Hoe onderscheid je jezelf van de rest of hoe ben je herkenbaar?

Of laat je alles aan AI over?
AI,kun je tegen morgenvroeg dit stukje eens maken, met dit.....en dat....Ik ga slapen.
Ja,ik kan goed AI spelen.☺️
Mooie hobby.

Makkelijk!

Ik combineer een zeldzaam, of zelfs aantootgevend, gebrek aan talent met een abominabel gebrek aan kennis van muziek.

Ha!

Jij bent dus heel erg sterk beïnvloed door mij!

Strooi daar overheen een sausje van instrumentale onhandigheid en onkunde, totale afwezigheid van fantasie, crwativiteit en intelligentie.
Tot slot een verdrietigmakende bak amateuristisch sounddesign en je produceert binnen no-time een enorme zooi kutmuziek waar Gordon zelfs een puntje aan kan zuigen.

Laten wij samen een album opnemen. Dat gaat haast een hit worden.

Ha!

Jij bent dus heel erg sterk beïnvloed door mij!

Laten wij samen een album opnemen. Dat gaat haast een hit worden.
Ik wil dan ook graag als gast-muzikant..uh.. gast-geluidmaker willen aansluiten 😬

Hoe meer techniek,hoe meer je fantasie kunt uiten.

dat vereist dan wel dat je 'fantasie' hébt. das nie bij iedereen zo.

Ja, techniek is prima natuurlijk, als je goed kan spelen helpt het wel maar dat zegt nog niets over de ingevingen de je krijgt, sommigen maken saaie muziek en anderen maken een compositie met interessante progressies en mooie bridges of zo, techniek zegt uiteindelijk niets over de composities die je maakt.

Bijv een concertpianist die heeft veel meer techniek dan Stevie Wonder maar Stevie heeft een gave om hele goede tracks te schrijven, ik denk dat je daar avontuurlijk voor moet zijn aangelegd en out of the box moet kunnen denken als het om muziek gaat.

Bijv een concertpianist die heeft veel meer techniek dan Stevie Wonder
Nou ja, dat is de vraag. Stevie Wonder weet precies wat 'ie doet en beheerst zijn instrument tot in de puntjes. En zo zijn er velen. Je kunt best prima technische en/of theoretische kennis en vaardigheden hebben zonder per se klassiek geschoold te zijn of klassieke muziek te spelen. Maar het idee dat je door kennis en vaardigheden op te doen minder fantasierijk of creatief zou zijn is potsierlijk.

Ik kan best geloven dat technische vaardigheden, theoretische kennis en de creativiteit om zelf muziek te bedenken 3 verschillende vaardigheden zijn.
Maar die 3 skills zijn sowieso complementair.

Kan best zijn dat je als je heel erg gefocussed bent op je piano studieboekje dat je dan niet het idee hebt dat je creatief enorm word uitgedaagd.
Maar als je die piano in de vingers hebt lijkt het mij een enorm waardevolle aanvulling voor je totaal pakket als muziekant... ook als het gaat om schrijven, fantasie, creativiteit e.d.

Ikzelf speel nauwelijks piano... zit op het niveau jingel bells met een half akkoordje...
Ik heb echter over het algemeen geen gebrek aan inspiratie. Er zitten genoeg ideeen in mn hoofd (ongeacht wat een ander ervan vind van die ideeen haha).
Maar om een idee vanuit mn hoofd snel om te zetten naar melodie en vervolgens in een track te krijgen.... daar ervaar ik mn gebrek aan technische toets-vaardigheden als een flinke handicap.

Ik programeer namelijk mn noten in de piano roll, of ik speel ze zo slordig in (met midi keyboard of push 3) dat ik daarna flink aan de slag moet met verscheiddene correcties.
Ik denk dat het creatieve process bij mij, ondanks de overvloed aan inspiratie (nogmaals; buiten beschouwing gelaten wat een ander daarvan vind), flink gehinderd (of op zn minst, vertraagd) word door het niet zelf snel kunnen inspelen van een idee.

Ik vermoed dat ik binnen een jaartje, misschien 2 wel een dagje minder ga werken. En dan staat piano les boven aan mn lijstje van leuke dingen om mn tijd aan te besteden.
M'n vrouw doet dat nu een jaar (veel klassieke stukken), en is enorm vooruit gegaan... heel leuk om te zien/horen.
Ik denk dat het een enorme aanwinst zal zijn om zelfs maar een klein beetje beter te kunnen spelen...

Gelukkig is muziek maken zonder die technische toetsen skills ook al heel leuk ^^

Goede vraag en ik zou het antwoord erop niet weten. Ik maak muziek die ik zelf wil luisteren, eigenlijk. Daarbij speelt "hoe zal een ander het ervaren?" niet altijd, maar wel vaak een rol, maar "hoe onderscheid ik mezelf" niet. Dat gebeurt denk ik vrij natuurlijk, omdat ik nu eenmaal andere keuzes maak in compositie/klanken dan anderen. Soms lijkt het veel op deze of gene en dan gebruik ik dat maar als "stijlrichtingindicator" zodat mensen weten wat ze ongeveer kunnen verwachten als ze op een link die ik deel klikken.

Voor mij is muziek maken eigenlijk geworden tot het vastleggen van een vibe, spielerei, als een foto, wanneer je het voelt op REC drukken en registreren. Niet over
polijsten, niet afmaken, pak de emotie op de piek, het kan zo weer weg zijn. Verder geen behoefte omdat visueel te verrijken of nog actief te vermarketen. Muziek is dus voor geworden tot het meer komen bij je eigen gevoel, dan voor anderen cateren. Daarom kan ik ook steeds slechter tegen me too EDM en ga ik echt alleen nog maar goed op mooie harmonieën en melodieën en akkoorden progressies die de tranen of euforie uit je ziel trekken.

Nou ja, dat is de vraag. Stevie Wonder weet precies wat 'ie doet en beheerst zijn instrument tot in de puntjes. En zo zijn er velen. Je kunt best prima technische en/of theoretische kennis en vaardigheden hebben zonder per se klassiek geschoold te zijn.
En dan nog. Het is niet omdat je 1 klavierinstrument beheerst, dat je ze allemaal beheerst.

Tori Amos is concertpianiste. Ze kan vast ook heel mooi op de B3 spelen. Maar ze noemt zichzelf geen Hammondspeler, want degenen die zich daar echt op hebben toegelegd kunnen er dingen mee die zij niet kan. En andersom.

Net zoals sommige elektroakoestische klavierinstrumenten veel oefening vragen om goed te beheersen, ook al kan je piano spelen. De touché is toch heel anders.

Ikzelf ben een prodigy, ik speel ieder klavierinstrument even goed (...).

Nou ja, dat is de vraag. Stevie Wonder weet precies wat 'ie doet en beheerst zijn instrument tot in de puntjes. En zo zijn er velen. Je kunt best prima technische en/of theoretische kennis en vaardigheden hebben zonder per se klassiek geschoold te zijn of klassieke muziek te spelen. Maar het idee dat je door kennis en vaardigheden op te doen minder fantasierijk of creatief zou zijn is potsierlijk.
Waar zeg ik dat je door kennis en vaardigheden minder creatief bent?
Je citeert alleen het laatste deel van m'n post, als je goed leest wat daarboven staat dan zou je deze reaktie niet geven.
Enigste wat ik zeg is dat je zonder creativiteit niet tot goede songs komt want dat is waar de ideëen vandaan komen, zo ook een concertpianist als ie alleen z'n instrument beheerst zonder de gave om liedjes te kunnen schrijven anders zou elke concertpianist wel klassieke stukken schrijven.
Andersom kan wel, als iemand muziek in z'n hoofd hoort en vanwege een goed gehoor en leer van muzieknotatie een stuk kan schrijven dan kan ie dat doen zonder dat ie een instrument kan bespelen, schrijven of spelen zijn twee verschillende disciplines.

Laatst gewijzigd:
Oh oké.
Nog even terugkomend op dit verhaal; ik heb een paar maanden terug een vrouw leren kennen hier in Apeldoorn die piano speelt.
Ze speelt altijd van blad, dat is ook hoe ze ooit klassiek heeft leren spelen en het is hobby dus ze moet bij een nieuw liedje het wel een paar keer doorspelen voor het vlekkeloos gaat, maar ze speelt altijd van blad en geen liedjes uit haar hoofd.
Maar ze heeft nog nooit een liedje gemaakt, ze kan als ze een liedje speelt als er niet teveel kruizen en mollen in zitten een klein beetje improviseren/varieëren en daar is alles wel mee gezegd.
Maar als ik dan naar mezelf kijk dan speelt ze veel en veel beter piano dan mij alleen maak ik liedjes omdat ik muziek in mezelf kan horen, mijn probleem is hoe ik het dan zo goed mogelijk in Ableton krijg want mijn techniek is niet geweldig, wat simpele akkoordjes dat gaat nog wel en een beetje melodietje erbij maar makkelijk spelen wat ik in m'n hoofd hoor dat lukt me niet.
Gelukkig heb je door een daw en allerlei software wel gereedschap om met gebreken toch tot een track te komen.
Als we samen met muziek bezig zijn dan zie ik wel dat zij veel makkelijker speelt en ik degene ben die ideëen heeft en variaties bedenkt.
Toen ze bij mij thuis naar mijn tracks zat te luisteren zei ze ook dat ik meer componist was ipv een instrumentalist.

Maar nooit overwogen les te nemen of je verder te verdiepen in de basis van muziek? Kans is dat je dan veel van die gebreken overwint en je creativiteit nog veel beter kunt benutten.

Maar nooit overwogen les te nemen of je verder te verdiepen in de basis van muziek? Kans is dat je dan veel van die gebreken overwint en je creativiteit nog veel beter kunt benutten.
M'n fijne motoriek is niet zodanig dat ik heel makkelijk dat soort dingen zou kunnen dus ik heb er mee leren leven dat het altijd wat beperkt zal blijven.
Natuurlijk heb ik wel geprobeerd om beter te leren spelen maar ik kwam niet verder dan wat simpele akkoorden terwijl de mooiere klanken eigenlijk meer in de seventh/ninth akkoorden liggen, een beetje meer sophisticated zeg maar.
Zo was het ook op de gitaar; gewoon wat popliedjes spelen met wat akkoorden maar echt mooi fingerpicking bijv dat ging me niet zo goed af.
Maar bijv met Scaler kan ik de wat simpele akkoorden omzetten naar de meer geraffineerde akkoorden en die zet je dan op een key op je keyboard en zo kan ik dan toch die mooie akkoorden met de goede timing daar spelen waar ik ze wil hebben en zo werkt het dan toch.
Ik heb ook wel geprobeerd wat dingen op de pianoroll uit te zetten maar voor mij werkt het niet, voor mijn gevoel ben ik dan uit de stroom van de muziek al corrigeer ik wel op die manier als ik wat sloppy heb ingespeeld, beetje de timing van wat nootjes even wat netter maken bijv.

Het hoeft niet per se de behendigheid op de toetsen te zijn maar ook de fundamenten eronder. Er is alleen al op Youtube ontzettend veel te vinden over toonsoorten, harmonie, welke akkoorden bij elkaar passen en waarom (niet) etc. Ik heb vroeger ooit wat pianoles gehad maar toen vond ik het allemaal maar saai, maar toen ik een paar jaar geleden met gitaar begon ben ik me daar toch eens in gaan verdiepen en heb nu vooral spijt dat ik dat niet veel eerder heb gedaan want er werd ineens zoveel duidelijk. Inmiddels heb ik ook een paar maanden fysiek gitaarles en de stappen gaan nu nog sneller. Een Jimi Hendrix zal ik niet meer worden, maar zolang ik het gevoel heb vooruit te blijven gaan vind ik het eigenlijk heel tof zo.

Het hoeft niet per se de behendigheid op de toetsen te zijn maar ook de fundamenten eronder. Er is alleen al op Youtube ontzettend veel te vinden over toonsoorten, harmonie, welke akkoorden bij elkaar passen en waarom (niet) etc. Ik heb vroeger ooit wat pianoles gehad maar toen vond ik het allemaal maar saai, maar toen ik een paar jaar geleden met gitaar begon ben ik me daar toch eens in gaan verdiepen en heb nu vooral spijt dat ik dat niet veel eerder heb gedaan want er werd ineens zoveel duidelijk. Inmiddels heb ik ook een paar maanden fysiek gitaarles en de stappen gaan nu nog sneller. Een Jimi Hendrix zal ik niet meer worden, maar zolang ik het gevoel heb vooruit te blijven gaan vind ik het eigenlijk heel tof zo.
Ik ben het met je eens op alle punten.
Leten spelen zou een enorme upgrade zijn denk ik.

Maar voor het leren van basis muziek theorie is instrumentale vaardigheid op op hoog niveau niet echt nodig toch?

Ik heb een aantal boeken over gelezen over muziektheorie en daar heb ik ook zonder technische skills (zie mijn vorige post #70) al veel aan denk ik zelf.

Back