Hoelang duurde het jullie om goed te worden in producen?

McCartney nooit interesse in elektronische muziek? ;)
Okay of het succesvol valt te noemen kun je over discussiëren, maar de interesse was er.

Attachments

• Screenshot_20251221-112121.png
    Screenshot_20251221-112121.png
    579,7 KB · Bekeken: 46
Laatst gewijzigd:
Produceren is ontstaan uit het opnemen van bands maar het is an sich niet nodig om er creatief talent voor musiceren voor te hebben. Een producer is niet de tekenaar maar doet het inkleuren.

@Dilago Klopt helemaal. Goed voorbeeld is Rick Rubin, producer van oa. The Beastie Boys, LL Cool J en Run DMC. Heeft weinig verstand van muziek maken maar alleen een sterk idee hoe muziek moet klinken.

Laatst gewijzigd:
Een tip die iemand hier gaf over YouTube video's kijken.... als je mijn mening wilt weten: DOE HET NIET! Kan een compete rabbithole zijn waarbij je denkt met muziek bezig te zijn, maar er gaat zoveel tijd overheen en dan kijk je terug en besef je dat je eigenlijk al een tijd geen project meer hebt afgemaakt.
Ik weet niet of dit over mijn post gaat want ik noemde dit in elk geval ook even, maar ik bedoelde er wel iets heel anders mee dan dit...
Dus ik verduidelijk even mijn perspectief:

Ik bedoelde eigenlijk meer dat het kan helpen om ook met muziek bezig te zijn als je niet met muziek bezig bent.

Ik kijk zelf bijvoorbeeld voor t slapen gaan altijd ff een half uurtje youtube of ik lees een stukje (boek, intermet, dit forum, etc) en dat gaat vaak over muziek maken (of iets anders dat me interresseert).
Dat kan makkelijk zonder dat het in je 'studio tijd' gaat zitten...
Half uurtje pauze op werk? Lees/kijk een stukje. Iets te lezen/kijken tijdens t ontbijt... Kan ook makkelijk.... Valt wat mij betreft allemaal in dezelfde categorie als hier op dit forum rondhangen 😂
Ik bedoelde niet dat iemand fulltime op youtube moest gaan hangen... Das idd een slecht idee...
En bedoelde zelfs niet dat de waarde van de inhoud zo groot was
Want ook had ik wel gewoon gewaarschuwt voor misinformatie (dus dat doe ik nu ook weer ff).

Maar die hoeveelheden misinformatie vind ik ook geen reden om niet gebruik te maken van internet bronnen. Want als je de moeite neemt om te twijfelen en te fact checken dan leer je zelfs van misinformatie.

Kortom; gewoon bezig zijn met muziek... Kan dat ff met met je handen je oren? Dan ff met je ogen en je brein IMHO

Youtube videos kunnen heel nuttig en leerzaam zijn, maar het format is meestal toch dat je in 10-15 minuten een bepaalde truc of een handigheidje of iets dergelijks aangeleerd krijgt ("MAKE YOUR BASS SLAP"). Als je van scratch start heb je meestal veel minder aan dat soort geïsoleerde stukjes informatie en is een A-Z beginnersgids veel handiger. Maar dan kom je eerder uit bij lesmethodes etc, en die zitten veel vaker (begrijpelijk) achter een paywall.

En dan nog verschillen producers enorm van elkaar. Voor elke Rick Rubin is er een Steve Albini. (Steve zou het haten dat ik hem nu producer noem, dat wel...)

Youtube videos kunnen heel nuttig en leerzaam zijn, maar het format is meestal toch dat je in 10-15 minuten een bepaalde truc of een handigheidje of iets dergelijks aangeleerd krijgt ("MAKE YOUR BASS SLAP"). Als je van scratch start heb je meestal veel minder aan dat soort geïsoleerde stukjes informatie en is een A-Z beginnersgids veel handiger. Maar dan kom je eerder uit bij lesmethodes etc, en die zitten veel vaker (begrijpelijk) achter een paywall.
Ik heb voor werken met de DAW prive lessen gevolgt bij een ableton certified trainer.
Duur, maar ook wel een aanrader als iemand moeite heeft met de eerste stapjes en t geld er voor over heeft.

Ook heb ik geld uitgegeven aan de online cursusjes van seed 2 stage. Ook daar sta ik nog wel achter als iemand een A to Z guide zou prefereren.

En dan nog verschillen producers enorm van elkaar. Voor elke Rick Rubin is er een Steve Albini. (Steve zou het haten dat ik hem nu producer noem, dat wel...)
Waarom zou hij dat haten? Wat is hij dan?

Ik heb voor werken met de DAW prive lessen gevolgt bij een ableton certified trainer.
Duur, maar ook wel een aanrader als iemand moeite heeft met de eerste stapjes en t geld er voor over heeft.

Ook heb ik geld uitgegeven aan de online cursusjes van seed 2 stage. Ook daar sta ik nog wel achter als iemand een A to Z guide zou prefereren.
De beginselen van een DAW zijn prima online te leren, maar je hebt vaak te maken met snobisme. Hierdoor worden debutanten gedwongen met moeilijke software te leren werken, terwijl Fruity Loops precies hetzelfde doet. Maar de snobs kijken er op neer en dwingen jonge adepten door een muur van onzin te gaan zodat ze van ellende maar naar buiten gaan om te voetballen en een groot producer verloren gaat.

Ik heb destijds de basics van Ableton Live geleerd door gewoon die ingebouwde lessons te volgen, die zijn best goed. Maar ik had toen wel al ervaring met wat andere audio/muziekprogramma's en MIDI sequencers enzo.

Waarom zou hij dat haten? Wat is hij dan?
Albini is occasionally credited as a record producer, though he disliked the term to describe his work, preferring the term "recording engineer" when credited, and refused to take royalties from bands recording in his studio, as he felt it would be unethical to do so.

De beginselen van een DAW zijn prima online te leren, maar je hebt vaak te maken met snobisme. Hierdoor worden debutanten gedwongen met moeilijke software te leren werken, terwijl Fruity Loops precies hetzelfde doet. Maar de snobs kijken er op neer en dwingen jonge adepten door een muur van onzin te gaan zodat ze van ellende maar naar buiten gaan om te voetballen en een groot producer verloren gaat.
Als ze niet eens een DAW kunnen leren en liever voetballen, rotten ze maar op ook toch? Bloed, zweet en tranen verdomme!

Albini is occasionally credited as a record producer, though he disliked the term to describe his work, preferring the term "recording engineer" when credited, and refused to take royalties from bands recording in his studio, as he felt it would be unethical to do so.

Vind ik een goeie reden.

Wat is een muziek producer? Volgens AI:

Een muziekproducer is de architect van een muziekopname; iemand die het hele creatieve en technische proces van een nummer begeleidt, van het eerste idee tot de uiteindelijke mix, en zorgt voor de artistieke richting, technische kwaliteit en het bewaken van het budget, waarbij de rol steeds meer ook het zelf componeren, opnemen, mixen en masteren van muziek omvat, vaak met behulp van digitale technolgie

McCartney nooit interesse in elektronische muziek? ;)
Okay of het succesvol valt te noemen kun je over discussiëren, maar de interesse was er.
Indertijd in de sixties hebben ze ook wel verteld dat ze dingen zoals Edgar Varese volgden, ook Robert Moog en andere experimentele zaken (in die tijd) en maar Lennon en McCartney waren toch vooral liedjesschrijvers, ook dit nummer is popmuziek, techno, acid en allerlei andere stromingen hebben ze nooit op de plaat gezet.
Stevie Wonder was ook zo iemand, vroege jaren 70 best wel experimenteel bezig met Tonto maar het werden toch altijd weer liedjes, pop, soul, funk of zo maar altijd wat meer in de traditionele zin van het woord.
Ik denk trouwens wel dat zowel McCartney als Wonder in de studio best wel hun experimenten hebben gehad want ze waren creatief en nieuwsgierig genoeg.

Ja, tegenwoordig is Producen 3x met je iPhone schudden en je volgende banger rolt eruit. 1x swipen om hem op al je socials te plempen en profit! :D
Klopt, een programma als Suno hoef je alleen maar te prompten en er rolt een complete Trap productie uit helemaal gemasterd en al.

Toen ik als noob begon met muziek maken halverwege de jaren '90 werd mij in de muziekwinkel een demo model aangesmeerd van een Alesis Quadrasynth waar ze graag vanaf wilden terwijl ik expliciet zei dat ik techno wilde maken, lekker begin........
Toen kwam ik er daarna achter dat ik een Atari ST nodig had om te sequencen en moest ik via zo'n krantje voor 2e hand spullen daarnaar op zoek. Daarna op zoek naar Cubase wat ik voor 10 gulden wist te bemachtigen via een schimmige deal ergens op een station:)
Zonder handleiding was dat toch wel lastig dus daarna een vuistdik boek besteld bij Donner wat natuurlijk niet op voorraad was. Destijds waren er alleen bladen zoals de Engelse Future Music waar je de info uithaalde en verder was er niks.

Tegenwoordig is het dan weer zo dat er teveel informatie is voor de beginner met allemaal figuren die enkel voor de views allerlei non tutorials in elkaar flansen en een overload aan AI gegenereerde info.....

RTFM - Read the funny manual. Live heeft een goede! Boeken zijn sowieso prima alternatief voor videocursussen. Attack Magazine heeft een goede producers guide gemaakt, als je daar echt behoefte aan hebt. En verder de regels leren als een scholier om ze daarna te breken als een artiest. Volgens mij is dat een uitspraak van Pablo Picasso.

Back