Wie is de beste nu nog levende muzikant ter wereld?

Op mij komt het over als een volstrekt willekeurige eis dat men zich pas een muzikant zou mogen noemen als men ook in een band kan spelen. Dat is net zo kortzichtig als iedereen als muzikant afwijzen die geen notenschrift kan lezen.

neem alle namen hier eerder genoemd en wijs maar iemand aan die niet samen kan spelen.

Tuurlijk is het knap als je alleen dingen doet maar er is wel een weg naartoe.
En bij die muziekale ontwikkeling hoort ook samenspelen.
Net zoals je hele gespreken kunt hebben en boeken kun schrijven en nooit met en ander te hebben gesproken.

Nou is het wel zo dat je gewoon met bestaande muziek kunt meespelen en daarvan kunt leren.
Maar nog steeds leer je door samenspelen een goede conversatie te maken.
zonder ego het liefst.

Geen idee of daar artiesten tussen zitten die niet met anderen kunnen samenspelen. Mij gaat het erom dat het iets irrelevants is om van een muzikant de vaardigheid tot samenspelen te eisen.

nou ja in het algemeen zoals in de dikke van dale staat is een muziekant "iemand die muziek maakt"

Zoiets als deze 2? Over levende legendes gesproken..
Yes, je zit in m'n straatje! :okdan: ik heb ze nog live gezien in de eighties, die stem van Daryl....hij geeft zich helemaal, hier een van m'n favorieten van ze;

Ik vind hun er veel van weg hebben, ook errug goed trouwens;

Mij gaat het erom dat het iets irrelevants is om van een muzikant de vaardigheid tot samenspelen te eisen.
Dit wordt een discussie ipv een topic over goede/de beste muzikanten als we niet uitkijken. ;)

Mijn idee is dat het niet uitmaakt of je wel of niet kan samenspelen, je hebt artiesten die altijd solo spelen omdat ze dat nou eenmaal liever doen of zichzelf begeleiden op gitaar of piano.
Tegenwoordig is het nog anders want vroeger moest je echt kunnen spelen itt tot tegenwoordig maar ik ben van mening dat als iemand gevoel voor muziek heeft, handig is met apparatuur/daw en dan dmv de moderne techniek gewoon een geweldig nummer in ekaar sleutelt dat ik daar zeker van kan genieten of die persoon nou kan spelen of niet.

Yes, je zit in m'n straatje! :okdan: ik heb ze nog live gezien in de eighties, die stem van Daryl....hij geeft zich helemaal, hier een van m'n favorieten van ze;
Had ik ook wel willen zien, ik was toen nog wel te jong denk ik. Ja ze gaan altijd helemaal op in hun muziek, het zijn briljante performers, hun muziek lijkt een soort combi van soul, r&b en blues. Dit kan toch niemand slecht vinden lijkt me.

Benny Andersson.

Niet omdat dat persƩ de beste muzikant is, maar omdat hij in een topic als dit genoemd moet worden.

neem alle namen hier eerder genoemd en wijs maar iemand aan die niet samen kan spelen.

Tuurlijk is het knap als je alleen dingen doet maar er is wel een weg naartoe.
En bij die muziekale ontwikkeling hoort ook samenspelen.
Net zoals je hele gespreken kunt hebben en boeken kun schrijven en nooit met en ander te hebben gesproken.

Nou is het wel zo dat je gewoon met bestaande muziek kunt meespelen en daarvan kunt leren.
Maar nog steeds leer je door samenspelen een goede conversatie te maken.
zonder ego het liefst.

Exact.

Een echt goede muzikant laat anderen beter spelen.

Hier een voorbeeldje van Hiromi en The Tokyo Ska Paradise Orchestra en het nummer SUIKINKUTSU.
De live versie, zonder Hiromi grooved prima. SKAPARA is een prima bandje zoals idereen hier kan horen.

Maar de studio versie gaat daar nog even een paar stappen overheen.
Let op hoe Hiromi het einde van de melodie noten speelt, die zijn soms net wat korter waardoor er veel meer energie in het nummer komt.
Luister ook hoe de rest van de band reageert op het spel van Hiromi.
Dit is het echt werk.

In plaats van al die ouwe bokken die de volgende keer dat dit topic gebumpt wordt misschien alweer dood zijn eens een "jonkie": Tobias Forge van Ghost.

Niet alleen componeert hij vrijwel alles zelf, hij speelt ook nog bijna alle instrumenten in en zet samen met een grote band een fantastische liveshow neer met muzikaal vrij complexe nummers die tussen metal en pop laveren. Eigenlijk de eerste grote "nieuwe" stadion rockband sinds ... ?

ghost_v3a0605_klar_color_web.png

op leven en dood?

Nou ja, dat lijkt me de bedoeling niet. :) Maar om het over tegenstellingen te hebben, als ik luister naar jouw track die je hier postte met mooie, spacey ambient en ook het werk van @vink beluister, dan is er thematisch behalve een duidelijke tegenstelling ook wel weer een overeenkomst. Het zou beide passen als bv. filmmuziek, met SF als thema. Vredelievende ET's die door het heelal reizen komen per ongeluk terecht op planeet Regulus XVI tegen waar een tirannieke heerser met harde hand regeert en het een dystopische droefenis is... Etc. Zo kun je een plot bedenken waar muziek van jullie beide goed in zou passen. Bijvoorbeeld.

Hier zijn bewerking van een ander stuk van Rachmaninoff, bij Podium Witteman.

Dank! zo nu en dan moest ik aan Errol Garner denken bij dit stuk.. zelfde levendigheid op de piano, en met een grote Smile. Maarja, die kan ik in dit topic helaas niet aandragen.

Back