SYNTH KROEG BABBEL Synth van de week 2023

WEEK 5
Eminent 310u

Deze week dit orgel waar geen deftig orgel klank uit te krijgen is. Dat hij heel mooie analoge klanken kan maken en nog mooiere string klanken staat vast.

Ooit 2 verdiepen steile trappen opgesleurd omdat dit Jarre orgel erbij moest, veel plezier aan beleeft maar nu wil ik er eigenlijk vanaf, dus binnenkort gaat de kettingzaag erin om hem weer beneden te krijgen.

Boven de 310 staat een JX10 met pg800.
Voor de rest niet binnen handbereik, geen plaats.
Uiteraard een Smallstone phaser , Boss flanger en reverb erachter.
Er staat ook nog een noisegate van Beh tussen
Ben benieuwd of er naast een Jean-Michel Jarre-geluid ook nog andere leuke, interessante geluiden uit te halen zijn.

Ik heb geen 310 gehad maar wel een 2000GT welke geheel anders is maar toch sterk in hetzelfde vijvertje vist. Daar haalde ik Solina met andere layers uit voor van die Hergest Ridge tapijtjes. Ook leuke analoge harpsichords, en een indrukwekkende veertank walvisroep. Maar ook nog veel meer. Zoals Vic zegt: als je maar niet op zoek bent naar goede orgelklanken...

Als je een 310 niet zoals jarre wil laten klinken dan kan je eens proberen om geheel andere effecten er achter te zetten als wat gebruikelijk is bij die bak.

Om een deftige orgelklank te maken doe je vertrekken van square wave oscillators en dan additief boventonen aan de fundamental toevoegen.

Die oude eminents slagen daar niet in, het is bijna een zaagtand die eruit komt. Daarom klinken ze zo analoog mooi in onze oren.

Eminent zelf is er niet over te spreken in ieder geval. JM Jarre vinden ze verschrikkelijk, wat een nachtmerry voor hen.
En nu gaat ULI ook nog hun string stuff klonen

Wat een Ezels bij Eminent he, ze hadden al 150.000 solina string remakes kunnen verkopen.....

Ik weet niet of ze de productiemogelijkheden voor bv divide down ics nog hebben, maar ze gingen het sowieso niet doen want niet hun doelpubliek.

Ik weet niet of ze de productiemogelijkheden voor bv divide down ics nog hebben, maar ze gingen het sowieso niet doen want niet hun doelpubliek.
idd, niet hun doelpubliek.

Die oude jaren 70 divide down IC's zijn wel geen echte noodzaak. "Octave divide down" kan op veel manieren, discreet, met opamps, Cmos of ttl, fpga enzovoort.

Intussen is het nieuw plan om mn Eminent 310 te vervangen door een 6tier Jasper stand. Geen ladekast, met een jasper kan je dingen makkelijk onder een hoek zetten.

En dan heb je lege synthstands en kan je terecht besluiten dat je niet genoeg synths hebt.

Gebruik je de baspedalen van de 310 ook?

En dan heb je lege synthstands en kan je terecht besluiten dat je niet genoeg synths hebt.

Gebruik je de baspedalen van de 310 ook?
Ja, die ga ik zeker missen =(
Gelukkig heb ik genoeg andere pedaal synths en controllers.

Er komen maar 2 extra plaatsen bij met de Jasper.
Veel meer was mogelijk (9stuks) met ladekasten maar dat wil ik niet.
Het is ook wat meer loopruimte creëren zodat we makkelijk met 3 man in de studio kunnen jammen.
Ook meer ruimte die 76 en 88 toetsers kunnen hebben, nu heb ik maar 2 plekjes voor meer dan 61 toetsen.

Week 6
JX10 + PG800

Dit is een synth met een slechte naam, waarom weet ik niet?
Prima betaalbare (tot voor kort) synth als je het mij vraagt, deze week eens mee amuseren.

Heerlijke synth. Beetje groot en ik kon niet aan het toetsenbord wennen (aftertouch wilde ook niet erg op de mijne), dus maar voor de MKS-70 gegaan (met PG-800). Aan dat malle Patch en Program systeem (ook op de MKS-50 en andere) ben ik na 20 jaar nog niet gewend, zal wel aan mij liggen. Lekker warme tapijtjes en zwoele bassen. Voor punch moet je meer je best doen (ADSRs) maar die komen er ook prima uit. Robert Wyatt, late Floyd.

Week 6
JX10 + PG800

Dit is een synth met een slechte naam, waarom weet ik niet?
Prima betaalbare (tot voor kort) synth als je het mij vraagt, deze week eens mee amuseren.
Nu al meer dan 1000eur, tot zover dus.

Ik heb de JX-8P, helft van de voices, maar verder hetzelfde dacht ik. Hele fijne synth die er eigenlijk gekomen is als soort van 'poor mans juno', maar inmiddels is door de jx8p de wens voor een 106 volledig verdwenen :). Interessant alternatief voor de PG800: DTronics DT800

De JX10 (en MKS-70) is 2x JX8p. Je kan dus bijv twee patches layeren. Van de Wikipedia pagina:

The JX-10 combines two completely separate 6-voice Tone Modules (A-Upper and B-Lower) which allow it to function as a single 12-voice synthesizer or as two 6-voice synths capable of layering or splitting two different Tones simultaneously. There are six playing modes:

Dual Mode - layers sounds from both Tone modules which can be balanced
Split Mode - allows for split-keyboard play of the Tone modules, upper and lower sections can overlap
Whole A - Upper Tone Module controls all 12 voices
Whole B - Lower Tone Module controls all 12 voices
Touch Voice Mode - adds velocity switching
Cross-Fade Mode - controlled by the amount of velocity, one tone fades in while the other tone fades out

Dankzij de vecoven mods (en andere?) kun je meer dingen dan dan met de originele. Die was nogal kreupel met Sysex bijvoorbeeld

Vic goes JASPER

De eminent staat in de opslag, ik kon hem niet in stukken hakken, heb na veel diplomatie een plekje gekregen in mn vrouw haar rommel kamer.

De JX10 heeft zo ook een nieuw plaatsje op het Jasper rekje, Nog wat andere synths erbij gezet die goed bij de JX10 passen lijkt me.

Morgen nog een klein rackkastje eronder voor midi patchbay + dinsync feestje, wat effectbakken en een 16ch mixer, 6miljoen kabels en een hele dag kabel management om het netjes te hebben. pfff.

Voor:
20230208_093012.jpg

Na:

20230210_200036.jpg

20230210_200059.jpg

Ik heb meer ruimte vrije ruimte in mn studio nu, goed voor 3 a 4man jam's
heb ook 4 extra plekken gecreëerd voor Synths.

Rrrr je bedoelt “jaspers” :)

Jasper is n wasp clone hehe

• Duimpje
Duimpjes: Vic
Jx8p heeft dacht ik hardware envelop en jx10 software. Of lul ik nu? Ik vond de jx10 so soft . Jx8p is een veel snellere voor percussie sounds. Daarom heb ik dat ding niet meer. Ik had de Jx8p en de jx10 naast elkaar. Dat heeft de Jx8p dus gewonnen ondanks dat het twee synths zijn zoals de jupiter8.

• Duimpje
Duimpjes: Vic
Back