Bax vraagt uitstel van betaling - faillissement

Retour bij een online aankoop moet gewoon kunnen. Ja dit zal ongetwijfeld wel wat kosten, maar een brick en morter winkel openhouden zal ook wel wat kosten… En het kan best zijn dat het product er op YT uitstekend uitziet maar in realiteit gewoon goedkope plastic is…. Dat is het risico van zaken doen. Moeten ze merken met veel retours en B-stock maar uit hun portfolio halen.

Wat ik niet snap zijn mensen die bvb 3 sets monitors bestellen, uitproberen en dan doodleuk twee sets terugsturen. Die mogen ze idd op de zwarte lijst zetten of retours en waardevermindering aanrekenen.

Bij twijfel van een dure/grote of subjectieve aankoop van bvb een 88-keys master keyboard, ga ik zelf liever even langs, om uitgebreid op verschillende toestellen te spelen want je kan nog 100 YT video’s bekijken, iedere toets voelt toch anders en dat is subjectief…

Maar ik denk niet dat de EU wetgeving Bax de nek heeft omgedaan… Die is toch ook van toepassing in Duitsland en Frankrijk…?

Blijkbaar is de brand, die in 2023 ontstond in een papiercontainer, nog altijd niet geblust. Wanneer het zo hard gaat valt daar niet tegenop te verkopen. Deze week alleen al in twee dagen tijd 8 miljoen extra rookschade
.
10,3 miljoen, volgens iemand die het zou moeten weten..

Ik had geen idee van de situatie bij Bax en heb zaterdagochtend om half twaalf een duur masterkeyboard besteld en betaald. Om half twee viel me op dat je geen bestellingen meer kon plaatsen en dat de winkels dicht waren op een zaterdag. Toen ik berichten over uitstel van betaling voorbij zag komen heb ik meteen mijn bestelling geannuleerd.

Volgens de chatbot zou ik mijn aankoopbedrag binnen zeven dagen terug moeten krijgen. Ik zie bij mijn bestellingsoverzicht nu een totaal van nul Euro staan en een set negatieve bedragen (prijs plus verzendkosten). Ik hoop dat ik inderdaad mijn geld nog terug ga krijgen.

Laatste keer dat ik online een groot bedrag met iDeal betaal, hopelijk niet een dure les.
geen idee of dit ergens wettelijk geregeld is maar misschien dat bestellingen die, nadat het bewindvoerder heet uitgesproken dat de tent dicht gaat, niet rechtsgeldig zijn ofzo?

Ik probeer positief voor je te denken ;-)

Blijkbaar is de brand, die in 2023 ontstond in een papiercontainer, nog altijd niet geblust. Wanneer het zo hard gaat valt daar niet tegenop te verkopen. Deze week alleen al in twee dagen tijd 8 miljoen extra rookschade
.
Kan best zijn dat ze 10 miljoen schade hadden waarvan 8 miljoen door de verzekering is vergoed en 2 miljoen afgeschreven moet worden vanwege eigen risico bijvoorbeeld.

Kan best zijn dat ze 10 miljoen schade hadden waarvan 8 miljoen door de verzekering is vergoed en 2 miljoen afgeschreven moet worden vanwege eigen risico bijvoorbeeld.
Ik vroeg me dat laatst ook al af toen ik die 2 miljoen las.. of zoiets niet vergoed wordt door een verzekering.. maar dat er 2 miljoen van de totale schade post niet vergoed wordt klinkt idd aannemelijker.. evengoed een flinke aderlating.. :(

Yep, mee eens. De meeste bedrijven gaan failliet door mismanagement: cashflow problemen, financiële planning, te weinig omzet en te veel kosten, te snel willen groeien….dat soort dingen.
Er zijn bij Bax wat dingen te bedenken.
- 6 fysieke winkels open houden in een tijd dat retail wind tegen heeft
- Verhuizing van de winkel Amsterdam naar nieuwe locatie (terwijl retail wind tegen heeft)
- Die peperdure inpakmachine
- Die 2 miljoen (dan wel 10 miljoen) schade van die brand
- Slecht beleid mbt aanvragen en terugbetalen coronasteun/belasting uitstel
- De slechte voorraadsituatie van de afgelopen maanden

Als retourzendingen en b-stocks een probleem waren geweest hadden ze daar maatregelen voor kunnen treffen, zoals schrappen gratis retouren, actief beleid om waardevermindering door te berekenen (dus moeilijker doen over geopende verpakkingen en gebruikssporen), verkorten van de zichtperiode van 30 dagen naar 14 dagen. Als webwinkel hoor je dat ook gewoon in je begroting mee te nemen.

Zou zomaar kunnen. Aan de andere kant, een bedrijf gaat niet failliet als er gezond verdienmodel is. Een bedrijf wat in de basis gezond is laat je niet failliet gaan door een incident. Dat kost onderaan de streep veel meer. Dat zien banken ook, dus springen ze bij. Als Bax failliet gaat, dan zijn de problemen serieus groot.

Er zijn behoorlijk wat bedrijven die de terugbetaling (Coronasteun) niet konden ophoesten en al veel eerder failliet zijn gegaan.. dan heeft Bax het nog behoorlijk lang uit weten te zingen.

Zou zomaar kunnen. Aan de andere kant, een bedrijf gaat niet failliet als er gezond verdienmodel is. Een bedrijf wat in de basis gezond is laat je niet failliet gaan door een incident. Dat kost onderaan de streep veel meer. Dat zien banken ook, dus springen ze bij. Als Bax failliet gaat, dan zijn de problemen serieus groot.
Een enkel incident niet, maar het helpt allemaal niet mee als je het bij elkaar optelt. Zolang de aandeelhouders vechtend over straat gaan is de kans dat er op korte termijn nieuw geld in gepompt wordt sowieso niet groot.

Wij allemaal zijn de klos want ook al staat de belastingdienst vooraan in de rij, ze krijgen niet alles binnen en de ww uitkeringen worden uiteindelijk ook door ons opgehoest.

Ik hoorde het nieuws vanmiddag van mijn schoonvader, gewoon casual “Bax is failliet hè?” Ik moest het echt ff laten inwerken, voor een vrouw zou het hetzelfde zijn als ze hoort dat de Zalando failliet is, riep ik nog!

Echt vreselijk dit man!! Damn, duizenden euro’s uitgegeven bij deze winkel, en super fijn dat er een service was dat DHL pakketten gewoon gratis ophaalde als je deze toch wilde retourneren. Ik heb wel ech vaak gezeik gehad met de aftersales, verloren pakketjes, onbereikbare helpdesk, helemaal klaar mee.

Thomann is ook fijn maar ik mis daar echt de in 3/4 termijnen betalen, iets wat wel altijd mogelijk was bij Bax.

Benieuwd wat mensen doen die zo’n extra garantie “zeker” pakket hebben betaald, niks is nu mee zeker.

Ben ik blij dat ik vorige week een aankoop die niet op voorraad was, bij Bax annuleerde.

Die bovenwettelijke Bax productgarantie of andere zekerheidspakketten kun je wel in je kanaal persen vermoed ik ja. Wellicht dat die zekerheidspaketten door een externe partij is verzekerd, dan blijft het misschien wel geldig. Even de kleine lettertjes checken dus.

Die bovenwettelijke Bax productgarantie of andere zekerheidspakketten kun je wel in je kanaal persen vermoed ik ja. Wellicht dat die zekerheidspaketten door een externe partij is verzekerd, dan blijft het misschien wel geldig. Even de kleine lettertjes checken dus.
Ik had net voor het faillissement een dyson met extra garantie gekocht bij bcc
Ik kreeg netjes van de curator een berichtje dat dit werd gedekt via een andere partij

Misschien moet de belastingdienst eens de ballen hebben om op wat betere deurtjes te kloppen 🎉 Bax is een druppeltje.

Ik zat net op de website te kijken naar mijn bestellingen van de afgelopen tijd om ook de facturen voor de zekerheid te downloaden. Heb tot mijn verbazing in 2021 er voor het laatst iets gekocht. Blijkbaar wel vaker mijn winkelmandje gevuld, maar het dan toch elders gekocht.

Oeps...

Het is dus allemaal jouw schuld… de inpakmachine draaide al bij het zien van jouw gevulde mandje, maar helaas, hij kon weer in de pauzestand ;)

Back