Synth voor dance en house

Ik wou alleen nog graag weten wat jullie vinden van de Yamaha AN1X en de Korg Microkorg. Zijn deze ook leuke Synths
om Trance en House mee te maken of zijn ze niet zo geschikt ervoor als de andere die reeds vermeld zijn.

AN1x wel - zie

Microkorg niet zozeer - 4 stemmen is te weinig.

Zie ook .

Ik wou alleen nog graag weten wat jullie vinden van de Yamaha AN1X en de Korg Microkorg. Zijn deze ook leuke Synths
om Trance en House mee te maken of zijn ze niet zo geschikt ervoor als de andere die reeds vermeld zijn.
Ik zou de AN1x niet kiezen. Hij heeft wel een goede reputatie, maar dat is vooral omdat hij destijds een van de eerste betaalbare VA's was en redelijk goed klinkt. Dus voor vele 90s kids hun 'my first synth' met alle nostalgische feelings van dien. Maar de interface is tamelijke bagger en zo goed klinkt 'ie nu ook weer niet. De meeste moderne plugins blazen hem met gemak weg. Enige voordeel is dat 'ie nog steeds erg goedkoop te vinden is. Maar ja, daar is ook een reden voor. Microkorg is wat mij betreft een prul die je beter over kunt slaan.

De SH201 is een goed budgetalternatief op de JP8000/8080. An1x is zeker leuk maar zit geen supersaw in. Wel unison, maar dan worden al je sounds monofoon doordat alle stemmen onder 1 toets zitten. Al kun je natuurlijk wel een split maken op de An1x, dan is het 5 om 5 stemmen.

Ik heb zelf ook de An1x en JP8000, maar vond de SH201 een leuke ontdekking, iets meer dan €200 voor betaald. De JP8000 en SH201 zitten heel dicht bij elkaar in de buurt en hij heeft in tegenstelling tot de An1x een overzichtelijker UI.

Ik gebruik Supersaw zelf voor totaal andere geluiden hij kan ook lekker punchy klinken.. maar de onderste 2 video's vertegenwoordigen wel redeljik wat trance classics.

Is de Roland SH01 Gaia niet een goedkoper alternatief dan SH201?
Volgens mij heb je rond de 300 euro wel een SH01 Gaia
Ooit ook gekocht.. nieuw toen ie net uit was. Maar de supersaw daarin zijn samples. 3 settings / 3 verschillende samples. Als je pads gebruikt hoor je het statische sample effect wel iets minder. Maar voor punchy leads klinkt het ruk. Ik was daarna ook helemaal klaar met nieuwe producten van Roland :D.. Tot ik die SH201 ergens checkte. Daarin is de Detune voor de supersaw wel traploos regelbaar en hoor je niet telkens dezelfde startphase, zoals wel in SH01. En ik dacht dat de Juno D ook dezelfde engine had als de SH01.

Een SH201 doet volgens mij momenteel zeker niet meer dan 300.

Oké bedankt alvast voor de nuttige tips en info. Dan gaat ik het voorlopig bij software houden. Maar wel leuke sounds die SH201 en Gaia van Roland.

Oké bedankt alvast voor de nuttige tips en info. Dan gaat ik het voorlopig bij software houden. Maar wel leuke sounds die SH201 en Gaia van Roland.
Gaia van wegblijven. ;) Alleen de SH201.. maar as long as you're happy.. :)

Ooit ook gekocht.. nieuw toen ie net uit was. Maar de supersaw daarin zijn samples. 3 settings / 3 verschillende samples. Als je pads gebruikt hoor je het statische sample effect wel iets minder. Maar voor punchy leads klinkt het ruk. Ik was daarna ook helemaal klaar met nieuwe producten van Roland :D.. Tot ik die SH201 ergens checkte. Daarin is de Detune voor de supersaw wel traploos regelbaar en hoor je niet telkens dezelfde startphase, zoals wel in SH01. En ik dacht dat de Juno D ook dezelfde engine had als de SH01.
Ik herinner me nog goed hoe je me een paar jaar terug een keer vertelde over de Gaia die je ooit had gekocht, je uitspraak was toen dat het verdacht veel als een rompler klonk en dat het behoorlijk tegenviel dus het verbaast me dan ook niets dat je 'm nu opnieuw afraadt.

Serum 2 en klaar is kees. Yamaha csx1, an1x zou nog wel een leuke betaalbare bak kunnen zijn. Roland jp8000/8080 is minder betaalbaar, maar gedoe met kabels, geluidskaarten etc, zit je erop te wachten?!

Ik zie Serum hier een paar keer terug komen. Heb deze zelf ook, en voor echte lekkere moderne trance geluiden vind ik hem niet 100% geschikt. Als je ook kijkt naar de kwaliteit van de trance presets die voor deze synth word verkocht, en deze vergelijkt met Avenger/Dune3/Spire, dan merk je ook wel een duidelijk verschil. Daarnaast zijn er voor Spire/Avenger tal van presets te koop die gewoon goed klinken. Neemt niet weg dat het verder een goede synth is.

Ik zie Serum hier een paar keer terug komen. Heb deze zelf ook, en voor echte lekkere moderne trance geluiden vind ik hem niet 100% geschikt. Als je ook kijkt naar de kwaliteit van de trance presets die voor deze synth word verkocht, en deze vergelijkt met Avenger/Dune3/Spire, dan merk je ook wel een duidelijk verschil. Daarnaast zijn er voor Spire/Avenger tal van presets te koop die gewoon goed klinken. Neemt niet weg dat het verder een goede synth is.
Eens! Voor een supersaw pak ik altijd Spire.
Volgens mij nu in de aanbieding

Ik herinner me nog goed hoe je me een paar jaar terug een keer vertelde over de Gaia die je ooit had gekocht, je uitspraak was toen dat het verdacht veel als een rompler klonk en dat het behoorlijk tegenviel dus het verbaast me dan ook niets dat je 'm nu opnieuw afraadt.
hehe.. ja. Het enige wat er nog een beetje levendigheid inbrengt is de PWM, dat zat er dan weer wel op. Het is ook best een leuke bak qua controls maar als je een Virtual Analog synth verwacht en een rompler in huis haalt, valt het wel tegen.

De Aira System-1 is ook in orde als VA, Ook non samplebased supersaw, maar slechts 4 stemmen. En overprised in vergelijk. Super slecht keybed ook.

Voor oneindige polyfonie, betere prestaties, en idd alle hassle die je standaard hebt met VA's opnemen weg te nemen, beter een paar VST's. Maar één synthje hebben om op te tweaken, het blijft kriebelen natuurlijik.

Ik vind die demo van Jaydee voor de AN1x wel heel goed ook btw.. Maar die haalt uit een romplersectie van een apparaatje als de QY100 al dikke tracks..

De Aira System-1 is ook in orde als VA, Ook non samplebased supersaw, maar slechts 4 stemmen. En overprised in vergelijk. Super slecht keybed ook.
De System-8 lost al die problemen op met meer stemmen en een beter keyboard (al is het nog steeds niet fantastisch én geen aftertouch - niet dat je dat nodig hebt voor trance). Maar die is dan wel weer een heel stuk duurder ook. Maar dan heb je ook meteen een Jupiter 8, Juno-106 en JX3p aan boord. En nog wat extra models te koop, Juno-60 en de Jupiter-4 als ik me niet vergis? En uiteraard de house classic SH-101, al kan die ook in de System-1.

Ik hang al een tijdje rond op dit forum, dus ik zou je van harte aanraden om naar het advies van NortherLightX hierboven te luisteren/lezen...

... als ik trance of enigszins moderne house zou willen maken, zou ik echt voor softsynths gaan.

Back