Poynting vector

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Discussie over de Poynting vector en energiestromen in gelijkstroomcircuits a.u.b. in dit topic. Als start een video die @Patat Met daarover in een ander topic plaatste. De kwestie van de Poynting vector verdient een eigen topic. En daarom open ik dit topic.

Waarom is dit eigenlijk explosieve materie, zoals je schreef in het andere draadje? Ik zou zeggen, het komt uiteindelijk toch neer op Maxwell's vergelijkingen? In elk geval als klassieke, niet-quantum beschrijving.

ik vermoed dat als je het echt kunstmatig wilt controleren heb je koeling, fase dedlectie en wellicht vacuüm nodig.

Waarom is dit eigenlijk explosieve materie, zoals je schreef in het andere draadje? Ik zou zeggen, het komt uiteindelijk toch neer op Maxwell's vergelijkingen? In elk geval als klassieke, niet-quantum beschrijving.

Veel elektrotechnici weten niet beter dan dat de energie door de elektronen in de draden naar de dispenserende componenten getransporteerd wordt. En in de praktijk volstaat die voorstelling van zaken ook meestal. Wanneer er dan een wijsneus hun op basis van Maxwell's vergelijkingen komt vertellen dat daar niets van klopt en dat zij in hun schoolboeken voor de gek zijn gehouden voelen ze zich in hun beroepseer aangetast. Dan krijg je dus ook felle emotionele reacties waarbij feiten, argumenten of bronverwijzingen er niet langer toe doen. Het gaat dan alleen nog om het verdedigen van de eigen status als deskundige. Dat is (helaas!) vaak hoe het er op het internet aan toe gaat. Ik weet dat uit ervaring.

En niet alleen schoolboeken. Ik zag ooit een lecture van een natuurkundige die begon met te zeggen dat alles wat hij zijn studenten zou vertellen onwaar was. Kijk - die man weet waar die het over heeft. Al onze (natuurkundige) theorieën zijn slechts benaderingen. Maar sommige zijn beter dan andere.

@ProgHead ja ik ben blij dat te lezen. Benaderingen.. die term is essentieel en tegelijk niet benauwend

Back