Bax vraagt uitstel van betaling - faillissement

Nou uh... OAD had afgezien van een rekening courant géén schulden uitstaan.
En toch vonden de Rabohonden het nodig ze de strot om te draaien.

Bax staat bol van de schulden.
Sorry hoor, maar broer, zus (en pa) Ter Haar hebben OAD om zeep geholpen; dat Rabo uiteindelijk weigerde er nog meer geld in te pompen was het gevolg, niet de oorzaak. Dat die familie vervolgens jarenlang hun geld wegsmijt door Rabo de schuld te geven (wat meerdere rechters en de hoge raad al hebben ontkracht) betekent niet dat Rabo de kwaaie pier was (alhoewel die net als bij Bax wel degelijk het beleid steunde waardoor de boel kapot ging.

Bax was ook kapot gegaan als Rabo geen minderheidsaandeelhouder was geweest. Nogmaals: tussen 2019 en 2024 17 miljoen uitgeven terwijl je in die jaren 1,7 miljoen verlies maakt, is wmb schoolvoorbeeld van slecht management. Bovendien was ABN-amro, niet Rabo de belangrijkste geldschieter met voor 8 miljoen krediet. NB: met de voorraad als onderpand, dus als die nu wordt verkocht of geveild, gaat het geld niet naar de schuldeisers, maar naar ABN.

Dan kan je wel gaan janken over de schade van een brand (dat een brandende vuilcontainer voor 2 miljoen schade oplevert aan gitaren die je dan ook nog eens niet goed verzekert, lijkt me ook geen toonbeeld van goed beleid) of over 3,8 miljoen achterstallige coronabelasting en teveel aangevraagde NOW die je zelf hebt laten ontstaan, maar dan heeft allereerst de directie (Jochanan Bax) en pas daarna de aandeelhouders (broers bax als grootaandeelhoduers plus schoonvader en Rabo als minderheidsaandeelhouder) het niet goed gedaan. Wil het echt niet voor Rabo opnemen, maar had die bij Bax geld in dat zwarte gat moeten blijven pompen en de andere aandeelhouders niet?

Jochanan legt de schuld nu bij zn opvolgers, die net 3 maanden aan het roer stonden en niet bij zichzelf de afgelopen 5 jaar. Dat gebrek aan zelfreflectie in zo'n familiebedrijf is net als bij OAD wmb reden te meer waarom zulke mensen nooit meer een bedrijf zouden mogen leiden

Laatst gewijzigd:
De Coronasteun was eigenlijk een soort uitstel van excecutie voor veel bedrijven..

Voor veel bedrijven, die er toch al slecht voorstonden, wel. Maar ik zie ook heel veel incompetentie bij bedrijven. O.a. ook bij mijn (hopelijk niet lang meer) werkgever. Een enorme belastingschuld, en dan niet nadenken over een structuur om dit af te betalen toen de belastingdienst nog coulant was.

En op een gegeven moment heeft de belastingdienst toch heel helder gezegd dat ze geen betalingsregelingen meer accepteren, toch bestaat er dan bij veel van die bedrijven de illusie dat er nog iets geregeld kan worden. Dit zal bij Bax ook wel hebben gespeeld. Dat het nog lang duurt heeft alleen maar te maken dat de belastingdienst niet zomaar bedrijven met honderden werknemers failliet te laten gaan, maar feitelijk zijn ze dus wel al failliet. Het lullige is dat het gros van de werknemers hier allemaal niets van weet, af en toe zijn er dan leveringsproblemen, of doet de telefoon het even niet, maar de echte uitleg komt dan vanuit de directie niet. Eigenlijk is het schandalig en klanten zijn hier dan uiteindelijk ook de dupe van.

Zo heb ik tegen mijn oude werkgever (eigenaar) eens gezegd wat zeg je van een afspraak met een onafhankelijke fiscalist? Dat heeft goed uitgepakt.

Idem hier… was blij dat er eindelijk nog es korting was en stond net op het punt om iets te kopen… Wat een bewuste misleidingstechnieken. Is volgens mij illegaal en denk niet dat een klant met een openstaande levering nog iets gaat kopen bij Bax voordat ie vergoed is. Misschien zouden al die misnoegde klanten bij de heropening Jochen moeten opwachten met een megafoon om hun geld terug te eisen…
Is veeleer incompetentie dan kwaadaardigheid.

Rabo Participaties was mede aandeelhouder (niet de huisbank, dat was ABN), en verstrekte kredieten aan Bax, en is daarmee dus ook verantwoordelijk voor het beleid geweest.

Zal ook (maar dat is speculatie) de partij zijn geweest die heeft aangestuurd op het vertrek van Jochanan Bax omdat die niet wilde meewerken aan een redding. Uiteindeliijk trekt Rabo er liever de stekker uit, en schrijft de boel gewoon af tov succesvolle participaties, dan dat ze nog langer verliezen moet accepteren.
Aha…Rabo was dus mede aandeelhouder. Als banken aandeelhouder worden, dan is dat meestal geen goed teken.

Sorry hoor, maar broer, zus (en pa) Ter Haar hebben OAD om zeep geholpen; dat Rabo uiteindelijk weigerde er nog meer geld in te pompen was het gevolg, niet de oorzaak. Dat die familie vervolgens jarenlang hun geld wegsmijt door Rabo de schuld te geven (wat meerdere rechters en de hoge raad al hebben ontkracht) betekent niet dat Rabo de kwaaie pier was (alhoewel die net als bij Bax wel degelijk het beleid steunde waardoor de boel kapot ging.

Bax was ook kapot gegaan als Rabo geen minderheidsaandeelhouder was geweest. Nogmaals: tussen 2019 en 2024 17 miljoen uitgeven terwijl je in die jaren 1,7 miljoen verlies maakt, is wmb schoolvoorbeeld van slecht management. Bovendien was ABN-amro, niet Rabo de belangrijkste geldschieter met voor 8 miljoen krediet. NB: met de voorraad als onderpand, dus als die nu wordt verkocht of geveild, gaat het geld niet naar de schuldeisers, maar naar ABN.

Dan kan je wel gaan janken over de schade van een brand (dat een brandende vuilcontainer voor 2 miljoen schade oplevert aan gitaren die je dan ook nog eens niet goed verzekert, lijkt me ook geen toonbeeld van goed beleid) of over 3,8 miljoen achterstallige coronabelasting en teveel aangevraagde NOW die je zelf hebt laten ontstaan, maar dan heeft allereerst de directie (Jochanan Bax) en pas daarna de aandeelhouders (broers bax als grootaandeelhoduers plus schoonvader en Rabo als minderheidsaandeelhouder) het niet goed gedaan. Wil het echt niet voor Rabo opnemen, maar had die bij Bax geld in dat zwarte gat moeten blijven pompen en de andere aandeelhouders niet?

Jochanan legt de schuld nu bij zn opvolgers, die net 3 maanden aan het roer stonden en niet bij zichzelf de afgelopen 5 jaar. Dat gebrek aan zelfreflectie in zo'n familiebedrijf is net als bij OAD wmb reden te meer waarom zulke mensen nooit meer een bedrijf zouden mogen leiden
Veel zelfreflectie hebben ze niet bij Bax. Ik zie het ook als incompetentie. Het lijkt inderdaad op een opeenstapeling van slecht beleid.

Als vergelijking: stel je koopt een huis op 2 salarissen, en de bank keurt de hypotheek goed. En na een paar jaar kun je het financieel niet meer bolwerken door te hoge uitgaven en te weinig inkomsten. En je laat je hypotheekschulden dan maar oplopen ipv de problemen aan te pakken. Wiens fout is het als de bank je huis verkoopt? En je dan op straat staat? Met uitstaande schulden bij diverse partijen? Toch niet van de bank of welke partij dan ook?

Aha…Rabo was dus mede aandeelhouder. Als banken aandeelhouder worden, dan is dat meestal geen goed teken.
Rabo Investments ('participaties') is gewoon een beleggingsinstelling, zij stoppen geld in een organisatie waarvan zij denken dat het groeipotentieel heeft in ruil voor aandelen. Die dan op enig moment tegen winst verkocht kunnen worden. Dus het is juist wél een goed teken. Maar goed, zoals bij alle investeringen/beleggingen zijn er er risico's, zoals in geval Bax. Daarnaast is hun investering van 2013, ver voor de tijd van de problemen die Bax nu de kop hebben gekost.

Laatst gewijzigd:
Iedereen met een beetje boerenverstand had meteen door dat het openen van een nieuwe megastore in Amsterdam in deze tijd financieel gezien een uitermate slechte beslissing was.......

Achteraf is het makkelijk praten. Ik ben toevallig dus 2x op de nieuwe locatie geweest, en het is hele mooie winkel. Voor mij had het niet gehoeven omdat ik de oude locatie ook mooi vond (en was dichtbij voor mij). Maar het hele unieke van Bax was dat ze dus wel winkels hebben en daar de meerwaarde van inzien.
Dus de nieuwe locatie was wel veel beter bereikbaar voor mensen buiten Amsterdam (dus zeg even regio Noord-holland). En daarnaast vermoed ik dat ze daar een redelijke huurprijs konden krijgen.

Issue was alleen, de andere winkels (bedden enzo) hadden nagenoeg geen klanten, ook niet op zaterdagmiddag. Dus die natuurlijke inloop was er helemaal niet. En dan was het nog best een eindje van de metro, dus in feite slechter bereikbaar voor lokale klanten.

Iedereen met een beetje boerenverstand had meteen door dat het openen van een nieuwe megastore in Amsterdam in deze tijd financieel gezien een uitermate slechte beslissing was.......
Gok dat ze die nieuwe tent op een koopje hadden, staat al jaren van alles leeg in die meubeltreurnis in de Bijlmer

We kunnen nu wel met de volgende SF-meet gaan poolen in de voormalige vestiging.

Voor wie nog niet genoeg heeft gelezen, weer een achtergrondverhaaltje:

Die was vanmorgen in post #996 al voorbij gekomen.

Rabo Investments ('participaties') is gewoon een beleggingsinstelling, zij stoppen geld in een organisatie waarvan zij denken dat het groeipotentieel heeft in ruil voor aandelen. Die dan op enig moment tegen winst verkocht kunnen worden. Dus het is juist wél een goed teken. Maar goed, zoals bij alle investeringen/beleggingen zijn er er risico's, zoals in geval Bax. Daarnaast is hun investering van 2013, ver voor de tijd van de problemen die Bax nu de kop hebben gekost.

OK, ik had het verkeerd begrepen. Ik dacht dat ze recent waren ingestapt. Dan zou het geen goed teken zijn geweest.

Niemand bij de Rabo ligt hier wakker van hoor. Die hadden Bax waarschijnlijk al als klant, dan maken ze een analyse en kijken ze naar hun portefeuille en proberen ze mee te liften met zo weinig mogelijk risico.

Dank, probeer ik oud nieuws zoveel mogelijk te voorkomen door eerst nieuwe posts te lezen, schiet er toch wat tussen... :stupid
Ik ben niet zo van commerciële media maar dit artikel beantwoord wel veel vragen, met alle feiten en verschuivingen op chronologische volorde..
Was 'n uur oud toen ik het las en deelde.. verder ook niet gekeken of het al gedeeld was.. :D

Ik dacht dat iedereen die een zaak had een huis van 6 ton had gekocht. Je sluist het door naar je eigen bankrekening onder de noemer van salaris en je hebt een huis van 6 ton gekregen want ze kunnen dan geen beslag leggen op je huis.

Ik dacht dat iedereen die een zaak had een huis van 6 ton had gekocht. Je sluist het door naar je eigen bankrekening onder de noemer van salaris en je hebt een huis van 6 ton gekregen want ze kunnen dan geen beslag leggen op je huis.
Toch wel.
Maar als je het huis op naam van je vrouw zet EN niet in gemeenschap van goederen bent getrouwd dan niet.

Back