Bax vraagt uitstel van betaling - faillissement

Ondanks alle negatieve berichten ben ik vandaag blij dat ik naar Bax geweest ben. Ik had een flinke order nog open staan van een subwoofer besteld eind nov 2024 en een monitor een paar weken geleden toen plots vorig weekend veel lange levertijden veranderden naar tijdelijk niet leverbaar.
Ik ben vriendelijk geholpen door twee Bax medewerkers en heb vervangende producten meegekregen wat de waarde van mijn eerdere orders vertegenwoordigde. Dus ondanks de situatie enorm goed geholpen en dat mag ook gezegd worden!

Heel veel sterkte Bax!

Heb er regelmatig dingen besteld en ook incidenteel geretourneerd. Hoop dat ze kunnen doorstarten.

Bax Music vraagt surseance aan wegens torenhoge schuldenlast​

In het kort​

• Winkelketen Bax Music heeft uitstel van betaling aangevraagd.
  • De gevolgen voor de 420 personeelsleden zijn nog onduidelijk.
  • Voorlopig blijven de winkels open, en een van de oprichters denkt aan een doorstart.
Bax Music heeft vrijdag aan het personeel medegedeeld dat uitstel van betaling is aangevraagd. Dat kan de opmaat zijn naar een faillissement van de internationaal opererende (online)winkel voor muziek en dj-apparatuur. Wat dit betekent voor de 420 personeelsleden is onduidelijk.

Een bewindvoerder neemt de controle over het bedrijf over. Die bepaalt wat er de komende tijd gaat gebeuren en of een faillissement voorkomen kan worden. Tegen personeel is gezegd dat de winkels voorlopig open blijven.

Tegen het personeel noemde de interim-topman Erwin van Cooth de gang van zaken vrijdag ‘verschrikkelijk’ voor personeel, wachtende klanten en de leveranciers. ‘Dit is een gitzwarte dag en een gitzwart scenario.’

Oprichter en grootaandeelhouder Jochanan Bax bevestigt desgevraagd het aangevraagde uitstel van betaling. Het bedrijf is telefonisch onbereikbaar ‘wegens omstandigheden’.

Ruzie in bedrijf
Bax kampt al langer met problemen. In januari bleek er ruzie te zijn binnen het Zeeuwse familiebedrijf onder aandeelhouders. Jochanan Bax, die het bedrijf jarenlang goeddeels alleen had geleid en 40% van de aandelen heeft, werd enkele maanden geleden onverwacht de laan uitgestuurd door de andere aandeelhouders onder wie zijn broer, schoonvader en Rabo Investments dat in 2013 was ingestapt.

Jochanan Bax zegt dat het bedrijf na zijn ontslag in een vrije val is geraakt qua omzet. ‘Gemiddeld 30% minder omzet en de laatste tijd zelfs 50% tot 60%.’ Hij had willen terugkeren als topman maar dat was voor de andere belanghebbenden onbespreekbaar.

Te grote voet
De schuldenproblematiek blijkt al jaren te spelen. In het jaarverslag staat dat Bax eind 2023 al door de bankconvenanten is gezakt bij huisbankier ABN Amro. In voorgaande jaren groeide de winst niet mee met de stijgende omzet. Bax Music boekte in 2023 een verlies van €2,6 mln. Het bedrijf heeft bovendien slechts een klein eigen vermogen.

Het bedrijf is in 2003 opgericht door de twee broers Jochanan en Nathanaël, toen nog tieners. Het groeide uit tot een van de grootste online muziekwinkels in Nederland en België. Het bedrijf heeft fysieke winkels in Goes, Rotterdam, Amsterdam, Apeldoorn, Antwerpen en Brugge.

Bax lijkt op te grote voet geleefd te hebben met miljoeneninvesteringen die niet betaald konden worden uit de eigen middelen. Bax is gezwicht onder een schuldenlast bij huisbankier ABN Amro. Afgelopen week bleek uit het jaarverslag over 2023 bovendien dat het bedrijf de coronasteun van €3,8 mln niet kon terugbetalen aan de Belastingdienst.

Oprichter wil terug
Afgelopen week was het tijdelijke bestuur bezig met het voorkomen van dit scenario met een sanering via een WHOA-procedure waarin schuldeisers wordt gevraagd een deel van hun vorderingen in te trekken om faillissement te voorkomen. Maar dat is afgeketst omdat de aandeelhouders het niet eens konden worden. Jochanan Bax zegt geïnteresseerd te zijn in een doorstart met behoud van personeel als Bax schuldenvrij zou zijn. ‘Uiteraard zal ik me melden als potentiële overnamekandidaat.’ Hij zegt een investeerder te hebben om mee te doen.

Lees het volledige artikel: Bax Music vraagt surseance aan wegens torenhoge schuldenlast

Ik heb een week geleden mijn Polybrute ter reparatie opgestuurd. Wat nu?
Zolang er geen faillisement is wordt ie gewoon gerepareerd.
Als ze idd op de fles gaan wordt ie eigendom van de schuldeisers en kun je proberen hem terug te krijgen van de curator
dat lukt vaak wel maar kost heel veel tijd en moeite

Laatst gewijzigd:
Ik heb een week geleden mijn Polybrute ter reparatie opgestuurd. Wat nu?
Die is van jou, dus die valt buiten de boedel. Ik zou even contact opnemen met Bax om te kijken of je hem (ongerepareerd) terug kunt krijgen zodat je zelf de fabrikant rechtstreeks kunt benaderen om de reparatie alsnog uit te laten voeren.

Misschien heb ik mazzel.. De verzendstatus staat sinds maandag op 'Retour verzonden naar verzender'. Hopelijk stuurt DHL hem gewoon weer terug :D
Hoop het voor je. Ondanks dat het jouw eigendom is en niet in failliete boedel valt zodra ze failliet gaan komt het in de praktijk soms voor dat het niet meer te vinden is en dan heb je een vordering op de failliete boedel. Oftewel dan ben je het kwijt en zie je nooit meer een cent.

Ze hebben nu wel de OP-XY op voorraad.
Die probeerde ik met Black Friday korting te kopen.
Had deze order ge-canceld omdat dat deze heel lang niet op voorraad was.
Terwijl andere webshops deze allang konden aanbieden.

Inmiddels meldt ook de staatspers dat het einde verhaal is voor Bax

Bax Music vraagt uitstel van betaling aan​

Voor veel muziekliefhebbers en muzikanten is het een begrip: Bax Music. Het bedrijf uit Zeeland heeft uitstel van betaling aangevraagd, bevestigt de firma na berichtgeving van de regionale krant PZC. Een bewindvoerder gaat kijken of er een doorstart mogelijk is.

Bax Music zou enorme schulden hebben. Deze week probeerde de directie een saneringstraject in gang te zetten. Een plan daarvoor lag klaar, maar door "verschil van inzicht" tussen de aandeelhouders kan het niet worden uitgevoerd.

Dit jaar kwam naar buiten dat er een conflict speelde bij Bax Music tussen Jochanan Bax en de andere aandeelhouders: zijn schoonvader Hans van Deursen, zijn broer Nathanael en investeerder Rabo Participaties. Zij verschilden van mening over het al dan niet verkopen van het bedrijf. Uiteindelijk werd Jochanan Bax, het enige directielid, ontslagen.

"De directie heeft alles in het werk gesteld om de onderneming vanaf december/januari zoveel mogelijk te stabiliseren en de organisatie te verstevigen, hetgeen nodig was", staat in een persbericht van Bax Music dat vanavond is verspreid.

"De directie en het versterkte team hebben alles in het werk gesteld om schade voor klanten, leveranciers en andere partijen te voorkomen. De directie had een plan in voorbereiding en was in gesprek met partijen om nieuw kapitaal aan te trekken voor Bax. Belangrijke aandeelhouders steunden de directie en het plan. De directie betreurt het dat zij de kans niet heeft gekregen, in het belang van alle betrokkenen, om het plan uit te voeren."

Een begrip onder muzikanten​

Daniël Verheij, hoofdredacteur van webshop-vakblad Twinkle, noemt Bax Music een bedrijf dat onder muzikanten grote bekendheid geniet: "Voor een nieuwe gitaar ga je naar Bax Music. In die wereld is het een begrip." Het bedrijf uit Goes is - naar eigen zeggen - de grootste online muziekwinkel van de Benelux. Het werd ruim twintig jaar geleden opgericht door de Zeeuwse broers Jochanan en Nathanaël Bax.

Jochanan Bax zegt tegen de NOS dat de coronatijd moeilijk was: "Al die festivals die toen niet doorgingen. Muzikanten zaten wel veel thuis te spelen, maar ja, op die instrumenten zit minder marge dan op producten voor festivals. Toen kwam er nog een brand overheen met een schade van 10 miljoen euro." Dat zou mede hebben geleid tot de huidige problemen.

Een reddingsoperatie mocht volgens hem niet baten. "Deze uitstel van betaling draait natuurlijk uit op een faillissement. Daarna zal ik me als potentiële koper melden voor een doorstart. Het is toch mijn kindje hè", aldus Jochanan Bax.

Bij Bax Music werken ongeveer 300 werknemers, voornamelijk in Nederland.

Jammer,
Maar ik ben niet echt verrast. Het was al eerder duidelijk dat zij problemen hadden met o.a. Behringer. Een aantal Behringer synths waren al een tijdje niet meer leverbaar.
De afgelopen weken was ik op zoek naar een gigbag en viel het op dar er heel veel producten bij Bax 'tijdelijk niet leverbaar' waren.

Misschien heb ik mazzel.. De verzendstatus staat sinds maandag op 'Retour verzonden naar verzender'. Hopelijk stuurt DHL hem gewoon weer terug :D

Aan DHL heb ik in ieder geval niets. Het pakket zweeft ergens rond in DHL limbo, maar ze weigeren iets van actie te ondernemen omdat:

Zij (Bax) zijn de beheerder van het label en zijn daarom het aanspreekpunt voor alles rondom de zending. Als klant van hen kan je zelf geen onderzoek starten helaas. Je kunt ze via hier bereiken: Client Challenge

No fucking shit. Alleen een beetje jammer dat er momenteel niemand meer actief aan het werk is 🤦

Ah. Daarom krijg ik mijn pakketje niet.

Surseance (uitstel) van betaling betekent dat Bax nog doordraait en ook alles zou moeten leveren dat is besteld. Personeel is ook nog gewoon in dienst .

Maar de meeste surseances draaien uit op een faillissement, en dan ben je (aan)betalingen kwijt. Je wordt dan schuldeiser, maar staat helemaal achteraan na de Belastingdienst, UWV, banken en andere preferente schuldeisers (vaak leveranciers en geldschieters).

Als Bax jr. en sr. vervolgens idd doorstarten (wat vaak gebeurt omdat oud-eigenaren het bedrijf van binnen en buiten kennen en vaak al zijn voorbereid op een doorstart) dan is dat vervolgens zonder al die schulden.

Dan ben je niet alleen als klant de sjaak, maar wij allemaal omdat de schulden aan de Belastingdienst en UWV door de samenleving worden betaald.

Curator moet na een faillissement zorgen voor een zo hoog mogelijke opbrengst voor de schuldeisers, maar die valt bij een doorstart meestal erg tegen. Evt. uitbetaling duurt bovendien vaak jaren. Terwijl de Baxjes vrolijk opnieuw beginnen (alhoewel ook zij een flinke veer zullen laten

Back