Muziek gegenereerd door AI (Udio, Suno)

Ja, het grappige van de elektronische drum- en bas bakjes was juist dat het een waardeloos surrogaat was voor 'the real thing' maar juist daardoor hele nieuwe genres hebben voortgebracht vanwege het unieke, eigen geluid. Dan heb je het dus ook over creatief gebruik/misbruik. Overigens werden ze ook wel deels omarmd door artiesten, zo is Phil Collins als drummer volgens mij ook best fanatieke gebruiker geweest van diverse drumcomputers. De kastjes uit die tijd die wél (meer) realistisch zouden klinken heeft bijna niemand het nog over, of ze worden nu beschouwd als nostalgische retro-cheese.

Ja, het grappige van de elektronische drum- en bas bakjes
Ik weet niet of AI het kan evenaren.? Heel die werkwijze.
De kastjes uit die tijd die wél (meer) realistisch zouden klinken heeft bijna niemand het nog over, of ze worden nu beschouwd als nostalgische retro-cheese.
Jaren `80 nostalgie. Leuke dingen waren dat. Ik heb er ook nog een gehad. Totdat die het niet meer deed. Ze stellen eigenlijk weing voor als het gaat om zoiets zelf te maken. Als je de batterijen eruit haalde was het geheugen weer alles vergeten. (Nog geen EEproms) Lekker klein ook. Ik kan bijna geen geduld vinden om er een na te maken want je hebt minimaal een klein werkplaatsje nodig om het af te maken. En waar je zoiets nu nog koopt?. Meestal vind ik het geld niet waard. Aan de geluiden kon je niks veranderen. Standaard vier verschillende geluiden maar. Meer was er niet uit te krijgen. Vooral de compactheid en de simpelheid vond ik het mooiste. En toen zat er ook nog eens geen midi op.

Ik heb vandaag even geen ispiratie om een muziekje met AI te maken, is er geen 'Random' knop?

Een woordje van SUNO... 🙄

7842.jpg

Cheers,
Exo. :mega:

wel mooi is dat, ze kunnen niet zeggen dat jij eigenaar bent omdat ze niet weten of wat je hebt geupload ook van jou is, maar zelf hebben ze alles wat los en vast zit geript en daar zijn ze dus wel eigenaar van :D
die grote Ai platforms zijn allemaal boeven en de consument geeft ze zomaar alle waardevolle data
ook jammer dat al die energiezuigende datacenters nodig zijn voor het jatten en genereren van content en die andere energiezuigende datacenters nodig zijn om je ai vocals en katten op synthesizer plaatjes te bewaren.
ik vind ai gegenereerde tjak niet zo waardevol
tuurlijk is de curator nog wel van belang en die kan er iets moois van maken
(ik vind overigens een zangeres uitnodigen voor je track en die precies laten doen wat je bedacht hebt ook niet zo extreem kunstzinnig :D)
vaak zeggen mensen dit heb ik met ai gemaakt bij creaties, maar het is eigenlijk, dit heeft ai gestolen en gemaakt en ik heb de leukste geselecteerd.
laten we maar hopen dat de drang naar echtheid en menselijkheid groter wordt naarmate de berg aan ai gegenereerde tjak toeneemt.
ik merk dat al wel om me heen dus er is hoop.
daarnaast, met een ai stem in je track heb jij dus door dat platform te gebruiken ook zelf de input gestolen van al die vocalisten die er noeste arbeid in hebben zitten om te kunnen zingen.
die worden niet gecompenseerd, ze hebben jouw klus ook niet en vervolgens kan jij wel je track claimen :D
tot nu toe zie of hoor ik in ieder geval nergens een echt oorspronkelijk idee uit ai komen
ik zou zeggen, tuurlijk ai gebruiken in de kunst, maar met het doel om jouw eigenheid nog beter tot zn recht te laten komen
niet om je eigen tekortkomingen te overbruggen met gejatte shit van anderen
en laat die zangeres wel komen en iets meebrengen van haarzelf, zodat jullie samen iets gemaakt hebben

Ik vind dat als je muziek pretendeert te maken je eigenlijk wel op zijn minst een muziekinstrument moet aanraken.
Dat is discutabel natuurlijk.. wat is een muziekinstrument? Die statement van jou .. dus mensen die destijds heel vooruitstrevend nieuwe muziekgenres hebben gecreëerd door alleen met samples in Cool Edit te werken waren eigenlijk geen muziek makers?

Concepten zijn meestal fluïde en voortdurend aan verandering onderhevig (gelukkig).

daarnaast, met een ai stem in je track heb jij dus door dat platform te gebruiken ook zelf de input gestolen van al die vocalisten die er noeste arbeid in hebben zitten om te kunnen zingen.
die worden niet gecompenseerd, ze hebben jouw klus ook niet en vervolgens kan jij wel je track claimen :D
Volgens mij ga je iets te snel door de bocht; als je die software zo kan instellen dat het zo wordt als je wilt dan heb je niets gestolen, da's anders als je met een prompt iets laat produceren door AI.
Je kan het wel vergelijken met spraaksoftware op die manier.
Anders kan je ook stellen dat alle muzieksoftware die nagemaakt of gesampeld is van originele instrumenten en dat je dan steelt van de bedrijven die ooit het instrument hadden ontworpen, bijv een 303 en daarna alle software klonen die mensen gebruiken die pikken dus eigenlijk van Roland omdat die de bedenker van de 303 is?

en laat die zangeres wel komen en iets meebrengen van haarzelf, zodat jullie samen iets gemaakt hebben
Waarom zou je dat doen als je zelf die zanglijn al in je hoofd hebt, dan ga je die zangeres toch niet een nieuwe zanglijn laten bedenken, dat zou toch vreemd zijn?
De zanger(es) doet dan een aantal takes met iemand die de hele compositie al uitgewerkt heeft en dat kan je dan met AI doen als je verschillende parameters kan instellen.
Er zijn zoveel muzikanten die precies van blad spelen of zingen wat er staat, die zijn alleen uitvoerende, da's precies hetzelfde als dat je op een gegeven moment AI zo kan instellen dat het precies dat doet wat je wilt, leg mij het verschil maar uit.

Ik hou wel van een beetje vrije inbreng, daarom is die AI ook perfect voor mij, ik hoef niks te doen of uit te leggen, geen gezellig praatje te maken en koffie zetten voor iemand is ook niet nodig en opruimen en stofzuigen kan nog wel een weekje wachten.

Dat is discutabel natuurlijk.. wat is een muziekinstrument? Die statement van jou .. dus mensen die destijds heel vooruitstrevend nieuwe muziekgenres hebben gecreëerd door alleen met samples in Cool Edit te werken waren eigenlijk geen muziek makers?

Concepten zijn meestal fluïde en voortdurend aan verandering onderhevig (gelukkig).
Oh, ik vind een sampler zeker wel een muziekinstrument. Maar je hebt muziek als product van het muziek maken als proces. Ik vind dat het hele prompt gebeuren meer met taal te maken heeft dan met muziek maken. Ik denk dat deze discussie meer gaat over wat muziek maken voor sommigen betekent en dat dat subjectief is.

Het kan me niet snel genoeg gaan met A.I.
Zelf heb ik nog zeker drie keer zoveel video/film materiaal liggen om ooit iets van te maken. Dan dat ik ooit gepubliceerd heb.
Ik kan me niet voorstellen dat daar A.I. er iets van gaat maken. Al is het maar begin en eind niet terzake doende gebibber er uit halen.
Of met het begin van een muziekje doet als er een nieuwe scène begint wat redelijk past bij de beelden.
Door gebruik van A.I. word ik wel vlotter en slimmer en vastberadener door als het ware er een soort competitie met `het` (hem/haar)
aan te gaan.

Ik vind dat het hele prompt gebeuren meer met taal te maken heeft dan met muziek maken.
Begrijp dan niet goed waarom je negatief reageerde op mijn verhaal dat ik alles zelf wil regelen tot in details als het om de zanglijn gaat, dan gaat het toch niet over een prompt maken en op de knop drukken?
Ik krijg het idee dat je me niet begreep als ik nu lees hoe je over dingen denkt.

Begrijp dan niet goed waarom je negatief reageerde op mijn verhaal dat ik alles zelf wil regelen tot in details als het om de zanglijn gaat, dan gaat het toch niet over een prompt maken en op de knop drukken?
Ik krijg het idee dat je me niet begreep als ik nu lees hoe je over dingen denkt.
Uhm, dan begrijp ik het inderdaad niet. Je laat a.i. dmv een prompt toch een zanglijn maken met een druk op de knop ( of meerdere drukken)

Uhm, dan begrijp ik het inderdaad niet. Je laat a.i. dmv een prompt toch een zanglijn maken met een druk op de knop ( of meerdere drukken)
Nee, je kunt ook lyrics en noten op een piano roll zetten en dat door een stem laten zingen:

Beetje zelfde idee als Vocaloid (Hatsune Miku etc.), maar dan veel realistischer.

Ik heb toen geprobeerd duidelijk te maken dat ik de lyrics maak, de melodie/zanglijn maak, dat ik de stijl bepaal en pas het wil gebruiken als je ook de frasering en timing kan bepalen, dus dat het een soort software wordt waarin je verschillende parameters kan inregelen, het zal niet zo lang duren of AI wordt zo goed dat je het heel persoonlijk kan maken.
Op die manier maakt het niet veel uit of ik het met AI doe of dat ik een zangeres inhuur en haar vervolgens precies vertel hoe en wat te zingen, ik zoek niet AI of een zangeres die m'n hele zanglijn verandert, ik heb namelijk die zanglijn al precies in m'n hoofd en zoek alleen een manier om niet zelf te hoeven inzingen.
Op die manier lijkt AI me een heel goed stuk gereedschap.

Nee, je kunt ook lyrics en noten op een piano roll zetten en dan een stem laten zingen:
Ik heb indertijd (2020) Emvoice geprobeerd, dan zet je ook woorden op een soort van pianoroll maar bij sommige woorden liep het niet helemaal lekker dus uiteindelijk niet gekocht, misschien is het programma nu wel beter.
Maar nu met AI komt het binnenkort wel zover denk ik dat het echt bruikbaar wordt, zodat je dus wel in control wil blijven over je compositie ipv dat AI effe een zanglijntje doet.

Hier de track van toen met Emvoice; I go to the beach even wat geprobeerd toen
Nu ik 'm weer 'ns beluister weet ik al weer wat er fout ging; op onverklaarbare wijze dook Emvoice later in de track op vreemde momenten op in de tijdslijn want er klopte geen ruk van.

Laatst gewijzigd:
Maar nu met AI komt het binnenkort wel zover denk ik dat het echt bruikbaar wordt, zodat je dus wel in control wil blijven over je compositie ipv dat AI effe een zanglijntje doet.
Hoezo binnenkort? De software in die link is precies dat dus.

Hoezo binnenkort. Die link is LETTERLIJK dat.
Ik heb synthesizer V een tijd terug alweer op youtube beluisterd en ik vond het nog niet zo goed klinken, een beetje kunstmatig maar misschien is het door updates wel beter geworden, ik zal 'ns kijken.

Update; even wat gekeken maar de muziek die ze ermee brengen da's meer voor kinderen en Japanse anime, ik kan niet echt een goede indruk krijgen op deze manier, waarschijnlijk zit ik niet in hun doelgroep.
Ik zoek iets jazzy maar al wat je ziet aan demo's da's allemaal een beetje poppy, jammer want op zich is het idee wel goed.

Laatst gewijzigd:
Volgens mij ga je iets te snel door de bocht; als je die software zo kan instellen dat het zo wordt als je wilt dan heb je niets gestolen, da's anders als je met een prompt iets laat produceren door AI.
Je kan het wel vergelijken met spraaksoftware op die manier.
Anders kan je ook stellen dat alle muzieksoftware die nagemaakt of gesampeld is van originele instrumenten en dat je dan steelt van de bedrijven die ooit het instrument hadden ontworpen, bijv een 303 en daarna alle software klonen die mensen gebruiken die pikken dus eigenlijk van Roland omdat die de bedenker van de 303 is?

Waarom zou je dat doen als je zelf die zanglijn al in je hoofd hebt, dan ga je die zangeres toch niet een nieuwe zanglijn laten bedenken, dat zou toch vreemd zijn?
De zanger(es) doet dan een aantal takes met iemand die de hele compositie al uitgewerkt heeft en dat kan je dan met AI doen als je verschillende parameters kan instellen.
Er zijn zoveel muzikanten die precies van blad spelen of zingen wat er staat, die zijn alleen uitvoerende, da's precies hetzelfde als dat je op een gegeven moment AI zo kan instellen dat het precies dat doet wat je wilt, leg mij het verschil maar uit.
hoe heeft die software geleerd dat zo te doen denk je
bij synthese is het wat anders, maar al die ai modellen die worden getraind met data.
de grote platforms hebben veel illegaal data geharkt en daar een leuk interfaceje omheen gebouwd. daarna zijn mensen dat allemaal gaan gebruiken en daarmee hebben ze nog veel meer data kunnen harken.
diegenen die dat mogelijk hebben gemaakt (vocalisten) trekken daarna aan t kortste eind, want jij belt ze niet meer voor dat klusje, de poen gaat naar de platforms en evt royalties zijn voor jou incl perfomance rechten, want hee jij bent de eigenaar van die vocals, toch?

de intentie van zingen, het gevoel wat erin gelegd wordt, timing, dat is toch naast de melodie ook belangrijk. alle waardevolle muzikale samenwerkingen die ik heb gehad waren waardevol doordat je elkaar beter maakt. maar goed, de situatie die jij beschrijft zal ik niet zo snel meemaken. tuurlijk heb ik dan iets in n hoofd, maar laat graag iemand die wel kan zingen zijn/haar ervaring inbrengen om iets beters te doen waar ik zelf nog niet aan gedacht had. het voelt als een vrij kille samenwerking die ik graag zou vermijden. ik heb dagelijks mensen in de studio waarvan ik altijd maar hoop dat ze iets doen wat ik niet had verwacht

de grote platforms hebben veel illegaal data geharkt
Dat is nog maar de vraag. Volgens mij voorzien de internationale auteurswetten hier helemaal niet in (die gaan voornamelijk over kopieën / verveelvoudiging in plaats van afgeleide werken) en is er ook nog geen enkele doorslaggevende veroordeling geweest ondanks dat er best wat zaken lopen.

die zijn europees vanaf 1 januari aangescherpt overigens. loopt altijd schreeuwend achter de feiten aan natuurlijk
en op het moment dat wetgeving er is is het alweer verouderd en/of hebben die platforms de shit al binnen
waarschijnlijk is illegaal niet bewijsbaar, maar jatten is het natuurlijk wel

Back