Hoelang duurde het jullie om goed te worden in producen?

Dat je als band anderen inspireert en grote invloed hebt wil nog niet zeggen dat je vooruitstrevend bent.
In de 60's waren The Bealtels op een aantal vlakken wel innovatief maar helemaal niet zo vooruitstrevend als het het vergelijkt met pioniers die in the 60's nieuwe muziekstromingen in gang zetten. Zoals Jimi Hendrix die de grondlegger was van de psychedelische rock en de hele muziek wereld schokkeerde, James Brown die de basis voor de funk legde en Prince Buster, en later Lee Perry en die in Jamaica de reggae revolutie in gang zette bijvoorbeeld. Als je het over studio technieken hebt waar The Beatles dan het meest vooruitstrevend zouden zijn geweest verbleekt dat toch wel wat ze in de 60's in Jamaica op dat moment in studio's aan het doen waren.

Maar goed.. je verdedigt the good old Beatles goed en dat ze onderdeel waren van de muzikale bevrijding in de jaren 60 kan je natuurlijk niet ontkennen. Interessant om hierover van gedachten te wisselen 🙂

Sinds een paar jaar heb ik ook voor ‘t eerst een hitje. Voor het einde van ‘t jaar haal ik denk ik de 3,5 miljoen streams op Spotify. Hij heeft ook 1 miljoen views op youtube en meerdere fan edits met tienduizenden, honderdduizenden en zelfs eentje die al 2,3 miljoen views heeft. Buma rekende laatst 245 miljoen views op tiktok af.

Mooi! Heb je daar een linkje van, ook van de fan-edits? Ben wel benieuwd eigenlijk.

Zoon (14) downloadt vaak de clip van een metalsong die hij mooi vindt. Dan plakt hij daar de tekst bij en maakt er een fan-edit van 30 seconden van voor TikTok. Die gaan soms bizar hard en af en toe reageert de band in kwestie persoonlijk. Grappig hoe dat werkt.

@Jason31 Ze hebben ale 3 liedjes van The Beatles gecovered.. leuk gevonden.
Uiteraard hadden The Beatles invloed, ze maakte leuke liedjes en waren enorm polulair.
Maar vooruitstrevend waren ze niet echt.
Dat ze voorloper waren van geen enkel genre zoals de andere 3 dat wel waren is niet mijn mening maar gewoon een feit.

Laatst gewijzigd:
Kunnen we een aparte Beatles zeverdraad starten aub. Volgens mij zijn alle stellingen inmiddels wel duidelijk. Ze telkens blijven herhalen maken ze niet krachtiger of meer waar, en daarnaast heeft het niets meer met dit topic te maken.

Geef mij The Stones maar.

Als je nu écht een can of worms open wil trekken, kun je een mooi betoog maken over hoe bands als de Beatles en de Stones zich, uiteraard zonder credits of bronvermelding, van oorsprong zwarte muziek hebben toegeëigend en deze over de rug van deze gemarginaliseerde groep salonfähig hebben gemaakt voor het mainstream witte publiek omdat daar het geld zat. Een soort muzikaal kolonialisme zeg maar.

Probeer het eens met kerst als er wat 60+'ers bij zijn. Vuurwerk gegarandeerd.

Word lid van Synthforum om deze tekst te zien!

Laatst gewijzigd:
1766484347361.png

Als je nu écht een can of worms open wil trekken, kun je een mooi betoog maken over hoe bands als de Beatles en de Stones zich, uiteraard zonder credits of bronvermelding, van oorsprong zwarte muziek hebben toegeëigend en deze over de rug van deze gemarginaliseerde groep salonfähig hebben gemaakt voor het mainstream witte publiek omdat daar het geld zat. Een soort muzikaal kolonialisme zeg maar.

Probeer het eens met kerst als er wat 60+'ers bij zijn. Vuurwerk gegarandeerd.
😉

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Geef mij The Stones maar.
Beide wel goed. Alleen de 1e plaat van de Stones was een cover van The Beatles. Ze waren geen concurrenten, maar vrienden van elkaar.

Overigens ben ik het met Krautrock eens.

Ze komen geen van beiden in mijn playlists voor, maar een aantal bands die ik leuk vind, met name Tears for Fears, zijn zeker schatplichtig aan the Beatles. Vooral op The Seeds of Love is hun invloed duidelijk hoorbaar.

Ik ben vooral met The Stones opgevoed. Mijn vader is een behoorlijke Stonesfan.

Ik denk dat ieder artiest wel wat teweeg brengt qua veranderingen. Zelfs Scooter..

Van The Beatles heb ik als producer geleerd hoe je stereo niét moet doen.

Van Tears For Fears heb ik als producer geleerd dat een fantastische solo op het einde van een nummer parels voor de zwijnen zijn wat radio DJ's betreft.

Ik ben nu in totaal 8 a 9 weken geleden voor het eerst ooit begonnen met producen en ben benieuwd hoe lang het jullie heeft geduurd om op een aardig level te komen.

Ook vraag ik me af hoe sommige mensen zo goed worden als Calvin Harris of Avicii bijvoorbeeld, is dat talent, of puur dedication?

Alvast bedankt voor je antwoord!
Ik maak al sinds me 13e 'muziek' (44 ondertussen) en doe dat voor de lol.

Ooit serieus overwogen om de muziek in te gaan (rond de eeuwwisseling), maar ik ben geen virtuoos op een instrument en ken m'n beperkingen qua produceren.
Tegenwoordig kan iedereen met een laptop en een koptelefoon zich producer 'noemen' en die lat zal alleen maar lager komen te liggen met AI.
Voor mij is het een hobby, waarbij ik genoegen neem met de lol die ik er aan beleef.
Meer heb ik niet nodig.

Het ligt natuurlijk aan de muziekstijl, maar over het algemeen is het handig als je behoorlijke kennis van muziektheorie hebt en een goed oor om te begrijpen wat je hoort en wat er nodig is.
Een deel is te trainen, een deel is talent, een deel is meters maken.
En om door te breken, heb je ook andere skills nodig (geluk, netwerk, fysieke eigenschappen, sociale vaardigheden etc. )

Voor mijzelf denk ik dat ik een aardig level heb en ik vind het leuk om me te blijven ontwikkelen, maar vind vooral het 'spelen van muziek' leuk.
Het produceren zelf vind ik vooral snel saai.

Kunnen we een aparte Beatles zeverdraad starten aub. Volgens mij zijn alle stellingen inmiddels wel duidelijk. Ze telkens blijven herhalen maken ze niet krachtiger of meer waar, en daarnaast heeft het niets meer met dit topic te maken.

Lijkt me een prima idee alleen mij zul je daar niet vinden dus dat wordt het een ophemeldraadje voor de vele fanboys.
Ik vind het overigens wel leuk om mijn stelling te blijven herhalen omdat het gewoon waar is dat ze niet zo vooruitstrevend waren maar niemand wil dat horen omdat iedereen fan van The Beatles is :D

Ik vind het overigens wel leuk om mijn stelling te blijven herhalen omdat het gewoon waar is dat ze niet zo vooruitstrevend waren maar niemand wil dat horen omdat iedereen fan van The Beatles is :D
Ik ga er geen draad over openen omdat je zegt dat het waar is dat de Beatles niet zo vooruitstrevend waren en over de waarheid kan niet gediscussieerd worden, da's duidelijk.

Ik vind I'm the Walrus wel een toffe track. Zijn nog wel een paar liedjes die ik leuk vind. Maar zoals gezegd, ik heb er niets van en draai het ook nooit. Maar ik erken wel dat ze een bijzondere plaats in de muziekgeschiedenis innemen.

Back