Garantie niet overdraagbaar

kobuz

Ouwe rot
Ik lees vaak dat product x wordt aangeboden met nog xx maanden of jaren garantie erop in de marktplaats. Bij Thomann heb ik zelf ervaren dat je daar geen gebruik van kunt maken als je niet de originele koper bent, zelfs als je de bon hebt. Andere mensen betere ervaringen hiermee?

Let er in ieder geval op dat als iemand het in zijn/haar verkoop praatje heeft, diegene dus mogelijk ook mee moet willen werken als je daadwerkelijk gebruik van garantie moet maken.

Hangt af welke garantie het is. Verkopers- en fabrieksgarantie kan inderdaad niet overdraagbaar zijn, wettelijke garantie gaat wel altijd over op de nieuwe eigenaar binnen de EU. De termijn van 6 maanden is belangrijk. Uitleg over de garanties hier.

NTS-1 verkocht. Zelfde dag defect bij koper (ik had het niet gemerkt). Koper heeft 'm naar Thomann gestuurd en ik heb gevraagd of de nieuwe retour kon naar het adres van de koper. Was geen probleem.

met de verkoper op voorhand afspreken dat hij t oplost. Heb ik al gedaan met een imac (ik deed m binnen voor hem ookal was ie al van mij, en heb m zelf opgehaald, was peanuts), mail ging via vorige eigenaar met de fabrikant.

Vreemd en vervelend. Ik ging er altijd van uit dat de garantie is gekoppeld aan het product zelf... ongeacht wie het kocht.

Dus als je iemand iets cadeau doet dan zou de garantie nog via jou moeten lopen?

Hmm... nog meer een reden om iets gewoon met cash in een winkel te kopen... dan wordt er niet geregistreerd wie de koper is..

"Of u verkopersgarantie of fabrieksgarantie aan iemand anders kan doorgeven hangt af van de garantievoorwaarden. De verkoper of fabrikant bepaalt namelijk zelf zijn garantievoorwaarden. Daar kan in staan dat de garantie niet overdraagbaar is. ... Wettelijke garantie gaat wel altijd mee over op een nieuwe eigenaar."

Hoelang heb ik garantie en welke rechten heb ik dan? | ACM ConsuWijzer.

Wettelijke garantie:
"U hebt ook rechten als u geen extra garantie van de verkoper kreeg of bijkocht. Gaat uw product eerder stuk dan u mag verwachten? En het is niet uw eigen schuld? Dan hebt u volgens de wet recht op gratis reparatie of vervanging door de verkoper. Ook als er niks over garantie van de verkoper of fabrikant op uw aankoopbewijs staat. Want u hebt deze rechten volgens de wet. Daarom noemen we dit ook wel ‘wettelijke garantie’ of 'recht op een deugdelijk product'.
Ga voor de wettelijke garantie naar de verkoper en niet naar de fabrikant. Want de verkoper is verantwoordelijk voor de producten die hij verkoopt. De fabrikant heeft die wettelijke verplichting niet."

Wettelijke garantie:
"U hebt ook rechten als u geen extra garantie van de verkoper kreeg of bijkocht. Gaat uw product eerder stuk dan u mag verwachten? En het is niet uw eigen schuld? Dan hebt u volgens de wet recht op gratis reparatie of vervanging door de verkoper. Ook als er niks over garantie van de verkoper of fabrikant op uw aankoopbewijs staat. Want u hebt deze rechten volgens de wet. Daarom noemen we dit ook wel ‘wettelijke garantie’ of 'recht op een deugdelijk product'.

Het probleem daarmee is wel de korte duur dat de bewijslast bij de verkoper ligt, ik noemde daarom die termijn van 6 maanden hierboven. Binnen die 6 maanden na de verkoop moet een verkoper aantonen dat de koper schuld heeft aan een gebrek (als die verkoper dat zou denken), maar na deze periode moet de koper aantonen dat het niet z'n schuld is. Dat laatste kan lastig zijn, in sommige gevallen.

Hmm... nog meer een reden om iets gewoon met cash in een winkel te kopen... dan wordt er niet geregistreerd wie de koper is..

Mja, tegenwoordig vragen ze vaak naar je postcode en huisnummer als je iets in de winkel koopt, of je al in hun klantenbestand staat. Geen antwoord geven kan, maar ik me nu wel af of dit een voorwaarde kan zijn om aanspraak te kunnen maken op eventuele verkopersgarantie (los van fabrieks- en wettelijke garantie). Zou kunnen.

Geld retour via de bij aankoop gebruikte bankpas vind ik ook zo idioot - je krijgt je geld niet in contanten terug.. Bepaalde kledingwinkels doen dit..

Ik zie dat je in Primark City woont en dus een ervaringsdeskundige moet zijn :okdan:

Wat is er mis met geld retour via de pas waarmee betaald is?

Omdat iemand anders met wie je toen in de winkel was de aankoop heeft gepind..
En bij retourneren ben je niet met die persoon..

Dus moet je op tante Annie wachten die weer mee moet naar die winkel om te retourneren.. want die heeft toen je broek gepind..

Vreemd en vervelend. Ik ging er altijd van uit dat de garantie is gekoppeld aan het product zelf... ongeacht wie het kocht.

Dus als je iemand iets cadeau doet dan zou de garantie nog via jou moeten lopen?

Vroegâh bestond er nog geen pinpas of contactloos betalen. Stond geen enkel product op naam. Met de aankoopbon terug nar de winkel en je had recht op garantie.

Back