Muziek gegenereerd door AI (Udio, Suno)

Dit is overigens ook weer typisch een gevolg van AI, als iemand hier uit zichzelf eens iets fraais presteert roept dat direct de verdachtmaking op dat er stiekem toch wel AI gebruikt zou zijn. Het gebruik van AI in de muziek is als het gebruik van doping in de sport. Alleen is AI legaal, en zal het daarom het hele speelveld in de muziek op zijn kop gooien. Meer zeg ik er hier niet over, want ik wil andermans topics niet bederven.

Dit is overigens ook weer typisch een gevolg van AI, als iemand hier uit zichzelf eens iets fraais presteert roept dat direct de verdachtmaking op dat er stiekem toch wel AI gebruikt zou zijn. Het gebruik van AI in de muziek is als het gebruik van doping in de sport. Alleen is AI legaal, en zal het daarom het hele speelveld in de muziek op zijn kop gooien. Meer zeg ik er hier niet over, want ik wil andermans topics niet bederven.
Op een gegeven moment komt het zo ver dat het verdacht is als iemand geen AI gebruikt heeft en dan zeggen wij; ja ja, helemaal geen AI maak dat je moeder maar wijs. :D

Ik snap niet waarom je dit in dit topic post (muziek gegenereerd door AI). Zoals je in mijn post kunt lezen neemt ook BumaStemra en Sena AI inbreng serieus en hebben die organisaties geen moeite om bijvoorbeeld bij download alle inkomsten naar de producent te laten vloeien. Dus ze zien als volwaardige producten. Als maker van mijn gepost nummer ben ik transparant over de productie en ik ga experimenten niet uit de weg. Het is met muziek net als bij praktisch alle kunst soms belangrijk, met name voor medekunstenaars, om te weten wat het proces is dat tot het kunstwerk heeft geleid. Dat kan een meerwaarde zijn en leiden tot meer waardering voor het kunstwerk. Daarnaast is er een (heel) grote groep die gewoon luistert, kijkt of leest en het wel of niet mooi vindt. En dat is mijn doelgroep.
Heeft alles met AI te maken , zelf gemaakte nummers krijgen geen kans meer door oververzadeging van AI op het internet dat al bomvol zit met muziek zodat je door de bomen het bos niet meer ziet .
Laat staan dat je er nog iets aan kunt verdienen . BumaStemra dat is bij ons Sabam ,daar heb ik aan moeten betalen om mijn eigen nummers te mogen spelen op een optreden wat ik zelf geregeld had en dan moet ik een lijst opsturen met de nummers die ik gespeeld heb om nog een aalmoes te recupereren . AI daar bovenop is gewoon de doodsteek voor mij .

Heeft alles met AI te maken , zelf gemaakte nummers krijgen geen kans meer door oververzadeging van AI op het internet dat al bomvol zit met muziek zodat je door de bomen het bos niet meer ziet .
Laat staan dat je er nog iets aan kunt verdienen . BumaStemra dat is bij ons Sabam ,daar heb ik aan moeten betalen om mijn eigen nummers te mogen spelen op een optreden wat ik zelf geregeld had en dan moet ik een lijst opsturen met de nummers die ik gespeeld heb om nog een aalmoes te recupereren . AI daar bovenop is gewoon de doodsteek voor mij .
Daarom lekker voor jezelf creatief muziek produceren. Vergeet de zieke muziekindustrie. Hoewel ik AI fascinerend vind krijg ik voor het maken van muziek daar geen energie van. Ik vindt sounddesign en lekker pielen aan muziekstructuren en melodielijnen veel te leuk ook al eindigt dat in een minder gepolijste eindproduct. Het levert energie en een geluksgevoel op als weer iets is gelukt en dat is met geld weer niet te betalen.

Tegen "artiesten" die iedere dag vrachtwagenladingen met door Ai gegeneerde perfecte nummers releasen valt sowieso niet te concurreren. Dus kies je eigen pad.

Tegen "artiesten" die iedere dag vrachtwagenladingen met door Ai gegeneerde perfecte nummers releasen valt sowieso niet te concurreren.
Ja het is krankzinnig wta mensen doen om veel likes te krijgen of om veel geld te verdienen, ik zag van de week op internet ook dat je tegenwoordig van die fake auteurs hebt die boeken uitbrengen wat compleet door AI gegenereerd is, sommigen hadden al honderden boeken uitgebracht, wat een leven heb je dan. :?

Beter dan perkjes schoffelen voor mijn brood lijkt me dan weer. Er zijn altijd mensen die kansen zien een 'quick buck' te verdienen door slimmigheidjes.

Zoals je in mijn post kunt lezen neemt ook BumaStemra en Sena AI inbreng serieus en hebben die organisaties geen moeite om bijvoorbeeld bij download alle inkomsten naar de producent te laten vloeien. Dus ze zien als volwaardige producten.
Dat lees ik er toch niet helemaal in, ze zijn toch vrij duidelijk dat je geen royalties krijgt voor AI gegenereerde tracks en als het deels is toegepast krijg je enkel inkomsten voor het menselijk aandeel.

BumaStemra maakt verder geen waardeooreel of bepaald of iets een volwaardig product is of wat dan ook, ze gaan over muziekrechten en hebben geen keuze of optie om geen regelgeving voor generatieve AI te verzinnen, dat doen ze niet omdat ze het zo tof vinden maar omdat het hun werk is.

Daarom lekker voor jezelf creatief muziek produceren. Vergeet de zieke muziekindustrie. Hoewel ik AI fascinerend vind krijg ik voor het maken van muziek daar geen energie van. Ik vindt sounddesign en lekker pielen aan muziekstructuren en melodielijnen veel te leuk ook al eindigt dat in een minder gepolijste eindproduct. Het levert energie en een geluksgevoel op als weer iets is gelukt en dat is met geld weer niet te betalen.

Tegen "artiesten" die iedere dag vrachtwagenladingen met door Ai gegeneerde perfecte nummers releasen valt sowieso niet te concurreren. Dus kies je eigen pad.
Eens. Zoals Robert Fripp mij ooit heeft gezegd: verdien je geld met een gewone baan, en maak in je vrije tijd muziek. Dat is een stuk relaxter. Ik hoor al 25 jaar dat de meeste muzikanten moeten sappelen. Om met muziek inkomsten te genereren is niet simpel. Ik vind dat dat door AI niet wezenlijk is veranderd. Het is al heel lang zo. Dus inderdaad, doe je eigen ding, focus op dat wat je leuk vindt, waar je goed in bent, waar je authentiek kan zijn, iets anders kan brengen.

Ik heb zojuist even op youtube gekeken en heet gaat met Comfy ui begreep ik en draait local, da's interessant voor zang. Ik keek even bij de handleiding en op youtube maar ik kon zo gauw niet echt ontdekken of je een melodie apart voor zang kan invoeren, mocht jij die mogelijkheid tegenkomen post het dan als je wilt.
Heb even wat zitten pielen met ComfyUI, maar het komt er niet uit. Dan kan je toch beter Vocaloid, Synthesizer V of Ace Studio gebruiken. Die bieden veel mogelijkheden om je eigen draai aan de "voorgebakken" zangstemmen c.q stemsamples te geven. Dat is dan wel weer wat bevredigender.

Dit is het beste resultaat tot nu toe, wel grappig (vind ik dan...):

Laatst gewijzigd:

Ik blijf zeggen en denken dat dit draadje over genereren van AI muziek gaat en juist op een wat technisch forum als Syntforum misschien kan leiden tot creatieve uitingen c.q. creatief gebruik c.q tips van/over AI tools voor muziek waar we wat van kunnen leren en wat mee kunnen. Niet steeds weer die discussie over wel of niet eens met AI in de muziek.

En ik maak zeker geen muziek voor de industrie, maar was vooral benieuwd hoe BumaStemra omgaat met auteursrechten op dit gebied. Wat ik heb begrepen dat niet-uitgekeerde royalties, dus het AI-deel, terechtkomen in een aparte geldpot en t.z.t ten goede komen aan de artiesten. Dus een aardige incentive om veel AI muziek te maken... ;).

Ik blijf zeggen en denken dat dit draadje over genereren van AI muziek gaat en juist op een wat technisch forum als Syntforum misschien kan leiden tot creatieve uitingen c.q. creatief gebruik c.q tips van/over AI tools voor muziek waar we wat van kunnen leren en wat mee kunnen. Niet steeds weer die discussie over wel of niet eens met AI in de muziek.
Niks weerhoud je die topics te staten en tips te delen, dit is een topic over AI gegenereerde muziek als concept in het algemeen, die is er juist voor die discussie.

Die discussie is ook wel wat dieper dan ja of nee tegen AI, ik heb het hele topic gelezen en er zijn maar een paar enkele mensen die impliceren volledig anti-AI zijn.

Ik bepaal helaas graag zelf wat de bandbreedte van mijn bijdrage is :) en als je goed leest heb ik niet eens over wel of niet eens met AI in muziek.

Laatst gewijzigd:
De oplossing is één specifiek topic voor de algemene discussie voor of tegen AI in de muziek. Zolang er nog geen duidelijkheid is over welk topic dat is zal die voor of tegen discussie verspreid over ons forum in allerlei topics steeds weer oplaaien. Daar ben ik (als tegenstander van AI) ook niet blij mee, want dat werkt storend voor de topics die zich op specifieke (meer technische) kwesties rond AI in muziek willen richten. In mijn topic over AI-vrij werken zag ik dat ook al.

Op een gegeven moment komt het zo ver dat het verdacht is als iemand geen AI gebruikt heeft en dan zeggen wij; ja ja, helemaal geen AI maak dat je moeder maar wijs. :D
Dat gebeurd nu al. Martin Stürtzer zijn muziek werd begin dit jaar geweigerd door Distrokid en Spotify. Ik ken hem van lang geleden (2010-2013), en ik twijfel er niet aan dat zijn muziek origineel is. Na veel gedoe is het later (deels) weer rechtgezet. Desalniettemin, niet heel tof.

Dat gebeurd nu al. Martin Stürtzer zijn muziek werd begin dit jaar geweigerd door Distrokid en Spotify. Ik ken hem van lang geleden (2010-2013), en ik twijfel er niet aan dat zijn muziek origineel is. Na veel gedoe is het later (deels) weer rechtgezet. Desalniettemin, niet heel tof.
Ik ken Martin uit Wuppertal al jaren van YT. Hij maakt al meer dan 20 jaar instrumentele synth muziek (zelfs voor de tijd dat AI bestond) en doet heel veel live o.m. ook op YT. Hij leeft van de muziek dus dan is het voor iemand als hem extra zuur als partijen (waar je afhankelijk van bent) iets onterecht veronderstellen. Triest als dit waar is.

Laatst gewijzigd:
Ik ken Martin uit Wuppertal al jaren van YT. Hij maakt al meer dan 20 jaar instrumentele synth muziek (zelfs voor de tijd dat AI bestond) en doet heel veel live o.m. ook op YT. Hij leeft van de muziek dus dan is het voor iemand als hem extra zuur als partijen (waar je afhankelijk van bent) iets onterecht veronderstellen. Triest als dit waar is.
Leuk dat je hem kent. We hebben samen meerdere keren op festivals gespeeld. Oa op Phobos in Wuppertal. Enorm balen van dat gedoe ja.

AI , spotify en livenation alles in handen van grote investeringsmaatschapijen en die willen geld zien .
Het gaat met de artiest net als met de middenstand , de kleintjes moeten er uit en AI is ook een perfecte tool daarvoor .
Ga naar de gevangenis ,ga niet langs start en je ontvangt geen geld .

Last edited by a moderator:
Dat soort populistische dingen roepen is makkelijk en ook best lekker, maar als consument heb je uiteindelijk toch het laatste woord. Ik was afgelopen vrijdag nog op een festival met vooral relatief 'kleine' artiesten, en het was uitverkocht en werd driftig gehandeld bij de merch. Zelf ook nog 4 platen gekocht. Zolang genoeg mensen dat blijven doen, maak ik me niet zoveel zorgen. Put your money where your mouth is, kan het niet vaak genoeg zeggen. Roepen vanaf de zijlijn verandert niets.

AI , spotify en livenation alles in handen van grote investeringsmaatschapijen en die willen geld zien .
Het gaat met de artiest net als met de middenstand , de kleintjes moeten er uit en AI is ook een perfecte tool daarvoor .
Ga naar de gevangenis ,ga niet langs start en je ontvangt geen geld .
Maar je mag wel elke ronde nog proberen dubbel te gooien.

Back