Soft synths hebben de beste prijs/pret verhouding. Zelfs met de standaard plug-ins van de diverse daws zoals Ableton Live heb je al veel meer mogelijkheden tov een oude hardware synth die maar een paar kunstjes kan. En tegen de tijd dat je je eerste hit hebt gescoord, koop je gewoon de hardware synths
Ik durf best te zeggen dat als je de tijd neemt om sounddesign goed te leren, en het geduld hebt om alle tools in je daw te begrijpen... Dat dan zelfs (3rd party) softsynths niet meer nodig zijn.
Ik kan met ableton live suite echt heeeeel veeel dingen die mn software synths ook kunnen.
Alleen miet je in ableton zelf alle devices aan elkaar plakken en heeft een synth als serum 2 alles in een soort logisch pakketje gebundeld zeg maar...
Ook leuk: in ableton (en wellicht ook in andere daws) kan je met synthracks (in principe ongelimiteerd behalve door je cpu) synths layeren. Dus als (bijvoorbeeld) ableton operator met 4 oscilators te weinig saws voor je sound heeft... Layer gewoon 4xoperator en je hebt er 16...
Nou is operator niet de eerste die ik zou pakken (want met drift of analog zit je eerder aan die warme sound, maar dat doet er niet toe want die kun je ook gewoon layeren)
Je kan zelfs 3rd party plugins layeren ...
Dus 2x serum, of serum en diva, of met welke willekeurig synth device je maar wilt.
tis voonamelijk hoeveel werk je er zelf in wil stoppen om het allemaal zelf te leren.
Het is ook geen schande als je dat allemaal niet wil. Want synths als serum, sylenth, diva, pigments, noem maar op, daar zijn zoveel presets (en vaak ook veel trance themed packs voor te koop) voor die geweldig klinken... En dan kun je gelijk aan de slag.
Als je synth 'te dun' klinkt en je wil een beetje experimenteren met zelf sounds maken: Lees dan mijn vorige post nog eens in dit topic over kleine subtiele modulaties op op bijvoorbeeld pitch en subtiele saturatie. Je haalt echt heel veel meer uit de meeste goeie (soft) synths dan je zou denken.