UB-Xa als keyboard (en meer)

Ik heb ook de Deepmind en die is gewoon mediocre maar ik heb over dat keybed van de UB XA wel goede dingen gelezen, ook forumlid @demian vertelde dat het best lekker speelt.
Ik heb een DM12 gehad. En ben nu overgestapt op de UB-Xa. Het keybed van die laatste is inderdaad zeer goed. Stukken beter dan de DM.

De meningen zijn verdeeld, dus. Ik heb begrepen dat het meeste in China wordt gemaakt, ook van de niet-Temu-merken. De Hydrasynth ook geloof ik? Novation? Dus dan moet ik of een UDO kopen of zelf eentje zagen van hout uit het bos hier? Ik ben serieus, ik probeer een beeld te krijgen omdat Behringer zo ontzettend polariseert en ik jullie allemaal niet persoonlijk ken.

De meningen zijn verdeeld, dus. Ik heb begrepen dat het meeste in China wordt gemaakt, ook van de niet-Temu-merken. De Hydrasynth ook geloof ik? Novation? Dus dan moet ik of een UDO kopen of zelf eentje zagen van hout uit het bos hier? Ik ben serieus, ik probeer een beeld te krijgen omdat Behringer zo ontzettend polariseert en ik jullie allemaal niet persoonlijk ken.
Ja, en die meningen blijven verdeeld, mensen hier staan al gauw klaar om hun mening te ventileren, daarom is er zelfs een aparte draad zodat je je lekker kan uitleven op Behringer. :D
Maar effe zonder gein, Sommige modellen van Behringer zijn minder geslaagd maar als je het een beetje uitzoekt dan kan je met Behringer een goede koop doen

De discussie bij Behringer gaat vaak over of het okay is dat ze hun commerciële succes en lage prijzen behalen door ideeën van concurrenten te jatten en te kopiëren. Als je daar geen problemen mee hebt, dan heb je best goeie “value for money” bij Behringer lijkt me.

Voor structureel touren en rond sjouwen vraag ik me af of de UB-Xa qua bouwkwaliteit degelijk genoeg is tov een Nord, Moog, Roland, Kurzweil of Sequential, maar die vraag kan ik niet beantwoorden.

Laatst gewijzigd:
Ik heb mn Ensoniq sq80 weggedaan, niet meer van deze tijd op gebied van poly AT.

Nu gebruik ik een Hydrasynth en UDO gemini voor Poy AT doeleinden. De UB-XA heb ik een uur of 6 ervaring mee.
UBXA is ook prima als Poly AT, zeker voor de beginner, maar de UDO en Hydrasynth zijn stukken beter en aangenamer om om op te spelen.

Nu eerlijk gezegt is poly AT een leuk hebbedingetje, meestal gebruik ik het niet.

Ik denk dat het nut van poly aftertouch ook een beetje afhangt van de stijl / soort geluiden die je speelt. Voor mij is het echt onmisbaar geworden, maar ik speel vaak lange chords met veel noten, en die noten individueel aan kunnen laten zwellen en weg kunnen laten zakken is echt een godsgeschenk. Speel je meer staccato / snellere melodieën, dan heb je er een stuk minder aan waarschijnlijk.

De discussie bij Behringer gaat vaak over of het okay is dat ze hun commerciële succes en lage prijzen behalen door ideeën van concurrenten te jatten en te kopiëren. Als je daar geen problemen mee hebt, dan heb je best goeie “value for money” bij Behringer lijkt me.

Voor structureel touren en rond sjouwen vraag ik me af of de UB-Xa qua bouwkwaliteit degelijk genoeg is tov een Nord, Moog, Roland, Kurzweil of Sequential, maar die vraag kan ik niet beantwoorden.
Los van het ethische aspect (wil je een bedrijf belonen wiens business model voor 90% bestaat uit het tegen dumpprijzen verkopen van matige kopieën, parasiterend op het werk en de reputatie van andermans werk - tot de layout, vormgeving en lettertypes aan toe), is de hoofdvraag vooral of je een 'veel voor weinig' instapper wil of iets dat meer bestendig en kwalitatief hoogwaardig is. Uiteindelijk geldt ook hier weer, zoals met bijna alles, 'you get what you pay for'.

Laatst gewijzigd:
Precies dat! Soundscapes. Heel stereotype maar wel mooi: Vangelis. En die basnootaccenten: een filter openduwen met je pink, whoa! …mijn associatie met bastrombone.

Precies dat! Soundscapes. Heel stereotype maar wel mooi: Vangelis. En die basnootaccenten: een filter openduwen met je pink, whoa! …mijn associatie met bastrombone.
Ja voor dat soort dingen is poly aftertouch ideaal. Ik beveel het van harte aan!

Ik heb een UB-Xa, althans, ik ben hem wel maar ben hem al een paar maanden kwijt. Ik heb hem teruggestuurd wegens het plop-geluid-probleem en krijg maar weinig respons van Musicstore mbt de status van de reparatie / vervanging.

Ik vond het toetsenbord prima, en kocht hem deels vanwege de poly aftertouch. Ik kreeg er toch wel een beetje een CS80 gevoel bij (die ik zelf ook heb dus ik denk dat ik weet waar ik het over heb).

Mocht het plop-probleem niet opgelost kunnen worden dan sta ik voor een dilemma: behoud ik hem dan toch alleen al voor het poly-aftertouch keyboard? Waarschijnlijk wel.

Het is dan wel zaak na te gaan of de externe module/synthesizer polyfone aftertouch ontvangt en dat je die via een modulatie-matrix ergens aan kunt toewijzen (bv aan LFO-diepte of snelheid, filter-cutoff etc).

Zo ben ik zelf aan het bedenken of ik een Roland Fantom EX of een Yamaha Montage M ga aanschaffen, waarbij ik de UB-XA als master ga gebruiken (ja klinkt stom). Zover ik uit de specs kon opmaken reageert de Fantom EX niet op PAT maar de Montage M wel. Die laatste natuurlijk wel omdat de M8X zelf polyfone aftertouch heeft en de engines in de kleinere Montages M6 en M7 identiek zijn aan de grote M8.

Mocht iemand ervaring hebben met de Fantom EX en kunnen aangeven of die reageert op PAT via een extern keyboard dan hoor ik het graag.

Ik kan me niet voorstellen dat de Fantom niet reageert op polyat, want dat doen zelfs de oudste romplers van Roland al. Poly aftertouch is onderdeel van de originele MIDI spec dus zit in verrassend veel, ook oude, synths.

Ja en dan te bedenken dat sommigen die er zo op tegen zijn misschien wel een Iphone kochten die uit fabrieken kwam waar meer dan 10 mensen uit de ramen sprongen vanwege de werkdruk, het is maar net waar je de nadruk op legt natuurlijk.

"Whataboutism, soms vernederlandst tot whataboutisme, ook bekend als whataboutery, is een drogreden waarmee iemand de beschuldiging van een misstand niet weerlegt, maar zijn of haar opponent er met een retorische vraag What about ...? (Hoe zit het met ...?) van beticht geen aandacht te besteden aan of schuldig te zijn aan een andere ernstige misstand."

[edit] Off topic deel verwijderd.

Laatst gewijzigd:
Mocht iemand ervaring hebben met de Fantom EX en kunnen aangeven of die reageert op PAT via een extern keyboard dan hoor ik het graag.

De Fantom (EX) reageert inderdaad op PolyAT zoals @Nap al suggereerde.
De toetsenborden zelf hebben het dus niet, maar ik vind zelfs de 'gewone' aftertouch op Roland toetsenborden niet de beste om eerlijk te zijn.

Ik weet verder niet wat je overwegingen zijn tussen de Montage en Fantom, maar volgens mij heeft van de Montage M alleen de M8 gewogen toesten met polyAT.
De anderen zullen reageren op inkomende PolyAT, maar bij Roland heeft geen van de toetsenborden van de Fantoms het.

Ik had de parameterguide versie 1.0 van de Fantom EX doorgezocht en het enige wat ik kon vinden is dat je PAT aan of uit kunt zetten vwb ontvangen op midi (receive filter). Dat lijkt me dan meer een kwestie dat die data kan worden opgenomen in de sequencer. Nergens vind ik PAT bij de source in de modulatiematrixen, dus twijfelde ik of je de via midi binnenkomende PAT-data kunt toewijzen aan destinations. Op Youtube heb ik filmpjes bekeken en ook daar vond ik poly aftertouch nergens terug in het menu van de modulatiesources.

Ik had de parameterguide versie 1.0 van de Fantom EX doorgezocht en het enige wat ik kon vinden is dat je PAT aan of uit kunt zetten vwb ontvangen op midi (receive filter). Dat lijkt me dan meer een kwestie dat die data kan worden opgenomen in de sequencer. Nergens vind ik PAT bij de source in de modulatiematrixen, dus twijfelde ik of je de via midi binnenkomende PAT-data kunt toewijzen aan destinations. Op Youtube heb ik filmpjes bekeken en ook daar vond ik poly aftertouch nergens terug in het menu van de modulatiesources.
Normaal gesproken is pressure/aftertouch een parameter die je gebruikt als modulatie source. De input van deze parameter kan poly of channel zijn, meestal stel je dat niet in op de synth maar op de controller. De synth reageert dus zowel op channel als poly at met dezelfde source en destination, afhankelijk van wat 'ie ontvangt. Zo kun je op de Prophet-10 en OB-X8 bijvoorbeeld instellen dat het filter reageert op aftertouch. Bij channel aftertouch (op het ingebouwde keyboard) worden alle noten gelijkmatig gefilterd, met een externe polyfone aftertouch controller is het per noot. Op de synth zelf hoef je daar verder niets voor in te stellen. Zo werkte het op de oude Rolands (JV/XV etc.) ook, dus neem aan dat de Fantom niet anders is.

Laatst gewijzigd:
Back