Muziek gegenereerd door AI (Udio, Suno)

Een AI model dat getraind is op louter jaren 70 muziek zal niet zomaar iets anders produceren dan dingen die klinken als jaren 70 muziek. Hoe leg je een AI uit dat je Abba wilt maar dan met zware beats en rap terwijl die AI nog nooit van zware beats of rap gehoord heeft? Uiteindelijk zal een generatieve AI alleen maar kunnen putten uit wat hij al heeft en het eventueel combineren met andere dingen die hij al heeft. Het blijft een veredelde papegaai.
AI zal niet zo maar spontaan met een 21/7e ritme komen en daar polymetrisch ukelele op spelen in een nieuwe toonladder
Ik weet niet of jullie ooit dat Go tournament hebben gevolgd tussen die Koreaan en DeepMind waarin op een gegeven moment AI een zet doet die niemand zag aankomen en waarvan iedereen dacht dat er een fout gemaakt werd, pas later in het spel bleek dat dit een geweldige zet was en de wereldkampioen werd verslagen, die zei later in een interview dat deze nieuwe zet voor hem een heel nieuwe benadering van het spel was wat voor hem een flinke stap vooruit was in z'n ontwikkeling.

Als AI een veredelde papegaai is die niets nieuws kan bedenken omdat ie getraind is op bestaand materiaal dan had ie nooit die zet gedaan, schijnbaar gaat het toch wat dieper dan we op het eerste gezicht denken.
Het is lastig vooruit kijken en echte nieuwe muziek ook anders hadden wij wel iets bedacht maar ik sluit niet uit dat als iemand goed kan analyseren dat ie met behulp van AI iets echt nieuws kan laten ontstaan, zeker als die persoon een geniale inval heeft en dat in een paar prompts weet te vatten.

Dat is geen goede vergelijking. DeepMind Go is getraind door miljoenen spellen tegen zichzelf te spelen met alleen de spelregels van Go als startinformatie en randvoorwaarden. Hierbij kwamen inderdaad zetten voor die niet gebruikelijk zijn in spellen tussen mensen. Dat wil nog niet zeggen dat DeepMind op basis daarvan Mens Erger Je Niet uit zou kunnen vinden. Want DeepMind Go kent alleen Go. Daarnaast is een deep learning AI op basis van regels iets anders dan een LLM. De eerste probeert binnen de regels door trial & error en aanscherping tot de beste uitkomsten te komen, de tweede absorbeert externe trainingsdata en kan deze combineren en reproduceren (de GPT van ChatGPT staat voor Generative Pre-trained Transformer)

Laatst gewijzigd:
Moet erg lachen om de dikke fuckfinger van Laibach over AI-muziek.
Voor wie het werk van Laibach niet kent; zo klinken ze normaal niet (op de bariton van Milan Fras na dan)

Ik denk dat het dit soort discussies heel erg zou helpen als we stoppen met de term AI, iedereen lijkt die anders in te vullen en daardoor krijg je al snel vergelijkingen tussen compleet verschillende technieken

@krautrock1958 , Ik heb je voorbeeld gevolgd om te kijken wat het inhoud om vocals toe te voegen aan je nummer. Ik heb me ingeschreven bij Suno en bij een nummer van mij Suno de lyrics en zang laten genereren. Na een druk op de knop kreeg ik de zang in de bijlage eruit. Eerlijk is eerlijk, ik was verrast hoe goed de performance al is. Al vind ik de kwaliteit van de vocals erg matig. In Suno lijkt het onmogelijk om je track ongemoeid te laten waarbij je dus later bij een export weer de stems uit elkaar moet trekken zodat je alleen de vocals kan gebruiken voor je track. Dat lijkt ook invloed te hebben op de kwaliteit.

De meerwaarde voor mij zit hem hierin dat je een instrumentale track snel even van vocals kan voorzien om te kijken hoe een nummer kan klinken. Om dit nummer vervolgens uit te brengen met die a.i. vocals is iets waar ik toch veel moeite mee blijf hebben. Los van de kwalitieit voelt dit voor mij hetzelfde als een heel nummer samplen en er zelf wat andere drums onder zetten. Waar ik misschien nog potentie in zie is om dit als voorbeeld te nemen voor een zangeres die dit kan inzingen.

Hoe dan ook, leuk om eens te proberen.

Attachments

• nummer.mp3
    3,8 MB
Arme zangeres, moet je je voorstellen dat je als producer een suno track krijgt met de vraag of je dat ff na kan maken. Same thing.

@krautrock1958 In Suno lijkt het onmogelijk om je track ongemoeid te laten waarbij je dus later bij een export weer de stems uit elkaar moet trekken zodat je alleen de vocals kan gebruiken voor je track.
Volgens mij kan het in Suno Studio (de duurdere betaalde tier) wel per laag.

Ja dan moet je concurreren met een computer.
Arme zangeres, moet je je voorstellen dat je als producer een suno track krijgt met de vraag of je dat ff na kan maken. Same thing.
Ja inderdaad, dan moet je concurreren met een robot op emotie. Waar zijn we beland haha..

Is dat zo bijzonder dan? Volgens mij wordt er voor best veel partijen die later 'goed' in moeten worden gespeeld of gezongen gebruik gemaakt van placeholders. Als je daar niet tegen kunt moet je geen sessiemuzikant worden.

Volgens mij kan het in Suno Studio (de duurdere betaalde tier) wel per laag.
klopt, daar heb je suno studio voor nodig als je dingen wilt toevoegen of veranderen in je eigen track. Dat is best een prijzige optie overigens.

Met het Pro plan heb je eigenlijk wel voldoende als je alleen vocals wilt laten genereren op je eigen tracks. Dat doe je als volgt: upload je eigen track, kies dan create cover, en heeeeeel belangrijk, zet de audio influence op 100 procent voor je cover (dan is je eigen track compleet leading), daarna laat je de cover genereren net zolang totdat je een resultaat hebt dat je bevalt en dan kun je daarna de stems apart downloaden. Die vocal plak je dan in je eigen daw en kun je daar bewerken zoals je dat voor ogen hebt.

In het gratis plan kan het ook wel, op dezelfde manier, alleen zul je daar dan stems zelf moeten extracten uit het eind resultaat via een tool, bijvoorbeeld ableton, of RX studio.

Dit is wel een goed voorbeeld van hoe je suno kunt gebruiken in cover mode als muzikant, je schrijft je eigen song, lyrics, de manier waarop er gezongen moet worden en je gebruikt suno gewoon als je studio partner met sessie muzikanten.

Laatst gewijzigd:
Hmmm niet helemaal: het is toch vaak zo dat een huurtje per uurtje zanger(es) een nummer alvast inzingt en dit als voorbeeld gestuurd wordt naar de Grote Naam zanger(es) ter voorbeeld voor zijn/haar voorbereiding? Dan is dit niet heel anders, tenzij de Suno zanglijn natuurlijk menselijk onmogelijk is.

@krautrock1958 , Ik heb je voorbeeld gevolgd om te kijken wat het inhoud om vocals toe te voegen aan je nummer. Ik heb me ingeschreven bij Suno en bij een nummer van mij Suno de lyrics en zang laten genereren. Na een druk op de knop kreeg ik de zang in de bijlage eruit. Eerlijk is eerlijk, ik was verrast hoe goed de performance al is. Al vind ik de kwaliteit van de vocals erg matig. In Suno lijkt het onmogelijk om je track ongemoeid te laten waarbij je dus later bij een export weer de stems uit elkaar moet trekken zodat je alleen de vocals kan gebruiken voor je track. Dat lijkt ook invloed te hebben op de kwaliteit.

De meerwaarde voor mij zit hem hierin dat je een instrumentale track snel even van vocals kan voorzien om te kijken hoe een nummer kan klinken. Om dit nummer vervolgens uit te brengen met die a.i. vocals is iets waar ik toch veel moeite mee blijf hebben. Los van de kwalitieit voelt dit voor mij hetzelfde als een heel nummer samplen en er zelf wat andere drums onder zetten. Waar ik misschien nog potentie in zie is om dit als voorbeeld te nemen voor een zangeres die dit kan inzingen.

Leuke track en de vocals vallen me niet tegen moet ik zeggen, als je niets had gezegd en dit zou niet in een topic over AI gaan maar je had deze track gewoon gepost en had gezegd dat dit een zangeres was met wie je nog niet eerder had gewerkt dan vraag ik me af hoeveel mensen zouden horen dat het AI is?
Nu mensen dit weten hebben mensen al snel de neiging om te zeggen van "ja zie je wel, je hoort toch duidelijk AI op deze track" maar dan zitten ze al met een vooringenomen idee te luisteren.

Waar ik misschien nog potentie in zie is om dit als voorbeeld te nemen voor een zangeres die dit kan inzingen.
Dat is een mooie manier om alvast wat uit te proberen en dan kan je de zangeres alvast een idee geven, je kan ook een paar takes doen als variaties en dan samen met de zangeres er verder mee werken.

Dank je. Ik vind die vocals onverwacht veel emotie hebben. Ik had het een stuk sterieler verwacht.
Oppassen hoor, nog even en je gaat het nog waarderen. :D
Ja, ik vind het best wel doorleefd op een bepaalde manier, wat dat betreft vond ik het heel behoorlijk, ik durf bijna niet te zeggen dat het wel goed is. ;)

Laatst gewijzigd:
Dit is wel een goed voorbeeld van hoe je suno kunt gebruiken in cover mode als muzikant, je schrijft je eigen song, lyrics, de manier waarop er gezongen moet worden en je gebruikt suno gewoon als je studio partner met sessie muzikanten.
Ja, als je veel alleen songs schrijft dan is het best een goede manier om wat te bouncen met AI als daar je track beter van wordt.
Je kan ook als je vastzit dan bijv vragen of Suno een paar variaties kan geven en al neem je die niet letterlijk zo over dan kan het je net even over de brug helpen waardoor je je track afmaakt.

Ja, als je veel alleen songs schrijft dan is het best een goede manier om wat te bouncen met AI als daar je track beter van wordt.
Je kan ook als je vastzit dan bijv vragen of Suno een paar variaties kan geven en al neem je die niet letterlijk zo over dan kan het je net even over de brug helpen waardoor je je track afmaakt.
klopt dan zet je de audio influence lager of de style influence ga je wat meer gebruiken.

Ik gebruik het ook veel om oefen backing tracks te genereren voor mijn piano stukken, dan schrijf ik mijn eigen piano stuk, creeer de backing track en speel die af via easy performer op de ipad die geintegreerd is op mijn nord stage 4. Dat werkt echt super goed en snel. Dus zodra ik een idee voor een nieuw piano stuk heb neem ik dat op en gebruik dat voor suno, en zo kan ik altijd die stukken oefenen met een begeleidingstracks op mijn piano.

Ja dan moet je concurreren met een computer.

Ja inderdaad, dan moet je concurreren met een robot op emotie. Waar zijn we beland haha..
Nou, precies hier. Ai voor muziek.. jeez.. Goed, het zal de jongens van de mannen onderscheiden.

Ik heb je voorbeeld gevolgd om te kijken wat het inhoud om vocals toe te voegen aan je nummer. Ik heb me ingeschreven bij Suno en bij een nummer van mij Suno de lyrics en zang laten genereren. Na een druk op de knop kreeg ik de zang in de bijlage eruit. Eerlijk is eerlijk, ik was verrast hoe goed de performance al is. Al vind ik de kwaliteit van de vocals erg matig. In Suno lijkt het onmogelijk om je track ongemoeid te laten waarbij je dus later bij een export weer de stems uit elkaar moet trekken zodat je alleen de vocals kan gebruiken voor je track. Dat lijkt ook invloed te hebben op de kwaliteit.

Het zal wel aan mijn rare oren liggen maar ik versta er helemaal niets van die A.I. Niet omdat het Engels is of wat ook . En waar het over gaat?. Alles is onverstaanbaar ???
Terwijl ik niet twijfel aan mijn oren. Als voorbeeld. (ik weet niet of ik dit eerder naar voren heb gebracht?)
: Voorbeeld.
Ik was een keer in Engeland in gesprek met een inwoner van dat land aan de ene kant van de straat.
Op dat moment waren er een paar `luitjes` aan de andere kant van de straat in gesprek waarvan ik elk woord precies kon verstaan.
Dus niet alleen een vreemde taal. Maar ook twee gesprekken gelijktijdig. Maar ook nog eens een behoorlijke afstand.
Aan mijn directe gesprekspartner gaf ik nog de vraag of hij iets kon verstaan wat ik hoorde. Hij zei niets te horen.
En ik ben helemaal in orde. (geestelijk) MAW ik hoor geen dingen die er niet zijn.
Ik vind een vocaal nummer pas goed als ik het woord voor woord kan verstaan en zodoende weet waar het over gaat.
AI zal nog een hoop moeten leren.

Laatst gewijzigd:
Back