Bij Windows 11 nieuwe computer nodig

De allermakkelijkste truc voor windows 11 upgrade of installatie op niet supporte hardware doe je als volgt:
Download de iso van microsoft. (Download Windows 11)
Dubbelklik op de iso (als die opent in winrar of iets dergelijks, wat je in dit geval niet wil, doe je rechtermuisknop, openen in verkenner).
Rechtermuisknop op setup.exe. Kies voor snelkoppeling aanmaken op bureaublad
Open eigenschappen van de snelkoppeling en wijzig deze naar setup.exe /product server
(ik zelf doe het zonder snelkoppeling maar ga via commandpromt naar de locatie toe en type het dan in).
Dat is alles. Je ziet wel even server editie in beeld staan tijdens setup, maar je krijgt gewoon de windows 11 built van de win10 versie die je upgrade (dus home/professional of enterprise)

Of iets legaal of illegaal is, wordt bepaald door de wetten van een land - niet door de voorwaarden van een bedrijf.
Neemt niet weg dat het alsnog illegaal is, alleen in een ander land.

De allermakkelijkste truc voor windows 11 upgrade of installatie op niet supporte hardware doe je als volgt:
Dubbelklik op de iso (als die opent in winrar of iets dergelijks, wat je in dit geval niet wil, doe je rechtermuisknop, openen in verkenner).
Open eigenschappen van de snelkoppeling en wijzig deze naar setup.exe /product server
(ik zelf doe het zonder snelkoppeling maar ga via commandpromt naar de locatie toe en type het dan in).
Dat is alles. Je ziet wel even server editie in beeld staan tijdens setup, maar je krijgt gewoon de windows 11 built van de win10 versie die je upgrade (dus home/professional of enterprise)
Prima initiatief Sander. Eindelijk iets concreets. Ik heb mijn oude laptop die aangesloten is op internet op deze manier kunnen omzetten naar Windows 11 👍👍👍.
Mijn muziekcomputer die niet aangesloten is op internet loopt als een zonnetje 😊 op W10 en dat blijft zo.

Mijn AI zegt dat dit niet meer werkt op mijn systeem met AMD Threadripper CPU/
Recentelijk is deze methode door Microsoft gepatcht in de nieuwere Windows 11 installatiebestanden (vanaf build 25977 – Canary kanalen, midden/laat 2024). De truc werkt sindsdien niet meer zoals daarvoor; het installatieprogramma zal nu een foutmelding geven en weigeren verder te gaan

Ik heb deze week geholpen met het optuigen van een Windows 11 game pc voor mijn zoon. Eerste keer dat ik sinds 2009 ofzo weer eens onder de Windows motorkap moest zijn. Grappig te constateren dat zodra je de hippe oppervlakkige UI/desktop updates voorbij bent, alles eronder tot aan Apparaatbeheer aan toe nog gewoon exact hetzelfde is als in Windows 95.

Het voordeel van die herkenbaarheid is dat ik een paar maanden geleden terug in W98 dook en meteen weer mee was.

Steun van de Consumentenbond, wel rijkelijk laat, die kill-by date van W10 is al jaren bekend:

De Consumentenbond roept Microsoft op nog minstens een jaar lang gratis updates te blijven aanbieden aan consumenten met Windows 10-computers die niet geschikt zijn voor Windows 11. Volgens de belangenorganisatie gaat dit naar schatting om zeker 2 miljoen apparaten in Nederland, uit 2017 of ouder. De Consumentenbond vindt dat Microsoft consumenten niet moet opzadelen met onnodige kosten of voorwaarden voor extra beveiligingsupdates.
Het softwareconcern stopt vanaf 14 oktober met de reguliere ondersteuning van Windows 10. Maar zakelijke gebruikers krijgen volgens de bond tegen betaling nog drie jaar ondersteuning en consumenten met oudere laptops krijgen nog maximaal een jaar extra updates als zij 30 dollar betalen of gebruikmaken van bepaalde diensten.
"Consumenten worden voor een onnodig dilemma gesteld", zegt Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar. Ze vindt ook dat Microsoft consumenten niet moet dwingen om goed functionerende computers vroegtijdig af te danken.

Ik weet niet of het nodig is, maar ik heb onlangs een nieuwe pc gekocht met Windows 11. Super specificaties en hij draait echt als een zonnetje. Start op in 3 seconden, mijn DAW werkt weer perfect, ik hoef geen audio meer te bufferen, bestanden overzetten en backuppen gaat fijner enz. Het is een groter verschil dan ik had gedacht 🙌

Ik weet niet of het nodig is, maar ik heb onlangs een nieuwe pc gekocht met Windows 11. Super specificaties en hij draait echt als een zonnetje. Start op in 3 seconden, mijn DAW werkt weer perfect, ik hoef geen audio meer te bufferen, bestanden overzetten en backuppen gaat fijner enz. Het is een groter verschil dan ik had gedacht 🙌
@bombario
Ik ben wel benieuwd naar de specificaties en prijs van jouw pc!
Op dit moment ben ik ook aan het orienteren naar een nieuwe pc of laptop, maar de meeste computers zijn gericht of op office werk of op gaming.
Ik wil wel een goede processor en veel werkgeheugen, maar hoef geen 2k neer te leggen voor een dikke videokaart :)

CPU: AMD Ryzen 7 7700CPU
Koeler: Arctic Freezer 36 (zwart)
GPU: ASUS Dual Radeon RX 7700 XT (vergelijkbaar met de RTX 4070)
MoBo: ASUS TUF GAMING B650M-PLUS WIFI
RAM: Kingston FURY Beast DDR5-5600 2x16GB
Opslag: Lexar NM710 2TB
PSU: Corsair RM1000x + Corsair Cables Starterkit (zwart/wit)
Fans: 5x Arctic P12 PWM PST
Case: Fractal Design Define Mini C TG

Volgens ChatGPT en mijn zoon van bijna 14 is dit een uitstekende set-up 😊 Een gamer uit de buurt bood hem in bijna nieuwstaat aan via Marktplaats omdat hij een nieuwe project wil beginnen. We raakten aan de praat en ik mocht hem voor een mooi bedrag ophalen. Ben er heel blij mee.

Ik zat al naar Intel I7/I9 systemen te kijken maar AMD Ryzen is ook een goede optie dus.
En meer dan 16GB werkgeheugen heb ik echt wel nodig heb ik gelezen.
Pas maar op dat je zoon hem nu niet full time inpikt om spellen op te spelen :D

CPU: AMD Ryzen 7 7700CPU
Koeler: Arctic Freezer 36 (zwart)
GPU: ASUS Dual Radeon RX 7700 XT (vergelijkbaar met de RTX 4070)
MoBo: ASUS TUF GAMING B650M-PLUS WIFI
RAM: Kingston FURY Beast DDR5-5600 2x16GB
Opslag: Lexar NM710 2TB
PSU: Corsair RM1000x + Corsair Cables Starterkit (zwart/wit)
Fans: 5x Arctic P12 PWM PST
Case: Fractal Design Define Mini C TG

@whenheco

Het loont zich om voor audio gebruik, als je niet meer dan 8 cores nodig hebt een 3D variant te nemen i.v.m. de latency, gewone AM5 cpu's liefst met DDR5-6000 geheugen uitrusten omdat de "geheugenbus" dan synchroon draait, ook weer ivm latency.
Dan ook nog even opletten of je geluidskaart of eventuele PCI-e insteekkaarten probleemloos werken met AMD (Universal Audio bijvoorbeeld heeft diverse hardware die gewoon niet draaien op AM4 of AM5)
1000 Watt voeding is zware overkill als je nieuw gaat bouwen.

En meer dan 16GB werkgeheugen heb ik echt wel nodig heb ik gelezen.
Dat is maar 4000 keer meer dan waar mijn DAW het mee moet doen, en die heeft niet te klagen want die draait met nog eens een vierde daarvan ook goed. :D

In mijn ervaring is bij een bestaande pc (veel) geheugen bijprikken en een aparte videokaart al een hele verbetering. DAt kostte mij ook veel minder dan een nieuwe pc en de boel draait op een 5 jaar oude Ryzen 7 als een zonnetje. Die kaart hoeft ook niet top of the bill te zijn (als je niet ook intensief gamed) maar zeker in PC's zonder aparte kaart scheelt het gewoon weer dat er werk voor de processor uit handen wordt genomen. Scheelde destijds bij mij veel latency en dropouts.

Blijft ergerlijk dat Microsoft gebruikers steeds dwingt over te stappen, maar nog altijd niet bekend maakt wanneer de end of support voor de huidige versies Windows 11 is. Je zal nu maar die 2000 euro uitgeven voor hardware die nog jaren meekan en voorheen-Bill Gates besluit de ondersteuning plots te stoppen.

Ook leuk dat vooraanstaande Microsoft medewerkers in 2015 riepen dat 10 de laatste Windows versie ooit ging zijn. Windows as a service and all that. Eerder "hardware nodeloos vroeg waardeloos maken as a service."

Back