Bax vraagt uitstel van betaling - faillissement

Ik snap de antwoorden niet.

Gezien de Christelijke namen van de gebroeders Bax zou ik mogen vewachten dat ze niet de intentie hebben om de boel te `tillen`.
Ik heb `papa` Bax de naam gever van de zoons wel eens gezien in Goes in de zaak. Een kenner wees me er op.
Ook heb ik wel eens een magazijnmedewerker gespoken. En op een goed tijdstip een rondleiding gehad in het magazijn met een handje vol mensen.
Elke maand kwam ik er wel een keer. Jammer voor hun dat ik zo weinig G.A.S. had / heb. Maar bij elkaar heb ik door de jaren heen wel voor een duizentje besteed.

Er bewegen wel wat dingen op de echte site nu. Alle kortingsacties die nog in de carroussel op de hoofdpagina stonden (15% korting op stage etc.) zijn verwijderd en alleen de generieke buttons staan er nog.

Ik heb zojuist (eindelijk) een bevestiging van ontvangst gekregen van de online vordering die ik een behoorlijke tijd geleden had ingediend. Dat leek allemaal meer gericht te zijn op leveranciers e.d., maar ik dacht ik probeer dat ook maar. Zoveel mogelijk bewijs meegestuurd.

Dit betekent nog niet dat ik ook daadwerkelijk (een gedeelte van) het geld terugkrijg van mijn bestelling. Die bestelling had ik dus anderhalf uur later weer geannuleerd toen ik erachter kwam dat ze uitstel van betaling hadden gevraagd, nieuwe bestellingen waren toen net op slot gegooid.

In het bericht staat dat ze mij de uiteindelijke uitkomst nog laten weten, maar dat het nog geruime tijd kan duren voordat dit bekend is.

Ik heb zojuist (eindelijk) een bevestiging van ontvangst gekregen van de online vordering die ik een behoorlijke tijd geleden had ingediend. Dat leek allemaal meer gericht te zijn op leveranciers e.d., maar ik dacht ik probeer dat ook maar. Zoveel mogelijk bewijs meegestuurd.

Dit betekent nog niet dat ik ook daadwerkelijk (een gedeelte van) het geld terugkrijg van mijn bestelling. Die bestelling had ik dus anderhalf uur later weer geannuleerd toen ik erachter kwam dat ze uitstel van betaling hadden gevraagd, nieuwe bestellingen waren toen net op slot gegooid.

In het bericht staat dat ze mij de uiteindelijke uitkomst nog laten weten, maar dat het nog geruime tijd kan duren voordat dit bekend is.
Tenzij nieuwe Bax dit ook gaat betalen zou ik het geld afschrijven. Vanuit het faillissement gaat dat niet komen. In theorie bestaat die kans maar in de praktijk komt dit vrijwel nooit voor.

Meer duidelijk over de taakverdeling bij Bax 2.0:

Vakbond CNV hoopt dat een van de nieuwe eigenaren van de Zeeuwse verkoper van muziekinstrumenten Bax Music beter voor het personeel gaat zorgen. Twee weken geleden werd bekend dat het failliete Bax Music een doorstart maakt met voormalig directeur Jochanan Bax en Stijn Bakkeren. CNV-onderhandelaar Henry Stroek uitte eerder flinke kritiek op Jochanan Bax, maar hoopt dat Bakkeren hem "een beetje bij kan sturen".
Stroek en Bakkeren hebben woensdag volgens de onderhandelaar een "heel goed en open" gesprek gevoerd en spraken af goed contact te blijven houden. Bakkeren wordt verantwoordelijk voor het personeel, meldt Stroek. "Ik hoop dat het personeelsbeleid aanzienlijk gaat wijzigen en dat gaan wij volgen komend jaar."
Vorige maand noemde de CNV-onderhandelaar Bax "verreweg de slechtste werkgever die ik in de afgelopen jaren ben tegengekomen" en hoopte hij dat het bedrijf geen doorstart zou maken met Jochanan Bax.

Tenzij nieuwe Bax dit ook gaat betalen zou ik het geld afschrijven. Vanuit het faillissement gaat dat niet komen. In theorie bestaat die kans maar in de praktijk komt dit vrijwel nooit voor.
Nee, dat snap ik, de kans is ontzettend klein. Blijft toch lelijk dat je vrolijk geld aanneemt terwijl je net uitstel van betaling hebt gekregen en zeer waarschijnlijk al weet dat het faillissement een paar dagen daarna gaat volgen.

Persoonlijk, en dat is wellicht een slechte gedachte.. maar een investeerder in herstart van Bax zoekt wellicht iets met zware kosten voor zn B.v. portefeuille

Je kunt verliezen verrekenen, is dat wat je bedoelt? Maar onder aan de streep wil je op zijn minst je investering eruit hebben met een bepaalde marge. Anders kun je je geld beter ergens anders in investeren. Sinterklaas bestaat niet.

Volgens mijn chatgtp server:

Hoewel fiscale verliezen bij faillissement formeel gezien niet overdraagbaar zijn naar een nieuwe entiteit, is de realiteit complexer. Door gebruik te maken van juridische structuren, mazen in de wet en met het juiste advies, kunnen fiscale voordelen alsnog worden gerealiseerd. In sommige gevallen is er sprake van een grijs gebied waarin – ondanks toezicht – weinig ruimte is voor de Belastingdienst om corrigerend op te treden, zeker wanneer andere maatschappelijke of economische belangen zwaarder wegen.
Voor multi-nationals geldt dat wellicht wel, maar voor een MKB bedrijf denk ik niet. Daarom vroeg ik hier laatst al: hoe ziet de doorstart van Bax Music er precies uit? Heel kort door de bocht: is de doorstart versie van Bax Music de oude BV? Of is het en nieuwe BV die een gedeelte van de assets van de oude BV overneemt?

Volgens mijn chatgtp server:

Hoewel fiscale verliezen bij faillissement formeel gezien niet overdraagbaar zijn naar een nieuwe entiteit, is de realiteit complexer. Door gebruik te maken van juridische structuren, mazen in de wet en met het juiste advies, kunnen fiscale voordelen alsnog worden gerealiseerd. In sommige gevallen is er sprake van een grijs gebied waarin – ondanks toezicht – weinig ruimte is voor de Belastingdienst om corrigerend op te treden, zeker wanneer andere maatschappelijke of economische belangen zwaarder wegen.

Dat is echt onzin, maar daar kan je ChatGTP wel mee vertrouwen met zulke nietszeggende antwoorden.

Het nieuwe Bax Music Holding bestaat pas sinds 28 april (datum op de oprichtingsakte) en is een dag later gevestigd op hetzelfde adres als het oude Bax in Goes. Het is eigendom van Stijo bv (anno 28 april) op hetzelfde adres. Stijo is eigendom van een bestaande stichting (Tricheco) van Stijn Bakkeren en zijn vrouw en een holding (BST) van Jochanan Bax die een paar dagen daarvoor is opgericht.

Het is even afwachten op het curatorenverslag voordat duidelijk is wat het nieuwe Bax (en voor hoe veel geld) precies heeft overgenomen van de curator, maar duidelijk is dat het iig om het merk Bax, de goodwill, bedrijfsnamen en 2 dochters gaat (niet de winkels zover nu te zien). En, afgeleid van de krantenstukken ook de vestiging in Goes en (omdat klanten mails krijgen van het nieuwe bedrijf) ook het klantenbestand.

Bax nieuw bestaat dus pas sinds 28 april en heeft vanaf dat moment een financiële boekhouding. Er zijn dus daarvoor geen verliezen, winsten of wat dan ook die verrekend zouden kunnen worden. Die zitten inclusief de schulden en afspraken met leveranciers en klanten etc. allemaal bij het oude, nu failliete Bax Groep Holding (andere naam, andere eigenaren, Jochanan was daar via een andere bv (Blist) bij betrokken). Nb. Dit is allemaal openbare info, maar daar is Chat te dom voor.

De curator handelt in het belang van de schuldeisers niet in het belang van de nieuwe eigenaren. De investering / overname die is gedaan door de nieuwe eigenaren wordt gebruikt om onder de schuldeisers te verdelen. Het is niet dat die niks krijgen en de nieuwe eigenaren voor een habbekrats alles hebben over genomen en daarmee vrij van schulden zijn.

Als de schuldeisers het niet eens zijn met de gang van zaken dan kunnen ze bij de rechtbank een verzoek indienen om de curator te laten vervangen.

Dus, laten we ons maar niet te druk maken, het regelt zichzelf wel.

Ik kreeg net een mailtje binnen..

‘Goed nieuws! Bax Music Amsterdam opent a.s. maandag 19 mei om 13:00 uur weer zijn deuren. Zoals altijd kun je zeven dagen per week in onze winkel terecht. Of je nu snel een setje snaren nodig hebt of een van de duizenden producten wilt uitproberen, we staan voor je klaar.

We hopen je snel weer te zien!’

🤔

1747476052202.png

Staan weer openingstijden voor Goes, Amsterdam en Apeldoorn, maar Rotterdam en de Belgische winkels staan op gesloten.

Ik kreeg net een mailtje binnen..

‘Goed nieuws! Bax Music Amsterdam opent a.s. maandag 19 mei om 13:00 uur weer zijn deuren. Zoals altijd kun je zeven dagen per week in onze winkel terecht. Of je nu snel een setje snaren nodig hebt of een van de duizenden producten wilt uitproberen, we staan voor je klaar.

We hopen je snel weer te zien!’

🤔
Gaan weer BCC toestanden worden, boze klanten die hun geld komen halen.

Benieuwd of de opening namens de curator is, om het faillissement te spekken, of door Bax 2.0 (om Jochanan Bax cs te spekken :-)

Back