Welke "influencer" kan wél echt spelen?

rœl

Stamgast
Langzaam maar zeker begin ik een idee te krijgen over de verschillende meningen van jullie over van die mensen die op youtube synths testen, zoals Starsky Carr, Woody Piano en vele anderen. Leuk om te lezen, relativeren en natuurlijk te genieten van al die mooie speeltjes, maar echt spelen kunnen ze eigenlijk niet. Op GSF AGENCY zag ik iemand een Wurli-achtige sound testen op de Super 6, en groot was mijn verbazing! Deze demoër kan écht spelen! Weet iemand wie dat is?

Onder andere Andertons, Bonners, Sweetwater en Kraft hebben wel altijd leuke filmpjes, maar iedereen speelt zo braaf binnen de lijntjes, weinig spannende harmonische uitstapjes. Alle pianisten (jazz, prof.) waar ik mee speel kunnen én doen dat, waarom deze demo-artiesten niet? Frank Montis van Crumar: grote uitzondering!

Benieuwd naar jullie mening en tips.

Woody en starsky kunnen echt wel redelijk tot goed spelen, maar in het algemeen worden sound en synth demos gegeven met herkenbare 'simpele' melodieen, zodat iedereen zich er een beetje in kan herkennen.

Als je echt op zoek bent naar meer gevorderd / virtuoos spel op synths / pianos, dan is daar ook een een hoop demos van te vinden, die richten zich meer op de arrangement kant van bekende songs en hoever ze daar in kunnen gaan, zoek maar eens op de youtube demo'ers: Joshua Domfeh, Patrik Pietschmann, Katherine Cordova of Sangah Noona.

Matt Johnson van Jamiroquai kan echt goed spelen en weet veel van synths, al is hij niet direct een 'synthfluencer' dat ie constant nieuwe gear demoot of reviewt ofzo.

Ook een hele goede toetsenist die af en toe ook synthdemo's doet is J3PO:

Persoonlijk vind ik AudioPilz hilarisch ("Bad Gear"), hij heeft verstand van synths en maakt toffe jams. Maar er zijn ook veel mensen die een hekel hebben aan zijn persona, accent en duizelingwekkend snelle montage met allerlei memes.

En nog een gast die goed kan spelen maar waar ik dan persoonlijk weer niet tegen kan omdat ie middenin mijn irritatiezone zit:

Gericht op gitaar en pedalen maar wel iemand die echt kan spelen en gear goed demoot:

Laatst gewijzigd:
Edit: Hierboven net genoemd. Doctor Mix kan idd prima spelen.

Hier zijn spanningsvelden aan het werk want: 1) complexer spelen leidt aandacht weg bij het demonstreren van gear en 2) mensen die ècht goed kunnen spelen, kunnen hun tijd beter besteden aan spelen en niet aan demo's.

Wat mensen die mij te binnenschieten (disclaimer: ik ben zelf geen toetsenist):

Het moet je stijl zijn, maar hij kan wel spelen:

Mag niet ontbreken:

Niet zo actief meer in de gear, maar voor ouder spul:

Niet meer actief maar goede muzikant:

Nog een obscuurdere, mix van wat oudere Casio's en Yamaha's maar ook de Roland boutiques, en de "From the live room"-jams vond ik erg leuk:

Alfonse

Helaas geldt in dit wereldje wel echt vaak: hoe origineler, hoe minder succesvol op YT.

Overigens vind ik het kijken naar geardemo's door topspelers wel riskant. Een Katsunori Ujiie kan een zak aardappels nog goed doen klinken. Ik vertel niet hoe het is afgelopen, maar mag ik aardappels verkopen in de SF V&A?

Niemand duikt er dieper in dan Alex Ball.

Musictrackjp alias Katsunori Ujiie
Die man maakte vierhonderd jaar geleden al de officiële Yamaha styles, hij kan dus wel spelen. Heeft wel al lang niks meer geupload...

Katsunori UJIIE

Heeft wel al lang niks meer geupload...

Moet je even op het 'live' knopje drukken. Heeft 10 dagen geleden nog een live uitzending gemaakt.

Beste tips die ik zou kunnen geven zijn al voorbij gekomen.
Niet echt een synthfluencer persé maar Lisa Bella Donna vond ik vroeger vaak wel coole dingen doen, tijdje niet meer voorbij zien komen.
Je zou ook kunnen zoeken op Mike Dean (producer/artiest), ik weet niet of dat virtuoos genoeg voor je is, maar het is wel iemand die een overtuigend stukje muziek op een synth neerzet.
Zelf heb ik ook wel waardering voor Look Mum no Computer's enigzins simpele muziek. Beetje soort electro punk meets britpop ofzo. Maar ik betwijfel of dat helemaal aansluit bij wat je zoekt.
Als laatste zou Andrew Huang in deze thread eigenlijk niet mogen ontbreken. In hoeverre hij echt een toetsen virtuoos is weet ik niet zo goed. Maar zijn talent is in ieder geval dat hij met alles wat in een studio staat zeer conpetent uit de voeten kan. Het lijkt ook een leuke gast te zijn, al ga ik niet echt hard op zijn muziek zelf.
Qua gitaar gear demo's kan het ook zeker slechter dan JHS/Josh Scott. Het is niet persé heel avontuurlijk. Maar wel enorm breed qua stijlen en invloeden.

Vergeet ik bijna favoriet. Andy van reverb doet al vele jaren demo's met gitaar gear. Hij maakt er hele nummers mee, waar ik meestal enorm van geniet. Over de gear zelf is ie verder zelden kritisch.

Langzaam maar zeker begin ik een idee te krijgen over de verschillende meningen van jullie over van die mensen die op youtube synths testen, zoals Starsky Carr, Woody Piano en vele anderen. Leuk om te lezen, relativeren en natuurlijk te genieten van al die mooie speeltjes, maar echt spelen kunnen ze eigenlijk niet. Op GSF AGENCY zag ik iemand een Wurli-achtige sound testen op de Super 6, en groot was mijn verbazing! Deze demoër kan écht spelen! Weet iemand wie dat is?

Onder andere Andertons, Bonners, Sweetwater en Kraft hebben wel altijd leuke filmpjes, maar iedereen speelt zo braaf binnen de lijntjes, weinig spannende harmonische uitstapjes. Alle pianisten (jazz, prof.) waar ik mee speel kunnen én doen dat, waarom deze demo-artiesten niet? Frank Montis van Crumar: grote uitzondering!

Benieuwd naar jullie mening en tips.
Ik kijk liever naar iemand die goed kan uitleggen wat een synth kan en niet kan dan naar iemand die in een filmpje aan het showen is hoe goed hij kan spelen.....

Dr. Mix is wel mijn favoriet en gedraagt zich als een echte Italiaan en dat ben ik wel gewend

Dom Sigalas is ook een goede speler. Hij promoot veel producten van Steinberg.

Back