Muziektips gezocht

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Ik zou wel een paar goede muziektips kunnen gebruiken, electronische muziek die nieuwe wegen inslaat, sonische avonturen eigenlijk.
Voor mij een hoogtepunt was Lifeforms van FSOL, dat soort muziek had ik nog niet eerder gehoord, dus leuke tips over muziekalbums die wat grensverleggend zijn zeg maar.
Aphex twin ken ik wel en ik zoek bij voorkeur niet groove of beat georiënteerde muziek of het moet echt wat nieuws zijn dus geen hiphop of iets, muziek gebaseerd op samples prima maar dan zodanig dat je niet de oude platen erin terughoort zoals bij A Tribe Called Quest maar iets richting Kruder en Dorfmeister die ook van alles gebruiken maar heel eigen dat spreekt me wel weer aan.
Wat zijn jullie beste albums wat dat betreft?

Los van genres kan ik aanraden om live concerten gaan zien.
Als je een kaartje koopt en weken naar een optreden uitkijkt, de trein moet nemen om er heen te gaan, en iets live ziet ga je sowieso anders luisteren.

Allemaal bedankt zover, een paar zoals Biosphere, Ozric Tentacles en Carbon Based Lifeforms heb ik al dingen van in huis en sommige zoals Autechre en Dopplereffect kende ik van naam maar nog niet echt qua muziek en er zijn er ook bij die nog onbekend waren dus dat ga ik de komende tijd beluisteren, bedankt zover!
Misschien is het goed om een paar dingen nog wat beter uit te leggen; Leftfield bijv vind ik te snel en te gewone uptempo electronische muziek en Ozric is vooral progressieve en toch ook gewone uptempo muziek, op zich goede muziek maar da's niet echt wat ik zoek.
Autechre en Andre 3000 even kort beluisterd en dat gaat meer in de richting van wat ik een beetje zoek, dus muziek die open is en kanten opgaat die je niet verwacht, als het even kan ook niet de gewone structuur van een track volgt maar juist wat vervreemdend, dat is waarom ik lifeforms aangaf omdat het wat onvoorspelbaar is, voor mij dan.
Ginza District klonk ook wel lekker maar iets afwijkender qua songstructuur dan dit zou ook welkom zijn.

Wat beatloze tips, in willekeurige volgorde een aantal artiesten albums met een favo track
  • Bon Iver - I, I - Sh’Diah
  • Stars of the Lid - And their refinement of the decline - Even if you’re never awake
  • David Sylvian -Gone to earth (part 2 is instrumentaal) - Answered prayers
  • Bass Communion - Bass Communion - Drugged
  • David Sylvian and Stephan Matthieu - Wandermūde - Deceleration
  • Monolake - Gobi

Als je van K&D houdt, vind je deze ook mooi:

En een aantal beatloze platen die klassiekers zijn wat mij betreft maar misschien wel wat draaibeurten nodig hebben:

Alessandro Cortini - Avanti
Caterina Barbieri - Patterns of Consciousness
Donnacha Costello - Mono no aware
Loscil - Plume
High Plains - Cinderland
Scanner - The signal of a signal of a signal
Hypox1a - alle EP’s
Punctum - Remote sensing
LudoWic - Horizontal fall

Laatst gewijzigd:
Back