Hoe tr909 sync laten lopen met FL studio

In oude dance tracks hoor je dat trouwens af en toe: tegen het einde van de track loopt de boel out of sync door drifting. Ik gok dat daar de brakke midi clock vd 909 de oorzaak is
Ik denk dat dat eerder het gevolg is van een brakke multitrack opname
maar ik wil gerust eens mijn 909 een week laten spelen (via midiclock zelfs) om je het tegendeel te bewijzen

de fabeltjes regeren dit draadje zo te lezen

Ik denk dat dat eerder het gevolg is van een brakke multitrack opname
maar ik wil gerust eens mijn 909 een week laten spelen (via midiclock zelfs) om je het tegendeel te bewijzen

de fabeltjes regeren dit draadje zo te lezen
Ik zie drie opties:

1/ je hoort niet helemaal goed

2/ je hebt een buitenaardse 909

3/ je hebt de chip vervangen. V1's zijn echt notorious hiervoor

Technisch gesproken is dat niet waarvoor je een 909 wilt. Midinoten kan ook met samples of andere manier. Je koopt een 909 omdat je, zoals een ander het hier op het forum omschreef, je in je trainingsbroek met een biertje in je hand aan je hihat decay wilt draaien...
:) Daarvoor heb ik hem inderdaad gekocht :) maar nu 20 jaar later ben ik terug begonnen (al iets minder impulsief :)) en wil ik graag de laptop zoveel mogelijk integreren. Maar die decay, pich tune... knoppen werken toch gewoon nog als je hem met midi noten aanstuurd? Of tenminste daar ging ik vanuit...?

Ik zie drie opties:

De enige officiele (lees: staat in service notes) fix in V4 gerelateerd aan timing is betreffende de clock pulse die kan gemist worden net na een start. Geen woord over long term drift.

de rest is volgens mij gewoon blabla op internet van mensen die de rom update of dure syncbox verkopen, of een slachtoffer zoeken om hun sync frustraties op uit te werken

Maar goed, ik ga het testen vanavond!

Edit:
Ook op de revolution909 (v5 firmware) pagina geen enkele vermelding van uw magische drift issue:
The external sync routines (MIDI, DIN) have been rewritten.
The first MIDI clock is no longer missed (v1 bug), and latency is improved. The machine no longer freezes when it is synchronized to DIN (v4 bug).
Bron: Revolution 909

Laatst gewijzigd:
:) Daarvoor heb ik hem inderdaad gekocht :) maar nu 20 jaar later ben ik terug begonnen (al iets minder impulsief :)) en wil ik graag de laptop zoveel mogelijk integreren. Maar die decay, pich tune... knoppen werken toch gewoon nog als je hem met midi noten aanstuurd? Of tenminste daar ging ik vanuit...?
Die knoppen werken als je eraan draait op de 909 zelf maar ze sturen geen midi info uit en reageren als je ze individueel via midi aanstuurt alleen op note on/note off.
Ik gebruikte vroeger de sequencer van mijn 909 nooit en stuurde die gewoon via midi aan als een sound module. Voordeel is dat je de arrangementen dan makkelijk in je DAW kan bewaren.
Nadeel kan zijn dat je de shuffle van de 909 mist maar die kan je tegenwoordig ook via allerlei templates vanuit je DAW uitsturen.

Die knoppen werken als je eraan draait op de 909 zelf maar ze sturen geen midi info uit en reageren als je ze individueel via midi aanstuurt alleen op note on/note off.
Ik gebruikte vroeger de sequencer van mijn 909 nooit en stuurde die gewoon via midi aan als een sound module. Voordeel is dat je de arrangementen dan makkelijk in je DAW kan bewaren.
Nadeel kan zijn dat je de shuffle van de 909 mist maar die kan je tegenwoordig ook via allerlei templates vanuit je DAW uitsturen.
Voila, dat is mijn bedoeling. Dan kan ik alles overzichtelijk vanuit mijn zetel op mijn laptop voorprogrammeren samen met de rest van de vst's. Ik denk dat het ook heel wat sneller werkt zo dan op de 909 zelf als je echt lange patterns wilt (en dat wil ik meestal). Daarbij zoemt mijn TR909 heel lichtjes als ik meerdere patterns tegelijk selecteer om zo een langer pattern te bekomen.

En als ik dan ga jammen hoef ik enkel nog met de knoppen van de 909 te spelen en heb ik meer tijd voor de 303 en de vst's in FLstudio. Via Midi noten aansturen lijkt mij dus wel een betere manier van werken.

Laatst gewijzigd:
Ik zie drie opties:

@Paardenstaart

Zoals gezegd heb ik dit eens getest, eerder deze avond op record geduwd. Hapax => TR-909, sync via midi clock 120BPM, de 909 speelt een Rimshot op 1/5/9/13. De Hapax speelt via MIDI de closed HiHat van de 909 (velocity 100=accented), de ene links gepanned, de andere rechts.
Voor een biertje gegaan en 3 uur later terug thuis gekomen en alles klinkt nog steeds even "strak" als voorheen. Er is geen enkele verschuiving of drift te bespeuren.
Wat je wel merkt is dat de accent waarde een beetje zwalpt, dat is "normaal" in deze opstelling (Midi noten vechten met de interne sequencer, dat zou een stuk verholpen zijn met de nieuwe V5 firmware, al blijft midi uiteraard met beperkingen wegens het seriele karakter + het feit dat mijn opstelling ook 2 midi routers - unitor - bevat)

Mijn 909 heeft eeprom versie 1.

Als je je email adres doorstuurt kan je ik je de wavefile forwarden.

Conclusie: midi clock drift op de 909 lijkt een broodje aap

@Paardenstaart

Zoals gezegd heb ik dit eens getest, eerder deze avond op record geduwd. Hapax => TR-909, sync via midi clock 120BPM, de 909 speelt een Rimshot op 1/5/9/13. De Hapax speelt via MIDI de closed HiHat van de 909 (velocity 100=accented), de ene links gepanned, de andere rechts.
Voor een biertje gegaan en 3 uur later terug thuis gekomen en alles klinkt nog steeds even "strak" als voorheen. Er is geen enkele verschuiving of drift te bespeuren.
Wat je wel merkt is dat de accent waarde een beetje zwalpt, dat is "normaal" in deze opstelling (Midi noten vechten met de interne sequencer, dat zou een stuk verholpen zijn met de nieuwe V5 firmware, al blijft midi uiteraard met beperkingen wegens het seriele karakter + het feit dat mijn opstelling ook 2 midi routers - unitor - bevat)

Mijn 909 heeft eeprom versie 1.

Als je je email adres doorstuurt kan je ik je de wavefile forwarden.

Conclusie: midi clock drift op de 909 lijkt een broodje aap
oh jeetje
Doe keer hetzelfde maar dan in pattern edit mode terwijl je het ding echt gebruikt. Zeker shufffle amount niet vergeten. Gaat ie ff drie uur lang een rimshot afspelen. Jonges jonges

Bij die oude platen is de 909 natuurlijk de master met de 303 eraan gesynced, dat gaat toch echt wel mis na een minuut of 5. En dan bedoel ik geen ontspoorde trein, maar hij loopt niet meer zo lekker samen als bij de start.

Maar ontopic: Sim Tonic Nome II, mooi ding, ook onder Windows

oh jeetje
Doe keer hetzelfde maar dan in pattern edit mode terwijl je het ding echt gebruikt. Zeker shufffle amount niet vergeten. Gaat ie ff drie uur lang een rimshot afspelen. Jonges jonges
Dat is al veel meer genuanceerd dan je eerdere bewering.
Wijzigende shuffle amounts zie ik potentieel wel als een mogelijk probleem. Maar dan wel evenveel op de V4 alsook via interne sync. Weinig met betrekking tot V1 of midi clock.
Pattern edit geen idee, zelf nog niet echt ervaren. Zal het ook eens testen een dezer.

Bij die oude platen is de 909 natuurlijk de master met de 303 eraan gesynced, dat gaat toch echt wel mis na een minuut of 5. En dan bedoel ik geen ontspoorde trein, maar hij loopt niet meer zo lekker samen als bij de start.
Dat zou me sterk verbazen, genoeg zo gebruikt, genoeg zo zien gebruiken.

Het is enorm moeilijk om me (technish) voor te stellen dat er zomaar midden in een sessie een clockpulse gemist wordt waarddoor de 303 tov de 909 niet meer strak loopt. Enige scenario is een slechte dinsync converter waar de pulsewidth net te kort is, of een kapotte kabel/dinsync poort. Maar ik zal het ook testen.

Overigens wil ik erbij zeggen dat deze materie me enorm interesseert omdat ik zelf met de ontwikkeling van sync oplossingen bezig ben. Neem mijn interesse in het achterhalen van de feiten dus zeker niet persoonlijk :P

Het probleem zit bij DAW gebruik niet zo zeer in de 909, maar in de zwalkende midi clock gegenereerd door de PC.
Daar lijkt het op inderdaad bij mij, normaal komt de kerstman morgen of overmorgen die usamo expert sleepers leveren. Ik ben benieuwd of het dan helemaal opgelost zal zijn! Dan wordt mijn nieuwe setup 202, 303, 909 met echte instrumenten en effecten en al de achtergrond en programming met FL studio :) Compakt en toch veel mogelijkheden, lijkt mij ideaal!

Dat is al veel meer genuanceerd dan je eerdere bewering.
Wijzigende shuffle amounts zie ik potentieel wel als een mogelijk probleem. Maar dan wel evenveel op de V4 alsook via interne sync. Weinig met betrekking tot V1 of midi clock.
Pattern edit geen idee, zelf nog niet echt ervaren. Zal het ook eens testen een dezer.

Dat zou me sterk verbazen, genoeg zo gebruikt, genoeg zo zien gebruiken.

Het is enorm moeilijk om me (technish) voor te stellen dat er zomaar midden in een sessie een clockpulse gemist wordt waarddoor de 303 tov de 909 niet meer strak loopt. Enige scenario is een slechte dinsync converter waar de pulsewidth net te kort is, of een kapotte kabel/dinsync poort. Maar ik zal het ook testen.

Overigens wil ik erbij zeggen dat deze materie me enorm interesseert omdat ik zelf met de ontwikkeling van sync oplossingen bezig ben. Neem mijn interesse in het achterhalen van de feiten dus zeker niet persoonlijk :P
Weer mis! :-) Ik weet niet wat jouw 909 allemaal doet, maar door de shuffle te veranderen gaat de mijne alleszins niet beginnen pruttelen als die pulse signalen stuurt via de rimshot track naar andere sequencers. Dat verloopt allemaal goed.

En dat dat genuanceerd is kan allemaal goed zijn, maar ik denk dat de meesten hun 909 wel willen gebruiken als die aan het lopen is

Enfin, ik ga het hier bij houden. Broodjes met aap of niet ;-)

Maar ontopic: Sim Tonic Nome II, mooi ding, ook onder Windows
Ugh. Dat kan toch helemaal niet. Jongens, echt.

909 heeft enkel din sync input. Kan nooit als master gesynced worden met de tb303 Daar moet een tr707 ofzoiets tussen.

En de gate poort van de tb303 is een output. Dus op die manier kan het ook niet. Zou enkel lukken met een Midi mod

Back