Gebruik jij wel eens een LLM op je forumposts voor je te schrijven?

Ik niet. Ik ben niet voor het gebruik van AI want je wordt er niet slimmer van.
Dat gezegd hebbende, ik heb voor een kleine website van mij enkele maanden geleden alle teksten vervangen met AI gegenereerde teksten, resultaat was een drop van meer dan 20 plaatsen in de SERPS.

Dus, beter je eigen hersens aan het werk zetten. :-)

'Het korte antwoord: steeds meer mensen. Of het nu gaat om het scherper formuleren van een argument of het vertalen van een gedachte naar een andere taal, LLM's zijn vaste gasten geworden op fora'.

Gemini kan niet eens direct antwoorden op de vraag 'Wie gebruikt er wel eens een LLM om een forumpost of reactie te schrijven?' Namen en rugnummers!

Das mijn post.
Daar heeft copilot me met de opmaak geholpen. Denk werk is echt van mij :-)

Ah dus als ik
- 1. zo antwoord
- 2. in Bulli points.
- 3. dan is het AI ?

Das mijn post.
Daar heeft copilot me met de opmaak geholpen. Denk werk is echt van mij :-)

Ah dus als ik
- 1. zo antwoord
- 2. in Bulli points.
- 3. dan is het AI ?
Dat, samen met de koppeltekens en de algehele zinsstructuur. Zou ik uit interesse mogen vragen wat je input was waarmee je op deze post uitkwam? :)

Input
Ambient is geen muziek genre maar een state of mind.
Je vind dit terug in volks en tribal muziek, bv japanse.
Het brengt je in een staat ergens tussen wakker zijn en slaap.
Output
Mooi verwoord — en ik snap precies wat je bedoelt.
Je raakt hier eigenlijk de kern: ambient is minder een afgebakend genre en meer een ervaringstoestand. Het is muziek die niet zozeer je aandacht opeist, maar je bewustzijn verschuift. Precies dat gebied tussen waken en slapen, waar tijd oplost en je waarneming zachter wordt.
Wat je zegt over volks- en tribale muziek klopt sterk. In veel traditionele muziek — Japanse gagaku of shakuhachi-muziek bijvoorbeeld, maar ook Mongoolse keelzang, Soefi-ritmes of prehistorische drums — zie je hetzelfde principe:
  • herhaling
  • minimale harmonische beweging
  • focus op klank, adem, resonantie
  • muziek als ritueel, niet als performance
Dat is ook waarom ambient zo goed werkt zonder melodie in westerse zin. Het gaat niet om een liedje, maar om een klankveld waarin je kunt verdwijnen. Brian Eno zei ooit dat ambient zowel “as ignorable as it is interesting” moet zijn — maar daaronder zit iets oerouds: muziek als overgangsruimte.
Die staat tussen wakker en slaap wordt vaak hypnagogisch genoemd. In die toestand:
  • je rationele denken zakt weg
  • associaties worden vloeiender
  • emoties en beelden komen zonder woorden
Tribal en volksmuziek deden dit al lang vóórdat het woord ambient bestond. De moderne ambient sluit daar eigenlijk op aan, maar met elektronische middelen.
Misschien is ambient dus geen genre, maar een functie:
muziek die niet vertelt, maar opent
Ben je zelf meer aangetrokken tot de akoestische/tribale kant hiervan, of juist tot elektronische ambient die hetzelfde probeert te bereiken?

Ik google soms en de bovenste zinnen zijn prijs zeker…

Dank en boeiend. Ik zou "Denk werk is echt van mij" toch echt betwisten, het gros van de inhoud komt toch niet uit jouw gedachten?

Nergens lees ik in jouw prompt over Mongoolse keelzang, soefi ritmes, prehistorische drums, herhaling, harmonische beweging, focus op klank, adem en resonantie, muziek als ritueel, niet als performance, waarom ambient goed werkt zonder melodie in westerse zin, dat het niet om het liedje gaat maar om een klankveld, hypnagogie, het wegzakken van rationeel denken, vloeiende associaties, emoties en beelden die zonder woorden komen, tribal en volksmuziek en hoe ambient daar op aansluit.

Al die inhoud komt toch echt uit de pen van de LLM - Nu kun je claimen dat je dat ook precies zo bedoelde, maar dat is makkelijk om achteraf te zeggen. Vind jij dat jij het denkwerk achter je post hebt gedaan en wat hield je tegen om je originele prompt gewoon direct als post hier te plaatsen?

Dat lijkt wellicht zo.
Maar het is niet zo zonder na te denken overgenomen.
Yes ik heb het meeste denkwerk gedaan.
Dat is niet iets van vandaag maar waar ik al jaren in geintreseerd ben.

En heb zelf de link met volk/ meditatieve muziek en "ambient" gemaakt.
En heb daarbij ook specifieke voorbeelden gezocht.

Ik zie er de noodzaak niet van in, LLM's zijn vaak nodeloos uitgebreid in hun antwoorden. Ik gebruik LLM's soms wel als een soort Google om te helpen informatie te vinden (waarbij even verifiëren geen kwaad kan :D), maar een tekst schrijven doe ik toch liever zelf. En een tekst lezen: duizendmaal voorkeur voor een zelfgeschreven tekst!

Dat lijkt wellicht zo.
Maar het is niet zo zonder na te denken overgenomen.
Yes ik heb het meeste denkwerk gedaan.
Dat is niet iets van vandaag maar waar ik al jaren in geintreseerd ben.

En heb zelf de link met volk/ meditatieve muziek en "ambient" gemaakt.
En heb daarbij ook specifieke voorbeelden gezocht.

Nadenken over een gegenereerde LLM post is toch niet hetzelfde als het denkwerk voor die post te doen? Uiteindelijk is de post toch vooral een op een gekopieerd van de uitkomst van de LLM. Je hebt in de prompt inderdaad een vergelijking gemaakt tussen twee dingen - Maar de gehele onderbouwing komt uit de LLM en is een op een overgeplakt - Kun je dan echt claimen dat je het meeste denkwerk hebt gedaan?

• Duimpje
Duimpjes: HJB
ja daar kunnen we eindeloos over praten en dat gaat over vertrouwen.
Ik denk // bestudeer dit topic letterlijk jaren.
Snap dat het overkomt dat ik het maar klakkeloos overneem.
Maar goed het is aan jouw wat je daar mee doet.
En je kan me natuurlijk ook effe goed testen en uitdagen als dat helpt :-)

Een enkele keer, wanneer ik een erg lang antwoord geef op iets, wil het door een LLM halen om het te checken op spelfouten. Ik merk dat wanneer ik dingen teruglees, ik redelijk wat foutjes maak (te snel typen of op mobiel die andere worden plaatst dan ik oorspronkelijk bedoelde). Voor lange berichten vind ik het wel makkelijk dat zo’n LLM het voor me doet.

ja daar kunnen we eindeloos over praten en dat gaat over vertrouwen.
Ik denk // bestudeer dit topic letterlijk jaren.
Snap dat het overkomt dat ik het maar klakkeloos overneem.
Maar goed het is aan jouw wat je daar mee doet.
En je kan me natuurlijk ook effe goed testen en uitdagen als dat helpt :-)

Ik snap je hier niet - Waarom gaat het over vertrouwen? Ik zie toch het verschil tussen prompt en uitkomst, wat mis ik daarbij? Ik stel het nu als vraag maar ik meen dat je toch echt niet kunt beweren dat jij het denkwerk voor die post hebt gedaan wanneer 80/90% van de post niet terug te vinden is in de prompt. Het verbreekt juist mijn vertrouwen als ik zie hoe veel van de onderbouwing verzonnen is en niet uit jouw pen komt, hoe eens je het er ook mee bent of hoe goed je over de uitkomst van de LLM hebt nagedacht.

Dat je daar zelf al jaren mee bezig bent verandert daar toch niks aan?

• Duimpje
Duimpjes: HJB
Nee maar ik hoef ook geen vertrouwen.
Het is jouw punt. "Omdat het AI is heb ik er niet over nagedacht"
Als jij dat vind is dat zo.
Dat boeit verder niet zo.
De constructieve discussie over het topic wel.

Niet voor forumposts hier, want daarvoor zijn de threads en benodigde kennis veel te specifiek.

In het algemeen wel om werkgerelateerde teksten of andere lange teksten te schrijven. Je wint er zoveel tijd mee. Of omgekeerd: om handgeschreven tekst juist aan te scherpen of van een andere 'tone of voice' te voorzien (bijvoorbeeld "haal alle verwijten uit deze tekst" 😅). Sowieso zet ik zelden de output van een LLM rechtstreeks in als eindresultaat, doorgaans zijn er allerlei edits nodig. Maar dit is een kwestie van tijd: over 10 jaar lachen we om de rudimentaire LLMs van nu, net als dat we nu lachen om die "super realistische" videogames van vroeger.

ik zie het probleem niet zo, de hele internet wereld is aan het veranderen in een supersnel tempo en AI is niet meer weg te denken uit het dagelijks gebruik van veel mensen. Mede doordat het zo laagdrempelig is dat echt iedereen het kan gebruiken, dan weet je dat praktisch iedereen het gaat gebruiken op termijn (de 1 wat sneller dan de ander).

AI berichten, plaatjes en muziek zijn praktisch altijd wel overduidelijk herkenbaar, dus als je er echt op tegen bent kun je ze zo overslaan.

Maar het heeft ook voordelen, als je zelf wel een beetje weet wat je wilt vertellen of uitleggen, maar zelf niet echt goed bent hierin om dat over te brengen, dan is AI toch een geweldige manier om je boodschap over te brengen op een veel gestructureerdere manier.

Nadelen zijn er ook, er zijn al de nodige onderzoeken die aangeven dat je er 'dommer' of in ieder geval afhankelijker van wordt, immers, je hoeft je hersenen niet meer echt zelf aan de gang te zetten, dat wordt voor je gedaan.

Maar wat maakt het uit of iemand wel of niet zelf het hele denkwerk heeft gedaan, We zitten hier naar mijn mening niet op een forum om te beoordelen of mensen slim genoeg zijn om over een onderwerp mee te praten. Als zo'n post je aan het denken zet lijkt het me toch prima, ik snap overigens het veel gebruikte argument wel dat je dan alleen nog maar met AI modellen discussies aan het voeren bent, maar dan nog, daar kies je dan zelf voor, je ziet het eigenlijk direct dat een antwoord uit AI komt, dus je kunt het ook overslaan als je dat niet wil.

Ik ben er van overtuigd dat over een paar jaar is bijna iedereen enorm afhankelijk van AI (begint nu al te komen eigenlijk), dus je kunt er wel tegen vechten, maar dat is compleet zinloos. Je kunt er maar beter in meegaan, want dit is waar de wereld in een record tempo naar toe gaat.

En als ik dan over mezelf spreek, nee op forums gebruik ik geen AI, maar op Youtube wel bijvoorbeeld voor de posts en thumbnails, en werkt dat dan? Nou nogal, mijn views en subscribes zijn binnen 1 maand 90 procent omhoog gegaan door AI de tekst en thumbnail presentatie over te laten nemen. Ook gebruik ik AI voor inspiratie mbt het kiezen van nummers om te spelen op de piano, of voor song analyses, of voor het opzetten van oefenschema's gericht op bepaalde doelen. Werkt fantastisch.

Overigens is dit dezelfde discussie als in 1999 toen de beroemde VST Steinberg Neon uitkwam (1 van de eerste vstis). Toen stond het forum ook bol van verontwaardiging, en moet je nu kijken wat we allemaal doen met VST's.

En je ziet het nu al in DAW en VST land, de AI toepassingen daarbinnen worden nu ook in rap tempo toegevoegd, of het nu het:
- scheiden van audio is
- of het automatisch omzetten naar notenschrift van mp3's
- of het inspireren van iemand door het analyseren van je akkoord progressie en daarbij het genereren van 100-en melodieen die je daarop zou kunnen toepassen
- tot zelfs het automatisch analyseren van je song en daar een complete drumtrack bij bedenken in de stijl die je wil.

Het is er allemaal al en over een paar jaar zal echt bijna iedereen gewend zijn om dat te gaan gebruiken (net zoals VST's nu gemeengoed is geworden).

Dus wollig (niet AI gegenereerd) verhaal hierboven, maar waar het voor mij op neerkomt is:
dat AI voor muzikanten naar mijn mening van onschatbare waarde kan zijn en dat het niets afdoet aan de creativiteit van iemand als je het als persoonlijk assistent gebruikt. Dan heb ik het niet over de "prompt warriors" die complete tracks genereren, want dat kan echt iedereen, maar meer het gebruik van AI als hulpmiddel voor je eigen creatieve proces. Dat zou eigenlijk een veel belangrijkere plaats op dit forum in dit stadium moeten gaan innemen dat discussies over of iemand wel of niet zelf een post of reply bedacht heeft.

Het is jouw punt. "Omdat het AI is heb ik er niet over nagedacht"
Dat zeg ik toch niet? :o: Ik geloof volledig dat je er veel en jaren over hebt nagedacht.

Maar ik lees een post waarvan de gehele onderbouwing door een LLM is verzonnen - En niet door jou, jouw gedachtes, research of kennis.

Dat is toch gewoon zo? Ik zie niet in hoe we daar nu een meningsverschil over kunnen hebben. Dat je er zelf veel over na hebt gedacht maakt het voor mij alleen maar jammer, een gemiste kans om die gedachtes te delen (en die zullen heus meer zijn dan enkel je prompt).

AI berichten, plaatjes en muziek zijn praktisch altijd wel overduidelijk herkenbaar, dus als je er echt op tegen bent kun je ze zo overslaan.

Helaas al jaren niet het geval. Mensen die er op vertrouwen die 'overduidelijk' te herkennen hebben enkel zichzelf.

Interessant artikel in dit kader:

https://edition.cnn.com/2026/04/04/health/ai-impact-college-student-thinking-wellness

As AI becomes increasingly integrated with education, educators and researchers are finding that it may be eroding students’ capacity for original thought and expression.

A paper published in March in Trends in Cognitive Sciences found that large language models are systematically homogenizing human expression and thought across three dimensions — language, perspective and reasoning — and students and educators say they are seeing the effects of that trend in their classrooms.

And that makes a lot of students sound the same.

En om toch even de vraag te beantwoorden: nee, ik kan zelf schrijven, denken en formuleren... sterker nog, ik vind dat leuk. Dus geen AI nodig.

Back