Muziek gegenereerd door AI (Udio, Suno)

Ah, ja, we zijn inmiddels van de generatie die met 'huidig' bedoelt 'alles sinds 1990' :D

Inderdaad, het mogen wel sterren van die tijd zijn, de foto’s zelf (op die van die meneer na, ben even z’n naam kwijt 😋), zijn redelijk recent en niet uit de jaren 90 en daarmee past het perfect in de huidige tijd waar we nu in zitten.

Daar vergis je je toch wel wat in.

Cher was al een bouwput in de 80s.
Michael Jackson was al wit(tig) en verbouwd bij "BAD" (1987).
Pete Burns begon met plastische chirurgie in 1984.

Madonna krijg je cadeau wegens gebrek aan bewijs.

Ik denk als je ergens een 'knip' moet maken, dat het de opkomst van MTV en de videoclip is, waardoor uiterlijk en image steeds belangrijker werd. 'Video killed the radio star'. Al zwijmelden tienermeisjes natuurlijk al halverwege de vorige eeuw over foto's van Elvis.

Laatst gewijzigd:
Ik zit al een tijdje met plannen om 'ns een trip hop track te maken en zag op youtube dark jazz and cinematic trip hop, was nieuwsgierig wat dit was en zet het aan.
We hebben het hier vaak over AI slop en sommigen zullen het wel verafschuwen maar gvd dit is gewoon goede muziek in trip hop stijl met een pietsie jazz.
Enigste wat je nog kan zeggen is dat de zang net iets te glas is misschien alhoewel het me niet stoort maar het gaat wel erg hard met AI muziek, ben je trip hop liefhebber klik 'm dan effe aan.
Ik heb dat openingsnummer nu meerdere keren beluisterd, maar die is echt wel belachelijk goed geproduceerd, zowel kwa arrangement (die bijna perfecte plaatsingen van de gitaren ook), als gebruik van effecten zoals reverbs en filtered delays, Lofi drums die overgaan in Hifi drums, de mooie bassline in combi met de drums, de manier waarop de vocal kwa effecten in het arrangement geplaatst is, het klopt allemaal.

Impressive.

edit net zelf even geprobeerd (wel model 5.5 gebruiken), dat soort tracks kun je zelf genereren, als je het zelf wil proberen in suno, gebruik je de volgende prompt, dan krijg je iets vergelijkbaars als het voorbeeld van Krautrock1958:
Dark jazz and cinematic trip-hop at 85 bpm with a swung, laid-back pulse, brushed drums, upright bass, muted Rhodes, and smoky string swells; verse rides close-mic and sparse, pre-chorus opens with filtered percussion and rising harmony stacks, chorus lands wider with layered female vocals and a repeating chant hook, Add reversed piano tails, vinyl crackle, and distant tom hits between lines, Mix is deep, dusky, and wide, with intimate front-of-mic vocals and glossy cinematic bloom, dark jazz, soaring, breathy, beautiful, female vocals

Laatst gewijzigd:
Vervang AI door 'synthesizers en samplers', en je hebt 100% de discussie van 40 jaar geleden.

"Wat mij het meest tegen staat als het gaat om synthesizers en samplers is is niet zozeer angst voor nieuwe technologie maar ik voorzie ook een aantal maatschappelijk / sociale verschuivingen die ik niet perse gezond kan vinden.

Waar het vroeger meer was van dingen samen doen en elkaar aanvullen is het steeds meer een individu geworden met een zootje technologie er omheen.

Waar muziek een saamhorig en liefdevol samenspel was is het nu totaal het omgekeerde, niet alleen in het maken er van maar ook in het beleven er van.

Je kan je als muzikant misschien verbeteren door synthesizers en samplers toe te passen, maar de meeste zullen synthesizers en samplers gebruiken om iets te kunnen waar ze eigenlijk zelf zwaar te kort schieten en zo iets produceren zonder zichzelf te verbeteren maar iets maken puur omdat het kan. Waar is dan de echte liefde en passie voor het vak gebleven als allerlei nozems ook muziek of ideëen gaan maken met behulp van synthesizers en samplers."

Niet per se onwaar hoor, maar zoals wij inmiddels weten dat we synths en samplers juist heel creatief in kunnen zetten, zullen er ook lui creatieve dingen met AI doen. En een hoop rotzooi natuurlijk. Net als dat 99% van de huidige elektronische muziek 13-in-een-dozijn fantasieloze generieke meuk is.

Het is zeker zo, maar dat een discussie veel op een andere discussie lijkt betekent niet dat de uitkomst hetzelfde gaat zijn. Zorgen kunnen prima gegrond zijn, ook als blijkt dat het nadien meevalt. Groot verschil is wel dat in die tijd het niet ging om een paar enkele techbedrijven die een monopoly proberen te creëren.
Dat laatste ben ik met je eens, er zal zeker ook op boeiende manieren creatief gebruik van worden gemaakt op manieren die we nu nog niet kunnen voorzien.

Slick (en mooi gepolijst) past heel goed in de huidig wereld. Als ik om me heen kijk (in de media) dan zie ik altijd (zogenaamd) mooie mensen waar alles draait om een mooi en goed uiterlijk. Lelijk word mooi gemaakt op onnatuurlijke wijze (het zei met make-up, plastic surgery of met post productie) waardoor je het idee krijgt in een perfecte (nep) wereld te leven.

Dat is al mijn hele leven zo. Kan alleen maar hopen dat hoe makkelijker het word om slicke dingen te produceren, hoe meer mensen het zat worden. Ik voorspel een magische tijd voor juist amateuristisch klinkende dingen. Of misschien is het hoop.

Het verbaasd me wel dat bovenstaande track goed word ontvangen, het lijkt toch in de verste verre niet van goeie triphop bands a-la portishead, morcheeba, bowery electric, unkle, thievery corp etc etc. Van elk van die artiesten zou je me een track kunnen laten horen en meteen hoor je hun persoonlijke touch, boeiende creatieve keuzes die andere niet maken enzovoort. Je zou ze uit een lineup van nummers meteen herkennen. Bovenstaande track heeft dat totaal niet imho, dat gelikte stoot ik juist hard op af.

Het verbaasd me wel dat bovenstaande track goed word ontvangen, het lijkt toch in de verste verre niet van goeie triphop bands a-la portishead, morcheeba, bowery electric, unkle, thievery corp etc etc. Van elk van die artiesten zou je me een track kunnen laten horen en meteen hoor je hun persoonlijke touch, boeiende creatieve keuzes die andere niet maken enzovoort. Je zou ze uit een lineup van nummers meteen herkennen. Bovenstaande track heeft dat totaal niet imho, dat gelikte stoot ik juist hard op af.
Ja ik ook. Persoonlijk vond ik die youtube link echt heel slecht. Zo zie je maar dat smaken verschillen. Wat jij aangeeft qua persoonlijke touch en sound is iets wat mij ook echt opvalt.

[...], dat soort tracks kun je zelf genereren, [...]

Leuk dat het kan, maar waarom zou je dat als (hobby)muzikant in hemelsnaam willen?
Wat is de lol ervan als je geen synth hebt aangeraakt? Dat geeft toch geen voldoening?

Ik krijg steeds meer het idee dat het 'succes' van dit soort gen AI gebaseerd is op dezelfde soort lege dopamine rush die social media zo verslavend maakt. Typ wat kernwoorden en bam: instant beloning.
Maar wat levert het op behalve die korte rush en een gegenereerd nummer waarvoor je totaal afhankelijk was van het AI model van een of ander bedrijf?

Ik heb dat openingsnummer nu meerdere keren beluisterd, maar die is echt wel belachelijk goed geproduceerd, zowel kwa arrangement (die bijna perfecte plaatsingen van de gitaren ook), als gebruik van effecten zoals reverbs en filtered delays, Lofi drums die overgaan in Hifi drums, de mooie bassline in combi met de drums, de manier waarop de vocal kwa effecten in het arrangement geplaatst is, het klopt allemaal.
Ik had een time lock op het tweede nummer gezet wat begint na ruim 4 minuten, daar ging het mij om en ik vond alleen de zang net iets too much, iets teveel AI vind ik.
Ik luister net even het eerste nummer weer terug maar is toch ook een goede track, het is ook vooral het arrangement, de dynamics en fx wat het gewoon goed maakt.
Je kan zeggen wat je wilt maar als de zang nog iets meer human zou zijn dan heb je gewoon een prima track, sorry voor de AI haters maar ik kan er goed naar luisteren terwijl ik best wel kritisch ben als het om muziek gaat, niet voor niets staat oa Steely Dan bij mij hoog in het vaandel, naast nog veel andere artiesten natuurlijk.
Maar als ik deze muziek weer even hoor dan wordt het tijd dat ik ook 'ns een triphop nummer maak, deze stijl luistert gewoon lekker vind ik.

Leuk dat het kan, maar waarom zou je dat als (hobby)muzikant in hemelsnaam willen?
Wat is de lol ervan als je geen synth hebt aangeraakt? Dat geeft toch geen voldoening?

We bekijken het natuurlijk wel erg vanuit het perspectief van (hobby)muzikanten. Net als dat het voor iemand die niet kan tekenen of niet met Photoshop overweg het leuk kan zijn dat 'ie nu plaatjes kan maken met Midjourney, ChatGPT of NanoBanana, geldt hetzelfde voor mensen die nu waarschijnlijk helemaal geen muziek (kunnen) maken en die nu wel hun ideeën kunnen realiseren (hoe grofmazig/onbeholpen ook). Met andere woorden, als jij nooit hebt gefotografeerd en niet eens een fatsoenlijke camera hebt, is zo'n image generator een verrijking in plaats van verarming. Ben je (semi-)pro fotograaf, heel ander verhaal.

Laatst gewijzigd:
We bekijken het natuurlijk wel erg vanuit het perspectief van (hobby)muzikanten. Net als dat het voor iemand die niet kan tekenen of niet met Photoshop overweg kan het leuk kan zijn dat 'ie nu plaatjes kan maken met Midjourney, ChatGPT of NanoBanana, geldt hetzelfde voor mensen die nu waarschijnlijk helemaal geen muziek (kunnen) maken en die nu wel hun ideeën vorm kunnen geven (hoe onbeholpen ook).
Zeker, het kan voor jongen mensen die nooit iets met muziek hebben gedaan en op deze manier wat tracks genereren ook een aansporing zijn om 'ns wat met samples te gaan doen en zelf een paar beats in elkaar knutselen of proberen op een keyboard wat eenvoudige akkoorden te leren spelen en spelenderwijs ontdekken dat muziek maken best leuk is, anders waren ze misschien nooit begonnen.

Krijgen we weer AI promo..

AI gebruikt gigantisch veel stroom en draagt bij aan opwarming van de aarde. Het zou verboden moeten worden.

Als het je alleen maar gaat om het genereren van een song en die posten, dan zie ik er ook totaal geen voordeel in, dat vergt geen skill en kan echt iedereen waardoor ik best snap dat veel mensen er zo op reageren.

Maar als muzikant zie ik een enorm voordeel als je AI in je eigen werkproces weet te verwerken, met name om er zelf een betere muzikant / producer van te worden. Door songs te genereren die je zelf vorm geeft via je instructies (google flow music is daar helemaal erg goed in, in het refinen), krijg je een voorbeeld van een track in de stijl die je wilt bestuderen met jouw instructies, zowel kwa sound gebruik, als arrangement en als productie. Dat geeft je gewoon een enorme voorsprong in je eigen songs om die structuur over te nemen.

Het is denk ik voor veel mensen hier wel herkenbaar dat ze 100-en ideetjes op de plank hebben liggen maar eigenlijk vastzitten in het uitwerken naar een complete song. Dat kun je op deze manier echt eenvoudig doorbreken door die arrangement ideeen.

Een ander iets waar ik het voor gebruik is mijn eigen tracks te laten coveren voor inspiratie. Als ik vast zit en een resultaat terugkrijg dan is het bijna standaard dat ik er allemaal nieuwe ideeen van krijg die ik weer kan verwerken in mijn eigen song.

Derde toepassing waar ik het voor gebruik is het genereren van sampleloops, in plaats van ze op te zoeken in splice en daar superveel tijd mee kwijt te zijn, speel ik de basis in en laat die door AI omzetten naar een echt instrument (met name gitaren, blazers en percussie loops),

Vierde toepassing is meer voor de fun, als ik een song af heb dan zet ik er af en toe een AI vocal op, Ik ga het toch niet online posten of uitbrengen, dus voor mij is dat pure fun om zo eens naar mijn eigen songs te luisteren.

Wat wel een goede uitleg is voor AI gebruik door muzikanten waar ik het mee eens ben is de volgende video:

Maar als muzikant zie ik een enorm voordeel als je AI in je eigen werkproces weet te verwerken, met name om er zelf een betere muzikant / producer van te worden. Door songs te genereren die je zelf vorm geeft via je instructies (google flow music is daar helemaal erg goed in, in het refinen), krijg je een voorbeeld van een track in de stijl die je wilt bestuderen met jouw instructies, zowel kwa sound gebruik, als arrangement en als productie. Dat geeft je gewoon een enorme voorsprong in je eigen songs om die structuur over te nemen.

Een enorme voorsprong op wat eigenlijk, als ik vragen mag? Een voorsprong op andere muzikanten of een voorsprong 'op jezelf'?

Een enorme voorsprong op wat eigenlijk, als ik vragen mag? Een voorsprong op andere muzikanten of een voorsprong 'op jezelf'?
dat vind ik een goede vraag, een voorsprong op mezelf bedoel ik hiermee.

Ik zie het echt als een assistent die mij door mijn eigen muzikale beperkingen heen kan helpen door mij daarmee te helpen.

Net als dat het voor iemand die niet kan tekenen of niet met Photoshop overweg het leuk kan zijn dat 'ie nu plaatjes kan maken met Midjourney, ChatGPT of NanoBanana, geldt hetzelfde voor mensen die nu waarschijnlijk helemaal geen muziek (kunnen) maken en die nu wel hun ideeën kunnen realiseren (hoe grofmazig/onbeholpen ook). Met andere woorden, als jij nooit hebt gefotografeerd en niet eens een fatsoenlijke camera hebt, is zo'n image generator een verrijking in plaats van verarming. Ben je (semi-)pro fotograaf, heel ander verhaal.
In die gevallen is het wat mij betreft vooral een (schadelijke) gimmick, waarbij het aanbod de vraag stuurt en niet andersom.
Als het vóór het bestaan van genAI teveel moeite was om de kennis en kunde op te doen om je muzikale of fotografische ideeën te realiseren, dan vraag ik me af hoe belangrijk die ideeën dan waren en in het verlengde daarvan wat de verrijking is dat ze nu wel worden gerealiseerd. Ik zie vooral oneindige hoeveelheden zielloze slop die niemand ooit gemist heeft toen het nog niet bestond.
En als het nou gratis was dan maakte dat nog niet eens zoveel uit, maar het heeft allerlei schadelijke economische, maatschappelijke en milieu gevolgen.

Maar als muzikant zie ik een enorm voordeel als je AI in je eigen werkproces weet te verwerken, met name om er zelf een betere muzikant / producer van te worden.
Oh ik begrijp zeker dat het inspirerend kan worden ingezet. Voor mij werken 'ouderwetse' methoden om ideeën te krijgen en kennis op te doen goed genoeg en vanwege de in mijn ogen grote nadelen van genAI zie ik dan liever van het gebruik af.

Uitzonderingen daargelaten is het naar mijn mening een oplossing voor niet bestaande problemen, en bij de wel bestaande problemen vaak een nodeloos complexe, schadelijke en dure oplossing. Nog los van de grote afhankelijkheid van enkele megabedrijven en hun economische bubbel die ik zorgwekkend vind.

Ik zie vooral oneindige hoeveelheden zielloze slop die niemand ooit gemist heeft toen het nog niet bestond.
En als het nou gratis was dan maakte dat nog niet eens zoveel uit, maar het heeft allerlei schadelijke economische, maatschappelijke en milieu gevolgen.
Dat klopt denk ik wel ja, ik verwacht alleen wel dat dit fors minder zal worden zodra de betaalmuren hoger en dikker worden omdat het huidige business model niet houdbaar is (het verbranden van schier oneindige bergen startup-money houdt een keer op en dan is het ook gedaan met gratis/goedkope accountjes - videogenerator Sora is bijvoorbeeld al gestopt omdat het letterlijk miljoenen verlies per dag opleverde).

Oh ik begrijp zeker dat het inspirerend kan worden ingezet. Voor mij werken 'ouderwetse' methoden om ideeën te krijgen en kennis op te doen goed genoeg en vanwege de in mijn ogen grote nadelen van genAI zie ik dan liever van het gebruik af.

Uitzonderingen daargelaten is het naar mijn mening een oplossing voor niet bestaande problemen, en bij de wel bestaande problemen vaak een nodeloos complexe, schadelijke en dure oplossing. Nog los van de grote afhankelijkheid van enkele megabedrijven en hun economische bubbel die ik zorgwekkend vind.
In de hobbysphere zeker, in de echte wereld moet gewoon productie gedraaid worden en is het een kwestie van tijd is geld. AI zorgt ervoor dat mijn afdeling de stijgende vraag naar content nog steeds aan kan met hetzelfde aantal mensen, en het is mijn doel om te zorgen dat uitbesteden (bijvoorbeeld aan iemand die wél AI gebruikt) altijd duurder en tijdrovender is dan in-house zodat we onszelf niet overbodig maken. Voor mijn eigen activiteiten gebruik ik AI ook wel veel, maar nooit in het directe creatieve proces omdat ik het leuker vind om dat zelf te doen.

Laatst gewijzigd:
zijn twee verschillende dingen , singer songwriter en show business . Daar komt nu AI business bij .

ja die AI bubbel gaat ontploffen en de prijs gaat omhoog.
Hoop dat dit snel gebeurd :-)

Maar volledige tracks ge-genereerd door AI is niets voor mij.

Zo een Roland FX doos met AI is dan wel weer leuk.

Back