UB-Xa als keyboard (en meer)

rœl

Stamgast
Hoi!

Stel, ik wil een goedkoop polyAT keyboard, gewoon om de synths die ik al heb (en die polyAT kunnen verwerken) te voeden met expressiviteit (die ik nog moet leren beheersen). Is het dan niet gewoon het beste idee een UB-Xa te kopen en dan er een (al dan niet leuke, ieder zijn mening) analoge geluidsbron bij te krijgen?

Ik ben aan het winkelen naar polyAT midikeyboards en vind eigenlij niets dat goedkoper is dan een UB-Xa. 5 oktaven is mijn minimum,

Wat denken jullie?

Als je het aandurft en goedkoop (*ugh*) een Ensoniq synth/sampler op de kop weet te tikken - met Fatar Poly AT keyboard:

EPS, EPS16+, ASR10, SQ80, VFX, VFX-SD, SD-1, TS-10

Roland A50/A80 master keyboards - staan (stonden?) er recent nog enkele van te koop op synthforum marktplaats:

Even opgezocht, twee A80s voor 200 Euri samen - eentje in topstaat en een voor onderdelen? Zwaar bakbeest maar als je er de ruimte voor hebt lijkt het mij wel een goede goedkope optie + nog genoeg wisselgeld voor een sound source/module: Te koop: Roland A80 (2x), Yamaha DX7, Kurzweil K2000, Korg 01/W

Laatst gewijzigd:
Ik hrb gehoord dat de A50/80 midibugs hebben waardoor polyAT niet werkt… of je moet heel handig zijn. Ik ben niet handig. Die Ensoniqs, inderdaad! Spelen die een beetje lekker?

Ensoniq keyboards zijn vreselijk, voor die aftertouch moet je ongeveer door de tafel heen duwen. En wat moet je met die ouwe zooi terwijl er betere, moderne en betaalbare opties zijn.

Ensoniq keyboards zijn vreselijk, voor die aftertouch moet je ongeveer door de tafel heen duwen. En wat moet je met die ouwe zooi terwijl er betere, moderne en betaalbare opties zijn.
Dat hoor ik vaker! En ook over de A80 trouwens, dat je ‘m in beton moet funderen voordat je gaat spelen.

Ik gebruik de Komplete Kontrol S61 mk3 en die is echt top. Maar niet de goedkoopste optie en met Native Instruments dat nu wankelt misschien wat risicovolle investering.

Compact maakt voor mij niets uit, meer ruimte dan geld hiero! Ook overige controlers zijn geen must. Ik heb een beetje rondgekeken en alle opties zijn fancy met dikke schermen, en gekoppeld aan bepaalde software enzo.

Ah, ik lees je bericht over NI, wankelt dat? Die bedoelde ik, die Kontrols zien er supermooi uit maar ik hoef dat allemaal niet, en plan niet om NI te gaan gebruiken (zeker niet als het wankelt).

Ik heb de Kontrol vooral gekozen vanwege het keybed, wat mij betreft het beste poly aftertouch keybed dat nu op de markt is. Ik heb en gebruik wel wat NI software, maar niet heel veel. Dit keyboard werkt overigens ook prima als DAW- en third party plugins controller. Maar goed, je hebt voor de toekomst qua drivers en firmware support wel NI nodig en op dit moment is maar de vraag wat er van gaat overblijven.

Ik denk dat je met die UB-XA gewoon goed uit bent, verzend en ontvangt midi, da's handig voor je softsynths, splitzones en je krijgt er een fijne hardware synth bij als ik al de reviews moet geloven.
Wel nog even doorsparen dan.

Behringer krijgt vaak commentaar dat hun keybeds niet best zijn. Dit klopt met mijn eigen ervaring met de Deepmind 12 en VC340. Maar de UB-Xa heb ik nooit geprobeerd en dat is een ander type keyboard, maar of het op kan tegen het Hydrasynth keyboard dat in de Korg Keystage zit (laat staan Fatar)?

Ik heb eens iemand gemaild of ik kan gaan proberen, dit om te beginnen eens. maar inderdaad eerst even wat sparen. Over het keybed hoor ik wisselende meningen.

Behringer krijgt vaak commentaar dat hun keybeds niet best zijn. Dit klopt met mijn eigen ervaring met de Deepmind 12 en VC340.
Ik heb ook de Deepmind en die is gewoon mediocre maar ik heb over dat keybed van de UB XA wel goede dingen gelezen, ook forumlid @demian vertelde dat het best lekker speelt.

Sowieso even uitproberen dus, dank voor de goeie info. Ik zie op de foto's van de KeyStage dat daar een display op zit ter grootte van een postzegel. Met mijn vrij slechte ogen is dat waarschijnlijk bijna niet te doen, maar dat zou ik moeten uitproberen.

Ik heb bij de Hydrasynth zo weinig voeling met dat het iets toevoegt, aangezien de hydrasynth echt een computer is. Ik heb al een computer, en volgens mij zou die de Hydrasynth volledig kunnen emuleren, toch? Geen analoge filters of amps, zoals ik begreep. Dan kan ik echt beter een Korg Keystation kopen, voor heel veel minder. De UB-Xa is per definitie onemuleerbaar, want analoog. Of maak ik nu een cruciale denkfout? Ik heb iets met "echt", als trompettist.

Ja snap ik, op zowel de Keystation als UB-XA heb ik persoonlijk nooit gespeeld. En los van het product kun je je nog afvragen of je liever Korg of Behringer steunt als bedrijf. 😇

Ik heb iets met "echt"
In dat geval: Behringer is de Temu van de synthwereld met bottom of the barrel ongeautoriseerde goedkope knockoffs van klassieke synthesizers :D ongeveer zo echt als de Abibas en Kalvin Clein kleding op een markt in Azië zeg maar.

Als je de kans hebt om ergens een UB-Xa te testen dan kan ik je dat aanraden. Zelf heb ik hem nu een jaar een hij bevalt prima.
Ik gebruik hem in een live setting met onze band. In combinatie met een FX2000 multi FX.
Degelijk en een goed geluid. Het keyboard reageert goed en maakt geen lawaai. AT en velocity werken heel goed.
Om een goed beeld te krijgen van de mogelijkheden van de UB-Xa raadt ik je aan om eens te luisteren naar de soundset van Stefano Diano.
Dat is echt een soundset voor keyboard spelers.
Verder zijn de split- en bi-timbral modes erg leuk.

Back