Elektron Tonverk

Om het maar even in 'complex en overbodig volzinnen' te zeggen: bad gear is geen standaardreview maar een originele, strak geformatte en goed gescripte manier om oude en nieuwe synths te omschrijven. Oneindig veel amusanter en onderlegder dan alle zogeheten synfluencers die apparatuur hosselen om die vervolgens, geconstipeerd in de camera kijkend, te bepotelen alsof ze de CS-80 hebben herontdekt en steevast het zoveelste doorsnee-pingelding geheel bevooroordeelt de hemel in prijzen, onderwijl open-deuropinies verkondigend en dertien-in-een-dozijn samplepacks uitpoepend om nog wat geld af te troggelen van eenvoudig te imponeren youtbekiddies. Ik bedoel jou, bobeats, tim shoebridge, andrew huang etc. om maar te zwijgen van vroeger-was-alles-beter-ophemelaars als espen kraft.

Maar elektron fanpeople zullen het wel niet aankunnen dat hun heiligdom als 'bad gear' wordt beoordeeld.
Ik moet zeggen dat ik z'n jams altijd heel gaaf vind.
En deze review is geen uitzondering.
Hij weet er meestal wel wat vets uit te persen.

Ik zie het meer als grappige content, sommige fabrikanten laten hun producten ook te vroeg de wereld in. Ja dan krijg je een review met os 1.
Zo slecht is z'n review toch niet (negatief bedoel ik).
Hij weet er iig lekkere tracks / jams uit te persen.
En verder gooit hij er een beetje zwarte humor er tussendoor.
Eigen stijl, goed geproduceerde content en verder niet te serieus nemen :)
Ik kijk er iig graag naar, liever dan (bijv.) Tim Schoenbrug. Die heeft 5 minuten nodig om een punt wat hij gaat maken in te leiden.
Ieder zo z'n ding.

Bij Tonverk videos vind ik het iig lastig om door de samples heen te kijken en de kwaliteit van de machine zelf te zien.
Met dikke samples, kun je alles vet laten klinken denk ik dan.

Bij Tonverk videos vind ik het iig lastig om door de samples heen te kijken en de kwaliteit van de machine zelf te zien.
Met dikke samples, kun je alles vet laten klinken denk ik dan.
Is dat niet de essentie van een sampler? Je kan lastig zonder (dunne/dikke) samples een Sampler demonstreren.

Het is de combinatie van de reeds bekende Elektron sequencer met polyphony en multi samples die de Tonverk maken tot wat het is. Mocht je een Elektron ooit onder handen hebben gehad dan kun je hier vrij makkelijk een voorstelling van maken.

En zoals altijd met samplers.. Shit in = Shit out.. hier nog wat Shit van mij:

Wat wel interessant is dat dit ding kwa headroom gemaakt is voor polyfonie.

@Marc vraagje hoe vind jij de ingebouwde distortion/saturatie vergeleken met de analog heat?

Is dat niet de essentie van een sampler? Je kan lastig zonder (dunne/dikke) samples een Sampler demonstreren.
Klopt, maar het betekent wel dat je als 'GASsende kijker' door de kwaliteit van het gesamplede materiaal heen moet kijken.
In theorie kun je 1 heel dikke loop maken / kopen en inladen en dan op play drukken en verder niks doen zeg maar. (anders dan wat fake knob twists in de maat zeg maar)
Ik bedoel zeker niet dat jij dat doet, maar het maakt het wel lastig (voor mij) om te beoordelen wat de Tonverk (of de sampler in kwestie) nog toevoegt aan het geheel.

Het is de combinatie van de reeds bekende Elektron sequencer met polyphony en multi samples die de Tonverk maken tot wat het is. Mocht je een Elektron ooit onder handen hebben gehad dan kun je hier vrij makkelijk een voorstelling van maken.
Nog nooit één gehad, wel een paar keer mee gespeeld bij anderen, maar m'n interesse in samples en elektron is er al jaren.
Alleen krijg ik samples nog niet lekker in m'n brein / workflow.
En Elektron is nog een (over)brug te ver voor mijn huidige setup.
Ik ben meer van muziek 'spelen' dan 'programmeren' in de DAWLess setup (dat werkt sowieso minder goed samen met een sample based workflow merk ik) en daar past de Elektron workflow minder bij (hoe ik er naar kijk iig)
Ik heb 2x een sampler gekocht en teruggestuurd, dus we gaan rustig verder met jammen en ik ben bezig om Ableton onder de knie te krijgen en wil kijken of ik daar m'n sample vaardigheden wat meer kan verkennen en er lol in kan krijgen.
(en anders blijft het lekker muziek 'spelen' zonder samples)

Lekker man.
Youtube had hem al aanbevolen.

@Marc vraagje hoe vind jij de ingebouwde distortion/saturatie vergeleken met de analog heat?
De Analog Heat heb ik nooit in bezit gehad, maar durf wel te zeggen dat de ‘degrader & dirtshaper’ van de Tonverk qua klank in het niets zullen vallen in vergelijk met een dedicated analoge distortion natuurlijk.

Het voordeel van de (digitale) effecten op de Tonverk is weer dat je deze alle kanten op kan sequencen en routen wat weer andere unieke dingen qua klank met zich mee kan nemen ;)

In theorie kun je 1 heel dikke loop maken / kopen en inladen en dan op play drukken en verder niks doen zeg maar. (anders dan wat fake knob twists in de maat zeg maar)
Daar heb je ook weer een punt! In dat geval kun je dan beter naar de specificaties kijken en of dit voor jou iets nieuws brengt wat voor jou iets toevoegt.

Voor mij zijn er bij de Tonverk 2 essentiële toevoegingen gedaan t.o.v. de andere Elektron samplers en dat is polyphony en het ondersteunen van Multisamples, maar als je niet echt van de samples/samplers en Elektron bent dan kan ik me voorstellen dat zoiets moeilijk te beoordelen is.

Als ik het me goed herinner gebruik jij een MC-707? Daar kun je ook al echt leuke dingen mee (ook met samples) en onwijs diep gaan indien gewenst.

Ableton en zijn Push standalone is ook leuk natuurlijk mocht je ooit Ableton sample vaardigheden onder de knie krijgen.

Ik was in een zeer bekend synth paradijs en hoorde dat er een update komt met granular......Ben benieuwd.

Daar heb je ook weer een punt! In dat geval kun je dan beter naar de specificaties kijken en of dit voor jou iets nieuws brengt wat voor jou iets toevoegt.

Voor mij zijn er bij de Tonverk 2 essentiële toevoegingen gedaan t.o.v. de andere Elektron samplers en dat is polyphony en het ondersteunen van Multisamples, maar als je niet echt van de samples/samplers en Elektron bent dan kan ik me voorstellen dat zoiets moeilijk te beoordelen is.
Hmmm. Had je reactie gemist... Sorry.
Klopt, ik neig voorlopig naar de Digitakt 2 als hardware sampler, vooral de random trig locks lijkt me een interessante jam starter optie.
ik hoef (denk ik) geen polyfonie, maar als Elektron ooit besluit om het choppen van samples zoals op de DT2 toe te voegen, is het ineens een valide alternatief voor heel veel dingen voor mij.
Vooral vanwege de 4 outs. (die mis ik wel op de DT2, maar goed)

Als ik het me goed herinner gebruik jij een MC-707? Daar kun je ook al echt leuke dingen mee (ook met samples) en onwijs diep gaan indien gewenst.
Mwa, samplen op de 707 werkt niet echt voor mij.
Combinatie van de bediening waar ik niet geïnspireerd door raak, beperkt geheugen, en hij mist functionaliteiten als 'random locks' om snel iets ritmisch te fabriceren van een sample met een herhaald patroon. (dus 1x random, en daarna repeterend)
Ik zoek ook niet iets om een sample mee op te nemen en vervolgens weer af te spelen, maar wil er iets nieuws mee maken. (DT2 lijkt de beste papieren te hebben)

Ableton en zijn Push standalone is ook leuk natuurlijk mocht je ooit Ableton sample vaardigheden onder de knie krijgen.
Ik heb 'toevallig' net de Push3 besteld. (controller versie, upgraden kan altijd nog)
Budget is dus weer op, maar als er een DT2 aanbieding voorbij komt ga ik mogelijk toch overstag :)
Maar eigenlijk moet ik m'n tijd straks aan de Push3 besteden, want die heeft (i.c.m. Live) weer een leuke leercurve.

Door de grainer update en de slechte ervaringen met de Bento afgelopen 4 weken heb ik de Bento terugegstuurd en ga z.s.m. een Tonverk halen !

Door de grainer update en de slechte ervaringen met de Bento afgelopen 4 weken heb ik de Bento terugegstuurd en ga z.s.m. een Tonverk halen !
Leuk als je daar ook een mening over achterlaat.

Tof hoor.

maar durf wel te zeggen dat de ‘degrader & dirtshaper’ van de Tonverk qua klank in het niets zullen vallen in vergelijk met een dedicated analoge distortion natuurlijk.
Ik heb hier een Elektron Analog Drive staan voor de analoge durt :D

Leuk als je daar ook een mening over achterlaat.

Inmiddels heb ik er al 10+ uur aan Tonverk video tutorials opzitten en dat waren grotendeels de oude firmwareversies.
Toch kan ik al zeggen dat het beter aansluit bij wat ik wil kunnen doen.
De Tonverk zit precies in de guldenmiddenweg van lekker pielen met gear (gelimiteerd) maar met alle functies en meer wat ik zoek zonder gelijk een portable DAW te zijn, zoals een Akai MPC Live III, want dan haak ik af.

Ik heb inmiddels mijn eerste aanvaring gehad op het Elektron forum :geslaagd: ik wilde iets weten wat NIET direct in de manual stond maar wat volgens Grok wel mogelijk was wat ik wilde dubbelchecken bij actieve gebruikers, echter is AI gebruiken uit den boze daar en werden mijn posts direct geflagged en onzichtbaar gemaakt, met de mededeling dat ik maar eens de manual moest gebruiken.
Nog een weekje wachten, dan check ik het zelf wel thuis met de machine in mijn handen.

Laatst gewijzigd:
Ben benieuwd hoe die Tonverk ontwikkeld.
Lijkt idd een toffe bak. Iets wat ik eigenlijk al heel lang zoek. Een groovebox met multi samples.
Maar goed geen aankoop hier. Voorlopig ben ik de komende 35 jaar bezig de octatrack te leren :)

Lijkt idd een toffe bak. Iets wat ik eigenlijk al heel lang zoek. Een groovebox met multi samples.
Maar goed geen aankoop hier. Voorlopig ben ik de komende 35 jaar bezig de octatrack te leren :)
Dat kan best snel gaan.

ja ik ook, hij staat op mijn lijst, hoewel ik even naar de TR-1000 lonkte of zij naar mij, ben ik weer terug in het elektron kamp, de TR-1000 heeft zoveel aandacht gehad dat die voor mij nu al een beetje afgelikte boterham syndroom symptomen begint te vertonen. de tonverk heeft dat totaal nog niet zodat je je eigen ontwikkeling en zoektocht naar de mogelijkheden nog kan beginnen. super subjectief, ik weet het. gevoel

Syntho Masochisme.....naast GAS een van de ergste gear gerelateerde aandoeningen die je als synth nerd kan oplopen.

Back