Hoe onderscheid je jezelf van de rest of hoe ben je herkenbaar?

Ach erkenning is vrij betrekkelijk, het belangrijkste is plezier hebben in wat je doet. Zolang de mensen die om je geven en oprecht waarderen, geeft pas echt meerwaarde dan wie of wat dan ook.

Het belangrijkste is plezier en lol hebben :D

Waarom zou je jezelf proberen te onderscheiden van anderen, als anderen dat reeds voor jou doen...

Ik ben herkenbaar aan mijn houterige speelstijl, ongeïnspireerde opbouw en hoge noisefloor.

Maar goed, ik probeer me niet te onderscheiden. Ik probeer iets te maken dat ik leuk vind, dan hebben we alvast dat. En dan deel ik dat omdat iemand anders het mogelijk ook leuk vindt.

Ik probeer wel met iets nieuws te komen, maar dat is omdat ik dat leuker en avontuurlijker vind dan iets bestaands na te maken. Niet dat me dat vaak lukt of dat ik daar veel succes mee heb overigens. Maar ik troost me met de gedachte dat het in een hobby vooral gaat om de reis, niet om het doel. Commercieel succes interesseert me niet (meer), ik ben ook te oud voor al die koude drukte. Als hier en daar iemand belangstelling heeft voor wat ik maak is me dat mooi genoeg.

In deze zee van aanbod is het (nagenoeg) onmogelijk om echt onderscheidend te zijn. Zo'n beetje alles is al gedaan, maar misschien ben je het nog niet tegengekomen.
Ik probeer m'n youtube kanaal enigszins onderscheidend te houden, met als idee dat er dan meer mensen gaan kijken, maar dat is onbegonnen werk voor mij.
Ik heb geen commercieel aantrekkelijk uiterlijk of bijzonder schreeuw verhaal of een droom die veel anderen nastreven die ik beleef. Het zijn meestal gewoon videos van jams waar ik veel plezier aan beleef om ze te maken.

En eigenlijk doet het er ook niet zoveel toe voor mij, omdat muziek gelukkig mijn hobby is.
Zolang ik er lol aan heb, is het voor mij goed.
Natuurlijk doe ik m'n 'best' om het toonbaar en luisterbaar te houden (youtube), maar of er 10 mensen kijken, of 10.000 maakt voor mijn inkomen niet uit.
Ik vind veel verschillende stijlen leuk, dus ook daar ben ik niet heel onderscheidend in, want het is steeds wat anders.
Maar de lol die ik er in heb hoop ik over te brengen en dat in combinatie met redelijk complete jams is wat mijn 'doel' is met die videos.
En of dat echt onderscheidend is, weet ik niet, maar ik laat mijn hobby daar niet teveel van afhangen en ga het iig niet (teveel) nastreven.

Gewoon muziek maken die je zelf tof vindt. :)

Muziek is een onderdeel van het pakket, het gaat om het hele plaatje. De tong van de Rolling Stones, de T-shirts van de Ramones bij - godbetert tegenwoordig zelfs C&A - en de iconische hoes van Nevermind van Nirvana, het draagt er allemaal aan bij.

Het ligt er natuurlijk ook aan wat je met je muziek wilt bereiken. Als je ambities hebt, zou ik naar het hele verhaal kijken. Logo, artwork, muziek, lyrics, social media, ideale luisteraars, en vooral: waar wil je om bekend staan? Draag dat uit. Merkervaring heet dat in de marketing, en dat is hier vast vloeken in de kerk 😁 Toch werkt het wel zo. McDonalds en La Place verkopen allebei hamburgers, maar niet op dezelfde manier.

Mijn muziek is voor die paar trouwe fans die ik heb herkenbaar, welke stijl ik ook maak. Ik vind dat overigens het grootste compliment dat ik kan krijgen. Ze hebben het me nooit precies kunnen uitleggen maar het heeft meer te maken met de manier van spelen en arrangeren dan met de gebruikte klanken, want de enige constante daarin in 35 jaar is het Solina String-Ensemble. In der Beschränkung zeigt sich der Meister, zeggen de Duitsers, en ik geloof ook dat je beperkingen je stijl bepalen. Ik ben er nooit naar op zoek geweest, het is zo ontstaan. Zelfs notoire stijldieven als Bobby Orlando onderscheiden zich, dus je hoeft niet origineel te zijn om dit te bereiken.

Waarom zou je jezelf proberen te onderscheiden van anderen, als anderen dat reeds voor jou doen...
In mijn openingspost bedoelde ik met onderscheiden niet zozeer dat je koste wat kost origineel bent maar wel hoe je je eigen stem het beste laat horen in je track en da's wezenlijk wat anders dan dat je de zoveelste bent die four on the floor een beetje op een drumcomputer neerzet en dan een paar sequences er overheen ligt.
Als je daar happy mee bent okay maar veel artiesten hebben hun eigen geluid, hun eigen stem daardoor zijn ze herkenbaar, hoe kom jij tot datgene wat je wil vertellen in je muziek, je bent toch op zoek naar iets wat helemaal jouw geluid is, wat deed je in het begin en waar ben je nu, hoe is jouw reis tot nu toe geweest of heb je niet een hele eigen benadering en rommel je maar een beetje weg via trial and error?
Als ik de verhalen van bekende artiesten lees hoe ze tot een eigen sound zijn gekomen vind ik dat heel boeiend om te lezen, ik vind het gewoon leuk, interessant als mensen vertellen over hoe hun weg er uit ziet, wat voor hobbels ze zijn tegengekomen en hebben ze wel 'ns een moment gehad waardoor ze echt een nieuwe stap maakten.

Als ik de verhalen van bekende artiesten lees hoe ze tot een eigen sound zijn gekomen vind ik dat heel boeiend om te lezen, ik vind het gewoon leuk, interessant als mensen vertellen over hoe hun weg er uit ziet, wat voor hobbels ze zijn tegengekomen en hebben ze wel 'ns een moment gehad waardoor ze echt een nieuwe stap maakten.
Blijf bij wat je zelf mooi vindt en ga niet anderen achterna.
Dat is wat ik van die interviews heb onthouden met oude mannen die vertellen hoe ze 'het' toen deden.
Maar dat was vaak ook nog een tijd waarin de muziekwereld heel anders in elkaar stak, dus hoe bruikbaar dat advies nu nog is weet ik niet.

je kan jezelf onderscheiden door met echte 1970 /80 synths muziek te maken 80 s samplers en niet een vsti instrument te gebruiken. Proberen de workflow te hanteren van vroeger. Ik luister alleen nog naar echte muziek. Spelen met klik tracks niet teveel knippen eqen compressen . Niet Conventioneelst te zijn dat mensen direct je irritant vinden. Het vieste jongetje uit de klas te zijn is ook een uitdaging. Neem nu Kruder and Dorfmeister dat weer populair is. Vroeger heel leuk nu een muziek controller bandje. Wat saai. Hoeveel negatieve duimpjes krijg ik nu.

Laatst gewijzigd:
zeker dre, je kan ook alleen maar muziek maken met je ballen in een bankschroef, heb je ook gelijk mooie content voor de socials
niet teveel compressen zou je zelf es moeten proberen overigens
wel mooi dat jij weet wat echte muziek is!

ik denk hoe minder je jezelf in de weg zit met ideeen over hoe je muziek zou moeten zijn hoe meer gastvrijheid je creeert voor het laten ontstaan van vettige shit

je kan jezelf onderscheiden door met echte 1970 /80 synths muziek te maken 80 s samplers en niet een vsti instrument te gebruiken. Proberen de workflow te hanteren van vroeger. Ik luister alleen nog naar echte muziek. Spelen met klik tracks niet teveel knippen eqen compressen . Niet Conventioneelst te zijn dat mensen direct je irritant vinden. Het vieste jongetje uit de klas te zijn is ook een uitdaging. Neem nu Kruder and Dorfmeister dat weer populair is. Vroeger heel leuk nu een muziek controller bandje. Wat saai. Hoeveel negatieve duimpjes krijg ik nu.

Ik zie niet zo goed in wat er nu onderscheidend is aan muziek maken zoal men het 40 jaar geleden deed. Dat is sowieso niet origineel (want het is allemaal al gedaan) en lijkt vooral een statement tegen technologische vernieuwing. Wist je overigens dat "echte muziek" muziek is zonder synthesizers en drumcomputers? Dat vonden ze tenminste 40 jaar terug. Toen waren er ook lui die alleen maar achteruit keken ipv vooruit, net als jij nu doet.

Overigens gaan Kruder & Dorfmeister een tour doen vanwege het 25-jarig bestaan van hun legendarische K&D Sessions plaat en ze gaan dan het hele album uitvoeren met live muzikanten! Da's een hoop positieve duimpjes voor hen lijkt me zo.

Ik denk dat je je daar totaal niet druk over hoeft te maken.
Zolang je met overtuiging je eigen ding doet onderscheid je je vanzelf want niemand anders zou dat zo als jij kunnen.
Dus authenticiteit is belangrijken dar uniekheid

In mijn openingspost bedoelde ik met onderscheiden niet zozeer dat je koste wat kost origineel bent maar wel hoe je je eigen stem het beste laat horen in je track en da's wezenlijk wat anders dan dat je de zoveelste bent die four on the floor een beetje op een drumcomputer neerzet en dan een paar sequences er overheen ligt.
Als je daar happy mee bent okay maar veel artiesten hebben hun eigen geluid, hun eigen stem daardoor zijn ze herkenbaar, hoe kom jij tot datgene wat je wil vertellen in je muziek, je bent toch op zoek naar iets wat helemaal jouw geluid is, wat deed je in het begin en waar ben je nu, hoe is jouw reis tot nu toe geweest of heb je niet een hele eigen benadering en rommel je maar een beetje weg via trial and error?
Voor mij is dit het uitwerken van een portfolio met elementen. Klinkt vrij abstract, maar is heel eenvoudig: je neemt iets; preset, synthesetechniek, sample drumloop of drumpatroon en je werkt dit volledig uit zodat je het onderste boven kan keren - synthesetechniek op andere bronne toepassen, drumloop splicen en van samba rock en roll maken, drumpatroon op verschillende drumcomputers steken en zien wat er uitkomt enz... . Als je voelt dat dit past bij je persoonlijkheid, dan hou je het en ga je verder naar het volgende element. Na een tijdje heb je een mooie persoonlijk portfolio met elemten die je door elkaar gebruikt, maar ze zijn toch allen aan elkaar verbonden door je eigen persoonlijke selectie.

Ik denk dat je je daar totaal niet druk over hoeft te maken.

Weet ik niet, dat ligt ook aan je ambities. Een voorbeeldje.

In mijn woonplaats kun je een keer per maand gratis bandjes kijken. Heel weinig bands doen aan bewuste promotie, ze hangen hooguit een kleine vlag op met hun bandnaam. Eén keer speelde er een Duits/Nederlandse band, die meteen het podium volhing met A4'tjes met groot daarop hun Insta-account. Ik ben ze meteen gaan volgen en heb dat idee in mijn oren geknoopt 😁 Dat is ook onderscheiden.

ik denk hoe minder je jezelf in de weg zit met ideeen over hoe je muziek zou moeten zijn hoe meer gastvrijheid je creeert voor het laten ontstaan van vettige shit
Dat vind ik een mooie en ben ik het wel mee eens, gewoon lekker bezig zijn uiteindelijk en dan hou je plezier in wat je doet.
Maar uiteindelijk wil je een muziekje maken wat je een soort van track zou kunnen noemen in de ruimste zin van het woord dan probeer je toch een soort van verhaal te maken.
Om even bij een verhaal te blijven; als je een boek wil schrijven dan ga je toch uit van een bepaald idee, een karakter die het een en ander meemaakt of zo want alleen wat losse zinnen die geen verband houden met elkaar zal nooit een boek worden en zo zullen de meesten toch ergens een soort van compositie proberen te maken.
Of je moet iemand zijn die alleen maar wat imroviseert en voor de rest geen doel heeft, die links en rechts wat aan de knoppen draait, een beetje soundsurft en af en toe een paar toetsen beroert zodat het een improvistatie blijft met een experimenteel karakter, zo iemand is misschien wel het meest origineel en laat alles lekker doorstromen maar die persoon maakt het ook verder geen reet uit of het iets wordt, dan is het puur noodlen in the moment en meer niet.
Hte laatste doe ik zelf ook zo nu en dan omdat het dan gewoon een avontuur is met soms leuke verrassingen en een andere keer lijkt het weer nergens op. :D

Laatst gewijzigd:
ja natuurlijk, het verhaal
eerst die gastvrijheid voor vettige shit creeren. ideeen komen vanzelf, die zijn in zoverre niet echt van jou.
maar welke keuze je maakt uit die ideeen dat is wel onderscheidend en van jou.
dus vertrouwen op dat vette idee en dan begint t werk, het idee tot z'n recht laten komen.
dat is moeilijk natuurlijk en daar moet je ook wel vrij in zijn, maar wel in dienst van t idee wat er lag, anders wordt het soep.
volgens mij is dat een groot gedeelte van de craft, weten wanneer je bijdraagt aan het idee en weten wanneer je een half uur zat te kutten en je t allemaal weg moet flikkeren.

mijn valkuil is dat ik al teveel ga bouwen met dat ene idee op een tijdlijn voordat alle ingredienten er zijn
en dan heb je 2,5 minuut staan en dan moet er ineens een vette wending komen. verschillende dingen proberen maar echt coherent wordt t dan meestal niet.
beter in de ideefase al een bstuk hebben enzo, dan schuif je later de track makkelijker in elkaar en bouw je de verschillende dingen naar elkaar toe

ik heb wel gehoord dat je alleen maar 80s synths mag gebruiken en drumcomputers, want als je plugins en je computer gebruikt verder is t geen echte muziek, wel ff op letten

Back