Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja, maar dat was achter de schermen uiteraard. Bedoel meer dat behalve het ontslag van Jochanan (waar geen indicatie werd gegeven dat de tent op het punt stond om te vallen, het werd gebracht als verschil van inzicht over de groeistrategie) zich alles letterlijk binnen een week heeft uitgespeeld.Nouuuwww niks aan de hand? Met het ontslag van Jochanan Bax begin dit jaar was (ook voor de buitenwereld) al wel duidelijk dat er veel mis was. En het jaarverslag uit 2023 (!) liegt er volgens het FD ook niet om:
'Bax deponeerde het (voorlopige) jaarverslag over 2023 pas deze maand, ruim te laat. Daarin staat dat Bax al anderhalf jaar geleden door de bankconvenanten is gezakt bij ABN Amro. De continuïteitsparagraaf (‘going concern’) is heel zuinig over eventuele bedreigingen over het voortbestaan van Bax terwijl er bij de deponering al twijfels waren over de levensvatbaarheid. Langjarig valt de gebrekkige winstgevendheid op. De verdrievoudiging van de omzet sinds 2013 naar €148,6 mln in 2023 leidde niet tot een stijging van het nettoresultaat.
'Bax investeerde veel meer dan het verdiende: €17 mln in de periode van 2019 tot 2024, aldus het kasstroomoverzicht. Een groot deel van de financieringen bij ABN Amro blijkt relatief risicovol. Ze vallen in de boeken onder de groeiende post ‘kortlopende verplichtingen’. In een voetnoot staat dat deze groei mede te wijten is aan een stijging bij de verplichtingen aan leveranciers.'
Het komt vaker voor dat het vrij snel gaat. Als duidelijk is dat onderneming niet levensvatbaar is dan wordt het snel faillissement. Soms wil ondernemer dit voorkomen door eerst surseance aan te vragen maar dat is dan eigenlijk zinloos.Hoewel vaak na surseance een faillissement volgt, net als @Nap heb ik de indruk dat het nu wel erg snel gaat en er meestal meer tijd tussen deze stappen zit?
Zodra het duidelijk is dat de schulden niet betaald kunnen worden is het afgelopen.Dat kan in een uurtje.Hoewel vaak na surseance een faillissement volgt, net als @Nap heb ik de indruk dat het nu wel erg snel gaat en er meestal meer tijd tussen deze stappen zit?
Dat je een bestelling kan plaatsen tijdens surseance (en deze ook geleverd krijgt) is volgens mij vrij normaal, dit is een manier dat een winkel nog geld binnen kan halen om schulden af te betalen. Maar het is wel apart om vrijdagavond nog te roepen dat de winkels open blijven, dat zaterdag vervolgens alles dicht is en tot stilstand komt, en dinsdag faillissement uitgesproken wordt.
Ik heb net contact gehad met de curator, na contact met mijn rechtsbijstand, die mij ook niet meer kon vertellen dan de gebruikelijke stappen bij faillissement.
Uitstel van betaling is aangevraagd door iemand van Bax zelf, de aanvraag van het faillissement kan zijn aangevraagd door een schuldeiser.Als dit zo is gaat het om diefstal met voorbedachte rade maar is wellicht een maas in de wet.
Nu snap ik ook wel dat niet elk bedrijf op deze manier in het blad Quote wil staan.Ik vind het sowieso bizar snel gegaan. Begin vorige week was er nog niets aan de hand, toen een bericht in Quote dat het financieel zwaar weer was, aankondiging surseance, maandag toegekend, dinsdag faiiliet. Meestal duren die stappen een stuk langer.
Dat was het punt van mijn bericht. Je wil als winkel niet dat de tent leeggehaald wordt in de tijd tussen surséance en faillisement, dus hoe korter de tijd er tussen, hoe beter.Ik weet nog dat toen Feedback failliet ging, Roland en Yamaha al hun chauffeurs mobiliseerden om twee dagen voor dat het faillissement werd uitgesproken al hun niet betaalde spulletjes uit de winkel te halen.
Uitstel van betaling is aangevraagd door iemand van Bax zelf, de aanvraag van het faillissement kan zijn aangevraagd door een schuldeiser.
Nee dat snap ik, beetje grijs gebied, maar het zou een ondernemer sieren als ie gewoon zegt, hup meteen stekker eruit om niet nog meer mensen te duperen. Ipv ze nog ff snel pootje te lichten. Geen idee hoe ik het zou doen als ik op de fles ga (wat praktisch onmogelijk is), maar heb nogal persoonlijk contact met mijn klanten, dus denk niet dat ik ze mee zou trekken in mijn shit.Met een faillissement stopt de onderneming niet automatisch. Alleen de kans dat je nog iets gaat krijgen wordt wel erg klein natuurlijk. Het is wel heel zuur en gebeurt helaas wel vaker. Hier in de buurt verkocht een winkel voor kerst nog heleboel cadeaubonnen en paar dagen later failliet.
Bestuurders in privé aansprakelijk stellen voor onbehoorlijk bestuur is meestal kansloos. Als de curator al niet die kant op gaat dan kun je het als schuldeiser vaak wel vergeten.