Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ik heb dat openingsnummer nu meerdere keren beluisterd, maar die is echt wel belachelijk goed geproduceerd, zowel kwa arrangement (die bijna perfecte plaatsingen van de gitaren ook), als gebruik van effecten zoals reverbs en filtered delays, Lofi drums die overgaan in Hifi drums, de mooie bassline in combi met de drums, de manier waarop de vocal kwa effecten in het arrangement geplaatst is, het klopt allemaal.Ik zit al een tijdje met plannen om 'ns een trip hop track te maken en zag op youtube dark jazz and cinematic trip hop, was nieuwsgierig wat dit was en zet het aan.
We hebben het hier vaak over AI slop en sommigen zullen het wel verafschuwen maar gvd dit is gewoon goede muziek in trip hop stijl met een pietsie jazz.
Enigste wat je nog kan zeggen is dat de zang net iets te glas is misschien alhoewel het me niet stoort maar het gaat wel erg hard met AI muziek, ben je trip hop liefhebber klik 'm dan effe aan.
Vervang AI door 'synthesizers en samplers', en je hebt 100% de discussie van 40 jaar geleden.
"Wat mij het meest tegen staat als het gaat om synthesizers en samplers is is niet zozeer angst voor nieuwe technologie maar ik voorzie ook een aantal maatschappelijk / sociale verschuivingen die ik niet perse gezond kan vinden.
Waar het vroeger meer was van dingen samen doen en elkaar aanvullen is het steeds meer een individu geworden met een zootje technologie er omheen.
Waar muziek een saamhorig en liefdevol samenspel was is het nu totaal het omgekeerde, niet alleen in het maken er van maar ook in het beleven er van.
Je kan je als muzikant misschien verbeteren door synthesizers en samplers toe te passen, maar de meeste zullen synthesizers en samplers gebruiken om iets te kunnen waar ze eigenlijk zelf zwaar te kort schieten en zo iets produceren zonder zichzelf te verbeteren maar iets maken puur omdat het kan. Waar is dan de echte liefde en passie voor het vak gebleven als allerlei nozems ook muziek of ideëen gaan maken met behulp van synthesizers en samplers."
Niet per se onwaar hoor, maar zoals wij inmiddels weten dat we synths en samplers juist heel creatief in kunnen zetten, zullen er ook lui creatieve dingen met AI doen. En een hoop rotzooi natuurlijk. Net als dat 99% van de huidige elektronische muziek 13-in-een-dozijn fantasieloze generieke meuk is.
Slick (en mooi gepolijst) past heel goed in de huidig wereld. Als ik om me heen kijk (in de media) dan zie ik altijd (zogenaamd) mooie mensen waar alles draait om een mooi en goed uiterlijk. Lelijk word mooi gemaakt op onnatuurlijke wijze (het zei met make-up, plastic surgery of met post productie) waardoor je het idee krijgt in een perfecte (nep) wereld te leven.
Ja ik ook. Persoonlijk vond ik die youtube link echt heel slecht. Zo zie je maar dat smaken verschillen. Wat jij aangeeft qua persoonlijke touch en sound is iets wat mij ook echt opvalt.Het verbaasd me wel dat bovenstaande track goed word ontvangen, het lijkt toch in de verste verre niet van goeie triphop bands a-la portishead, morcheeba, bowery electric, unkle, thievery corp etc etc. Van elk van die artiesten zou je me een track kunnen laten horen en meteen hoor je hun persoonlijke touch, boeiende creatieve keuzes die andere niet maken enzovoort. Je zou ze uit een lineup van nummers meteen herkennen. Bovenstaande track heeft dat totaal niet imho, dat gelikte stoot ik juist hard op af.
[...], dat soort tracks kun je zelf genereren, [...]
Ik had een time lock op het tweede nummer gezet wat begint na ruim 4 minuten, daar ging het mij om en ik vond alleen de zang net iets too much, iets teveel AI vind ik.Ik heb dat openingsnummer nu meerdere keren beluisterd, maar die is echt wel belachelijk goed geproduceerd, zowel kwa arrangement (die bijna perfecte plaatsingen van de gitaren ook), als gebruik van effecten zoals reverbs en filtered delays, Lofi drums die overgaan in Hifi drums, de mooie bassline in combi met de drums, de manier waarop de vocal kwa effecten in het arrangement geplaatst is, het klopt allemaal.
Leuk dat het kan, maar waarom zou je dat als (hobby)muzikant in hemelsnaam willen?
Wat is de lol ervan als je geen synth hebt aangeraakt? Dat geeft toch geen voldoening?
Zeker, het kan voor jongen mensen die nooit iets met muziek hebben gedaan en op deze manier wat tracks genereren ook een aansporing zijn om 'ns wat met samples te gaan doen en zelf een paar beats in elkaar knutselen of proberen op een keyboard wat eenvoudige akkoorden te leren spelen en spelenderwijs ontdekken dat muziek maken best leuk is, anders waren ze misschien nooit begonnen.We bekijken het natuurlijk wel erg vanuit het perspectief van (hobby)muzikanten. Net als dat het voor iemand die niet kan tekenen of niet met Photoshop overweg kan het leuk kan zijn dat 'ie nu plaatjes kan maken met Midjourney, ChatGPT of NanoBanana, geldt hetzelfde voor mensen die nu waarschijnlijk helemaal geen muziek (kunnen) maken en die nu wel hun ideeën vorm kunnen geven (hoe onbeholpen ook).
Als het je alleen maar gaat om het genereren van een song en die posten, dan zie ik er ook totaal geen voordeel in, dat vergt geen skill en kan echt iedereen waardoor ik best snap dat veel mensen er zo op reageren.Leuk dat het kan, maar waarom zou je dat als (hobby)muzikant in hemelsnaam willen?
Wat is de lol ervan als je geen synth hebt aangeraakt? Dat geeft toch geen voldoening?
Maar als muzikant zie ik een enorm voordeel als je AI in je eigen werkproces weet te verwerken, met name om er zelf een betere muzikant / producer van te worden. Door songs te genereren die je zelf vorm geeft via je instructies (google flow music is daar helemaal erg goed in, in het refinen), krijg je een voorbeeld van een track in de stijl die je wilt bestuderen met jouw instructies, zowel kwa sound gebruik, als arrangement en als productie. Dat geeft je gewoon een enorme voorsprong in je eigen songs om die structuur over te nemen.
dat vind ik een goede vraag, een voorsprong op mezelf bedoel ik hiermee.Een enorme voorsprong op wat eigenlijk, als ik vragen mag? Een voorsprong op andere muzikanten of een voorsprong 'op jezelf'?
In die gevallen is het wat mij betreft vooral een (schadelijke) gimmick, waarbij het aanbod de vraag stuurt en niet andersom.Net als dat het voor iemand die niet kan tekenen of niet met Photoshop overweg het leuk kan zijn dat 'ie nu plaatjes kan maken met Midjourney, ChatGPT of NanoBanana, geldt hetzelfde voor mensen die nu waarschijnlijk helemaal geen muziek (kunnen) maken en die nu wel hun ideeën kunnen realiseren (hoe grofmazig/onbeholpen ook). Met andere woorden, als jij nooit hebt gefotografeerd en niet eens een fatsoenlijke camera hebt, is zo'n image generator een verrijking in plaats van verarming. Ben je (semi-)pro fotograaf, heel ander verhaal.
Oh ik begrijp zeker dat het inspirerend kan worden ingezet. Voor mij werken 'ouderwetse' methoden om ideeën te krijgen en kennis op te doen goed genoeg en vanwege de in mijn ogen grote nadelen van genAI zie ik dan liever van het gebruik af.Maar als muzikant zie ik een enorm voordeel als je AI in je eigen werkproces weet te verwerken, met name om er zelf een betere muzikant / producer van te worden.
Dat klopt denk ik wel ja, ik verwacht alleen wel dat dit fors minder zal worden zodra de betaalmuren hoger en dikker worden omdat het huidige business model niet houdbaar is (het verbranden van schier oneindige bergen startup-money houdt een keer op en dan is het ook gedaan met gratis/goedkope accountjes - videogenerator Sora is bijvoorbeeld al gestopt omdat het letterlijk miljoenen verlies per dag opleverde).Ik zie vooral oneindige hoeveelheden zielloze slop die niemand ooit gemist heeft toen het nog niet bestond.
En als het nou gratis was dan maakte dat nog niet eens zoveel uit, maar het heeft allerlei schadelijke economische, maatschappelijke en milieu gevolgen.
In de hobbysphere zeker, in de echte wereld moet gewoon productie gedraaid worden en is het een kwestie van tijd is geld. AI zorgt ervoor dat mijn afdeling de stijgende vraag naar content nog steeds aan kan met hetzelfde aantal mensen, en het is mijn doel om te zorgen dat uitbesteden (bijvoorbeeld aan iemand die wél AI gebruikt) altijd duurder en tijdrovender is dan in-house zodat we onszelf niet overbodig maken. Voor mijn eigen activiteiten gebruik ik AI ook wel veel, maar nooit in het directe creatieve proces omdat ik het leuker vind om dat zelf te doen.Oh ik begrijp zeker dat het inspirerend kan worden ingezet. Voor mij werken 'ouderwetse' methoden om ideeën te krijgen en kennis op te doen goed genoeg en vanwege de in mijn ogen grote nadelen van genAI zie ik dan liever van het gebruik af.
Uitzonderingen daargelaten is het naar mijn mening een oplossing voor niet bestaande problemen, en bij de wel bestaande problemen vaak een nodeloos complexe, schadelijke en dure oplossing. Nog los van de grote afhankelijkheid van enkele megabedrijven en hun economische bubbel die ik zorgwekkend vind.