Wat heb jij vandaag met je synths gedaan?

T zijn mooie tijden. En allemaal lekker vanuit je luie stoel te draaien. Met een goede midicontroller kan je alles lekker bedienen. Ik heb echt superveel emus van zowel digitale als analoge synths en heb dit 40 jaar geleden niet kunnen verzinnen dat we dit allemaal nu gewoon in een computer kunnen draaien. En dan niet 1 of 2 ofzo, maar gewoon 50 stuks in je project :D

Zit na te denken over wat ik met synths kan doen. Bestaad er al een FM synth converter. Dus non afhankelijk van het aantal operaters een tool die een preset van bijvoorbeeld de twist FM megafM sysex naar de M-vave, DX etc etc.. kan omzetten en bijvoorbeeld bepaalde parameters weg moet laten gebasseerd op het naar toe te converteren systeem?

T is al een lekker lijstje inmiddels.
Screenshot 2026-10-02 at 09.11.37.png

Ja, en al die custom firmwares nu ook (FM-1, Octatrack, SP-404 MK2, Chompi nu open source etc). Wat dat betreft zijn het interessante tijden; na de revival van de hardware gear nu DSP-exacte emulaties en custom firmwares voor bestaande gear.
Enerzijds vind ik het heel tof als de community zelf firmware kan maken, zeker voor toffe hardware waarvan de firmware nog veel liefde kan gebruiken (bv. DSI Tempest). En tegelijkertijd snap ik ook wel dat fabrikanten huiverig zijn richting custom firmware voor hun hardware (zeker als deze nog onder garantie valt), want je kan een apparaat er serieus stuk mee maken en dan mag de fabrikant het weer gaan oplossen of de imago-deuk verwerken.

Misschien moet men eerst weer wat vaker de SysEx-implementatie openbaar maken. Dat was vroegâh veel gangbaarder, en daarmee geef je de community de ruimte om allerlei handige tooltjes en editors voor een synth te maken.

Enerzijds vind ik het heel tof als de community zelf firmware kan maken, zeker voor toffe hardware waarvan de firmware nog veel liefde kan gebruiken (bv. DSI Tempest). En tegelijkertijd snap ik ook wel dat fabrikanten huiverig zijn richting custom firmware voor hun hardware (zeker als deze nog onder garantie valt), want je kan een apparaat er serieus stuk mee maken en dan mag de fabrikant het weer gaan oplossen of de imago-deuk verwerken.

Misschien moet men eerst weer wat vaker de SysEx-implementatie openbaar maken. Dat was vroegâh veel gangbaarder, en daarmee geef je de community de ruimte om allerlei handige tooltjes en editors voor een synth te maken.
Op mijn FM-1 draait nu custom firmware, en die is VEEL beter dan de officiële. En passant heeft Baud Girl (de ontwikkelaar van de custom firmware) ook nog een aantal vervelende bugs weggewerkt:)
Op een synth die oorspronkelijk enkel FM kon, werkt nu ook VA (Virtual Analog).
In een volgende fase zou dit open source worden, zodat iedereen die dat wil aanpassingen kan doen. Een editor/librarian (ook voor de sequencer) staat ook op de planning.

Een nieuwe editor/librarian ontdekt voor de FM1, en die 'onder de loep genomen'.
Zit er prima uit.
Voordeel t.o.v. Dexed: je kan er ook de FXs van de FM1 mee bewerken.
De VA (Virtual Analog) van Baud Girl (nog) niet.
Deze web-based (dus Chrome of Edge) app werkt ook met bestanden voor de Baud Girl firmware.

Vooral met Heayvocity Oblivion Drums zitten spelen en een beetje met die FS1r emulator, maar die is nu toch uit het project verwijderd.

Back