Bax vraagt uitstel van betaling - faillissement

Bij surseance draait een bedrijf door alsof er niks is veranderd. Winkels en magazijnen blijven open, handel gaat door, personeel is ook gewoon in dienst, alleen is de directie vervangen door een bewindvoerder die allereerst kijkt of de boel nog te redden valt. In die tijd zullen alle betalingen (of terugbetalingen) doorgaan, tenzij de bewindvoerder ingrijpt. Pas bij een faillissement valt alles stil.

Wat bij Bax opvalt is dat er blijkbaar nog orders en betalingen zijn aangenomen toen het faillisment al was aangevraagd (maar nog niet uitgesproken door de rechter-commissaris). Dat is niet netjes, maar dan de schuld van de bewindvoerder (nu curator). En curatoren (ook maar gewone advocaten die fouten maken) aanpakken is in Nederland vrijwel

Incompetentie, geen kwade opzet. Zoals zo vaak het geval is wanneer het om andermans geld gaat.

Wie zou je terugbetaling dan moeten doen? Degene die de transacties doet is ontslagen. Of bezig om de curator te helpen een overzicht te maken van alle verplichtingen en middelen. Mensen lijken niet echt te begrijpen dat bij uitstel van betaling / faillissement de hele boel piepend en krakend tot stilstand komt en er alleen nog maar wordt gekeken naar hoe de openstaande schulden zo goed mogelijk afbetaald kunnen worden. Er is geen reguliere bedrijfsvoering meer, mensen zitten thuis en de tent is dicht.
Deze logica klopt niet, dus het bedrijf moet doordraaien na de uitstel van betaling om winst te blijven maken, maar als je je bestelling annuleert kan je niet je geld terugkrijgen.

Ik zie een interessante ontwikkeling wellicht toch grondvlak voor jurisprudentie aangezien geld aannemen met voorkennis wellicht niet in lijn ligt met de bedoeling van de wet.

En waarvan gaan ze de boete, restitutie en/of schadevergoeding van betalen als je zou winnen? Ze zijn immers failliet.

Dan moet je de bestuurders aanspreken op onbehoorlijk bestuur. Dan worden de bestuurders in privé aansprakelijk. Dit soort procedures zijn erg lastig en als de curator die kant niet op gaat zou ik het zeker niet aanraden. De curator heeft immers meer zicht in het bedrijf dan dat jij hebt.

Het gaat mij niet om vergoeding maar om misbruik van de wet met voorkennis.
Je zou kunnen redeneren dat de bewindvoerder de schade juist heeft beperkt voor de consument door zaterdagochtend al alles af te sluiten in plaats van tot het faillissement dinsdag te wachten. Waarschijnlijk zag hij direct welke kant het opging zodra hij de sleutels kreeg.

Wat betreft terugbetaling bij annuleren, dit duurt enkele dagen tot weken, nooit direct. Dus dat geld was sowieso pleite geweest.

Deze logica klopt niet, dus het bedrijf moet doordraaien na de uitstel van betaling om winst te blijven maken, maar als je je bestelling annuleert kan je niet je geld terugkrijgen.
Bij uitstel van betaling kun jij je vordering niet afdwingen. Je hebt er nog steeds recht op natuurlijk. Uitstel van betaling is voor een bedrijf om wat ademruimte te krijgen in de hoop niet failliet te gaan (in de praktijk eindigt het (vrijwel) altijd in een faillissement). Als je als bedrijf dan je bezigheden staakt dan had je beter direct faillissement kunnen aanvragen.

Je zou kunnen redeneren dat de bewindvoerder de schade juist heeft beperkt voor de consument door zaterdagochtend al alles af te sluiten in plaats van tot het faillissement dinsdag te wachten. Waarschijnlijk zag hij direct welke kant het opging zodra hij de sleutels kreeg.

Elke professional ziet dit aankomen of even bellen met collega’s en de markt analyseren met alle concurrenten portefeuilles van dien.

Nog even 10x duizendjes binnen halen op een som die onhaalbaar is lijkt me geen goede zaak en procentueel te ver uit lijn met het te moeten behalen doel.

Persoonlijk adviseer ik gedupeerden in iedergeval bij geen geld terug een minnelijk verzoek te doen aangetekend dat je een product van gelijke waarde wilt uitzoeken wat nog op voorraad is.

Regels zijn gewoon duidelijk. Melden bij de curator met je vordering en hopen dat je aan het einde van de rit nog wat terugziet van je geld. De rest is leuke borrelpraat maar niet veel waard

Als ze nu zouden leveren is het mogelijk zelfs faillissementsfraude, want de waarde van het artikel gaat af van wat er aan de fiscus, UWV en banken terugbetaald kan worden.

Laatst gewijzigd:
Persoonlijk adviseer ik gedupeerden in iedergeval bij geen geld terug een minnelijk verzoek te doen aangetekend dat je een product van gelijke waarde wilt uitzoeken wat nog op voorraad is.
Dat heeft geen enkele zin. Dan geef je schuldeisers met een lagere rang voorrang. Dat gaat een curator echt niet doen.

In dit geval mag je een curator gewoon op de hoogte brengen dat er willens en wetens geld is aangenomen zonder tegenprestatie. Ik begrijp je punt ook puur de wet volgend maar je mag lager in rang personen nooit hun recht willen halen ontmoedigen.

Ja maar dat "recht" bestaat dus niet behalve dat je vindt dat iets zo zou moeten zijn vanuit je eigen rechtvaardigheidsgevoel. In het Engels hebben ze daar een mooie uitdrukking voor: "Facts don't care about your feelings".

Daarnaast hangt het op de aanname dat het ter kwader trouw zou zijn geschied, wat je helemaal niet hard kunt maken.

In dit geval mag je een curator gewoon op de hoogte brengen dat er willens en wetens geld is aangenomen zonder tegenprestatie. Ik begrijp je punt ook puur de wet volgend maar je mag lager in rang personen nooit hun recht willen halen ontmoedigen.
Ze kunnen vordering indienen en daarbij vermelden wat ze willen. Een advies geven kosten te maken voor aangetekend versturen voor een kansloos verzoek is zonde voor de personen die toch al verlies maken. Dat heeft niets te maken met ontmoedigen.

Er is helemaal niets van misbruik, kwade opzet, voorkennis of handelen in strijd met (de bedoeling van) de wet. Tussen het moment waarop faillissement waarschijnlijk wordt en het moment waarop het een gegeven is, verstrijkt tijd. En in die tijd zijn de mensen niet bezig met andermans belang. Ze doen gewoon wat ze gewend zijn te doen: kortingsbonnen van 10% sturen, door de megafoon roepen, orders plaatsen, orders verwerken. Na het faillissement wordt de rekening opgemaakt en krijgen sommigen een deel van wat ze tegoed hebben en anderen niets. Iedereen draagt verder zijn eigen schade.

Back