Kraftwerk

Ik heb een DVD van hun concert Minimum Maximum, waar ze inderdaad als een stel zoutzakken achter hun apparatuur staan en inderdaad de beelden het enige is wat er beweegt.
Dat is dan ook al 30 jaar hun hele 'ik ben een robot-act'. Enige keer dat ik ze heb zien dansen (nou ja, bewegen) was in 91 in Vredenburg.

Zullen vanavond zien hoe stram de heten inmiddels zij. Moeten het op Soestdijk sowieso hebben van de visuals.

2 dec in AFAS, vrienden gaan, toch ook maar een kaartje gekocht. Puur omdat t gezelligheid en weer een excuus om een sappige te nuttigen 🤪🤪

Kraftwerk heb ik 1 keer live gezien. Dat was op 8 september 1976 in Utrecht. In RASA, wat een klein wereldmuziek podium was, met ruimte voor ong. 350 bezoekers. Ik herinner mij de blauwe neon verlichte bordjes nog, zoals te zien op de Ralf&Florian hoes. En dat Karl Bartos op het podium onder meer in een steigerpijp kubusframe stond. Driftig met stramme bewegingen zwaaide hij zijn uitgestrekte armen in het rond, om zo de lichtsensors te onderbreken die aan het frame waren gemonteerd. Dat triggerde weer percussie geluiden. Prachtig.

Bekijk bijlage 3863241
Kan ook Wolfgang Flür in dat frame geweest zijn. Herinneringen zijn vervaagd. Geen foto's/filmpjes meer te vinden. Blijkbaar is dat steigerpijp frame toch maar kort gebruikt.

Kan ook Wolfgang Flür in dat frame geweest zijn. Herinneringen zijn vervaagd. Geen foto's/filmpjes meer te vinden. Blijkbaar is dat steigerpijp frame toch maar kort gebruikt.
Foto's van dat frame toch gevonden! kwestie van specifiek kraftwerk 1976 intikken.
IMG_7868.jpeg

Ik zou fans overigens wel altijd aanraden te gaan. Ralf is inmiddels ook een oude baas en het kan zomaar de laatste kans zijn om ze live te zien met in elk geval nog 1 van de originele leden in de groep. Daarna is het misschien afgelopen of krijg je zo'n Tangerine Dream achtige toestand waarbij de band officieel nog bestaat maar niemand van de oude garde nog leeft of in de band zit. Zal toch niet hetzelfde zijn lijkt me.

Ik zou fans overigens wel altijd aanraden te gaan. Ralf is inmiddels ook een oude baas en het kan zomaar de laatste kans zijn om ze live te zien met in elk geval nog 1 van de originele leden in de groep. Daarna is het misschien afgelopen of krijg je zo'n Tangerine Dream achtige toestand waarbij de band officieel nog bestaat maar niemand van de oude garde nog leeft of in de band zit. Zal toch niet hetzelfde zijn lijkt me.

Daarna nemen de robots het gewoon definitief over, ze lopen zich al een tijdje warm

PAradiso 2015 Man-Machine.jpg

Veel verschil zal het niet maken :D Toch doen ze nog best een hoop live geloof ik, ook al is het nogal statisch en lijkt veel voorgekookt. Bij de liveshows waar ik was ging af en toe ook weleens wat mis met te laat ingezette partijen of dingen die niet sync liepen etc.

4 robots of de echte…..wat is het verschil? Of een Kraftwerk coverband? 😇 Btw: weet iemand wat er nog “live” wordt gespeeld en wat niet?

(nog) geen robots, wel de bekende voorspelbare act (maar dat kon ik weten). Aparte locatie, prettig zomers in de bossen. En is toch weer anders dan in een zaal. Had alleen meer verwacht van de lichtshow op het paleis, ook omdat het het grootste deel van de avond nog (te) licht was. Was er nog speciaal voor op afstand gaan staan.
Toen op het einde de avond echt viel werkte het uiteindelijk wel goed. En zal mijn misplaatste verwachtingspatroon wel zijn, maar het ging niet om projecties, behalve dan op het scherm. Wel leuk dat de Evoluon-ufo nog steeds langskomt.

kw soestdijk.jpg

Heb het voorlopig wel weer gezien, laat ze in december in de voormalige bijlmerbierhal maar schieten.

Gisteren ook geweest, is toch in de buurt. Had niet de impact van het optreden in het evoluon in Eindhoven maar dat was te verwachten gezien de buitenlocatie. Zo vaak ga je ze niet meer live zien denk ik en het blijft tof. Afas live ga ik wel weer even kijken denk ik. Binnen is de impact van de muziek toch altijd wat groter. Geen idee overigens hoe het geluid daar tegenwoordig is.

Geluid in de AFAS is meestal prima. Ik vind de meeste zalen tegenwoordig wel goed eigenlijk, al kan het nogal eens wisselen per band. Kraftwerk doet het doorgaans goed geloof ik. De enige plek die ik echt ontwijk vanwege het slechte geluid (en het massale) is de ArenA.

Geluid in de AFAS is meestal prima. Ik vind de meeste zalen tegenwoordig wel goed eigenlijk, al kan het nogal eens wisselen per band. Kraftwerk doet het doorgaans goed geloof ik. De enige plek die ik echt ontwijk vanwege het slechte geluid (en het massale) is de ArenA.
Daar spelen alleen de Toppers. Mij niet bellen 😜

Was leuk om eens te zien...maar 1,5 uur kijkend naar 4 gemummificeerde op het podium was wel uitdagend. Zang was randje, en het geluid af en toe te hard (vocoder klapte er nog al in) Maar het blijft cult met een grote C. Applaus waardig.. en een bijzondere setting. Klein festival gevoel, Kon de vrouw ook eens mee.

Ze worden ook wel de Godfathers of Techno genoemd.

Ik zag wat foto's op Facebook, hebben ze nou (deels) nieuwe graphics? Dacht wat andere plaatjes te zien dan de keren dat ik er was.

Ik ben ook geweest, 2 keer dit jaar en zowel in Baarn bij paleis Soestdijk als nu was het erg tof.

Back