al behoorlijk vintage :))

gefeliciteerd!

Volgens mij staat hij bij Kytary (ken ik verder niet) ook al voor die prijs, misschien er nu met de komende feestdagen dat meer volgen. Ik vrees dat ik idd nog wel wat vragen zal hebben, maar ik vind het geweldig hoe ik hier geholpen word. Ik krijg mijn nieuwe aanwinst morgen als het goed is, ik heb me "ge-subscribed":) op jouw kanaal en ben dat al goed aan het bestuderen. Dat is precies wat ik zoek, heel duidelijk allemaal, zelfs voor mij. Ik heb een kleine massagestudio aan huis, je maakt precies de muziek die ik wil gaan maken om daar op te zetten. En ja, vind dat natuurlijk ook zelf mooi, echt heerlijk om naar te luisteren wat je doet.

Leuk!
Laat vooral (een x) horen wat je er mee maakt 😀
Zal ik beslist doen. Maar dat zal even duren, denk ik. Ik ben piano gewend en ga er van uit dat ik moet wennen dat mijn linkerhand niet altijd hoeft "te lopen" om geluid te krijgen, vooral bij het soort klanken/muziek die ik wil gaan maken. (Ben helaas zelf ook al behoorlijk vintage :)) Mmmmm... volgens mij ben ik alles 6 X aan het plaatsen en ik ben ook nog op de verkeerde plaats aan het citeren, zal beter opletten.

Hey @quifster, je tutorials zijn top, helpen me echt goed op weg!

Vreemd probleem, als ik een 2x mono naar stereo TS kabel gebruik, dan werkt dat prima als ik een willekeurige preset gebruik, maar zodra ik subtractive ga synthesizen, dan is het volume extreem laag.

Met een mono TS kabel is het dan wel weer goed.

Ik moet sowieso nog TRS kabels bestellen, maar iemand een verklaring hiervoor?

Edit: ik dacht dat ik in het algemene wavestate topic zat. Nouja, goed.

Back