The Synth-God Collectie, ode aan Mario Mathy

Jan (Gloomy)

Gepokt en gemazeld
Midden jaren 80 was ik DJ in het beruchte dancecafé "The Dreams Club," later hernoemd tot "Discotheek El Cid" in Zonhoven, België. Op een dag wandelde een zeer charismatische jongeman binnen, die meteen opviel door de roze hoofdband die hij droeg. Hij overhandigde me twee singles: Jambo Sana en Liberty. Zijn artiestennaam was Mario Mathy. Ik draaide die plaatjes eindeloos en ze vormden de basis voor de mooiste tijd van mijn leven. Ik had geen idee dat hij later wereldberoemd zou worden en titels zoals "Synthesizerkoning" of zelfs "Synth-God" zou krijgen. Met 11 synthesizers creëerde hij enkele van de mooiste synthpopnummers van zijn tijd. Destijds nam Mario de onverwachte beslissing om volledig te stoppen met muziek maken en trok hij de stekker uit zijn creatieve carrière.

Jaren later plaatste zijn vrouw Lindsey een video op YouTube, wat de eerste stap was naar een nieuw hoofdstuk:

Bekijk de video hier.

Een paar dagen geleden besloot ik alles wat ik gratis kon vinden te downloaden als MP3- en WAV-bestanden. Ik verzamelde zijn 39 nummers in een collectie die ik de naam gaf: Synth-God Collection - Ode to Mario Mathy. Hij verdient het echt om enorm populair te worden, zeker nu hij besloten heeft om zijn ongelooflijke muzikale talenten opnieuw te delen. Gloomy is een grote fan, en ik weet zeker dat jij dat ook zult worden na het beluisteren van deze bewonderenswaardige collectie.

Je kunt Mario steunen door zijn muziek te kopen op iTunes, Deezer, Spotify, Discogs en meer. Gewoon doen!

Geniet van de muziek, en een toast op jou, Mario & Lindsey! 😊

Gratis downloads in hoge kwaliteit op Bandcamp:

Gratis download als één groot MP3-bestand op SoundCloud (Klik op "...More"):

Ook te vinden op YouTube:

Gloomy is een grote fan, en ik weet zeker dat jij dat ook zult worden na het beluisteren van deze bewonderenswaardige collectie.
1733565513385.jpeg

FYI: Ik ben door Mario en zijn vrouw uitgenodigd bij hun thuis op dinsdag 25.02.2025.

DE MOOISTE VERJAARDAG OOIT !!!

:okdan:

(mooie foto, Nap. Dank je wel!)

29 jaar oud is al behoorlijk vintage op een manier.. :D ik begrijp dat ze een hoop betekend voor hem.. maar age is just a number.. mooi toch?? Het maakt niet uit als iemand je gelukkig maakt. Man / vrouw.. als de regenboog vlag kan wapperen, kan alles.. :)

Maar Casio heeft leuke synthjes gemaakt.. mijn allereerste poly was een CZ101, 15 jaar oud was ik toen ik em in 1987 voor mijn verjaardag kocht.. (met financiële ondersteuning van de ouwe lui)... . uiteindelijk toen ik een CZ1 kocht ergens wel iets van muziek mee kunnen maken met Ableton.. in die tijd had ik alleen maar 1 bandrecorder die niet kon multitracken..
Maar zeker knap die tunes die hij in die tijd maakte.. en z'n clips hebben ook wel een hoog Hans Klok gehalte.. alles voor de show.. 8)

Laatst gewijzigd:
Ik kan me die periode nog goed herinneren toen hij met zijn hits in de hitparade stond en op televisie verscheen.

Het tijdperk van de BRT Top 30 waar je dan op zaterdagvoormiddag klaar stond met een cassetterecorder om de hits op te nemen.
Enkele jaren later had ik dan ook mijn eerste keyboard: een Casio SK-1 waarmee je beperkt aan synthese kon doen maar waar je vooral de sampler gebruikte. Veel muzikaals heb ik daar nooit uitgehaald, wel veel plezier gehad met de sampler. Alle vieze geluiden zijn hier toen de revue gepasseerd :dubbel:

Later gevolgd door een CASIO HT ..... keyboard, 61 full size toetsen weliswaar fixed velocity, een 4-sporen sequencer en MIDI waar ik allebei niets van begreep. Maar dat veranderde toen ik een Atari STe had. Toen ontdekte ik de wereld van MIDI (en later audio) en werd het keyboard uitgebreid met een Roland Sound-Canvas SC-55mkII en sindsdien is de synthmicrobe blijven kleven.

Ik vond Jambo Sana en Jump heel goed (nog steeds), die andere nummers ken ik niet dus die ga ik zeker beluisteren.

Een tijdje terug had hij al eens een poging gedaan om zijn hits nieuw leven in te blazen maar het moderne dancegeweld vind ik daar niet zo bij passen:

Overigens doet dit me ook wel een beetje denken aan Winter Memories van Yvan Guilline.
Na al die jaren nog steeds een mooi nummer.

age is just a number..
Dat zei ik ook tegen de rechter, maar ja.. :D

Maar ik bedoelde het helemaal niet negatief hoor, ze zien eruit als een mooi en blij stel en het was een leuk artikel om te lezen. Die ciip dat 'ie op het strand achter die synths staat te springen is natuurlijk legendarisch.

Heeft wat raakvlakken met Martin Agterberg die de albums The Flyer en Synsation in de jaren 80 heeft gemaakt met een Polysic en Monopoly synthesizer.

Heeft wat raakvlakken met Martin Agterberg die de albums The Flyer en Synsation in de jaren 80 heeft gemaakt met een Polysic en Monopoly synthesizer.

Weer wat nieuwe muziek leren kennen, echt wel spacy-synthpop :) En zo oud..

Ik had vandaag contact met Mario en stelde 'm de vraag of ik een Radio Bullet-special mocht uitzenden op één van de komende donderdagen. Geen probleem uiteraard. Maar ik wil er een speciale dag voor uitkiezen, kunnen jullie me voorzien van wat tips?

10 maart (MAR10) ligt voor de hand, maar duurt nog wel even.

Goed gevonden, @Nap ! Maar dat is nog bijna een jaar. Ik dacht eerder aan een periode van max. 3 maanden. Dank je wel!

Wat denken jullie van donderdag, 1 mei, Beltane, een lentefeest dat vruchtbaarheid en nieuw leven viert ? En dan nog op een donderdag, komt niet beter uit.

Zoiets in deze aard?? Ik heb het naar Super Mario gestuurd, en wacht nog op een antwoordje.

Geweldig om te lezen...

Mario Mathy was één van de vroegste synthgeluiden die ik me herinner, er waren er wel eerdere, maar zijn sound...

Gloomy, ben jij van "deze regio"?

Zijn huidige vrouw postte tijdens de pandemie veel nummers van hem op YouTube nadat hij viraal ging op social media (TikTok?)...

Toen ik rond de eeuwwisseling, toen Napster in de kinderschoenen stond, meer materiaal van hem wilde, ben ik dat speciaal in een platenwinkel in Diepenbeek gaan bestellen....

Ben zeer benieuwd naar je aanstaande programme 😃

Mij doet het niet aan games denken. Ik link het aan de achtergrondmuziek van het toeristische filmpje over de hoststad tijdens de pauze van Te Land Ter Zee en in de Lucht. Je weet wel, net voor het optreden van de Dutch Rhythm & Steel Band. January February Maaaaaaaarch... Net iets té vrolijk, licht en luchtig voor mijn smaak dus. En dat zeg ik als Donny Benét fan.

Back