Hoelang duurde het jullie om goed te worden in producen?

Al jaren 25+ bezig, nooit echt een volledige track gemaakt. Ook geen behoefte aan, gewoon lekker wat aanklooien. Daar haal ik het meeste lol uit, de rest is voor mij niet belangrijk.

De bandleden van The Police hebben Sting trouwens na tientallen jaren nog aangeklaagd omdat ze meer geld willen.
Geldkwesties zijn altijd goed voer voor bandruzies. Toen Ghost groot werd, wilde een deel van de live-muzikanten ook meer geld, maar het verweer van de frontman was dat Ghost in feite een soloproject was van hem en dat de rest van de bandleden gewoon ingehuurd waren voor een afgesproken fee. Dat is tot een rechtszaak gekomen die door de bandleden is verloren, maar waardoor wel de gekoesterde anonimiteit rond de band en zijn voorman van de ene op de andere dag foetsie was (al was het binnen de scene al langer een publiek geheim dat Tobias Forge de drijvende kracht achter Ghost zou zijn).

Het grote voordeel van het Ghost concept is dat zo'n beetje iedereen behalve Papa Emeritus uitwisselbaar is (al verandert die ook ongeveer ieder album in zogenaamd een andere persoon, we zitten inmiddels bij Papa V) zolang ze maar kunnen spelen. Dus de band die nu op het podium staat is een hele andere dan toen. Er gaan ook hardnekkige geruchten dat best veel beroemde muzikanten korte of langere tijd met Ghost gespeeld zouden hebben, zoals Dave Grohl bijvoorbeeld.

Laatst gewijzigd:
Maar om terug te komen op de OP, ik was gelijk al goed :D

Zonder gekheid. Minder tijd op fora, meer achter je DAW, Leer wat er allemaal bij een track produceren komt kijken:

Een melodie/hook

Een baslijn

Een drumtrack

Effecten

Swing / groove

Het arrangeren

Het technische mixen

Masteren

Brand bouwen

Netwerk opbouwen

Publishen

En nog een keer en nog een keer…. Enz…

Maar om terug te komen op de OP, ik was gelijk al goed :D

Zonder gekheid. Minder tijd op fora, meer achter je DAW, Leer wat er allemaal bij een track produceren komt kijken:

Een melodie/hook

Een baslijn

Een drumtrack

Effecten

Swing / groove

Het arrangeren

Het technische mixen

Masteren

Brand bouwen

Netwerk opbouwen

Publishen

En nog een keer en nog een keer…. Enz…
Zijn best wel veel facetten om te leren en om goed in te worden. Alleen om goed te mixen of goed te masteren. Kan je al een hele studie van maken. Mijn ervaring is hoe veel je ook leert over een onderwerp. Hoe complexer het word op een gegeven moment. En je beseft hoe weinig je soms weet over een bepaald onderwerp.

Toen ik nog bij een label zat tekende ik steeds een contract voor 3 jaar. Ik gaf ze toestemming om mijn muziek zo goed mogelijk te promoten en daarvoor kregen ze een percentage van de opbrengsten. Dat vind ik wel een eerlijke deal. Zij deden de promotie, artwork en hadden zelf al aardig wat bereik.
Ik vind zo'n contract al raar, je legt jezelf dan eigenlijk vast voor 3 jaar, dat is zeker niet meer van deze tijd lijkt me voor een EDM producer, het is voor een producer het allerbeste om tracks bij verschillende labels uit te brengen, dan heb je het meeste bereik, dus gewoon een contract per track, en daar staat dan meestal in hoeveel Royalties je krijgt en hoe lang de rechten voor het label zijn, veel meer is er eigenlijk niet en zo spannend is het allemaal niet, je track is na een paar weken toch alweer verleden tijd en dan weer op naar de volgende, net als broodjes bakken, je kan dus je contract helemaal uit spitten alsof je Bob Dylan bent maar we zijn de 60s en 70s allang voorbij.

Maar stel je eens voor dat jouw nummer een wereldhit wordt, waar ze opeens tonnen mee binnen harken? Hoe aardig blijven mensen dan? Daar is trouwens een treffende Franse uitdrukking voor: de eetlust komt tijdens het eten.
Je weet denk ik zelf wel wat voor track je bij een label neer legt en wanneer iets een potentiele wereldhit wordt. Als je iets maakt van kaliber Taylor Swift ga je zoeken naar de juiste ingangen en mag je ook wel alvast een manager in dienst nemen. Maar ik denk dat in deze tijd een house track niet meer in aanmerking komt als wereldhit, dat was in de 90s misschien zo. Het landschap veranderd wat dat betreft en voor muzikanten is het nu toegankelijker om iets te mogen releasen maar ik vind het erg overdreven als ik lees hoeveel simpele producers tegenwoordig sterallures hebben en verwachten dat een label alvast een rooie loper voor ze uitrollen.

@bombario dat Martin Garrix die rechzaak (deels) gewonnen heeft is zeer uitzonderlijk.
Als artiest sta je meestal zwak tegen een contract met een label simpelweg omdat je je handtekening gezet hebt en dus akkoord bent gegaan met de voorwaarden.

Het zou een wake-up call voor artiesten moeten zijn nooit zomaar bij het kruisje te tekenen. Lees altijd een contract voordat je tekent en als je rare dingen tegenkomt, vraag dan altijd om opheldering.. vaak kunnen die punten gewoon geschrapt worden. (Geldt trouwens ook voor arbeisdcontracten ed.).

Maar als iemand jou een contract voorlegd met allerlei rare clausules zou er al een belletje moeten gaan rinkelen of je wel met dit soort mensen in zee wilt en beter teken je misschien helemaal niet. Er zijn namelijk genoeg labels die dit niet doen.

Echte wurgcontracten waarbij het je als artiest verboden wordt om bij andere labels muziek uit te brengen en enkel via gigs van het labels mag optreden waarbij het label dan zelfs nog mag bepalen wat voor kleding je draagt stammen uit de tijd van voor het internet. Of dat je een aantal albums per jaar moet maken voor dat label (George Michael, Prince ed.)

Ik ben het nog wel eens tegen gekomen.. iets van 14 pagina's met dit soort onzin en het label heeft toen gezegd dat ze gewoon een concept contract hebben gebruikt.
Maar gewoon goed weten wat je tekent en alleen vooraf punten aanvechten voordat je tekent kan een hoop ellende voorkomen.

Laatst gewijzigd:
Gisteren weer een leuke muziek docu gezien over eurodance groep twenty4seven. Wereldwijde hit maar bijna geen geld aam over gehouden door slecht contract. Dat lees ik heel vaak bij beginnende artiesten en producers. Al blij zijn dat jouw muziek wordt uitgebracht en dat je kunt optreden. Uiteindelijk gaat een ander er met de centen vandoor.

Ikzelf heb nogal de moeite om het geduld op te brengen om een nummer af te maken. Dan ga ik achter de pc zitten en heb ik meer zin om iets nieuws te creëeren dan te lopen pielen met iets waar ik eerder mee bezig ben geweest.

Ik lees dat sommige artiesten dat werk kunnen uitbesteden als ze eenmaal wat bekender zijn geworden. Zelf creatieve ideeen neerzetten en een andere kunstenaar dit technisch laten afwerken. Het is lastig om beide goed te doen en productief te blijven lijkt me.

Ik lees dat sommige artiesten dat werk kunnen uitbesteden als ze eenmaal wat bekender zijn geworden. Zelf creatieve ideeen neerzetten en een andere kunstenaar dit technisch laten afwerken. Het is lastig om beide goed te doen en productief te blijven lijkt me.

Er zijn ook veel producer duo's waarbij de ene de meest creatieve is en de ander meer technisch (Daft Punk, Soulwax, Ed Rush & Optical enz.).
Er zijn ook artiesten / DJ's die de ballen verstand hebben van produceren en die gewoon naar producers stappen met de vraag samen een hit te maken. DJ Jean bijv. zijn grootste hit 'The Launch' is door Klubbheads geproduceerd. Ook bijv. Michael Jackson liet zijn grooste hits door bekende producers maken.

Laatst gewijzigd:
Ik vind zo'n contract al raar, je legt jezelf dan eigenlijk vast voor 3 jaar.,

Ik tekende per release hoor, dus net als jij. Dat doe ik nu ook als ik iets bij een ander label uitbreng. Je spreekt per release af dat zij bepaalde werkzaamheden uitvoeren in ruil voor een percentage van de inkomsten.

Je weet denk ik zelf wel wat voor track je bij een label neer legt en wanneer iets een potentiele wereldhit wordt.

Dat weet je tegenwoordig door o.a. TikTok helemaal niet. Een nummer kan ineens finaal door het dak gaan. Niet dat ik dat bij mijn muziek ook maar een seconde verwacht, maar waarom zou je het uitsluiten?

Maar ik vind het erg overdreven als ik lees hoeveel simpele producers tegenwoordig sterallures hebben en verwachten dat een label alvast een rooie loper voor ze uitrollen.

Die verhalen ken ik persoonlijk niet. Dat producers zich - mede dankzij het laten doorlezen van hun contract door ChatGPT - zakelijker opstellen vind ik alleen maar terecht. Een goed contract hoeft ook helemaal niet zo ingewikkeld te zijn, gewoon heldere afspraken en je daar dan beiden aan houden.

Hier nog een mooi voorbeeld van hoe het mis kan gaan, over de remix van Cheerleader van Omi. Het origineel is uit 2012 en een 20-jarige maakte daar een aantal jaren later een leuke remix van. Die explodeerde en leidde tot jarenlange rechtszaken over de inkomsten. Dat ging echt over miljoenen. Met een fatsoenlijk contract was dat voorkomen.

En ik meende dat - volgens mij - Ruffneck lang moest procederen om later zijn eigen artiestennaam weer terug te krijgen. Die dingen gebeuren gewoon.

Hier nog een mooi voorbeeld van hoe het mis kan gaan, over de remix van Cheerleader van Omi. Het origineel is uit 2012 en een 20-jarige maakte daar een aantal jaren later een leuke remix van. Die explodeerde en leidde tot jarenlange rechtszaken over de inkomsten. Dat ging echt over miljoenen. Met een fatsoenlijk contract was dat voorkomen.

In het geval van Omi is niet de remixer aangeklaagd door de originele artiest hoor, dat was contactueel allemaal netjes geregeld.
In die remix zaten volgens een derde partij samples van hun song (Adlane & Badr Defouad - Chajra) in die hebben Omi aangeklaagd en uiteindelijk is in 2023 de zaak door de aanklagers verloren alleen dit jaar is de zaak weer heropend.

Er worden ook vaak valse claims gedaan van sample gebruik en in sommige gevallen toch door de aanklagers gewonnen.
Bijvoorbeeld in het geval van Robin Thicke's Blurred Lines vond de familie van de overleden zanger Marvin Gaye dat het te veel op een song van hem leek terwijl er niet eens samples waren gebruikt. Toch hebben die aankalgers toen gewonnen.

In het geval van Omi is niet de remixer aangeklaagd door de originele artiest hoor, dat was contactueel allemaal netjes geregeld.

Hopelijk lees ik mijn contracten beter, oeps 😅 De zaak werd laatst anders aangestipt in een podcast.

Punt blijft dat je allemaal gedoe kunt krijgen als er opeens serieus geld in het spel komt. En dat je - zoals je terecht opmerkt - er voor moet zorgen dat de kleine lettertjes kloppen.

Ik luister al jaren geen radio meer en Avicii die door de ts genoemd werd die naam had ik al 'ns eerder voorbij zien komen in sommige interviews van andere gasten dus ik was benieuwd wat er zo bijzonder is aan zijn muziek en heb even wake me up, waiting for love en the nights geluisterd.
Voor mij klonk het als EDM/popmuziek wat makkelijk in het gehoor ligt, catchy tunes, uplifting maar toch wat voorspelbare akkoordenprogressies en zo en ik kan niet iets bijzonders of geniaals ontdekken terwijl ik de indruk heb gekregen dat hij echt bijzonder moet zijn van wat ik zoals lees dus kan iemand even uitleggen wat de bijzondere kenmerken zijn, dan ga ik het nog 'ns even beluisteren want ik ben wel benieuwd wat er speciaal is, wat maakt het dat hij zich zo onderscheidt van de rest?

wat maakt het dat hij zich zo onderscheidt van de rest?

Zijn melodieën zijn echt bijzonder en je hoort direct dat hij het is. Dat is een grote kwaliteit. Ik speel wel eens dingen van hem mee op de piano en daar zitten bijna altijd verrassende overgangen in. Plus dat hij slim pop en dance combineerde. Voor de rest is het natuurlijk ook gewoon smaak.

Plus inderdaad het dramatische verhaal erom, waardoor de 'legacy' alleen maar groter wordt gemaakt. Met een museum, documentaires, enorme tribute-concerten enz. Los daarvan vind ik hem inhoudelijk ook echt goed.

Die verhalen ken ik persoonlijk niet. Dat producers zich - mede dankzij het laten doorlezen van hun contract door ChatGPT - zakelijker opstellen vind ik alleen maar terecht. Een goed contract hoeft ook helemaal niet zo ingewikkeld te zijn, gewoon heldere afspraken en je daar dan beiden aan houden.

Het gevalletje van Omi betreft een ander kaliber artiest. Waar ik op doel is vooral de huis tuin en keukenproducer die bezig is met underground EDM stijlen, ik heb meerdere berichten op Instagram gelezen van producers in diezelfde genres die vinden dat ze zijn belazerd door hun label, dan zie je hun catalogus en stelt het geen bal voor, dat vind ik erg overdreven dan. Het enige waar ik op let als ik een contract krijg is of ik Royalties krijg en of ik bij een remix daar dan ook weer een deel van krijg en zelf niks hoef te betalen, verder zal het me worst wezen wat er allemaal mee gebeurt, ik blijf gewoon de artiest van de track en na een paar weken belandt de track toch in de vergetelheid zoals alle andere tracks in dezelfde genre. Labels hebben zelf soms geeneens meer eigen contracten, die komen dan van de distributeur zoals Protonradio. Het gaat hier dan ook puur om het uitbrengen van een track, niet al die andere poespas zoals optredens, commercials etc... Dat is compleet andere koek. Wat wil je dan nog meer lezen op een contract buiten je percentage royalties en hoeveel je krijgt in geval van een remix? Daar heb je echt geen chatgpt voor nodig hoor.

Ik luister al jaren geen radio meer en Avicii die door de ts genoemd werd die naam had ik al 'ns eerder voorbij zien komen in sommige interviews van andere gasten dus ik was benieuwd wat er zo bijzonder is aan zijn muziek en heb even wake me up, waiting for love en the nights geluisterd.
Voor mij klonk het als EDM/popmuziek wat makkelijk in het gehoor ligt, catchy tunes, uplifting maar toch wat voorspelbare akkoordenprogressies en zo en ik kan niet iets bijzonders of geniaals ontdekken terwijl ik de indruk heb gekregen dat hij echt bijzonder moet zijn van wat ik zoals lees dus kan iemand even uitleggen wat de bijzondere kenmerken zijn, dan ga ik het nog 'ns even beluisteren want ik ben wel benieuwd wat er speciaal is, wat maakt het dat hij zich zo onderscheidt van de rest?

Wat ik denk is dat Avicii wel in zijn eigen wijze iets van een pionier was. In de zin dat het niet te electronisch/trancy was, wat gitaartjes en vocals. Lekker vrolijk meestal (maar niet te). En ook wel talent natuurlijk. Door de combinatie breek je dan door en op de popmuziek wijze worden de budgetten enorm, marketing, shows. Dan gaat het niet eens meer om de muziek zelf echt maar om de 'experience'.

Mijn dochter van 8 danst met haar vriendinnetjes ook op dat soort achtige dingen, al heb ik het idee dat het tegenwoordig grotendeels AI is, ze weten niet wat er gezegd wordt in het engels, maar het is energiek en ze huppelen en mompelen lekker mee.

Zijn melodieën zijn echt bijzonder en je hoort direct dat hij het is. Dat is een grote kwaliteit.
Ik vond het verdacht veel op het latere werk van Coldplay lijken en da's precies de Coldplay die veel te voorspelbaar is geworden, ik vond juist de eerste albums heel goed.
Hun gitarist vertelde een paar jaar terug dat ie weer 'ns naar de oudste albums had zitten luisteren en dat ie veel meer intimiteit hoorde en dat was ik helemaal eens met 'm.
Door de combinatie breek je dan door en op de popmuziek wijze worden de budgetten enorm, marketing, shows. Dan gaat het niet eens meer om de muziek zelf echt maar om de 'experience'.
Ja, ik vond het echt van die meehup muziek waarop je makkelijk inhaakt en het is dan de hype schijnbaar die het dan doet.
Maar het is niet mijn ding heb ik gemerkt.

Back