Wat heb jij vandaag met je synths gedaan?

Mijn ensoniq ESQ1 uit t rek gehaald vd opslag, aangesloten, bleek dood, open gevezen, uitgemeten, ben er niet wijzer van geworden. Hop terug t rek in tot een tech bezoekje volgt.
Updates gezet op de Therapsid 2 en de Mega FM en de manual voor de laatste afgedrukt - flinke update voor beiden trouwens. Die kerel zit niet stil.
Vervolgens de PRO/CUSSION EMU die aankwam getest, die kreeg keurig een plekje waar de ESQ1 eerder stond dood te wezen. En zo gaat 't ten Huize Klinkske, kabel mess, gear in and out en manuals afdrukken om mogelijk nooit te lezen :D

En die Kobol vraag je? Heb al meermaals gedacht m terug te sturen. Woops net echt beslist, hij gaat terug. Minijack inputs, what was i thinking, enkel kut in samenwerking met de SQ10's. Maak je geen zorgen als je m B stock koopt, ik heb zelfs de zakjes erbij niet open getrokken met kabels en handleiding. Dit is mijn 2e retour ooit dan.
ESQ1: sowieso de voeding recappen, liefst preventief maar bij jou wel erg duidelijk nodig. :) Als je dat gedaan hebt alle flatcables even uittrekken en terug insteken. Ook alle IC's die in sockets zouden zitten even masseren. Dan aanzetten en kijken of er nog klachten zijn.

Ik heb bovenstaande bij de mijne preventief gedaan, sindsdien rock solid prachtbak.

Nicolas 2000 4 President

Schermafbeelding 2025-01-19 om 14.50.32.png

Schermafbeelding 2025-01-19 om 14.52.34.png

Ik heb afgelopen vrijdag een (gratis 😄👍🏻) Tascam M2600 mengtafel van forummer Peanut Cargo opgehaald.
Deze was kapot, er zaten twee storingen in de voeding, maar die heb ik kunnen repareren.
Groot deel van de zaterdag bezig geweest om mijn diy synthesizer aan te sluiten en de meest basale werking te doorgronden.
Gelijk 100 meter afgeschermde kabel en 3.5mm en 6.5mm jacks besteld.

Heel het weekend met scsi bezig geweest voor de oude studio pc en de Emulator. Ik mankeer enkel nog een scsi ZIP drive. Patserfoto's in bijlage.

Attachments

• 20250119_222843.jpg
    20250119_222843.jpg
    121,6 KB · Bekeken: 64
  • 20250119_223835.jpg
    20250119_223835.jpg
    341 KB · Bekeken: 66
  • 20250119_223123.jpg
    20250119_223123.jpg
    47,1 KB · Bekeken: 63
Me alweer suf gepiekerd waarom een stuk van mijn eiland doof leek. Vraag me niet waarom maar er was een midi toevoer kabel verdwenen naar een midi patchbay. Vervolgens de ESQ1 en Procussion en mega FM eindelijk mee aan de cirklon gekregen. De potentie is belachelijk. Het is gewoon angstwekkend om met al dat fraais ook iets fraai te gaan maken. Ik had t al verwacht: ik ben namelijk AL EEN WEEK VRIJ en aan 't uitstellen voort te doen. Drempelvrees

uitstellen voort te doen
wellicht een overbodige tip, maar misschien toch wel weer een keer goed om aan herinnerd te worden: mocht je het leuk vinden, begin met een tutorial. Pak een synth of drumdoos, zoek een tutorial om lekker mee doen. Dan is er geen drempel of druk om zelf iets echt te doen en met een beetje geluk ben je voor je het weet lekker bezig tijdens een pauze moment van de tutorial en kijk je hem niet eens meer af :)

Of zet niet meteen alles aan, maar begin op 1 of 2 toestellen. En pas op het moment dat je daar wat lekkers op hebt lopen waar wel wat bij mag ga je extra instrumenten toevoegen.

Lekker bezig geweest met de MachineDrum+Monomachine combi (beide OG) aan de 1010mudic BlueBox. Eindelijk de tempo sync aan de praat gekregen. Waarom makkelijk als het ook moeilijk kan. Nu (weer) eens in de MM manual duiken, intuitief is anders. Maar het klinkt heerlijk als het loopt.

Drempelvrees...

Wat @Nap ook een beetje zegt... gewoon beginnen, en het klein houden. Spreek met jezelf bijvoorbeeld af: vandaag ga ik een baslijn maken. Als dat lukt, is het goed, en als er meer uitkomt, is dat geen noodzaak, maar mooi meegenomen.

Ik ben mezelf aan het verdiepen in de synthwave. Even geen hardware, maar alles ITB.. vanavond verder.

Dank voor de tips maar in de cirklon zit nu een project met n handvol bakken en wat patterns en ik moet gewoon variaties maken met patterns en dan wat op en afbouwen van hun combi's. Dus het is niet 'pak een bak en volg een turorial'
Het is gewoon 'maak patterns luiaard' en stop met uitstellen, je bent n schande want je weet dat je t wil, al héél lang, en ja de lat ligt hoog, voor dat saai gedoe ga ik niet :D
Ik wil er op zitten (en staan) dansen, dat is de lat.

wellicht een overbodige tip, maar misschien toch wel weer een keer goed om aan herinnerd te worden: mocht je het leuk vinden, begin met een tutorial. Pak een synth of drumdoos, zoek een tutorial om lekker mee doen. Dan is er geen drempel of druk om zelf iets echt te doen en met een beetje geluk ben je voor je het weet lekker bezig tijdens een pauze moment van de tutorial en kijk je hem niet eens meer af :)

Dit vind ik een toptip! Heb al aardige tijd een Poly D staan waar k niks mee doe behalve af en toe wat kutten, maar heb geen idee wat ik doe en dat is intimiderend, waardoor hij er nu feitelijk alleen voor de mooi staat. En das prima, want mooi vindikem wel. Maar moet er echt wat mee gaan doen. Vooral omdat ik a) em voor de sound gekocht heb en b) ik geen hoarder wil worden haha.

Ga dit dus maar eens proberen. Even de tablet van m'n dochter bietsen een dezer dagen. Thanx @kobuz !

Nog wat problemen in de studio verholpen (kabels routing, de plezante zaken hehe detective spelen) , de korg Triton rack heeft n plekje gekregen en luistert nu ook cirklon. Patchbays voorzien van betere stickers zodat ik volgende week ook nog begrijp wat ik prik

Ideaal uitstel gedrag dus alweer. En terwijl n shitload lp's gespeeld, was heel aangenaam.
Ik heb nog wat rackspul dat ergonomisch moet geplaatst worden, daar denk ik vannacht in min slaap hopelijk verder over na.

Met de MPC aan de slag geweest.
Voornamelijk proberen de plugins wat beter te leren kennen.
Ik heb met de black friday aanbiedingen een behoorlijke slag geslagen en mijn MPC aardig kunnen vullen met alle relevante plugins.
Dat is een aangename ontdekkingstocht.

Verder mijn Wavedrum weer eens aangeslingerd en weer een beetje herontdekt.
Dat was al weer een tijd geleden. Zo lang dat ik me afvroeg of ik hem wel moest houden, maar dat is inmiddels duidelijk.
Hij gaat nergens heen.

Back